Setje Damencnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het plaatje wordt ondertussen wat duidelijker.
Gewoon omdat ik het wil, vind ik een heel goed argument.
En het is natuurlijk helemaal aan jezelf waar je geld aan uitgeeft, hangt ook een beetje van het 'hoofdstuk' waarvan je wat wilt leren af.
Ik wilde eens zoiets uittesten, kocht een stappenmotor en een stepstick drivertje ( zo'n setje heb je voor €25.- of minder ).
Nam een oude PC, linuxCNC er op en m'n testjes kon ik doen.
Ik had er nog een tandriempje op zitten, maar dat zou ook een draadeind geweest kunnen zijn.
Maar je zou het ook met een Arduino aan kunnen sturen, dan zul we wat meer in software moeten doen ( standaard doet die library geen accelaratie/deceleratie ) Kun je ook een hoop ervaring op doen.



Vanuit een PC wordt dat trouwens met de parallelle poort bestuurt, die poort wordt misbruikt als IO poort, en daar komen de stuurpulsen voor de stepperdriver direct uit. En het inlezen van eventuele eindschakelaars komen daar ook op binnen. Meestal hangen ze daar een BOB ( breakoutboard) tussen om de signalen te bufferen, die poort is niet zo robuust.

Als je het puur om de regeltechniek doet, wat natuurlijk reuze leerzaam kan zijn, zou je ook voor een echt closed loop systeem kunnen gaan, dus een simpel DC motortje met een 4 kwadranten regeling, en een encoder voor de posititie terugkoppeling. ( die techniek kun je trouwens prima in een afgeschreven foto printertje vinden heb ik pas nog ontdekt )

( dat laatste zou je ook met LinuxCNC kunnen doen, hoef je waarschijnlijk wat minder software te schrijven )

( ik zie dat Sven kans ziet om dit hele verhaal wat compacter weer te geven :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Gikke »

Even een vraagje: stel ik neem (koop, want ik heb net ontdekt dat ik geen oude computer meer heb liggen) een oude computer, wat voor eentje moet ik dan nemen? Hiermee bedoel ik natuurlijk dat deze vlot Linux kan draaien maar ook goed de Driver kan aansturen. Hiermee bedoel ik maar dat als ik de closed loop systeem Neem ik het zonde zou vinden dat deze niet op een efficiente/goede manier kan werken. Als je kijkt naar Damencnc staat er altijd wel vermeld dat je beter een Motion controller gebruikt, wat is hiervoor de reden dan?
Groetjes
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Gikke »

Hetgene ne net te binnenschiet: hoe groot kan ik de Spoed nemen in Linuxcnc? Ik zou best wel eerst willen spelen met die spindel en achteraf een paar lagerblokken maken met een een paar multiriemen op van pakweg 3m? Bv 3riemen van HTd20 ofzo? Zo heb ik geen last meer van een hoop vermogen die in de acceleratie verloren gaat en kan ik toch ook wel wat kracht overbrengen. Als ik dan een 8Nm neem heb ik in combinatie maar een Htd20 tandwiel nodig van diameter 100mm om leuke resultaten te behalen, lijkt dit jullie iets beter? Zo kan ik toch wel lekker accelereren en nauwkeurig positioneren? Of ga ik dan beter een tandheugel nemen?
Groetjes en geniet van het lekker weer 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Paar oude onderwerpen doorspitten :
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=63&t=12712
en deze, heb je wel een weekeind voor nodig. :mrgreen:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=8410
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door hainjedaf »

Oude PC?

kijk even in de hardware wiki van linuxcnc...
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... quirements
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... d_Hardware

Het grootste probleem is latency. En gek genoeg is dat bij oudere PC's vaak beter dan bij nieuwere multicore modellen.

Zoek naar iets van een kloon met een gigabyte of asus moederbord. omdat die borden qua bios het beste in te regelen zijn.
Neem GEEN merkmachine want daar zit vaak speciale hardware in die je realtime prestaties verkloot. (vb DELL of HP)

Zoek naar iets met een snelle 32 single core van Intel. LinuxCNC is 32 bit dus 64 bit cpu is overkill en vaak slecht in realtime prestaties
Helaas, als AMD-liefhebber moet ik bekennen, dat de AMD's vanaf de K7 geen Realtime succesnummers zijn.
Ook hyperthreading en dergelijke zijn realtime killers.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Gikke »

hugo stoutjesdijk schreef:Paar oude onderwerpen doorspitten :
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=63&t=12712
en deze, heb je wel een weekeind voor nodig. :mrgreen:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=8410
Hehe, vette dingen om te lezen he?
Die topics heb ik al vele malen doorgelezen, die Bart (en natuurlijk andere personen ook!) kan toch echt wel wat, en die dingen wil ik ooit ook wel een beetje kunnen. Lekker stoer om zo even vanuit niets te weten hoe je het gaat aanpakken en het helemaal tot een einde brengt dat gewoon met elkaar in harmonie samenwerkt :shock:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Sven »

Bart moet er heel hard aan werken om het zo eenvoudig te doen overkomen ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Gikke »

UPDATE
Ik ga het gewoon maken HTD riemen van 3meter en bijbehorende tandriemwielen (ik zat te denken aan 2 riemen naast elkaar en dan met de bovenste riemen het systeem aandrijven, zoets dat je weleens in 3D-printers ziet.
In combinatie met een stappenmotor van 8 of 4 NM? Stel dat ik een riemschijf neem van diameter ±Ø100mm dan kan ik in principe aan 3.14m/s zitten met een simpele 10^-1/s. Zo hard moet het natuurlijk niet gaan maar dit is maar een snel sommetje om te zeggen dat dit veel sneller en dynamischer is. Nu, zou ik het zo doen en zou ik dan de versie 4NM of 8NM nemen? Uit oogpunt van dynamiek.
Groeten
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Gikke »

Linux zegt dat elke driver, die step/dir aanstuurbaar is, compatibel is met linuxcnc. Maar zijn de leadshine esd808 drivers compatibel hiermee? Ik ben al even aan het zoeken maar ik vindt er niets van terug, enkel pul/dir signalen vind ikterug? Die kan ik niet gebruiken dan? Ik zie de Driver niet direct in de lijst van door linucnc ondersteunde hardware staan...
Groeten,
Giel
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door hainjedaf »

Pul / dir is zelfde als step / dir.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Gikke »

hainjedaf schreef:Pul / dir is zelfde als step / dir.
Dankjewel!
Dus die leadshine closed loop servo drivers kan ik gewoon gebruiken in combinatie met de linuxcnc? :-)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door hainjedaf »

per puls zetten ze een stap in de door DIR aangegeven richting.

Je zult evne moeten spelen met de timing (hoe lang moet een puls aan of uit zijn voordat de driver het als zodanig herkent.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Setje Damencnc

Bericht door DaBit »

Sven schreef:Bart moet er heel hard aan werken om het zo eenvoudig te doen overkomen ;)
Mjah, goed, van elektronica heb ik wel wat bovengemiddelde kennis en ik kan zelfs op hardwareboerniveau programmatuur kloppen. Daar kan ik vervolgens prima mijn gebrekkige ervaring met het resterende deel van de projecten mee verdoezelen. Verder zijn dingen achteraf altijd simpel want dan weet je hoe het zit.

En zoals je kunt lezen gaat het ook wel eens ooit mis... ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gie Knippenberg schreef:
hainjedaf schreef:Pul / dir is zelfde als step / dir.
Dankjewel!
Dus die leadshine closed loop servo drivers kan ik gewoon gebruiken in combinatie met de linuxcnc? :-)
Vergis je niet, dat closed loop deel blijft binnen de stepperdriver, daar doe je in LinuxCNC niet veel mee.

( volgens mij zijn het closed loop steppers )

Afhankelijk wat je uitdaging is, moet je misschien naar echte servo's kijken, en de regeling binnen LinuxCNC doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie