CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

We zijn ondertussen van de chinezen wel gewend dat de datasheets zich mooier voordoen dan de werkelijkeid..
Kan prima zijn dat dit voedinkje het zo prima doet op 230VAC (met alle fluctuaties denkbaar) maar met de toleranties die hun hanteren zit je misschien aan de grens van wat hij echt kan hebben.. en doet hij het maar een week ofzo, voor hij uitfikt..
En je kijkt zo door dat gaas heen en zie je al snel of er iets van een schuifschakelaartje zit..
Ik had laatst ook een dergelijk soort voedinkje en daar zat de schakelaar keurig op de print, slechts met een sate-prikker van buitenaf te bedienen (ontwerpfoutje???).. Hij stond gelukkig al op 230VAC overigens..

En zit er echt geen schakelaar? Dan kun je er ook niets aan doen...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

hugo stoutjesdijk schreef:10513

Staat er eens wat duidelijk in de datasheet is het nog steeds twijfelachtig ? :cry:

( 85~264 VAC lijkt me toch niet voor andere uitleg vatbaar )
Tja, maar wat als ze er een papiertje bij doen waarop staat dat je de schakelaar in de goede stand moet zetten ...
Dan wordt het berichtje opeens twijfelachtig. Wat is er nu waar? Heeft die boer met ook een webwinkel de gegevens op Ebay door elkaar gehaald? Die lui blinken oha. niet uit in kennis die ze hebben over de producten die ze verkopen.

Kortom: effe navragen voorkomt opgeblazen voedingen. Toch,
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

2 nieuwe vragen:

1. in de documentatie staat: ook afgeschermde kabel voor de proximity switches. Nu zit er aan mijn switches een drie-aderige kabel, maar die is niet afgeschermd.
Wat doen?
- heel kort afknippen en de afgeschermde kabel tot vlak bij de switch (evt. afscherming zelf aan het huis)?
- of komt het niet zo nauw, en is pakweg 50 cm onafgeschremd ook in orde?

2. Voeding voor de steppers 48V, 750W, = ±15A. Ik heb echter 2 stuks 48V, 7.5A (360W).
Wat is wijsheid:
- beide alle uitgangen met elkaar verbinden (1-op-1), of
- één voeding gebruiken voor stepper-1 en -2, en de andere voor stepper-3 en -4?

Alvast bedankt,
Dirk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

1) het kan handig zijn om zo'n klein gegoten aluminium (DieCast) doosje in de buurt te plaatsen van de proxy. Daar kun je alle verbindingen in maken en ook wat standaard spanningen naar toevoeren, een "Junction Box" dus.
Je kan dat zelfde doosje dan ook gebruiken om bijvoorbeeld de bedrading van de stappenmotoren/servo's over te laten gaan naar een knappe "geleiderups-kabel met afscherming"
Een doosje wat ik er vaak voor gebruik is deze:
https://www.conrad.nl/nl/hammond-electr ... 41613.html
2: De uitgangen van dit soort voedingen moet je nooit aan elkaar knopen: bij het kleinste verschil zal de ene voeding de andere gaan voeden.. Ergo: gebruik de ene voeding voor 1 en 2 en de andere voor 3 en 4..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

Helder & thnx
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

Hoi,

Weer een vraag. Ik heb ook zo'n Chinese VFD. Daar zit een display op. Die blijkt losneembaar. Hij wordt elektrisch verbonden door zo'n platte kabel (9 of 15 aders, heb ze nog niet geteld).

1. Als je die ergens anders wilt monteren, kun je dan die platte kabel ongestraft 1-2 meter langer maken?
2. Heeft die display nut (in combinatie met een Eding USBCNC)?

Gr. Dirk.
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Damic »

Best is dan van plat naar afgeschermde kabel te gaan (je afscherming langs de kant van de machine aankoppelen) zodoende dat er minder kans is op storingen.
Waarom wil je eigenlijk je vfd display verhangen?
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door salautom »

zijn er mensen op het forum die deze machine al gebouwd hebben?
het lijkt mij wel een mooi project om te doen, maar zou hem graag eens in het echt willen zien (draaien)
mijn huidige portaal begint wat te slijten en is eigenlijk ook niet stijf genoeg
(niet ondersteunende geleiding, trapeziumdraad)

hoe is deze (open source) portaalfrees te vergelijken met bv een naar cnc gebouwde BF25? (qua stijfheid)
wat ik er voornamelijk mee wil doen:
- kunstof platen frezen (plexi etc.) om panelen te maken
- aluminium panelen
- graveren met bv een 0.4 mm freesje
- MDF platen
dus nauwkeurig op een paar 100ste mm zou prettig zijn
wat voor onderstel kan hiervoor het beste gemaakt worden? (hout/alu/ijzer/staal/.....)
de huidige machine heeft edigcnc CPU4 met 3.1NM stappenmotoren op de X,A,Y en 1.3NM op de Z as, deze zou ik over kunnen zetten
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Helemaal precies nagemaakt?.. Ik heb er nog geen een gezien.. Wat ik wel weet is dat er al heel veel delen gebruikt zijn, zoals de kast met electra. Alle delen bestaan al als concept.
Met deze machine kun je zeker de door jou genoemde dingen maken en afhankelijk van je eigen kunde ga je dat ook nog wel binnen je tolerantie redden, als je niet de goedkoopste schroefspindels neemt..
De CPU4 en motoren kun je zo meenemen.. Als ze Nema 23 zijn gaat dat zo zonder meer. Anders moet je de Tekeningen zo aanpassen dat je er een Nema34 aan kan hangen.
Het is niet te vergelijken met een BF25: een BF25 bestaat uit gietijzer met zwaluw-verbindingen, De opensource is ontworpen met Aluminium (dikwandig) profiel en KO-spindels.. Bovendien zal de spindelmotor meer toeren draaien dan bij een BF25.. De snelheid die je met de Opensource haalt moet ook makkelijk 15m/min zijn (met servo's), een BF25 zit dan wel aan zijn grens met die zwaluw-geleiding..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

Damic schreef:Best is dan van plat naar afgeschermde kabel te gaan (je afscherming langs de kant van de machine aankoppelen) zodoende dat er minder kans is op storingen.
Waarom wil je eigenlijk je vfd display verhangen?
Oké.
Afscherming is logisch. Wordt voor gezorgd.

Waarom VDF-display verhangen?
Omdat: de VDF in de stuurkast staat, die is dicht, en die stuurkast staat weer in een andere kast waar ook de PC in komt te staan (uiteraard wel met koeling en luchtfilter).

En alweer bedankt voor de reactie.
Dirk.
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

Daar is hij weer ... :mrgreen:

Ik heb 2x voeding 48V 360W, plus 1x 5V/12V 60W
Alledrie boven elkaar gemonteerd (met tussenruimte) middels alu beugels.
Die voedingen moeten geaard worden (uiteraard).
Nu blijkt dat de metalen behuizing aan de aarde ligt, en via die beugel hangen ze dus allemaal aan elkaar.
Als ik nu (volgens het schema) elk vanuit het centraal aardpunt aan aarde leg, creëer ik prachtige aardlussen.
Maar vertrouwen op die alu beugel en slechts 1 aarddraad naar 1 voeding trekken, daar twijfel ik over.

Mijn idee is 1 aarddraad naar voeding 1, doorlussen naar voeding-2 en -3.

Dan creëer ik in theorie ook aardlussen, maar hele kleintjes, enkel bij de voedingen.

Wat zeggen jullie?

Gr. Dirk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Niet /nooit doorlussen! Altijd proberen een ster aan te leggen! Desnoods isoleer je de beugelverbindingen....
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

Ik zal luisteren ... :oops:
:mrgreen:
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door salautom »

vraagje, waar is eigenlijk 15mm aluminium plaat te bestellen?
liefst een freesbare versie (T6 ?) en in fatsoenlijke hoevelheden, dus alleen wat nodig is

*** heb het al gevonden ***
was op zoek naar plaatmateriaal, maar moest op zoek naar platstaf/strip
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Plaats reactie