Zelfbouw draaibank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Leeuwinga
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door Leeuwinga »

zo'n 350-euro bankje misschien nog wel leuk
Alles is daar reeds bij zon bankje.
Je hoeft geen buis en vaste kop ergens weg te halen.
Gewoon compleet strippen, rails erop en KO... en zo als Arie zegt gaan met die ban....
En als je ineens ook een cnc draaibankje hebt zul je verbaasd zijn hoe vaak je em gebruikt
Cees
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Nog veel mooier 8)
http://link.marktplaats.nl/m989381043

Weet niet wat er allemaal al weg is, had zelf ook al geïnformeerd naar onderdelen.
Heb je al een dikke spil met MK4 boring te pakken, zitten volgens mij kegel lagers in de kop.
Machine weegt zo'n 500 kg, maar daar kan natuurlijk nog het nodige gewicht vanaf zoals de voedingen etc.
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

Het was je wellicht even ontgaan, maar Dabit zoekt een kleiner exemplaar ;-)
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

weet ik.. Maar d'r gaat niets boven massa :lol:
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

Massa, Inderdaad een heel goede F1 coureur :lol:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Massa is traag.. figures... :lol:
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Massa is goed. Of die F1 coureur dat ook is zou ik niet weten, maar voor verspaningsmachines kan het geen kwaad :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Morbidelli was met verspaningsmachines ook succesvoller dan in de F1.. misschien een nieuwe carriëre voor Massa?.. :lol:
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Pappa heeft ook een sinterklaaskadootje :mrgreen:

Afbeelding

Niet echt meer puur een 'afgeragd goeiekoop bankje om te spelen', maar ik kreeg een verrekt mooi aanbod.
Apparaat is praktisch nieuw; gekocht door een gepensioneerde instrumentmaker die er eigenlijk niets mee gedaan heeft, jaren later naar een familielid gegaan die er eigenlijk ook geen tijd voor had, en weer jaren later naar mij dus. Wat-ie geleden heeft, heeft-ie van het stilstaan.

Apparaat is helemaal compleet voor de beginner. Drieklauw, vierklauw (nieuw en ongebruikt Emco in originele verpakking), meelopend center, wisselwielen, forse berg draaibeitels en HSS toolbits, boorkopje, Mitutoyo micrometer en schuifmaat, originele boekwerkjes, RVS spatplaat (originele Emco koffieschoteltje zit er ook bij), kilo of 20 aan koper/messing/brons/staal/alu/kunststof stafmateriaal, enzovoorts. En de prijs was te mooi om 'm te laten staan.

De zelfbouw-draaibank plannetjes zijn nog niet gecanceld, maar nu heb ik wel iets om eens te voelen hoe dat gedraai werkt. Zowiezo eerst maar eens een mooi stabiele, vlakke en waterpas opzet-voet maken voor het apparaat (veel ijzer is het niet; zo'n ding komt op een stabiele ondergrond het best tot z'n recht schat ik zo) en wat spelen.
Laatst gewijzigd door DaBit op 21 okt 2017 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

"Dank U Sinterklaasje!".. lalde hij luidkeels door het huis!..

Leuk bankje.. ik heb een Contimac 8 gehad, dat was een 1:1 kloon van deze Emco..

Als je bedenkt dat ik met een EMCO Compact 5 CNC Passingen sta te fietsen in Titanium...

"Assjenouslimbent" en dat ben je vast wel.. Kogelomloopspilletje voorlangs het bed.. , met wat mazzel is er nog ruimte voor een stalen "spatlap" boven.. heeft de Emco 5 ook .. Plaat alu met lagers, en een Motorsteun achterop het bed.. Steppertje eran..

dan de X-As.. effe kijken of je de stepper aan de achterkant kan doen.. ik heb ooit een Optimum van ongeveer hetzelfde formaat geCNC-t, daar hing de stepper achter de slede.. plaatje aan de slede gemaakt dat de KO spil afgeschermd werd...zo blijft de voorkant minder lomp.. die steppers steken toch altijd een tering end uit..
Dan.. een klein Worm-kastje.. Plaat maken voor 6 of 8 gereedschapjes.. palwiel eraan. Gas op die lollie!..
hainjedaf
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

Gaaf Bart... Veel plezier er mee!

(gaat ie ook CNC worden? )
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:"Dank U Sinterklaasje!".. lalde hij luidkeels door het huis!..
Jazeker! :lol:
Gelukkig moeten grote mensen zelf hun kadootjes ophalen en worden ze niet door de schoorsteen geknikkerd :mrgreen:
"Assjenouslimbent" en dat ben je vast wel..
Eerst maar eens even gewoon met het handje zover zien te komen dat ik kan maken wat ik wil, en dan eens kijken of een computertje genoeg toegevoegde waarde bied om er de boel voor te verbouwen.

En BTW; ik zou liever een Hirth vertanding doen dan een palwiel ;-)
hainjedaf schreef:Gaaf Bart... Veel plezier er mee!
(gaat ie ook CNC worden? )
Nog niet. Eerst eens uitvissen hoe je een stuk metaal aan stukjes knauwt op een draaibank.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

En BTW; ik zou liever een Hirth vertanding doen dan een palwiel ;-)
ja.. wie wil dat nou niet.. ach.. de EMCO wisselaars die ik op mijn draaibankjes heb, die hebben ook gewoon een palwiel.. is het makkelijkste te maken.. komt niet zo krap, werkt prima, en.. zelfs met dat 0.5Nm motortje wisselt ie best rap.. kijk maar naar mijn laatste post in het youtroep topic
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:ja.. wie wil dat nou niet..
Dan doe je dat toch? Volgens mij kun je geschikte bouwdelen best gewoon ergens vinden in de vorm van tandwielen, en met wat blauwsel kun je de passing controleren en eventueel corrigeren. En zelf maken moet jou ook wel lukken lijkt me. 't is toch een vele malen stijvere oplossing dan zo'n palwiel.

Inmiddels tussen het sinterklaasgedoe door nog even met de Emco bezig geweest. Apparaat schoongemaakt (was niet erg vies), alles wat vet moet hebben vet gegeven, alles wat olie moet hebben olie gegeven, afstelling spietjes gecontroleerd, etc.

Wat niet werkte was de langsvoeding; dat bleek een gebroken breekstiftje te zijn. De reden was ook duidelijk; spindel zat knap vast in het achterste lagerblokje (de andere kant dan de klauwplaatkant dus). Ik zou zeggen dat-ie los moet kunnen komen, maar ik krijg spindel en lagerblokje niet van elkaar gescheiden. Je zou zeggen dat het zo van de spindel af moet schuiven als de borgmoer los is, maar nee.
Met jutteren en de vetspuit inmiddels enigzins draaiend gekregen, maar ik vind het eigenlijk nog te stroef lopen. Nouja, even aankijken.

Het eerste draaiklusje was dus een nieuw (tijdelijk) breekstiftje fabriceren van een stukje 5356 alu lasdraad; het moet niet te degelijk worden. Dat ging goed. Nu eens kijken of ik de originele stiftjes ergens kan kopen.

Verder uit de losse pols (ik kan het gereedschap-ondersteuningsdingetje op mijn elcheapo slijpsteen niet kantelen) een paar schuine kantjes aan een stukje HSS geslepen en wat gespeeld:

Afbeelding

Zo glad als een aal en glimt als een ... in maneschijn, al klopt er eigenlijk geen drol van de geometrie van mijn beiteltje na wat lezen hoe het nu eigenlijk hoort. Misschien maar eens een simpel verstelbaar dingetje maken.

Ook voor de gein eens mijn frees-wisselplaathouders met APGT/APMT plaatjes ingeklemd. Die gecoate APMT plaatjes waren waardeloos (in mijn testje dan), die gepolijste blanke APGT deed het eigenlijk heel prima, ook bij 0,025mm afname. En dan is 't eigenlijk gemaakt om te frezen. Nog maar eens kijken of ik wel of niet aan de wisselplaathouders ga.

Over CNC of niet: ik vermoed dat ik dat gedoe met tandwielen wisselen om de langsvoeding te veranderen, die noniussen en een meetklok om te kijken of ik al ver genoeg langsgedraaid heb gauw beu ben. 'meetmeet, 18,32mm. Okee, nonius staat ergens tussen streepje 2 en 3, dus naar de 15,0 moet ik dan zoveel draaien'. Da's exact wat ik met de BF20 ook had, en de reden dat ik daar stappenmotortjes op gemikt heb (omdat dat evenveel kost als een DRO).

Magoed, voor de rest van de Emco-dingetjes open ik tzt wel een nieuw topic, dan blijft deze 'zelfbouw draaibank'
Plaats reactie