DECKEL GNC-1 besturingsfout

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door Ferry »

Hallo,

Ik heb zojuist voor een prikkie een DECKEL GNC-1 Frees/Graveer machine met een 4e roterende as op de kop getikt.

Er is "iets" mis met de aansturing.

Nu ben ik op zoek naar iemand die mij kan helpen aan een schema van deze machine, of evt iemand die ervaring heeft in het repareren van deze machines.

Ik ben al aan het zoeken geweest maar heb tot nu toe nog niets kunnen vinden, wellicht dat iemand op het forum ook nog een dergelijke machine op het werk heeft staan. En die evt tegen vergoeding een kopie zkan maken van de manual en technische gegevens.

Groetjes Ferry........
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door rsemotion »

wat voor besturing e.d. zit er op.
wat voor drives
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door Ferry »

Ja das een goeie,

Ik heb de machien net een dag binnenstaan, ik zal morgenochtend eens gaan kijken of ik kan ontdekken wat voor sturing het precies is.

Het is een gigantische lading printplaten, en er zit een siemens Plc in de kast verstopt.

De NC interface zelf werkt met een point to point manier van programmeren, voornamenlijk bedoeld om tekst te graveren.

Ik zou de machine graag om willen gaan bouwen zodat ik b.v. ,met mach3 kan gaan aansturen, echter hiervoor moet ik eerst meer gegevens over de servo-sturing etc te pakken zien te krijgen.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door klaas van gemerden »

Is het deze:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er over nagedacht om er een te kopen maar waar moet tie staan...
Het welbekende ruimte probleem :x
En ik moet eerst m'n andere machines afbouwen....

suc6

Gr. KvG
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door Ferry »

Yep dat is hm, het schijnt dat er enorm veel van die machine's zijn verkocht eind jaren 80, maar nu proberen om er technische spec's van te vinden.
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door rsemotion »

als je hem gaat ombouwen zou ik echt als advies voor USBCNC gaan ipv Mach3

ik kan via mijn connecties een wat proberen opvragen, alleen denk niet dat DMG wat vrij geeft.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door Ferry »

Dat zou geweldig zijn!!

Als ik al eens gegevens zou hebben over de servo's en de encoders dan zou ik al een heel eind kunnen komen, als de originele sturing niet meer te repareren is.

Ik houd me warm aanbevolen!
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door rsemotion »

doe mij een plezier en maak een foto van de drivers...wel een duidelijke geen gsm foto.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door Ferry »

Doe ik, ik probeer ze morgen in de loop van de ochtend te plaatsen.

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite.

Ferry......
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je besluit de besturing te vervangen dan heb je met USBCNC in elk geval een stuk modernere besturing dan wat er op zat.. bovendien kun je die makkelijk updaten als er nieuwe functies komen.

't mooie van een besturing op PC basis is ook nog eens dat je je programma's gewoon op een USB stickje kunt zetten, in plaats van het geëmmer met die vermaledijde RS232, die eigenlijk op geen enkele machine lekker werkt..
't werkt in elk geval bij geen enkele machine hetzelfde.. er hoeft maar één verkeerd karakter in een bestand te staan, en hij zendt niet over.. ook zit je weer met de volgorde

bij mijn vorige werkgeven zaten we ook altijd te klooien, op de brother draadvonkmachine moesten we eerst vanaf de PC het programma "De draad injagen", en dan de "Poort open zetten" op de machine, bij de Mitshbishi draadvonkmachine was het weer net andersom.. eerst vragen om een bestand, en em dan "loslaten" vanaf de PC.. één keer vergissen in de volgorde, en je blijft heen en weer lopen..

't is een mooie machine, mechanisch zit ie goed in elkaar.. 't is een Deckel tenslotte.. oude besturingen doen het mechanische gedeelte geen eer aan 8)
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door Ferry »

@ Arie : Ja dat ben ik volledig met je eens.

Het liefst zou ik de machine ook gewoon via een pc aan willen gaan sturen.

Alleen zou ik voor dat ik er een hoop geld aan uit ga geven het liefst de machine willen zien draaien, zodat ik kan inschatten in hoeverre ik er mee uit de voeten kan.

Ik heb op mn werk een grote 3assige CMS- cnc-portaalfrees staan met een werkbereik van 2600x1600 mm, maar deze machine is alleen geschikt voor hout/kunststof, licht metaal verspanen gaat nog wel, maar de nauwkeurigheid laat te wensen over wanneer ik echt fijn werk wil gaan maken.

Het is echt een machine voor het grove spaanders werk.

De deckel hoop ik privé te kunne gaan gebruiken voor graveerwerk, en licht metaal verspanen. ( zal ik alleen nog wel wat aan de spindel moeten veranderen, want zijn laagste toerental is 6300 rpm)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door Arie Kabaalstra »

met een minimum toerental van 6300 zit je voor 10 mm freesjes op 200m/min :

Vc= pi*d*n, dus d= Vc/pi*n.
hieruit volgt;
d=200/6300pi = 0.010 m, oftewel 10 mm, dus je kunt met VHM frezen tot 10 mm zonder problemen in staal frezen.. voor alle andere metalen ( behalve RVS en Titaan ) liggen de snijshelheden hoger.. als't spindeltje nog lekker loopt, en het toerental geregeld wordt met een frequentieregelaar, zou ik em lekker laten zitten..

Wat is het maximale toerental van deze machine?..
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door wstoof »

Is een leuk machientje .
Toen ze hier te koop werden gezet heb ik mij ook verdiept in dit type.
Op een Engelstalige forum zag ik ook een verwijzing naar deze verkoper (hij had/heeft) er 4 staan.
Daar stond vermeld dat er in de 40 van dit type gebouwd zijn, dus niet zo erg veel.
Ik heb er om een aantal redenen vanaf gezien.
- het is een graveermachine, dus een hoog toerental (maar dat hoeft geen probleem te zijn )
-Ik zou er ook gelijk de hele besturing eruit strippen, echter meeste van deze "oudjes" hebben een tacho en geen encoders.
voor je het weet sta je de servo's etc te vervangen en lopen de kosten op.

Probeer hem toch in eerste instantie gewoon in oude glory aan de gang te krijgen ;-)

Ben benieuwd wat je ervoor betaald hebt ? , of moet ik je dat off-record vragen ;-)


groet, wouter
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: DECKEL GNC-1 besturingsfout

Bericht door Ferry »

Zo ik heb een paar foto's geschoten, maar het is me nog niet precies duidelijk waar en wat nu de servodrive's zijn

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ik heb begrepen dat er Egloff servoregelaars in zitten dit is een Zwitsers merk.


Het toerental van de machine loopt in een aantal stappen van min. 6300 naar max. 63000

Ben benieuwd wat je ervoor betaald hebt ? , of moet ik je dat off-record vragen
Voor het luttele bedrag van 250 euro en 2 dozen gebak mocht ik de machine meenemen.
Hij stond al een aantal jaar in de weg. En ze hadden geen zin er nog tijd en geld aan te spenderen, vooral omdat ze reeds voorzien zijn van een flink aantal hypermoderne graveermachines.
Plaats reactie