Ik ben momenteel bezig om een draaibank te maken. Nu ben ik op zoek naar sensoren die de afstand meten. Wat kunnen jullie mij aanbieden? Kunnen jullie evt tips geven wat ik het beste kan bestellen?
Aan volgende eisen moet hij voldoen:
Werkingstemperatuur tussen 5° en +30°C
Gewenste nauwkeurigheid: ±0,01mm
Zeer goede herhaalbaarheid, <0,01mm
Beperkt budget
Totale afstand 1000mm
aansluiting op controller: 4 tot 20mA, 1…5VDC, RS232 of RS485
alvast bedankt
verplaatsingsopnemer
Moderator: Moderators
Re: verplaatsingsopnemer
Heb zelf een uitlening gemaakt met als basis een digitale schuifmaat voor de dwarsverplaatsing en een lange lineaal van HBM voor de X-als, die kostte toen 49 Euro, de schuifmaat was 11Euro.
Beiden uitgelezen met een Arduino, toetsenbordje er aan met grote LED displays, werkt perfect.
Had wel problemen met ontstoren, daarvoor was het eigenlijk een ramp.
Heb hierover ook een topic gehad, moet je even zoeken dan zie je wat ik heb gemaakt en heb gedaan om het te ontstoren.
Beiden uitgelezen met een Arduino, toetsenbordje er aan met grote LED displays, werkt perfect.
Had wel problemen met ontstoren, daarvoor was het eigenlijk een ramp.
Heb hierover ook een topic gehad, moet je even zoeken dan zie je wat ik heb gemaakt en heb gedaan om het te ontstoren.
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Hoe moet je afstand meten? Contactloos? Of mag er ergens een vast iets gemonteerd worden en een bewegend deel schuiven? Absoluut? Relatief? Wat zou er over die RS232 of RS485 gekletst moeten worden? Wat is beperkt budget?
De standaard-oplossing is een magnetsch of optisch meetlint met opnemer. De optische variant is ook in 1 pakketje te krijgen en dan heten ze 'glaslineaal'. Dat zijn relatieve opnemers die verplaatsing meten, al hebben ze wel om de X mm een index. In het hobbysegment is de voeding meestal 5V en de uitgang meestal een TTL single ended of RS422 differentieel quadratuursignaal. Trabiss levert die dingen bijvoorbeeld. HBM ook.
Verder heb je nog de capacitieve meetlinealen waar benkr naar verwijst. Iets goedkoper dan een glaslineaal. In principe is dat een grote digitale schuifmaat. Daar komt dan bijvoorbeeld een bitpatroontje uit met de meetdata als 21-bit getal. Ik ben er niet wild van, van die dingen. Maar ze doen het wel.
De standaard-oplossing is een magnetsch of optisch meetlint met opnemer. De optische variant is ook in 1 pakketje te krijgen en dan heten ze 'glaslineaal'. Dat zijn relatieve opnemers die verplaatsing meten, al hebben ze wel om de X mm een index. In het hobbysegment is de voeding meestal 5V en de uitgang meestal een TTL single ended of RS422 differentieel quadratuursignaal. Trabiss levert die dingen bijvoorbeeld. HBM ook.
Verder heb je nog de capacitieve meetlinealen waar benkr naar verwijst. Iets goedkoper dan een glaslineaal. In principe is dat een grote digitale schuifmaat. Daar komt dan bijvoorbeeld een bitpatroontje uit met de meetdata als 21-bit getal. Ik ben er niet wild van, van die dingen. Maar ze doen het wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Er mag vast iets gemonteerd worden.Optisch komt er toch overal een beschermkap over. Het berperkt budged mag je eerder achter wegen laten , het belangerijkste is de nauwkeigheid. Een glas lineaal lijkt mij niet ideaal vanwege de nauwkeurigheid. Het moet echt redelijk nauwkeurig zijn. Ik voor mijn situatie nog niet het juiste gevonden. Vanwege de nauwkeurig heid zal je waarschijnlijk ook niks in de hobbeywereld kunnen vinden. Weet er iemand toevallig een goede site waar zulke dingen goed staan uitgelegd?
Bedankt voor jullie hulp!
Bedankt voor jullie hulp!
hoezo geen glasliniaal
deze hebben een resolutie van 5 um
lijkt me meer dan je nodig hebt
en als je er een koopt met een seriële interface
aan een arduino knopen en klaar is klaas
deze hebben een resolutie van 5 um
lijkt me meer dan je nodig hebt
en als je er een koopt met een seriële interface
aan een arduino knopen en klaar is klaas
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Had je je ook al iets verdiept in meetsystemen ?tomyy schreef:Een glas lineaal lijkt mij niet ideaal vanwege de nauwkeurigheid.
Ik zou Heidenhain maar bellen ( zitten in Ede), die kunnen je vast wel het juiste advies kunnen geven.
http://www.heidenhain.nl/nl_NL/producte ... tsystemen/
En anders levert Renishaw misschien een laserinterfero meetsysteem wat voldoet.
http://www.renishaw.com/en/xl-80-laser-system--8268
Maar dit kan natuurlijk ook:
http://www.trabiss-int.com/nl/shop/magn ... r-dma-5um/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.