HBM BF20 CNC conversie

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Rikkepic »

Hallo,

Ik heb al geruime tijd een HBM BF20, en deze wil ik CNC ombouwen. Het elektronische gedeelte heb ik al klaar, voor x,y,a gebruik ik 2Nm en voor de z 4.5Nm. Nu ben ik op het moment aangekomen dat ik het ding ietswat mechanisch moet ombouwen.

Mijn vraag is eigenlijk of meerdere mensen hier de spindels hebben vervangen voor kogelomloop, en ik lees iets over axiale lagers vervangen. Wat is er precies nodig?

De motoren, drivers, voeding, tandriemschuiven en alu plaat heb ik al.

Vaak hoor ik dat je met mach3 of wat dan ook kunt aangevenwat je backlash is, maar ik heb me bij buitelaar laten vertellen dat de speling/backlash niet overal gelijk is over de spindel.

bij mijn huidige freesmachine heb ik gemeten dat de spindels:
X: 16mm dik 80cm lang
Y: 16mm dik 35cm lang
Z: 20mm dik 55cm lang

als onderdelen had ik deze gevonden:
moeren:
ISEL3 25 x 05 voor Z as
ISEL Type 1a 16x04 voor X,Y as

spindels:
ISEL 16 x 04 Spindle voor X,Y as
ISEL 25 x 05 Spindle voor Z as

Het is de bedoeling dat ik de spindels zelf op maat draai
zijn er nog meer dingen die ik nodig heb? oftewel, wat is jullie advies/mening hierover ? ;-)
Alvast bedankt!

Groeten,

Rik
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Damocles »

Ik denk dat je dan ver alles hebt. Ik zie tandriemschijven staan dus veronderstel dat je een tandriemoverbrenging tussen motoren en spindels gaat monteren. Dan heb je geen as-koppelingen nodig.

Die lagers, dat zijn dan 2 lagerblokken, 1 vast (lager zit vast in huis) en 1 "losse" kant. Deze zorgt er voor dat als de spil gaat uitzetten dit wordt opgevangen. Maar ik denk niet echt dat dit nodig is omdat het over korte spillen gaat. Ook loopt de temperatuur normaalgezien, en zeker met gebruik van tandriem overbrengingen niet zo hoog op. We spreken hier tenslotten van enkele duizenden. Dat kan je nog altijd zelf voorzien door 1 lager wat losser in zijn huis te zetten.

Die backlash kan je inderdaad instellen. Maar als je kogelomloop gebruikt zal je niet al te veel meer moeten instellen.
Ik vraag me wel af of die 2Nm motoren niet wat aan de lage kant gaan zijn, aan de afmetingen te lezen heb je het model met grote tafel. Nuja met die tandriem overbrenging zal je wel koppel genoeg hebben.

Misschien eens hier kijken http://www.motioncontrolproducts.co.uk, hun prijzen zijn in het algemeen redelijk laag. Of ebay eens afsnuffelen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een goede kwaliteit kogelomloop spindel heeft geen backlash, en als je geen goede kwaliteit neemt, kun je je machine net zo goed niet ombouwen..

In elk CNC besturingsprogramma kun je je backlash instellen.. Heb je al enig idee welke software je gaat gebruiken om je machine aan te sturen?..
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door vroemm »

Rikkepic schreef:Hallo,

Ik heb al geruime tijd een HBM BF20, en deze wil ik CNC ombouwen. Het elektronische gedeelte heb ik al klaar, voor x,y,a gebruik ik 2Nm en voor de z 4.5Nm.
Hoe groot is de vertraging van je tandriem overbrenging ?
Hoeveel tanden hebben de wieltjes ?

Vroemm
Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Rikkepic »

@Arie Kabaalstra
Dus die kogelomloop is geen goede kwaliteit? ik ga MACH3 gebruiken

De website is van een leverancier die ook op ebay zit. Hij zegt zero backlash...

@vroemm

mijn tandvertraging op x en y is 1:2, en op z is hij 1:1.5

Gr. Rik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rikkepic schreef:@Arie Kabaalstra
Dus die kogelomloop is geen goede kwaliteit? ik ga MACH3 gebruiken

De website is van een leverancier die ook op ebay zit. Hij zegt zero backlash...

@vroemm

mijn tandvertraging op x en y is 1:2, en op z is hij 1:1.5

Gr. Rik
als je spillen zero backlash hebben, dan hoef je je daar dus helemaal geen zorgen om te maken..

vergis je alleen niet in de motoren.. een vertraging betekent ook dat de boel ook 2 keer zo langzaam loopt..
naar mijn mening is het beter om niet te beknibbelen op je motoren en drivers.. dat bepaalt in hoge mate de snelheid van je machine..
Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Rikkepic »

de smelheid kun je instellen in MACH. bovendien hebben de kogelomloopspindels een spoed van 4 mm, dus dat gaat best rap ;-) . Iig sneller dan trapeziumdraad.
anders ga ik wel een bakkie koffie halen ofso...

verder had ik iets gelezen over een contragewicht en een versteviging van het frame. Nu lijkt me dit niet echt bepaald noodzakelijk ofwel?

Gr. Rik
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Damocles »

Het valt te zien wel materiaal je wil gaan frezen en met welke nauwkeurigheid. Een BF25 heeft de reputatie van niet zo een stevige kolom te hebben. Als je veel staal (of harder) wil verspanen zou ik dat wel doen.

De snelheid kan je inderdaad instellen, maar je stappenmotoren en overbrenging gaan wel het maximum beperken. En een beetje snelheid kan soms handig zijn voor kunststoffen, zodat niet alles smelt als je er met je frees door gierd ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Arie Kabaalstra »

een grote spoed van je spillen vraagt ook meer koppel van je motoren..hoe dan ook, wil je snel, dan moet je er een krachtige motor opzetten, en em voldoende prik geven..

Ik heb op mijn Beagle 2.7 NM Steppers zitten, maar toen ik met 18V voedde, liep ie niet harder dan 1000 mm/min. nu met 33 V haal ik de 2000 mm/min.. en kan ik veel sneller accelereren.. gemiddeld 300mm/s²
snelheid is niet zaligmakend.. acceleratie is het toverwoord.. wat heb je aan een ijlgang van 6 meter/min als ie 20 Cm nodig heeft om op gang te komen?.. mijn machine is in 0.25sec op topsnelheid..dat scheelt nogal als je veel korte elememten hebt in je programma ( bij 3D freeswerk bijvoorbeeld)
Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Rikkepic »

Ik denk dat de hoeveelheid koppel vaak een beetje overschat wordt hoor. Als ik met de hand metaal aan het frezen ben, dan heb ik daar toch echt niet veel kracht voor nodig. Ik heb laatst een test gedaan met mijn 2Nm motoren, en daar zat een tandwiel op. Deze kreeg ik dus echt niet in beweging. Bovendien voed ik met 50V, en heb een redelijke stroomvoorziening. Maar dit is niet de vraag, want inmiddels weet ik nog steeds niet of het noodzakelijk is om de axiale lagers van de x en y spindel te vervangen, en waar deze in dat geval verkrijgbaar zijn. De axiale lagers zijn namelijk helemaal geen blokken, maar gewoon kogellagers die de kogels in de richting van de as hebben ipv rondom de as (dus axiaal, niet radiaal). Toen ik de tafel loshaalde, viel het lager als elementen uit elkaar. Voorplaatje, kogellagers, achterplaatje.

Heeft er iemand bouwtekeningen van die support. Ik had op deze website (onder Projekte en dan Hüfthalter für BF20) gezien dat het wel raadzaam is, en best veel scheelt in nauwkeurigheid.

Gr. Rik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Arie Kabaalstra »

't gaat niet zozeer om de verspaankrachten, maar om de acceleratiekrachten..
't kost behoorlijk wat "NM-etjes" om een zware tafel in no-time op topsnelheid te krijgen..
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Damocles »

Het gaat hem hier allemaal over snelheid. Maar je zegt nu, snelheid is voor mij niet van belang. Kan goed zijn, maar ik denk dat je hier later wat spijt van krijgt. Natuurlijk kan je eerst "proefdraaien" met de stappenmotoren die je nu hebt.

Ik snap niet goed waarom je altijd over axiaal lagers bezig bent. Het doel van die lagers van de spindels is toch ook voor een groot deel het opnemen van radiale krachten. Voornamelijk zelf zou ik zo in eerste instantie zeggen. Die dat je kan kopen voor kogelomloopspindels dienen - zoals ik al zei - hoofdzakelijk voor het opnemen van temperatuur spanningen doordat 1 lager 'los' in zijn huis zit waardoor deze vrij kan uitezetten of krimpen.

En zoals ik ook al zei denk ik niet dat dit nodig is bij jou. Je hebt klorte spindels en je gebruikt een riem aandrijving dus er kan geen warmte van de motor de spindel in trekken. En dan nog, als je ziet dat de kolom al 0.05 speling geeft zonder versteviging maken die duizendsten niets uit.

Als je zegt dat de lagers er nogal crapy uitzien zou je die eventueel wel kunnen vervangen door anders. Gewone kogellagers zouden voldoen denk ik. Ofwel kan je van die zelf instellende lagers nemen. Als je spindel dan niet 100% in dezelfde as ligt als je lagehuis (hoop van wel) wordt dit een beetje opgevangen. Ik zou de lagers gewoon laten zitten, of vervangen door +- hetzelde type. De kans is trouwens klein dat je zo een los lager onder je tafel krijgt geïnstalleerd. En zal bij jou alleen maar kosten meebrengen die niet nodig zijn denk ik persoonlijk.

Wat die kolomversteviging betreft kan je misschien eens hier vragen: http://5128.rapidforum.com/topic=115271 ... FCfthalter

En nog even over die momenten, 4Nm koppel is meer dan genoeg voor je machine te doen bewegen, volledig mee akkoord. Maar zoals ik reeds zei, als je wil gaan plexiglas of zo eens bewerken dan moet je gewoon snel kunnen gaan of alles smelt. En geef nu toe iets als dees is toch gewoon geweldig : http://www.youtube.com/watch?v=Sebko0n6 ... re=related
Ik weet ook wel dat binnen de kortste keer heel de boel geslopen is, zelf als je nu nog 12Nm motoren zou hebben, maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Rikkepic »

Arie, je hebt inderdaad gelijk, de versnelling speelt ook een grote rol

damocles,

je moet denk ik toch even beter in je stof duiken. Axiaal lagers zijn NIET om radiale dingen op te vangen. Waarom denk je dat het axiale lagers heten? Om dezelfde reden dat "radiale" lagers speling in de AXIALE richting hebben ;-) warmte speelt bovendien helemaal geen rol.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: HBM BF20 CNC conversie

Bericht door Damocles »

Nu denk ik toch als een spindel op volle snelheid in resonantie zou gaan (stel) dat je toch liever radiaal ook wat opvangt;-). Er moet maar een slag zijn van 1 honderste tegen een grote snelheid ... Maar van die grote snelheid zal jij geen last hebben :mrgreen: ;-)

EDIT: natuurlijk treden er ook axiale krachten op. Als de spindel een kracht op de moer uitoeffend de moer dus ook op de spindel ;-). Hoekcontactlagers?!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie