Ombouw MAHO MH300C

Moderator: Moderators

gerrit
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 feb 2016 21:38

Ombouw MAHO MH300C

Bericht door gerrit »

Beste cnc ers

Liep ik toch tegen een prachtige MAHO mh 300c aan. Snel gekocht, deze machine ziet er echt nog goed uit. Maar je raad het al..besturingskaarten stuk . Moeilijk aan te komen en veel te duur. en dan zit je nog met een 30 jaar oude besturing en wat er daarna nog komen gaat??
Ik heb bedacht om er maar eens een compleet nieuwe besturing op te zetten, de machine zelf is het zeker nog waard.
Maar het moet wat betreft de ombouw prijs wel enigzins binnen de perken blijven.

Aan jullie de volgende vragen:
Welke stappenmotoren? closed loop of open?
Hoeveel Nm? ( zat zelf aan 12/20 Nm te denken)
Besturing mach 3 of Eding CNC? (de laatste spreekt mij wel aan, Nederlands en ik heb er goede recensies over gelezen)

Graag hoor ik jullie meningen en ideeën over dit project

Met vriendelijke groet, Gerrit
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door mjeuring »

Ik zou voor een setje servomotoren gaan. En als je het helemaal mooi wilt maken met een absolute encoder :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vermoed dat er ook meet linialen opzitten, ook oude type analoge sinus 20µA waarschijnlijk.
( wel eerst even uitzoeken )
Maar het is het overwegen waard om die toch te gebruiken, dan wil je de closed loop liever via die linialen laten lopen, en moet je dus voor een systeem kiezen waar dat mee kan. LinuxCNC b.v.
Daarnaast zit er misschien een geschakelde versnellingsbak op, de juiste versnelling vinden voor het juiste toerental is natuurlijk ook een besturings uitdaging... je raad het al, met linuxCNC moet dat voor elkaar te krijgen zijn.

Als je alleen 3 stappenmotoren er op zet en in de spil een chinese HF motor, kun je doen wat je wilt. Vergeet niet dat zo'n machine nooit hoge voedingssnelheden zal kunnen halen door het principe van de geleidingen.
En dan heb je misschien meer aan een freesspil met SK40 en een beetje vermogen.

En de mogelijkheid die je overslaat, als de besturing stuk is, maar de motoren met servo versterkers doen het nog, kun je het zo aansturen met LinuxCNC met een analoog Mesa kaartje. Eventueel zet je nieuwe encoders op de assen om de onbruikbare? linialen te omzeilen.
Alleen motoren nog gebruiken, er bestaan ook versterkers voor DC servo's die met step dir aan te sturen zijn.

Kortom er zijn legio mogelijkheden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door DaBit »

Even uitzoeken wat er allemaal precies op die machine zit is een logische eerste stap...
Als de servomotoren e.d. nog in goede staat zijn dan kun je die net zo goed laten zitten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
gerrit
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 feb 2016 21:38

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door gerrit »

beste heren

ik ga even precies uitzoeken wat er aan componenten op zit
jullie horen spoedig van mij

mvg Gerrit
Vaassen
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door spinningwheels »

De 300C heeft toch ook maar 1 motor die alle assen bestuurt ?
In theorie kan ik praktisch alles
gerrit
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 feb 2016 21:38

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door gerrit »

beste CNCers,

Op deze machine zitten de volgende componenten:
Besturing Phillips 432cnc bj 1984 niet werkend
Servo motoren Indramat mdc 10.20F/mwa-0 3.7Nm
Servo driver Indramat 3TRM2

Overbrenging Servo kogelomloop spil 18-60 3.333.1
Kogelomloop spindel rond 32x5

Freesmotor 2G0915 DC 3.3 Kw
Freesmotor driver TRK6 20-4000 rpm

Glasliniaal x.y.z Phillips PE 2480/30

Spiltoeren word bestuurd door 2 servo motoren 2x3 standen
Gereedschaphouder SK 40

foto's volgen
Ik hoop dat jullie kennis en ervaring mij kunnen helpen om deze machine
weer werkend te krijgen.
(kom zelf nog uit de tijd van de handwielen)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door javanree »

Dat is al best een mooie besturing... met een CNC 432 (Philips 3000 series, ding doet al redelijk standaard G-code en als je geluk hebt zit er zelfs een geometrie pakket in waar je voor alle 2D en 2.5D een heel eind komt met aan de bank programmeren) haal je al bijna al het mogelijke uit die machine.

Is het echt niet te repareren? Is er al een diagnose gedaan?
orderit
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22
Locatie: beets
Contacteer:

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door orderit »

Ik heb laatst mijn pinacho draaibank voorzien van nieuwe besturing
heb gelijk de oude servomotoren vervangen voor nieuwe met een encoder van 2500 pulsen
spilmotor en vfd waren nog prima
als besturing heb ik een gunt (kopie fanuc gebruikt)
geen gedoe met software en pc opstarten
gewoon draaien en het voordeel van deze controller is dat er een PLC inzit die je zelf kunt programmeren
dankzij de nieuwe servo motoren en besturing draait de bank beter dat met de oude fagor besturing
als je budget hebt zou ik daar voor gaan
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door DaBit »

Hmm, lastig. De ombouw van zo'n machine naar een van de 'hobby-besturingen' gaat geen makkelijke klus worden; die is van een hele andere ordegrootte dan het bouwen van een 3-assig portaalfreesje. Voorbeeldjes:

- Het origineel heeft blijkbaar 2,2kW servomotoren. Die zullen dan ook wel nodig zijn; servomotoren zwaar overdimensioneren is nooit een goed idee geweest en dat weten ze bij Deckel/Maho ook. Ga je daar steppers op zetten dan ga je in ieder geval aan snelheid inleveren; die halen dat vermogen niet.
- Je hebt een versnellingsbak die je aan moet sturen.
- Je hebt een smeersysteem dat je aan moet sturen. Bijvoorbeeld even wat olie pompen tijdens een ijlgang-beweging.
- Zou me niks verbazen als je ook nog een berg hydrauliek en een berg sensoren hebt waar je wat mee moet doen.
- De linealen niet gebruiken is zonde.
- ...

EdingCNC zou ik persoonlijk wat te licht vinden voor deze toepassing. Dat bied niet de mogelijkheden en configureerbaarheid die nodig zijn.
Mach3 zou met de juiste hardware en een hoop geprogrammeer best een eind moeten kunnen komen. Ik weet eigenlijk niet genoeg van Mach3 om daar met zekerheid iets van te zeggen. Je hebt in ieder geval hardware zoals de KFlop en het CSLabs spul ter beschikking, dat scheelt al.
LinuxCNC kan het allemaal wel met de juiste hardware, maar je krijgt niks kado en moet een behoorlijke whizzkid zijn om het voor elkaar te kunnen krijgen.

Als zo'n besturing zoals die orderit gebruikt heeft financieel past en kan wat het moet doen zonder dat je het wiel overnieuw uit moet vinden is dat misschien nog geen stom plan.
Servo's eraf, stappenmotoren erop, EdingCNC of Mach3 met een Leafboy kaartje eraan en klaar is dat waarschijnlijk wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
gerrit
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 feb 2016 21:38

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door gerrit »

beste DaBit

kunnen de bestaande servo drivers worden
vervangen door moderne stap dir dc drivers
zodat de aanwezige servomotoren kunnen
blijven zitten
als ik het goed begrijp zit het grootste
probleem in de manier van aansturen
de encoders op de servo"s kan men
hier voor vervangen net als de aanwezige
Phillips linialen door modern spul
het zou natuurlijk kunnen dat ik er
complete onzin uitsla maar dat moet je mij maar niet
kwalijk nemen
mvg Gerrit
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door DaBit »

gerrit schreef:beste DaBit

kunnen de bestaande servo drivers worden
vervangen door moderne stap dir dc drivers
Zeker wel. Zoiets zou de truuk moeten kunnen doen:
https://granitedevices.com/digital-servo-drive-argon/

Zijn vast ook nog wel anderen.
als ik het goed begrijp zit het grootste
probleem in de manier van aansturen
de encoders op de servo"s
Er zitten geen encoders op die servo's. Dat zijn tacho's; die meten het toerental.
Maar die zou je kunnen vervangen door encoders of resolvers inderdaad.
net als de aanwezige
Phillips linialen door modern spul
Kan ook, al zijn er op dat gebied meerdere wegen naar Rome (zogenaamde EXE-kastjes gebruiken). Maar waar ga je die op aansluiten? Alternatief is dat spul helemaal verwijderen, maar schijnbaar vond Maho het ergens toch nodig om ze te monteren.

En dan nog heb je maar een klein deel van het geheel te pakken; die assen-servo's zijn het simpelste klusje om aan de gang te krijgen. Daarna begint het gedoe pas; de versnellingsbak van de spindel moet wat gaan doen, er moet gesmeerd en gekoeld worden, je hebt hydrauliek voor de spindel, etcetera.

Uiteraard kun je de boel prima ombouwen en gaandeweg leer je wel bij wat je weten moet, maar je moet je goed realiseren dat het een klusje is van een andere ordegrootte dan het motoriseren van een BF20, zowel kwa uren als financieel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
gerrit
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 feb 2016 21:38

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door gerrit »

Beste Dabit en andere geïnteresseerden,

Bij mij is het andersom, de servo's en hun besturing zijn voor mij het grootste probleem. Abra Cadabra
De versnellingsbak kan ook handgeschakeld worden.
De gelijkstroom motor kan dan door de besturing binnen zijn koppel gebied werken via de gekozen overbrenging.
Kunnen we op een later tijdstip nog automatiseren door middel van de originele schakel motoren.
De versnellingsbak is in 2x2 overbrengingen verdeeld.
Zeg maar 2 hoog en 2 laag (truckers taal)

Het hydraulische systeem word hier gebruikt om de klauw te lossen van de gereedschapshouder.
Dit word tijdens de gereedschapswissel manueel gedaan.
Dit staat mijns inziens los van de besturing of kan los van de besturing bediend worden.
Het smeren van de machine word gedaan met korte intervallen als de machine draait en/of beweegt.
Voor mij mag hij wel met intervallen smeren op het moment dat de machine word aangezet.
( Beter 1 liter teveel dan 3 druppels te weinig toch?) Dit word nu ook met een tijd relais geregeld.
De machine is voorzien van eind schakelaars op alle bewegingsrichtingen.
Waarschijnlijk zullen er nog wel homing schakelaars op gebouwd moeten worden.
Dit word nu via de glasliniaal gedaan volgens mij, hierop zit een sensor gemonteerd naast de lees sensor.
Naar mijn idee gebruikt MAHO de glasliniaal om het slik stip effect dat door de zwaluwstaart geleidingen word veroorzaakt op te heffen of te compenseren.
Op de Y as (bij MAHO de Z as) zit een invar stang die verbonden is met de glasliniaal (Y as) om de uitzettings afwijking te compenseren die wordt veroorzaakt door de warmte die wordt ontwikkeld door de frees spil en de versnellingsbak.
De invar staaf is verbonden aan een blok koper dat in de boven slede is verzonken net achter de freeskop.

Ik denk dat ik bovenstaande problemen wel de baas word (latere zorg)

Voor mij is de aansturing van de 3 assen en de besturing die daarvoor nodig is het grootste probleem.
Om te beginnen de ombouw van de bestaande servo's om het juiste uitgangssignaal te krijgen.
Het opbouwen van de encoders/resolvers zal het probleem niet zijn (denk ik)

Maar welke encoders/resolvers passen het best bij dit project? 1000 lijnen 2500 lijnen enz.
Welke servo drivers heb ik nodig om de aanwezige DC servo motoren aan te sturen en kunnen deze door b.v. Mach3 of andere systemen en/of besturingen worden aangestuurd?

Kortom, wie kan mij adviseren welke componenten ik nodig heb om een goed werkend geheel te krijgen?
Dit project mag best wat kosten (in alle redelijkheid natuurlijk)
Zoals ik al zei, de machine is het zeker nog waard.
Op de urenteller van de machine staan 1680 uren maar er zijn besturingskaarten stuk word mij verteld.
Bovendien is de besturing uit 1984 en heb ik eigenlijk toch al besloten deze te moderniseren.
Ik maak van deze machine een mooi en leerzaam project maar heb hierbij wel jullie hulp/advies nodig!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door benkr »

Gerrit waar woon je, lijkt mij een leuk project, wil je best helpen maar moet dan wel in de buurt zijn.
Plaats reactie