CNC sturing Longs motors

Moderator: Moderators

Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

CNC sturing Longs motors

Bericht door Jim Miller »

Even een paar vraagjes ivm een CNC sturing die ik heb gekocht via Longs motors.
En er toch ook nog even bij vermelden dat ik geen held ben in electronica.
Maar ik probeer mijn best te doen ;-).

Dit is de sturing die ik heb gekocht.
http://www.ebay.nl/itm/German-Ship-4Axi ... 1767632501

Momenteel heb ik al even een testopstelling gemaakt, voeding naar drivers naar motoren.
Ik heb ergens een plan gevonden die ook via longs motors is gekocht, maar dan met 3 motoren, en van deze opstelling ben ik uit gegaan.
Maar dan een 4 de motor er bij. (2 motoren apart per voeding ik hoop dat dit kan en mag)
12147

Maar voor de rest van de sturing tast ik nog in het duister.
Hiervoor heb ik een electrisch plan proberen te tekenen om het te verduidelijken.
12143

High voltage apart:
12144

Low voltage apart:
12145

Switches en noodstop apart:
12146

Zou iemand dit aub even willen nazien want ik ben er niet zeker van en ik hou niet zo van de geur van verbrande electronica :shock:

Het vreemde vind ik wel dat er in dit pakket geen 5v voeding mee geleverd wordt.
Deze heb ik toch ook sowieso nodig of kan dit ook op een andere manier opgelost worden.

Moesten de tekeningen niet duidelijk genoeg zijn dan wil ik deze ook graag naar u versturen in PDF's.

Alvast heel fel bedankt.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door Flupke85 »

Ik heb dezelfde set op mijn frees zitten. Zoals je al aangeeft moet er nog een 5V voeding bij.
Home- en eindschakelaars heb ik er niet op zitten, maar kunnen allemaal op 1 ingang + een ground worden gezet.
In mach3 stel je bijvoorbeeld in dat pin 2 en 3 voor motor 1 zijn, pin 4 en 5 voor motor 2, pin 6 en 7 voor motor 3.
Als je 2 motoren op 1 as hebt dan kun je het signaal uit het break out board splitsen naar de drivers. Ik heb vanaf pin 4 en 5 draden lopen naar de driver, en vanaf die driver door gelust naar de volgende driver.
De motoren zijn mechanisch gekoppeld met een tandriem zodat het portaal niet scheef trekt...

Verder heb ik de enable niet gebruikt en ook niet bedraad.

Succes!
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door Jim Miller »

Dank je wel voor het succes, ik zal het nodig hebben ;-)

Maar als ik het goed begrijp steekt het niet zo nauw op welke P ingang je een motor steekt.
Deze kan dan nog ik via Mach3 dan nog "calibreren"

Moet de extra driver op de X-as gelust worden met de andere x- driver?
Want ik heb deze voorlopig nog niet mechanisch gekoppeld.
En het lijkt me handig om deze beide te homen om mijn portaal uit te lijnen.
En deze op pin 8 en 9 te plaatsen of dienen deze toch voor iets anders.
En dat zal wss niet meer gaan als ik deze lus met elkaar.

Verder twijfel ik wel nog steeds of ik niks ga laten door branden.
Die 5V koppelingen zullen niet veel kwaad kunnen hoop ik.
En dat ik daar nog trial en errors mee kan doen.
Kan iemand dit beamen

Maar ik ben bang van de voeding naar de drivers en motoren.
Dus kan iemand dit ook beamen dat ik van V- (voeding) naar DC- (drivers) moet gaan
en van A- (drivers) naar A- (stappenmotoren) moet gaan.

Alvast bedankt.

Oh ja nog een klein vraagje,
als je geen limit switches hebt.
Hoe kan je dan zonder te homen zeggen waar je frees moet beginnen.
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door Jim Miller »

Niemand die me hier een stukje verder mee kan helpen?

Ik heb hier de komende dagen even iets meer tijd voor.
Dus sorry dat ik nu een beetje ongeduldig ben :oops:

Maar je maakt me in ieder geval wel heel gelukkig met een antwoordje. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door Breaker »

Limit en home switches kunnen verschillend zijn, maar zo'n switch kan ook een dubbelfunctie krijgen: Na het homen wordt het een limitswitch. Velen kiezen er ook voor om geen limitswitches maar alleen homeswitches te installeren, de limiet wordt dan in software gedaan.

Hier is een discussie waar ik zelf veel uit gehaald heb, maar er zijn er meer:
viewtopic.php?f=63&t=12744
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door DaBit »

Jim Miller schreef: Maar als ik het goed begrijp steekt het niet zo nauw op welke P ingang je een motor steekt.
Deze kan dan nog ik via Mach3 dan nog "calibreren"
Correct. Ergens in Mach3 stel je in welke pin wat doet.
Moet de extra driver op de X-as gelust worden met de andere x- driver?
Want ik heb deze voorlopig nog niet mechanisch gekoppeld.
Ik zou ze in Mach3 koppelen. Ik ken Mach3 niet zo goed, maar ik neem je daar aan kunt geven dat 2 motoren in tandem moeten werken.

Dus je laagspannings-schema houden zoals het is.
Die 5V koppelingen zullen niet veel kwaad kunnen hoop ik.
En dat ik daar nog trial en errors mee kan doen.
Kan iemand dit beamen
Waarom wil je daar nog trial en error mee doen? Aansluiten volgens eigen schema, en de trial en error komt pas in de instellingen van Mach3
Maar ik ben bang van de voeding naar de drivers en motoren.
Dus kan iemand dit ook beamen dat ik van V- (voeding) naar DC- (drivers) moet gaan
en van A- (drivers) naar A- (stappenmotoren) moet gaan.
Ja, klopt.

Je sloopt ook daar niet erg veel mee overigens zolang je geen 'hoogspanningsdraden' los gaat trekken als de boel onder spanning staat. Dus motordraden aansluiten en loshalen alleen als de prik uitstaat.
Is voor het laagspanningsdeel overigens ook geen slecht plan.

Verder nog een kleine opmerking: als je 2 X-assen hebt, dan heb je eigenlijk ook 2 setjes schakelaars nodig daar..
Oh ja nog een klein vraagje,
als je geen limit switches hebt.
Hoe kan je dan zonder te homen zeggen waar je frees moet beginnen.
Mach3 laten werken met of zonder home/limietschakelaars is specifiek voor dat systeem, dus daar moet een ander even inspringen.
Maar je 'werkstuk-coordinaten' moet je ook instellen als je wel schakelaars hebt. De frees moet bijvoorbeeld weten dat bovenkant van je plankje 'Z=0' is, om een voorbeeldje te geven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door Jim Miller »

Super, echt heel fel bedankt voor de reacties.
Nu kan ik met een gerust hart verder met de elektronica.
Waarom wil je daar nog trial en error mee doen? Aansluiten volgens eigen schema, en de trial en error komt pas in de instellingen van Mach3
Omdat ik niet zeker wist of ik hier een reactie op ging krijgen :oops:
Maar zoals je zegt ik zal ze dan aansluiten zoals ik ze getekend heb.
Verder nog een kleine opmerking: als je 2 X-assen hebt, dan heb je eigenlijk ook 2 setjes schakelaars nodig daar..
@#$%^& :evil: Miljaar da's ook waar, en ik heb er maar 6 besteld bij de chinees.
Maar dan kan ik uitgaan van Breaker zijn uitleg.
Velen kiezen er ook voor om geen limitswitches maar alleen homeswitches te installeren, de limiet wordt dan in software gedaan
Tot ik er nog 2 extra op de kop kan tikken, of er 2 weg laat. (Time will tell)

Weet iemand misschien ook een manier om bv. de 5v voeding iedere keer af te takken.
Ik weet dat wago klemmetjes hier voor geschikt zijn, maar deze krijg ik niet mooi weg gewerkt op mijn controlebord.
Daarmee dat ik aan het denken was om een lusterklem te gebruiken die ik aan de onderzijde iedere keer doorlus.
Of zijn hier betere manieren voor.

Maar goed ik kan al verder aan mijn machine.

Zal binnenkort ook een bouwlogje opstarten van mijn machine.
Ik heb mijn basisconstructie al in elkaar gestoken en de onderdelen van de machine zijn ook al uitgefreest.
Nu nog lakken en in elkaar zetten.

Is het trouwens normaal dat ik hier soms rond loop als een klein kind met een grijns tot achter mijn oren als ik nieuwe onderdelen binnenkrijg. :oops: :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door benkr »

Is het trouwens normaal dat ik hier soms rond loop als een klein kind met een grijns tot achter mijn oren als ik nieuwe onderdelen binnenkrijg.
Wacht maar af, dat is pas fase 1, wij weten wat er daarna komt, is voor jou nog de grote vraag!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door Breaker »

Jim Miller schreef:Weet iemand misschien ook een manier om bv. de 5v voeding iedere keer af te takken.
Dat kan met rijgklemmen, meest overzichtelijk is toch om die centraal op een DIN-rail te klikken en individuele draden naar de 5V componenten te trekken. Hier zie je ze in het midden van de foto en rechtsonder.
11725
Er zijn vele merken, deze zijn van phoenix contact, als je zoiets wilt gebruiken: niet te zuinig, je hebt er meer nodig dan je denkt, en zie dat ze met een veerklem zijn en je niet hoeft te schroeven.
Jim Miller schreef:Is het trouwens normaal...
Ik hoop het :oops:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door Flupke85 »

Ik heb een machine zonder home- en limit switches... Ik zet mn frees ergens waar in mn tekening het nul-punt ligt, zet alle assen op nul, en dan starten. Ik ben niet anders gewend.

Doorlussen heb ik gedaan met adereindhulzen. Alle kabeltjes hebben een hulsje bij mij, en waar ik wil doorlussen heb ik er 2 in een huls gestopt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door DaBit »

Ik vind geen homeschakelaars helemaal niet fijn.
Dan weet mijn machine niet waar de vaste bek van de machineklem zich bevind, waar de toolsetter zich bevind, hoe het gatenraster in mijn tafel loopt, en kan-ie niet zeggen 'DaBit, leuk dat jij daar wil frezen, maar ik kom ruimte te kort'.

En het nadeel van dingen als homeschakelaars, kabelgoten, afdekkingen, etc. weglaten is dat die zaken er naderhand vaak zo lastig bij te hobbyen zijn.

Als het trouwens puur om de homeschakelaars gaat dan is eentje op de tandem-as wel genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door Flupke85 »

Zal een kwestie van "gewenning" zijn. Ik heb nog nooit een machineklem op mn tafel gehad. Ik werk alleen met plaatmateriaal op een vac tafel of met kikkers...
Dat met "ruimte tekort" daar heb je zeker een punt. Ik stel nu mn nul in en jog dan tot de rand van de plaat om te vergelijken op het scherm of de tekening daar nog binnen valt. (alleen noodzakelijk bij grote dingen)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door DaBit »

Is zeker een kwestie van gewenning, en ik ben soms ook te lui om eerst te homen. Als ik even gauw een rits gaatjes moet boren of ergens een sleufje in moet frezen ofzo.

Magoed, een tientje aan materiaal, en je hebt de keuze of je het wel of niet gebruikt. Valt bij mij in de categorie 'daar hoef ik niet lang over na te denken'. Maar die keus moet eenieder zelf maken.

In jouw geval: als je bijvoorbeeld een aanslag op de tafel hebt voor de hoek linksonder waar je de plaat tegenaan legt dan is het met homingschakelaars 1 druk op een macro-knop en je hebt je X en Y genuld. Voeg nog zo'n microswitch toe als toolsetter, en het is 1 druk op de '18mm plaat' knop en je Z word ook nog eens genuld op de bovenkant van je materiaal. Dat wint het wel van papiertjes tussen frees en plaat schuiven om Z=0 te vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: CNC sturing Longs motors

Bericht door Flupke85 »

Sterker nog: De schakelaars liggen er. Toen de frees voor de eerste keer liep was Mark van het forum bij mij en die vertelde me dat je ook zonder switches de boel aan het lopen krijgt. En dan komt er iets met uitstel en afstel :lol:
Plaats reactie