Meetprojector

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Meetprojector

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lui.. vraagje.. Vroeger.. in de tijd van de houten gulden..

Afbeelding

Hadden we zulke apparaten.. om profielen te meten.. of om coordinaten te bepalen

Nou zit ik te denken.. Men neme een USBmicroscoop.. en een kruistafeltje.. dan moet zoiets toch ook te bouwen zijn?..

Denk ik even verder.. ik heb hier wel eens plaatjes voorbij zien komen van USBCamera's met een draadkruis in het beeld.. hoe doe je dat?. volgens mij is dat een software grapje.. dan moet het toch ook mogelijk zijn om van een paar meetlinealen de uitlezing ook op mijn scherm te krijgen?..

Ik wil de coordinaten van de assen en schroefgaten van uurwerken gaan achterhalen, om ze te "skeletoneren".. dat moet zo wel lukken denk ik..
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Meetprojector

Bericht door janplastiek »

Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Meetprojector

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. zoiets.. Ik zoek meer in een totaal oplossing..

Ik geloof dat een draadkruisje over het camerabeeld projecteren niet eens zo moeilijk is.. als zoiets in VB mogelijk is.. en er is een manier om de posities van meetlinealen binnen te halen in dezelfde applicatie.. dan "klus" ik wel iets in elkaar..

Dan moet het ook niet al te ingewikkeld zijn om als je gecentreerd bent boven een gat om dan die coordinaten naar een File weg te schrijven.. desnoods een DXF.. dat zou helemaal mooi zijn.. dat je bijvoorbeeld op elk lager een rondje zet, in layer "lager" en dat je punten op contouren pakt.. en die wegzet op layer "contour".. paar puntjes is genoeg om een cirkel te vatten.. de omtrek van een uurwerk.. dan openen in een Cad programma.. stukken die je eruit wil frezen erin tekenen.. door de Cam software trekken.. opspanmalletje maken vanuit de zelfde tekening.. frezen.. uurwerk erin. Gas erop.. :)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Meetprojector

Bericht door janplastiek »

http://www.miketreth.mistral.co.uk/Results1.htm

Je kan cirkels en lijnen toe voegen om beter uit te lijnen,opmeten kan, het weg schrijven van die coördinaten via centrecam weet ik niet
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meetprojector

Bericht door DaBit »

Met LinuxCNC is het binnenlepelen van glaslineaal-data, wegschrijven van coordinaten als je op een knop drukt, het projecteren van zo'n camerabeeld met kruis/circeltje, etcetera niet zo'n extreem ingewikkeld kunstje.....
TTL linealen kunnen direct op een parallelle poort, de microscoop op USB. Heb je alleen nog een PCtje nodig.

Maar die CentreCam los draaien en in een EdingCNC macrootje de coordinaten wegschrijven als jij erom vraagt moet toch ook geen drama zijn? Doe je dat meten gewoon op de Beagle.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Meetprojector

Bericht door pa3gmi »

Zoiets Arie?
http://www.tormach.com/blog/make-your-own-cnc-scanner/
http://www.tormach.com/engineering_scanner.html

Ik heb het skeleteren vroeger wel eens gedaan met de figuurzaag, ongelofelijk priegelwerk en na vijlen, oppassen dat je platine niet verbuigt en ga zo maar verder. Met een klein freesje zou dat natuurlijk allemaal een stuk eenvoudiger worden.

Rien.
Rader
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2007 20:53

Re: Meetprojector

Bericht door Rader »

Het is eigenlijk geen antwoord op de vraag, maar toch.

Loodrecht een foto maken van het uurwerk. Foto importeren in tekenprogramma. Verschalen naar werkelijke maten. Overtrekken, Kabaalstra weet de weg, kan vandaag nog. :lol: Nauwkeurig genoeg voor het maken van een skelet uurwerkje.
Insp
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: Meetprojector

Bericht door Insp »

Rader, ik denk gezien Arie voor z'n beroep z'n eerdere deels eerdere hobby uitvoerd hij nu nieuwe hobby uitdagingen zoekt welke hij ook nog eens kan gebruiken bij z'n beroep :roll:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Meetprojector

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb van mijn werk mijn hobby gemaakt.. :).. sinds 1996 heb ik eigenlijk niet echt meer gewerkt.. alleen maar gehobbied... in 1996 kreeg ik, toen ik solliciteerde naar de functie van Machinebouwer een functie als gereedschapmaker aangeboden.. omdat de directeur 't idee kreeg dat ik meer in mijn mars had dan simpelweg wat lassen, simpel frees en draaiwerk en montagewerk.. Nou.. dat had ie goed gezien..

Niet gehinderd door enige ervaring ben ik erin gedoken, en ik amuseerde me kostelijk vanaf de eerste dag.. stond meteen onderdelen op 0.01 mm zuiver te maken.. 'k weet zelfs wat ik de eerste dag maakte.. ik begon met een spanprop voor een dieptrekstempel.. en later volgden nog vele spanproppen, maar ook andere stempeldelen.. door de jaren heen werden de stempels complexer, en de onderdelen kleiner.. ik ontdekte dat dat wel "mijn ding" was.. en mijn collega's kwamen daar ook snel achter.. de kleinere onderdelen werden altijd naar mij toe geschoven..

Nu zit ik in het "echt kleine" werk.. en ik blijf de lat hoger en hoger leggen.. 't eerste "micro-onderdeel" wat ik maakte was een "tube" het buisje waar de opwindstift van een horloge doorloopt.. wanddikte ?.. 0.15 mm.. de totale lengte van het buisje?.. 3.1 mm

Als ik een USB Camera/Microscoop kan voorzien van een "digitale" Crosshair, dan kan ik daarmee uitlijnen .. als ik bijvoorbeeld ook cirkels in mijn scherm kan zetten.. die ik eventueel kan wijzigen.. dan is het helemaal mooi en makkelijk.. Dat gekoppeld aan een kruistafel waarvan ik de coordinaten ofwel af kan lezen ofwel in de software binnen kan halen.. maakt dat ik een meetprojector heb.. kaasie voor het skeletoneren van uurwerken.. geen gedoe met figuurzaagjes.. geen gedoe met vijltjes.. gewoon.. brug onder de "scanner" puntjes opzoeken.. opslaan.. bijwerken in Cad.. en op de freesbank..

Fotograferen en overtrekken.. ja.. geprobeerd...nee.. niet zuiver genoeg..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meetprojector

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is alweer een jaar of 10 geleden dat ik es zoiets gemaakt heb. Moest toen onderdeeltjes uit ruw materiaal halen, op een zo gunstig mogelijke plek.
Met het cameraatje het materiaal in beeld, het onderdeeltje op het beeldscherm er overheen getekend, en dan schuiven en verdraaien tot het precies paste.
En dan kreeg je zoiets:
1115911158
Verschuiving en as rotatie in de besturing overnemen en frezen.

Gewoon even een beetje source code googelen aanpassen naar smaak en je hebt het lopend.
Met 2 kerstdagen in het verschiet moet je dat toch wel werkend hebben.

http://www.codeproject.com/Articles/133 ... sual-Basic of zo iets
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 24 dec 2015 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Meetprojector

Bericht door Leeuwinga »

Eenvoudig
Men pakke een webcam en dit progje, gaaan....
http://www.miketreth.mistral.co.uk/centrecam.htm
Cees
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Meetprojector

Bericht door Tiny »

ik zie het nu niet 1-2-3 op de site van Bert maar een paar jaar geleden had ie zo'n programmatje wat je binnen edingcnc kon draaien (iets Italiaans staat me bij)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Meetprojector

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leeuwinga schreef:Eenvoudig
Men pakke een webcam en dit progje, gaaan....
http://www.miketreth.mistral.co.uk/centrecam.htm
Cees

heb ik geprobeerd.. kreeg een "404".. als je je site al niet eens bij kan houden.. ben je voor mij kansloos..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Meetprojector

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb inmiddels via "vriend" Google al wat bruikbare Code gevonden.. tenminste.. ik denk dat het bruikbaar is.. die knakker gooide in een Youtube video in een paar minuutjes een Video beeld in zijn scherm.. er is ergens een library te downloaden die je zo kan koppelen aan je progje..
Moet ik alleen nog even verzinnen hoe ik er een Crosshair in gooi.. maar dat moet niet al te ingewikkeld zijn..

Dan rest alleen nog de koppeling met een paar Meetlinealen.. mogelijk kan ik dat "interfacen" met een Arduinootje
Plaats reactie