Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door Breaker »

En dat is de crux: kwaliteitscontrole.

Heb een tijdje terug met een producent van skelters zitten praten die de hele productie naar China had overgebracht: Er werd lokaal vooral heel veel inspanning geleverd in training van personeel om de kwaliteit goed in het oog te houden al tijdens de productie. Daarnaast werd alle kwaliteitscontrole nog door Europeanen gedaan, zowel van alles wat de fabriek inkwam als alles wat de fabriek weer uitging. Als batches onderdelen regelmatig werden afgekeurd en teruggestuurd dan konden die betreffende producenten later opeens wel kwaliteit leveren ;-)

Heel veel bedrijven die een naam hoog te houden hebben werken zo in China of andere lage lonen landen (Meanwell is toch Taiwanees). Made in China? Ja. Chinese producten? Niet echt. Maar de handjes wapperen er wel goedkoop.

En die afgekeurde batches van onderdelen? Tja, die zullen toch ook wel ergens blijven... in een product verwerkt, aan het eind van de lijn bekeken, en als ie het doet gaat het op ebay. Dat zijn dan wel de Chinese producten.

Maar dat verschil zie je ook terug in de prijs, en het zijn niet per definitie slechte producten, alleen weet je het minder zeker.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door stef stuntpiloot »

Klopt, naast de QC is er ook een verschil in gebruikte componenten. Neem bijvoorbeeld de vergelijking gemaakt in dit filmpje:



Linkje naar een hoge resolutie vergelijking:

https://www.flickr.com/photos/loneocean ... 3/sizes/h/
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door keesfrees »

meanwell maakt prima voedingen, en betaalbaar, dus waarom nog goedkoper gaan
onlangs had ik nog wel een meanwell stuk trouwens, bij een collega, ik had de fout snel gevonden en opgelost, iedereen weer blij :-)

maar aan de andere kant, je zal er in praktijk niets van merken waar je voedingsspanning vandaan komt
op een paar extreme uitzonderingen na dan
misschien dan een goedkope voeding meer kans maakt om voortijdig stuk te gaan, als-ie dat dat maar in een keer doet en niet gaat jutteren of overspanning geeft dan is er nog niets aan de hand

en in het algemeen vind ik het steeds moeilijker om de prijs<->kwaliteit verhouding op waarde te schatten en dan ook nog aandacht te hebben voor door wie/waar het gemaakt is en onder welke omstandigheden . . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door audiomanics »

Qua functionaliteit zal je niets merken, over levensduur durf ik ook niets te zeggen, en dat zware componenten los komen van de print (of een koude las krijgen) door het transport... dat heb ik bij zowel Meanwell als bij een goedkopere Chinees gehad.. Schematisch zit er waarschijnlijk ook weinig verschil in: de chinezen zijn meesters in reverse-enginering en het vervolgens na te bouwen.. auteursrechten? nah niet in China.. (en daar doen wij dan weer ons voordeel mee ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door benkr »

In voedingen en andere 'switch mode' dingen zitten wel componenten die op bepaalde plekken kwalitatief hoogwaardig moeten zijn om een lange levensduur te kunnen garanderen.
Zo moeten op bepaalde plaatsen echt elko's worden gebruikt die een goede (lage) ESR hebben om goed hun bedoelde werk te kunnen doen, heeft die condensator dat niet dan werkt de voeding ook maar niet voor zo heel lang, er worden dingen warm, veel te warm, en dan sneuvelt er iets. Zo ook met schakel transistoren of MosFets, een equivalent doet het ook maar als de Rds-on wat anders (slechter) is dan is de dissipatie hoger en wederom meer warmte. Zo zijn er nog wat componenten die kwalitaitef goed moeten zijn, zelfde verhaal ook voor de EMC eigenschappen, bijna het zelfde kan een enorm verschil geven is storende eigenschappen.

En zeg nu zelf, als het veeeel minder kost dan een bekend en goed product maar wel dezelfde specificaties zou moeten hebben waar zal dat dan vandaan komen? Zoals DaBit vaak zegt, je krijg maximaal waar je voor betaald, nooit meer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door DaBit »

Over die ESR en Rds,on heeft DaBit ook zo z'n mening anders :lol:

Een wat hogere ESR en/of ESL kan ooit nodig zijn om met een type-II compensatienetwerk een acceptabele bandbreedte te halen, en als de RMS stroom in die elco's niet hoog is kan dat best. Ik zet soms weerstanden in serie met keramische C-tjes..
MOSFET's idem; types met een lage Rds,on hebben een hogere gatecharge dan eentje uit dezelfde generatie met een hogere Rds,on. Dus als het niet nodig is moet je niet per definitie kiezen voor het type met de laagste Rds,on, want wat je daar wint verlies je weer aan schakelverliezen, in de gatedriver, in de portemonnee, en zeker de efficiency in deellast word er niks beter van. Zelfde verhaal als overal een 12Nm NEMA34 stappenmotor op gooien; het doet de truuk, maar is zelden de beste keus.

Ik ken maar weinig stukjes elektronica met zo weinig onderdelen die complexer zijn dan een switchmode powersupply. Ik heb er toch al aardig wat ontworpen varierend van simpele DC/DC's tot complexe jongens met een DSP in het hart die de controlealgorithmen draait, maar ze zijn altijd weer goed voor een aantal uren in het lab.

Het is dus niet helemaal zo dat je aan enkele gebruikte componenten zomaar de kwaliteit af kunt leiden. Uit het totaalplaatje wel. En 'je krijgt nooit meer dan waar je voor betaalt' blijft ook gelden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door stef stuntpiloot »

Nieuwe voedingen zijn binnen, degelijke opbouw qua componenten en stevige behuizing. Lijkt stuk beter dan de vorige!

Afbeelding

Afbeelding

En naast de oude voedingen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door audiomanics »

Ze zien er zondermeer zeer fraai uit.. Heb jij in jouw kast dan ook een DIN-rail voor de bevestiging?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door John Sellis »

ziet er idd netjes uit. zal wel niet heel goedkoop zijn geweest ;-)

maar krijg je wel een mooie schakelkast van!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ga een nieuwe "kast" bouwen waar DIN bevestigingen in komen. Die "kast" komt op lade geleiders onderin de printer zodat het eenvoudig bereikbaar is. Hieronder zie je een render als illustratie waar het komt:

Afbeelding

T komt er in het echt natuurlijk anders uit te zien maar dit is even als voorbeeld.

@ John, Niet heel goedkoop, maar dat maakt niet uit, goedkoop heb ik en ik wou juist nu goed. De voedingen zijn 50 voor de kleine en 90 voor de grote.
Plaats reactie