Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door stef stuntpiloot »

Goedemorgen heren, ik ben weer verder gegaan met mijn 3D printer project en wil een boel dingen vanaf de basis weer gaan oppakken. Één van de dingen die daar bij hoort is de voeding en stroom toevoer algemeen.

Ik loop tegen een dingetje aan en hoop dat jullie mij er mee kunnen helpen. Ik wil gebruik gaan maken van een Ringkerntransformator. Om dat goed te laten werken heb ik begrepen dat er nog wat zaken toegevoegd moeten worden maar de benodigde capaciteit van de die componenten twijfel ik nog over.

Stap 1: 230VAC naar 24VAC
Dit wil ik doen met een sedlbauer ringkerntrafo. Hieronder staat een link naar een PDF met specificaties:
http://media.it-tronics.de/Datasheets/T ... 825057.pdf

Stap 2: 24VAC naar 24VDC
De bovenstaande trafo is 500VA, ik zit dus dan te denken aan een bridge rectifier. Omdat de trafo 500VA is, moet hij bij een voltage van 24V iets meer dan 20A kunnen hebben. Daarom zit ik te denken aan een rectifier zoals een VISHAY 35A uitvoering.
http://www.ebay.nl/itm/VISHAY-FORMERLY- ... xyUI1TI4jH

Stap 3: Buffer
Hier twijfel ik over, Ik heb begrepen dat je voor de stabiliteit van het systeem gebruik moet maken van een serie elco's, maar hoe bereken ik hoeveel (micro)farad ik aan capaciteit nodig heb?


Bedankt alvast voor jullie tijd/hulp!
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door John Sellis »

Ik kan je aanraden om een geschakelde voeding te nemen. Deze hebben een strakke voltage bij hoger belasting.

Als je een trafo neemt zul je rekening mee moeten houden als je van ac naar dc gaat dat de voltage met 1.4x word verhoogd. dus in jou geval word je voeding van 24 volt ac dan 33.6volt dc. Daarnaast het gemak van aansluiten.

Pluspunten trafo
* Degelijk
* kan een groter piek aan

Nadelen
* lomp en zwaar
* spannings dippen bij hoge stroom
* daarom dus nog een losse regelaar er bij aanschaffen (die het strak 24v houd)
* minder efficient
* prijs


hier een link van de geschakelde voeding. draait hier 24/7 al zeker een half jaar (heb er altijd 1 op vooraard liggen)
http://www.ebay.nl/itm/DC-5V-12V-24V-Un ... -xAwPdrq1Q
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door stef stuntpiloot »

Dat is vreemd, wat je verteld wijkt nogal af van wat ik lees doorgaans. Ik heb Chinese schakel voedingen liggen maar wou juist daar van af om die reden..... (stabiliteit en betrouwbaarheid)

Dat het voltage stijgt wist ik niet! Goed om te weten, dan moet je inderdaad een ander basis voltage nemen aangezien de electronica die gevoed moet worden op 24V max werkt.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door Leeuwinga »

Dat een lineaire voeding voor een cnc systeem beter is staat vast.
( ojee ik hoor het commentaar alweer komen......)
Echter bij een 3D printer ben je een "bak" aan DC vermogen nodig
om de heater van het filament en vooral de drukplaat te verwarmen.
Daar zal een AC/DC geschakelde voeding een beter alternatief zijn.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door John Sellis »

stef stuntpiloot schreef:Dat is vreemd, wat je verteld wijkt nogal af van wat ik lees doorgaans. Ik heb Chinese schakel voedingen liggen maar wou juist daar van af om die reden..... (stabiliteit en betrouwbaarheid)

Dat het voltage stijgt wist ik niet! Goed om te weten, dan moet je inderdaad een ander basis voltage nemen aangezien de electronica die gevoed moet worden op 24V max werkt.
Met voedingen ui china moet je geluk hebben. Bij mij draait ook alleen cslab, hoogteregeling en wat relais op. heb ook wel een keer een voeding gekocht die 5min mee ging. Maar stabiel op 24v is hij wel bij mij. heb er ook een 15amp in zitten terwijl ik 2 amp max gebruik. ik denk dat je dat zo i zo bij voedings moet aanhouden. Gewoon een oversized voeding nemen.
Dat een lineaire voeding voor een cnc systeem beter is staat vast.
( ojee ik hoor het commentaar alweer komen......)
Echter bij een 3D printer ben je een "bak" aan DC vermogen nodig
om de heater van het filament en vooral de drukplaat te verwarmen.
Daar zal een AC/DC geschakelde voeding een beter alternatief zijn.
Maar waarom is een lineaire voeding beter? zie toch veel mensen wel met geschakelde voeding?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door Leeuwinga »

Waarom.......
Bij een cnc systeem kan zeer plotseling hoge energie gevraagd worden van de voeding
Een lineaire voeding (mits voldoende condensator capaciteit) kan dat leveren.
Bij een geschakelde voeding wordt vaak de uitgangsspanning/ stroom elektronisch begrenst.

De betrouwbaarheid van zo n lineaire voeding is erg hoog, immers er is echt weinig
wat stuk kan gaan. Zelf gebruik ik uitsluitend dit model voeding voor cnc toepassingen en
heb nog nooit een stuk gehad.

Cees
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik snap het. Het blijft dus een overweging. Ik heb voor mijn printer maximaal nodig:

24V
7.0 Amp (stepper drivers samen)
3.2 Amp (heaters)
1.0 Amp (maximaal voor controller)
Totaal 11.2 Amp = 270Watt

Deze voeding die ik liet zien is 500VA (= 500 watt?)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door stef stuntpiloot »

Even voor de volledigheid. Stel ik ga toch weer voor een switching, wat voor merk kan ik goede kwaliteit van verwachten? Ik heb begrepen dat COSEL sowieso wel goed spul produceerd maar zijn er andere alternatieven?

Dit is even een zijstraat van mijn oorspronkelijke vraag, hoeveel capaciteit is er nodig aan elco's voor een ringkern setup en aanvullend nu: hoe kan ik er voor zorgen dat het uitgangsvoltage 24 volt blijft en niet stijgt tot 33.6 ivm de bridge rectifier.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door henkzelf »

Als je altijd 24V volt wilt ongeacht de stroomafname moet er een regelcircuit achter. Net als die drukregelaar achter je perslucht tank. Die 36 V krijg je bij nul Amp en zo gauw je stroom afneemt zakt die in omdat de Elco alleen maar bijgeladen wordt op de top van de sinusvormige netspanning. Zie de diodes maar als een ventiel en de Elco als een drukvat. Als je je band oppompt loopt er ook alleen maar lucht als de fietspomp bijna helemaal ingedrukt is.
Een schakelende voeding is dan het beste alternatief, maar heeft 1 nadeel. Als je motoren vermogen gaan terugleveren bij remmen kan een schakelende voeding deze niet absorberen en loopt de spanning aan de uitgang van de voeding op.
Dit kan schade veroorzaken. Als er echter een flinke elco aan de uitgang van de voeding zit loopt de spanning maar weinig op.
Om dit te begrijpen met het perslucht model: als je motoren 10 liter lucht terug leveren en er alleen een slang naar de drukregelaar zit dan loopt die druk flink op. Zit er echter nog een drukvat van 200 liter aangesloten op die slang dan loopt de druk maar 0,05 atmosfeer op.
Oplossing: Schakelende voeding en dan nog een elco van 10000 uF over de uitgang van die voeding.
En dan maar hopen dat je schakelende voeding niet zo geconstrueerd is dat als hij na het inschakelen de elco moet opladen denkt: Stroom te hoog dus ik ga in beveiliging, maar dat hij de zijn max stroom levert tot de elco vol is.
Laatst gewijzigd door henkzelf op 10 feb 2016 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door Floppy »

stef stuntpiloot schreef:Ik snap het. Het blijft dus een overweging. Ik heb voor mijn printer maximaal nodig:

24V
7.0 Amp (stepper drivers samen)
Ik geloof nooit dat je 7 Amp nodig hebt voor je steppermotors. Als je de nominale stroom van je steppers bij elkaar optelt kom je mischien op 7 Amp uit maar door de drivers die je gebruikt en die op 24 V werken is de stroom veel lager. Zeker wel 2 tot 4 x lager.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door stef stuntpiloot »

Dat denk ik ook, maar dat is de max, en we gaan maar even van de max uit voor de veiligheid ;)
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door John Sellis »

stef stuntpiloot schreef:Dat denk ik ook, maar dat is de max, en we gaan maar even van de max uit voor de veiligheid ;)
idd kunt beter groot rekenen. Het zijn vaak de kosten niet. Want als je een voeding er uit rookt daar heb je ook niks aan.

Je zou de voeding ook nog kunnen opdelen in 2 geschakelde voedingen
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door javanree »

stef stuntpiloot schreef:Even voor de volledigheid. Stel ik ga toch weer voor een switching, wat voor merk kan ik goede kwaliteit van verwachten? Ik heb begrepen dat COSEL sowieso wel goed spul produceerd maar zijn er andere alternatieven?
Ik heb met de Meanwell voedingen prima ervaringen, zijn ook goed verkrijgbaar in Nederland.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door John Sellis »

javanree schreef:
stef stuntpiloot schreef:Even voor de volledigheid. Stel ik ga toch weer voor een switching, wat voor merk kan ik goede kwaliteit van verwachten? Ik heb begrepen dat COSEL sowieso wel goed spul produceerd maar zijn er andere alternatieven?
Ik heb met de Meanwell voedingen prima ervaringen, zijn ook goed verkrijgbaar in Nederland.
Ja klopt dat merk moet je hebben. Ook hier super ervaring mee. (Die heb ik gekocht toen mijn China geval kapot ging)
Plaats reactie