Zelfbouw draaibank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
spinningwheels
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef:
Keuze A dendert als een sneeuwbal door het hele ding heen en heeft gevolgen voor de hele rest. Dan moet je niet alleen A doen, maar ook B, C en D. En D kun je dan weer niet zonder acties E en F. Moet jou toch niet vreemd in de oren klinken :lol:
Dat is dus zaak van de hoofdcomponenten goed uitzoeken. en daar dan het kleine spul op aanpassen.
Ik ben bij het bouwen eigenlijk best wel een beetje lui, gebruik zo veel mogelijk bestaand spul.
Brandblussers zijn zo perfect voor drukvaten of brandstoftanks.
En aangezien de tekentalenten van een 4 jarige kleuter beter zijn als die van mij doe ik daar ook maar niet aan.

Maar hoezo past een tweepitter niet in een KTM LC4? een honda cbr 600 blokje past ook in een scootmobiel, beetje creatief zijn.

Maar voor zo,n bed , hoe zou een stukje H 300 balk zich gedragen en dan de D soort , Torsie zal het probleem wel zijn maar mogelijk eenvoudig op te lossen.
In theorie kan ik praktisch alles
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef: Dat is dus zaak van de hoofdcomponenten goed uitzoeken. en daar dan het kleine spul op aanpassen.
Ik ben bij het bouwen eigenlijk best wel een beetje lui, gebruik zo veel mogelijk bestaand spul.
Probeer ik ook, maar soms is iets samenstellen uit standaardspul handiger dan een hoop aanpaswerk. Ik denk dat dat in dit geval ook zo is, maar zeker weten doe je dat pas als je het klaar hebt.
Maar hoezo past een tweepitter niet in een KTM LC4? een honda cbr 600 blokje past ook in een scootmobiel, beetje creatief zijn.
Had gekund, maar dan had de originele tank plaats moeten maken voor 2 rallytanks aan weerskanten, het natsump-blok had omgebouwd moeten worden tot droogsump om het zwaartepunt te houden zoals het was, frame had een redelijke verbouwing moeten ondergaan omdat de gasklephuizen anders botsten met de centrale pijp, kettingwieltje v-bak kwam niet lekker uit dus nog meer frameverbouwing, etc, etc.
De weg andersom was makkelijker (KTM rijwieldelen aan een SV650 frame+blok; tweecylinder endurootje van 154kg incl benzine).
Maar voor zo,n bed , hoe zou een stukje H 300 balk zich gedragen en dan de D soort , Torsie zal het probleem wel zijn maar mogelijk eenvoudig op te lossen.
Die D soort ken ik niet. Voor de torsie wil je zowiezo de zijkanten dicht hebben, en dan heb je nog vierkante secties. Kun je ook weer oplossen, en dan zal het behoorlijk goed zijn denk ik. Gaat dan ook een redelijk eind richting de 300kg BTW.
nico schreef:Denk eens aan een vierkante dikwandige pijp met daarin een rondepijp.
Vierkant voor buiging en voldoende vlees voor tapgaten, rond voor de torsie krachten.
Kies voor warmgewalst i.v.m materiaalspanningen.
Nog eens een experimentje:

Afbeelding

250x250x8 stalen koker, 203x5,6 ronde buis, ruimte tussen buis en balk gevuld met epoxybeton. Buis asymmetrisch geplaatst om aan de 'bovenkant' wat massiefs te hebben. Gevoelsmatig lijkt het me goed om ook lokale stijfheid te hebben, zeker met een wandje van 8mm.
Totaalgewicht staal+EB is 150kg.

Voor simulatie een E-modulus van 20GPa aangehouden voor het epoxybeton. Doet het best aardig gezien de relatief kleine hoeveelheid materiaal: doorbuiging bij 1kN op het eind is 25um, wat prima acceptabel is wat mij betreft. Torsie bij 100Nm is 1,34um, en da's toch wel heel goed in vergelijking met de rest.

Sinds de F360 update van vandaag kan ik ook makkelijk de effecten van zwaartekracht simuleren. Da's dan wel weer een keer een plaatje waard:

Afbeelding

Koker helemaal volstorten met EB heb ik nog niet gesimuleerd; dat ga ik toch niet doen. EB krimpt niet veel bij harden, maar het krimpt wel. Ik weet nog goed dat mijn rechte stalen strips banaanvormig waren na uitharden.
Een of ander professioneel mengseltje mineralguss heeft 0,14% in de datasheet staan, maar mijn droge mengsel haalt dat nou ook weer niet.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

DaBit schreef:Ik weet nog goed dat mijn rechte stalen strips banaanvormig waren na uitharden.
Ik denk dat dat alleen problemen kan geven bij (Kuch) a-symetrische plaatsing.
En ik vroeg me bij je portaalbanaan nog af, kan het kromtrekken ook nog geholpen zijn door temperatuursongelijkheid/warm worden in EB/afkoelen door uitstekend staal oid?

Wacht even, was je staal nou bol of hol geworden? Krimpende EB zou toch bol staal moeten geven?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Sven schreef: Ik denk dat dat alleen problemen kan geven bij (Kuch) a-symetrische plaatsing.
Hmm, je kweekt zowiezo een hoop spanning. Dan stort ik liever het EB met een kleine 'dilatatievoeg' om de 20cm oid.
En ik vroeg me bij je portaalbanaan nog af, kan het kromtrekken ook nog geholpen zijn door temperatuursongelijkheid/warm worden in EB/afkoelen door uitstekend staal oid?
Natuurlijk. Dat was een redelijke massa die aan de binnenkant warm word door de reactie van het epoxy.
Wacht even, was je staal nou bol of hol geworden? Krimpende EB zou toch bol staal moeten geven?
Bol. Iets van 0,3mm omhooggekomen in het midden over een lengte van 780mm.

[edit]
Variant...

Afbeelding
[/edit]
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

En hoe ga je dat maken? Of laat je dat profiel ergens extruderen? :lol:
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Strips op de ronde pijp bakken, in de koker steken, gaten boren in de koker om de 10-20cm ofzo waar die strips zitten, proplasjes....En bij de onderste schuine zijkanten kun je dat nog wel laten ook. Dat epoxybeton plakt het wel aan elkaar.

De ventilator doet nog z'n best om de PC op te laten stijgen, maar tot nu toe is het resultaat dat deze constructie 2-3x zo stijf is als de vorigen (0,6um torsie, 9um doorbuiging). Weliswaar weer uitgaande van volledig contact waar de delen elkaar raken, wat niet zo is in de praktijk.
Laatst gewijzigd door DaBit op 16 nov 2015 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.
hainjedaf
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

Gaat van lassen je werk niet krom staan?
Of laat je het uitgloeien?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Dat krom gaan staan word best overdreven. En al helemaal als het om een laspuntje zo hier en daar gaat ipv een volledige rups; stijfheid is nodig, sterkte absoluut niet. De Z-as kolom van mijn freesmachine is ook deels gelast, nergens las(t) van.

Even los daarvan komt het bij een draaibank veel en veel minder nauw dan bij een freesbank. Als er een 'gigantische' hoogteslag van 0,05mm in de rails zou zitten na vlakken, wat is dan de afwijking in diameter bij het draaien van een stukje rond 10? Juist ja...
Een rotatie van het bed rondom de Z-as doet iets meer. En zijdelingse afwijkingen zijn het ergste; die krijg je 1 op 1 door, maar gezien de locaties van de lassen blijft dat spul niet zijdelings kromtrekken.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je zou voor de grap eens een emco-10 of zoiets moeten intekenen en simuleren. Dan krijg je ook gevoel wat het praktische resultaat zou kunnen zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Ik wil voor de gein wel wat afmetingen in gooien van het bed van m'n celtic 12 als daar belang bij is.
Is ook wel een behoorlijk stevige machine voor z'n formaat volgensmij :lol:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mjeuring heeft een Emcootje 5 CNC op GrabCad gegooid.. Trek die er eens door voor de grap.. :)
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Da's inderdaad wel een interessante exercitie, mits het model nauwkeurig genoeg is. Verstevigingsribben e.d. moeten ook gemodelleerd zijn. En wil je dan zelf wat tekenen dan moet het spul eigenlijk op meet-afstand staan zodat je wat rond kunt lopen met rol- en schuifmaat.

Emco 5 is wel erg veel kleiner dan mijn virtuele brouwsels, Celtic 12 'kort bed' komt aardig in de richting.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou... dat bedje is heel gedetailleerd ingetekend.. Daar kun je best wel een FEM op loslaten.. :)
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Het is inderdaad een celtic 12 met 500mm tussen de centers. Oud model.
Ik zal d'r eens omheen lopen voor zover dat gaat, ben het toch nodig omdat ik nog een vaste bril pas wil maken ooit :lol:

Zo 1 dus:
http://www.lathes.co.uk/mondial/
Plaats reactie