Plaatje in buis onder 45º

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sjaak538
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2015 18:57

Plaatje in buis onder 45º

Bericht door sjaak538 »

Hallo cnc ers

G-Code goeroe gezocht.

Wil een sateine buis van 100Ø onder 45º afzagen met daarin een zwart plexiglas frontje zodat ik een mooie temperatuur sensor/display hierin kan monteren voor op mijn dresoir.

Heb een 3 axis freestafel en wil een vierkant plaatje (plexiglas) ovaal uitfrezen dat het in deze buis 94Ø binnenmaat onder 45º past.
Wil het plaatje opspannen onder 45º en dan uitvrezen zodat de randen de juiste hoek hebben en het ovale schijfje exact past in de buis.

Mijn freesje heeft een snij hoogte/lengte van 12mm (Ø3mm diameter).
Ik gebruik emc en cambam maar weet niet hoe ik dit varkentje kan wassen.

Ik ben maar een eenvoudige cnc hobbyist.

Weet iemand de G-Codes hiervoor zodat de frees een circel van 100Ø maakt en de z-as mooi geleidelijk mee gaat met de 45º stand van mijn plaatje.

BvD


Sjaak
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door keesfrees »

de beweging vd frees in 3D-cad tekenen en dan daar je gcode van maken
dan zul je geen toolcompensatie kunnen gebruiken zws dus dan moet je daar al rekening mee houden in je tekening
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Eigenlijk wil je dus gewoon een cirkel frezen....
Maar dan zodat ie tijdens het frezen het hoogteverschil wat door.
Dan ga ik er van uit dat je je plaatje perspex onder een hoek van 45 graden opgespannen hebt.
Hoogste punt in X0 Y0, middelpunt op X-50 Y0 dus. ( is straks makkelijk )
Dan ga je die cirkel in stapje van b.v. 10 graden frezen, en voor elk punt bereken je het bijbehorende Z-punt.

Code: Selecteer alles

#4=10 // hoek om de punten uit te rekenen
G0 X(50+47) Y0
G1 Z0 // ik heb even voor het gemak de freesdiepte op 0, anders moet je die ook nog bij #3 op gaan tellen.
do
#1=47*cosinus(#4)  //dit is dus de berekende x-waarde
#2=47*sinus(#4) // berekende y-waarde
#3=#1*tan(#1) // Z-waarde volgt X-waarde
G2 X#1 Y#2 Z(X-waarde*tan(45)) I-50 J0 Z#3
#4=#4+10 //hoek 10 graden ophogen
whilel #4<=360

Daar zitten natuurlijk een paar addertjes:
Je moet je machine even op I en J als absoluut instellen, dat maakt het leven simpel.
Verder is er natuurlijk een parameter nodig waarin je de hoek steeds 10 graden ophoogt.
Van een cirkel is de X-waarde=radius * cosinus (hoek) Y-waarde=radius*sinus(hoek).

Dit is natuurlijk een stukje blote hoofd criptische code die ik op dit moment even niet kan testen(omdat ik geen zin heb om uit de bank te komen, en vandaag al genoeg CNC ellende heb gezien), maar als de strekking een beetje duidelijk is zou je het er mee kunnen doen.
Ik zie net 94 mm, 50 even in 47 aangepast.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door rien1959 »

Je kunt het verhaal van Hugo nog wat vereenvoudigen : gebruik een lange frees en programmeer kwart cirkels of zelfs halve cirkels en geef de nieuwe Z waarde in. De frees maakt een spiraal en zal op sommige momenten lager of iets hoger gaan maar zolang de doorsteeklengte maar groot genoeg is geeft dat geen probleem. We moeten het probleem niet groter maken dan het is 8)
Of mogelijkheid 2 : freeskop onder 45 graden en ellips tekenen en frezen maar !
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja Rien, maar hij wilde met een freesje van 12 lang. :mrgreen:
En voor mij is dit gewoon lekker puzzelen op de bank met de laptop op schoot. ;-)

En een ellips programmeren heeft weer andere nadelen.

Maar willen uiteindelijk wel een foto van het eindresultaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door rien1959 »

Het is dat ik het zo druk heb want anders zou ik het even als voorbeeld frezen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rien1959 schreef:Het is dat ik het zo druk heb want anders zou ik het even als voorbeeld frezen.
Er moet wat uitdaging voor de hobby overblijven. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door ruudpg »

Volgens mij is het toch net iets lastiger dan het lijkt, het ovaaltje moet tenslotte ook aan de uiteinden schuine kanten krijgen om netjes in de buis aan te sluiten, volgens mij heb je maar 2 opties, of het plaatje schuin opspannen of de freesspindel onder een hoek van 45º zetten. In beide gevallen zal je er voor moeten zorgen dat je frees voldoende onder je spantang uit steekt om niet het plaatje met de spanmoer te raken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door Arie Kabaalstra »

verticaal gezien..is het geen ovaaltje.. volgens mij kun je gewoon met 2 cirkelbogen werken.. met een Z- verplaatsing in de ene.. en een Z+ verplaatsing in de tweede..

als je een plaatje van 4 mm dik hebt.. dan moet je even rekening houden met het gegeven dat je dan door 1.4142136 keer dikker materiaal moet vanwege de hoek van 45°..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:verticaal gezien..is het geen ovaaltje.. volgens mij kun je gewoon met 2 cirkelbogen werken.. met een Z- verplaatsing in de ene.. en een Z+ verplaatsing in de tweede..

als je een plaatje van 4 mm dik hebt.. dan moet je even rekening houden met het gegeven dat je dan door 1.4142136 keer dikker materiaal moet vanwege de hoek van 45°..
Dat doet mij voorbeeld programma ook, maar een spiraal is net niet de baan van de scheef liggende cirkel.
Dus heb ik hem in wat meer stapjes opgedeeld, om niet het risico te lopen dat het verloop net niet binnen die freeslengte past.
11480

Je moet het allemaal niet moeilijker maken dan het is. Topicstarter geeft duidelijk aan dat ie het van plan is onder 45 graden op te spannen, en dat ie een freesje met freeslengte 12 mm heeft.

Dus 2 oplossingen, iets wat op mijn voorbeeld lijkt of een 3D cad-cam oplossing. Ik zou de laatste nemen, dat is het meeste werk, klinkt het duurst, dus is het beste te verkopen :mrgreen: . Maar als je niet anders kunt zul je wel moeten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door Breaker »

Mooie wiskunde vanaf de zetel :shock: Maar volgens mij kan het nog simpeler. Mijn machine bv kan helemaal geen berekeningen in de code aan. Ik zou het denk ik zo proberen:
- Stel het plaatje op 45°
- Leg het nulpunt onderaan in het midden van het plaatje, met Z0 aan de onderkant van het materiaal er net doorheen

G-code:
G54
G00 X0 Y0 Z10 ; breng frees op positie net boven materiaal
G01 Z0 ; ga door het materiaal heen
G02 X0 Y97 Z68 I0 J48.5 ; halve circel met radiuscompensatie 3mm, Z+ (68=97/wortel.2, de hoogte onder 45 graden)
G02 X0 Y0 Z0 I0 J-48.5 ; halve circel met radiuscompensatie 3mm, Z-
G00 Z10 ; terug naar startpositie

Z0 kan je natuurlijk leggen waar je wilt, zolang het beginpunt en hoogste punt maar ongeveer 68 zijn, dus bv met Z-4 als laagste en Z64 als hoogte punt.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door hugo stoutjesdijk »

We zullen zien of een van de aangedragen methodes door de topic starter opgepakt worden. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door keesfrees »

dit is wat ik er van zou maken
nul punt midden in de "schijf"

G00 Z-200.
G00 X0. Y51.5
M12 ; nu gaat het gebeuren
G00 Z-150.
G01 Z-141. F16.667
G03 Y-51.5 Z0.2 I0. J0.
G03 Y51.5 Z-141 I0. J0.
G00 Z-200.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
sjaak538
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2015 18:57

Re: Plaatje in buis onder 45º

Bericht door sjaak538 »

Hallo mannen

Fantastisch dat mijn probleem zo opgepikt word door jullie.
Hartstikke bedankt.

Ga hiermee zeker aan de slag en zag al dat mijn frees machine de juiste beweging maakte op "breakers" en "keesfrees" code.
Maar het stukje van "hugo" ga ik zeker onderzoeken omdat via deze weg (die ik niet kende) vele mogelijkheden bied.

Het ideen om mijn frees onder 45º te zetten gaat helaas niet zo eenvoudig op mijn machine om zo een elips uit te frezen.


Het resultaat zal ik zeker online zetten, zie dat het nu mogeliijk is en ga het idee even verder uitwerken.
Wel effe geduld ga een weekje op vakantie .

Gr

Sjaak
Plaats reactie