Ombouw HBM BF30 naar CNC

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door Remko »

Goedemiddag,

Sommige van jullie zullen mij nog wel herinneren van eerder topic. En helaas voor mij word ik momenteel van het kastje naar de muur gestuurd en terug. Eerst zou ik mijn onderzoek bij een andere universiteit mogen doen, daarna bij een andere faculteit van de TU Delft en daarna zou mijn eigen faculteit voor een CNC freesbank zorgen. Puntje bij paaltje krijg je na veel belovende berichten vaak toch een "nee", "niet mogelijk/beschikbaar", "Wij willen het risico niet nemen.". Dus ik ben nu 8 weken verder en ik zit nog steeds met niets.

Daarom toch weer het plan moeten oppakken om te zoeken naar een freesbank en deze om te bouwen naar CNC. Ik heb momenteel een HBM BF30 freesbank op het oog, welke voldoet aan alle eisen voor mijn afstuderen (Heb dit mogen testen bij HBM Machines in Moordrecht) en betaalbaar is. Nu moet deze alleen om gezet worden naar CNC. Ik begreep, via dit forum, dat er in het verleden ombouw sets beschikbaar waren, maar ik kan deze niet terugvinden.


Heeft iemand enig idee waar je deze sets kan vinden en wat dit ongeveer kost?
Heeft iemand toevallig nog iets van een instructieset hoe je deze machine makkelijk kan ombouwen?
Heeft iemand een goede inschatting hoeveel weken in een CNC ombouw gaat zitten als je +/- 30 a 40 uur/week eraan kan werken?



Ik heb ook een lijst gemaakt van onderdelen die ik waarschijnlijk nodig heb indien er geen sets beschikbaar zijn:
- HBM BF30 Freesmachine Grote Tafel
- 3x Stappenmotoren Nema34 12Nm +/- 80 euro per stuk?
- 3x Drivers (1 voor iedere stappenmotor) +/- 80 euro per stuk?
- 1x Voeding 48 Volt +/- 80 euro totaal?
- 3x Koppelstukken om de stappenmotoren direct aan te sluiten op de huidige assen +/- 25 euro per stuk?
- Bekabeling om alles aan te sluiten +/- 50 euro totaal?
- Stuurprogramma Mach3 + Laptop Ongeveer 175 euro aan software, laptop reeds in bezit
- Aanvulling? (Het vervangen van de assen naar kogelomloopspinsels laat ik zitten om tijd & geld te besparen.)

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

voor ombouwsets even mailtje doen naar DamenCNC.. ik heb er zat omgebouwd toen ik daar werkte.. Prijzen weet ik niet meer

Instructies voor het ombouwen.. krijg je er bij Kevin gewoon bij..
in 30/40 uur.. .kun je er een paar ombouwen.. als je alle spullen hebt..
Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door Remko »

Arie Kabaalstra schreef:voor ombouwsets even mailtje doen naar DamenCNC.. ik heb er zat omgebouwd toen ik daar werkte.. Prijzen weet ik niet meer

Instructies voor het ombouwen.. krijg je er bij Kevin gewoon bij..
in 30/40 uur.. .kun je er een paar ombouwen.. als je alle spullen hebt..
Ik zal even contact opnemen met Damen CNC :)
Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door Remko »

Ik heb een reactie vanuit DamenCNC dat zij helaas deze ombouw niet meer doen. Aangezien de BF30 volgens hen niet geschikt is voor CNC gebruik. Er wordt wel gewerkt aan een alternatief, maar dat komt pas in de loop van het jaar.

Ik zag wel op hun webshop de OPTI BF20 staan, wat een optie zou zijn. Iemand enige idee of deze vergelijkbaar is? Of heeft iemand andere suggesties?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door assink »

Optimum heeft fabrieks af al ombouwsets voor hun freesmachines.
Verder is er in duitsland wel meer aan omgebouwde machines te koop.
Skyfire cnc uit china is ook een optie, weet alleen niet hoe snel/betrouwbaar er geleverd wordt.
Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door Remko »

assink schreef:Optimum heeft fabrieks af al ombouwsets voor hun freesmachines.
Enig idee waar je deze kan vinden. Ik zie ze namelijk niet op hun website (kan zijn dat ik er grandioos over heen kijk :oops: )

http://www.optimum-maschinen.de/produkt ... index.html

http://www.optimum-maschinen.de/produkt ... index.html

Ik gok dat je een van deze bedoelde :) De engelse website heeft een of andere bug waardoor je niet naar deze pagina kon :) Dus moest in het Duits verder.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door lelieveld »

Beste Ombouwer
Mijn naam is Bert
Ik Heb 2 BF30ers omgebouwd en een 1 Bf20
Dat ze niet geschikt zijn voor CNC moet ik onder schrijven

1 de DC motor is daar niet voor te gebruiken die van de BF20 idem
Maar als je dat probleem oplost ben je al een stap dichterbij
2 machines BF30 gekocht in een lading in een busje voor mezelf en een vriend van me
bij 1 machine oververhitting van de spindel met welke in de pinole draait
Deze zit in een huis wat met langdurig gebruik zo warm werd dat het vet van de stelbare conische lagers als naaimachine olie er uit droop .

Ook het bovenste lager voor de Gearbox (waar eigenlijk een druklager zou horen te zitten) werd zo heet dat ook daar alle vet uit droop
Er mankeerde overigens nog meer aan
Met deze machine terug gegaan
Een ander mee gekregen welke we daar eerst een halfuurtje onbelast hebben laten draaien
deze was een stuk beter en werd nauwelijks warm

Dit warm worden was ook bij een probleem als hij langer op hoog toerental draaide merkte ik later
Die van mij toch omgebouwd naar CNC
Dat heb ik geweten :evil:
Niets dan ellende gehad
Geen maand zonder stukken van uit gebrande motoren en printplaten lagers altijd wat

Maar er zijn ook mensen welke er geen narigheid mee hebben gehad
Mijn conclusie
Is dat er een grote spreiding in kwaliteit in zit
BF20
De BF20 Motor kan zo warm worden dat het kunststof tandwiel wat met de motor wordt aangedreven letterlijk smelt!
Dus als je aan ombouw begint
hou rekening mee met vervanging van die DC motor door bijv. 3 phase motor of een compleet andere freesmotor

Er staan minsten een tweetal ombouw beschrijvingen van deze machines hier succes ;-)

Optimum heb ik geen ervaring mee voor dat je dat aan mij vraagt
wel onderzoek naar gedaan en komt in ieder geval uit in China en niet uit Austria of Germany
De foto moet hier of daar nog rondzweven
Mij verhaal wat gecorrigeerd
ik verschrok van de stommiteiten
Het typen op mijn Ipad is niet geheel voutloos gegaan 8)
Laatst gewijzigd door lelieveld op 27 feb 2016 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door kevertje »

Je zou dit topic eens kunnen bekijken:

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8 ... ombouw+hbm

Didado bouwt een BF-30 om inclusief centrale smering.
Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door Remko »

Ik heb momenteel de HBM BF30 optie even op een zij spoor gezet. Gezien de vele (voornamelijk negatieve) feedback over deze machine.

Als alternatief ben ik nu aan het kijken naar de Optimill BF20 L Vario + CNC ombouw. Maar ik heb net de importeur van Nederland/ Belgie aan de lijn gehad en zij importeren de CNC variant niet meer.

Nu vraag ik mij even af, heeft iemand hier heel toevallig nog zo een combinatie staan? En zo ja, waar heb je deze gekocht? En indien mogelijk, heb je enig idee of deze machine een kilootje of 20-50 in Z richting aan kan en een weerstand van om en nabij 10-20kg in X en Y richting (om groeven in een materiaal te drukken o.a.).
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door Breaker »

Uit je eerste post lijkt het alsof en je al op de deadline aangekomen bent:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=12277

Je budget is redelijk, dus zeg ik, kijk hier eens naar:
https://www.wabeco-remscheid.de/milling ... s.html?p=1

Als je zelf alles nog aan elkaar moet knutselen: 't Is leuk om te doen, maar je moet wel zeeën van tijd hebben of al flink veel ervaring. Het lijkt me voor jouw gewoonweg praktischer als je wat zoekt waar je mee aan de slag kan... Of zijn je doelen veranderd?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door Remko »

Breaker schreef:Uit je eerste post lijkt het alsof en je al op de deadline aangekomen bent:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=12277

Je budget is redelijk, dus zeg ik, kijk hier eens naar:
https://www.wabeco-remscheid.de/milling ... s.html?p=1

Als je zelf alles nog aan elkaar moet knutselen: 't Is leuk om te doen, maar je moet wel zeeën van tijd hebben of al flink veel ervaring. Het lijkt me voor jouw gewoonweg praktischer als je wat zoekt waar je mee aan de slag kan... Of zijn je doelen veranderd?
Wat betreft deadline, ja die is al (zo goed als) voorbij. Maar dat heeft geen invloed voor mijn uiteindelijke afstuderen. Omdat dit alles te maken heeft met het wellus/nietus spelletje waarin ik zat tussen de financiële staf en de technische staf. Nu is dat gelukkig opgelost en is de knoop nu doorgehakt om voor een kant en klare optie te gaan:

Optimum BF20 Vario, welke om en nabij de 4.000 Euro kost.

Enige wat nog van mij gevraagd wordt is om 100% zeker te weten dat de 2.2Nm motoren die hierop zitten voldoende kracht leveren om het proefstukje ook echt daadwerkelijk plastisch te vervormen. En om dit 100% zeker te weten zijn er 2 mogelijkheden:

1) Uitzoeken of iemand weet of deze 50kg in Z as, 20kg in XY as aankunnen door rond te vragen.
2) Uittesten met mijn inklemming + proefplaatje bij een dergelijke machine.

Optie 2 zou het meest ideale zijn, omdat ik dan ook echt een proefstukje kan laten zien dat plastisch vervormt is. (Men heeft toch graag fysiek bewijs i.p.v. theoretische cijfertjes.)

(Desalniettemin ben ik nog wel van plan om NA het afstuderen wel echt te beginnen met een zelfbouw projectje. Toen ik net op dit forum kwam had ik de ballen verstand van freesbanken etc. Nu heb ik de afgelopen 2 maanden zeer veel gelezen en kan ik nu een klein beetje meepraten over dingen. Maar goed, eerst afstuderen nu.)
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door lelieveld »

Op je vraag of die motoren genoeg kracht kunnen leveren Kan niemand je beantwoorden 8)
Waarom
Simpel niemand weet hoeveel wrijving er is op je geleidingen
Dus dat moet je uitproberen
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door Breaker »

Twee maanden lezen over de schroevendraaier is niet hetzelfde als twee maanden werken met een schroevendraaier… ;-) De combinatie geeft de beste kans om ook echt een schroef naar tevredenheid in de muur te krijgen.

Dus wat dat aangaat ben je op de goede weg met je vraag voor een echte test. Maar het is ook zaak om de eigenaar van de machine en je team te kunnen overtuigen dat het zonder problemen zou moeten werken. (Wie wil anders een machine uitlenen of aanschaffen…?)

Kijk hier eens naar voor een benadering van de krachten, als spoed voor de ombouw KO zag ik ergens 4mm:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=1107

Verificatie van de formule zal je vast wel lukken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Re: Ombouw HBM BF30 naar CNC

Bericht door Remko »

Breaker schreef:Twee maanden lezen over de schroevendraaier is niet hetzelfde als twee maanden werken met een schroevendraaier… ;-) De combinatie geeft de beste kans om ook echt een schroef naar tevredenheid in de muur te krijgen.

Dus wat dat aangaat ben je op de goede weg met je vraag voor een echte test. Maar het is ook zaak om de eigenaar van de machine en je team te kunnen overtuigen dat het zonder problemen zou moeten werken. (Wie wil anders een machine uitlenen of aanschaffen…?)

Kijk hier eens naar voor een benadering van de krachten, als spoed voor de ombouw KO zag ik ergens 4mm:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=1107

Verificatie van de formule zal je vast wel lukken.
De formules heb ik hier inderdaad allemaal. En uiteindelijk levert een kleinere spoed meer kracht op, ten koste van de snelheid etc. En zoals Lelieveld al zei, de wrijving is een onbekende factor. Maar in theorie zou het te doen moeten zijn indien de spoed maar klein gehouden wordt en de versnellingen niet al te hoog gehouden worden.

Heb o.a. contact gehad met de importeur uit Nederland om te zien of deze nog een dergelijke machine hebben staan of hebben verkocht afgelopen tijd. Dit om zodoende in contact te komen met iemand die zoiets heeft staan. Helaas kreeg ik daar te horen dat men al 3 jaar lang niet de CNC variant verkocht heeft en daarmee ook is gestopt.

Daarom zo even een telefoontje naar Optimum Duitsland plegen. En dan maar een roadtrip naar Duitsland indien ze daar wat hebben staan. :)

En wat betreft het lezen vs. doen. Zeker mee eens ^^
Plaats reactie