Ombouw MAHO MH300C

Moderator: Moderators

gerrit
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 feb 2016 21:38

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door gerrit »

Beste Benkr

Aardig aanbod maar Tilburg vaassen in wel behoorlijk ver

Mag Gerrit
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door DaBit »

gerrit schreef: Bij mij is het andersom, de servo's en hun besturing zijn voor mij het grootste probleem. Abra Cadabra
Je kijkt naar een berglandschap vanuit het dal. Je ziet de eerste hoge berg, genaamd de Servo-Berg. Pfoe, die is hoog. Abracadabra hoe je daar tegenop kunt komen. Als ik daar maar overheen ben dan is het klaar....
Probleem is dat je vanuit dat dal niet ziet wat er verder nog aan hoge bergen ligt. Als je je maar realiseert dat ze er wel degelijk zijn. En soms zul je best een bergpas kunnen vinden tussen twee hoge bergen door, maar soms moet je er echt overheen.

Nogmaals: zo'n ding ombouwen is prima te doen, maar jouw 'als ik eenmaal de servo's aan de praat heb dan ben ik er' klopt niet helemaal, en ik probeer je dat te laten realiseren.
De versnellingsbak kan ook handgeschakeld worden.
OK, dat is fijn. Hoef je daar voorlopig even niks aan te doen.
Het hydraulische systeem word hier gebruikt om de klauw te lossen van de gereedschapshouder.
Dit word tijdens de gereedschapswissel manueel gedaan.
Ja, maar in die Maho zitten vast een bergje sensoren en halve kilometer touwtjes om te voorkomen dat dat kan gebeuren op het moment dat je dat niet mag doen. Die moet je wegsnijden of hergebruiken. Een heuveltje achter die servo-berg. Geen hoog heuveltje, maar je moet er overheen.
Het smeren van de machine word gedaan met korte intervallen als de machine draait en/of beweegt.
Voor mij mag hij wel met intervallen smeren op het moment dat de machine word aangezet.
( Beter 1 liter teveel dan 3 druppels te weinig toch?) Dit word nu ook met een tijd relais geregeld.
Het is iets ingewikkelder: je mag eigenlijk niet smeren tijdens een freesbeweging, want dat ga je terugzien. Hugo heeft me ooit verteld dat zijn Deckel alleen smeert tijdens ijlgangbewegingen.

Daar komt dus logica bij kijken in de vorm van:
INDIEN (normale smeerinterval verstreken) EN (huidige beweging is geen freesbeweging) DAN smeren
INDIEN (al heel lang niet meer gesmeerd) DAN toch maar smeren.

Dat soort logicadingetjes heb je er dus zat. Voor je gereedschapswissel ook, daar krijg je zoiets als

INDIEN (knop ingedrukt) EN (spindel draait niet) EN (assen staan stil) DAN open klep naar cylinder.

Zie je nu waarom ik vaste-functie apparatuur als PlanetCNC, EdingCNC, etc. niet de meest geschikte keuze vind? Dat soort logica vereist ten eerste een PLC of grote berg logica in de vorm van relais en ten tweede interactie met de besturing.
LinuxCNC kan het zekerweten wel, Mach3 volgens mij ook. En in beide gevallen kun je er eventueel ook wel een losse PLC naast zetten.

Deels kun je initieel best wegkomen met al die INDIEN... dingetjes te negeren, maar vroeg of laat wil je ze toch. Voor nu is het genoeg als je in je planning meeneemt dat je de 'is van latere zorg' dingetjes wel kunt doen als je eraan toe bent. Dus geen keuzes maken die dat blokkeren.

Een truukje dat ik ooit opgepikt heb van Hugo: probeer eens een lijst met foutmeldingen van die machine te pakken te krijgen. Dat geeft je inzicht in wat er allemaal moet gebeuren.
Naar mijn idee gebruikt MAHO de glasliniaal om het slik stip effect dat door de zwaluwstaart geleidingen word veroorzaakt op te heffen of te compenseren.
Nounee, niet helemaal. Een positie-servoregeling bestaat meestal uit 3 op elkaar gestapelde regelingen:
- Motorkoppel. Ingang van die regellus is koppel.
- Snelheid. Ingang van die regellus is de gewenste snelheid, uitgang is koppel.
- Positie. Ingang is de gewenste positie, uitgang is snelheid.

De koppelregeling van die Maho is simpel, want bij een DC motor is dat simpelweg de motorstroom.
De snelheid meet het apparaat terug met de tachometer achterop de motor.
Als laatste heb je dan nog de positieregeling. Die gebruikt de positie van de lineaal als referentie en stuurt de snelheid van de servomotoren.

Dat is nog wel te vervangen door een encoder achterop de motoren. Als de omzetting van rotatie naar rechtlijnige beweging dan lineair is en vrij van dode punten kom je er ook. Hoeveel lijnen moet die encoder hebben? Zoveel als de drive aankan en je wil betalen. Mijn servo's hebben 2048-lijns encoders (8192 pulsen/omw) en dat is eigenlijk aan de krappe kant voor een hoogdynamische regeling. Ik zou zelf dus niet gauw onder de 2500 lijnen gaan zitten.

Op de Y as (bij MAHO de Z as) zit een invar stang die verbonden is met de glasliniaal (Y as) om de uitzettings afwijking te compenseren die wordt veroorzaakt door de warmte die wordt ontwikkeld door de frees spil en de versnellingsbak.
De invar staaf is verbonden aan een blok koper dat in de boven slede is verzonken net achter de freeskop.
Welke servo drivers heb ik nodig om de aanwezige DC servo motoren aan te sturen en kunnen deze door b.v. Mach3 of andere systemen en/of besturingen worden aangestuurd?
Die DC drives moeten het volgende kunnen:
- 170VDC uitgangsspanning.
- Minimaal 15Amp continu uitgangsstroom, bij voorkeur pieken tot 45-100A
- Met een 2500-lijns encoder komt er een signaal van 85kHz binnen op de drive; die moet dat kunnen.
- Ze moeten een step/dir ingangssignaal accepteren (brrr, zeg ik dat nou?)

Ik gaf een paar posts eerder al een mogelijke kandidaat, en met bovenstaande gegevens heb je voldoende houvast voor een paar avondjes googelen naar alternatieven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat dat met die foutmeldingen niet meer veel nut heeft in deze situatie, maar ik wil wel proberen de boel iets te structureren, let wel: ik ken deze machine helemaal niet, anders dan dat ik van het bestaan afweet. Maar ervaring uit die periode kan in mijn geval wel helpen, dus wat ik opschrijf is een aanname, geen zekerheid, maar wel een werkbaar uitgangspunt.
a: we hebben het over een philips 432 besturing uit 1984.
In die tijd was het gebruikelijk dat besturingen een analoog snelheidssignaal uitstuurden naar een wederom analoge servoversterker. Om de servo motor stabiel de gewenste snelheid te kunnen geven is daar (meestal) een analoge tacho voor gebruikt.
b: Om de positie van de machine terug te koppelen is een meetsysteem nodig, de betere machine deden dat met een direct meetsysteem zoals bij jouw met philips linealen, die geeft keurig netjes A en B telpulsen, waardoor de besturing (432) precies ziet welke kant en hoeveel bewogen wordt.
12496

Als je nu naar mijn plaatje kijkt, kun je:
:alles er af gooien, heb je ijzer over en moeten er dus aandrijmotoren, versterkers en besturing op, hoe die met elkaar samen gaan werken staat los van het huidige, kost je het nodige, en kale stappenmotoren op zo'n machine geeft je niet waar die eigenlijk toe in staat is.
:er voor kiezen de motoren te behouden, moet je dus zorgen dat je versterkers vind die met die motoren overweg kunnen.
:versterkers ook behouden, moet je dus (waarschijnlijk) een analoog signaal gaan aanbieden aan de huidige versterkers ( tot ze ook overlijden)
: linealen behouden voor je terugkoppeling ( die philips waren destijd wel weer een vreemde en vooruitstrevende versie net als hun video systeem) maar als je uitgezocht hetbt welk signaal daar uit komt ( sinus of blok ) kun je dat eventueel gewoon gebruiken.
: wel terugkoppeling maar linealen doen het niet > encoder op de assen zetten, kunnen zowel een snelheidsignaal genereren voor (nieuwe) versterkers alsook een positie terugmelding voor een beturing met closed loop.

Dit zijn even uit de duim ongeveer de scenario's die mogelijk zijn.
Verder gaf dabit al aan: hoe ga je er voor zorgen dat niet iemand die hydroliek bedient als de spil draait ( stilstand bewaking )
home-puls zit bij jouw in de linealen, nieuwe besturingen hebben na homen geen limitswitches meer nodig, mag wel.
En wat ik al eerder meldde, een snelheids wonder gaat deze machine niet worden, simpelweg lenen wrijvende geleidingen zich daar niet voor, ijlgang van 6 m/min mag je blij zijn, als je te weinig smeert en daarbij korte bewegingen maakt zodat de smeerfilm niet verdeeld wordt, gaat het vreten en zit het vast.

Samenvattend:
ik zou kijken of de servo's nog bruikbaar zijn, hoe het meetsysteem werkt, dan kun je de 432 er af strippen en uitzoeken hoe je daar iets voor neerzet die analoog uit stuurt, en met encoder/lineaal pulsen om kan gaan.
Als dat om één of andere reden niet kan de volgende stap maken (dan heb je misschien die analoge aansturing over en stap je over op step/dir :cry: )
PS. er lopen veel meer signaaltjes dan op het schema staan, een noodstopcircuit wat ook via alle motor beveiligingen geweven zit, via de servo versterkers gaat, die hebben ook nog enable signalen nodig enz.enz.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door Stephan »

Ik werk dagelijks nog met een maho 600 met een 432 besturing er op. En persoonlijk zou ik deze behouden, het is en blijft een goede besturing die als je goed weet hoe ie werkt probleemloos is.
Ja, je kan maximaal 9000 regels laden per programma maar zet je machine in de BTR functie dan kan ie onbeperkt pc stuurt elke keer een blokje. Ik frees met mijn machine probleemloos en nauwkeurig 4 assig simultaan. Ik weet zeker dat je qua nauwkeurigheid en betrouwbaarheid gaat inleveren als je overstapt op "hobby besturingen". Als je een beetje rond belt kom je snel aan telefoonnummers van oude DMG monteurs die je wel kunnen helpen om hem weer aan de gang te krijgen.

De functie van de glas linialen is mij als volgt uitgelegd door een DMG monteur. De servomotor word gestuurd naar een positie welke door de encoder word gecontroleerd en als laatste gecorrigeerd de liniaal de positie zodat je elke mechanische speling kan compenseren.
gerrit
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 feb 2016 21:38

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door gerrit »

Beste cnc'ers,

Bij dezen de foto's van de MAHO MH300C: http://imgur.com/a/YXvNp

Mochten jullie meer foto's of foto's van bepaalde onderdelen willen, laat het dan even weten.
John Huijben
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mei 2009 17:21

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door John Huijben »

Erg mooie machine! Heb ze nog niet vaak zo gezien. Ik zit momenteel een beetje met hetzelfde probleem, werk met een Maho MH500W met dezelfde philips 432 besturing, met dezelfde servomotoren, regelaars, en ook een gelijke spindeldrive. Perfecte machine en besturing, maar veel last van storingen, welke vaak erg lastig, tijdrovend en duur zijn om op te lossen. Dus vandaar ook aan het rondkijken naar een andere besturing. Heb je het elektrisch schema? Zo te zien gebruikt mijn machine dezelfde servo's, servo regelaars en spindel regelaar. Als je iets nodig hebt kan ik het evt. inscannen, misschien heb je er wat aan.

Het lijkt me inderdaad zoals eerder genoemd dat je als eerste moet bedenken wat je wilt:

óf proberen de bestaande servo / meetlinealen te behouden, theoretisch het meest nauwkeurig maar ook het meest lastig te realiseren. Nauwkeurigheid die je zonder deze meetlinealen haalt is afhankelijk van de staat van je spindels, moeren, geleidingen en tandriemoverbrengingen. Ik ben ervan overtuigd dat als die allemaal nog in goede staat zijn dat je ook zonder de linealen een vrij goed resultaat kunt halen. Veel machines zijn op deze manier uitgevoerd.

óf proberen de bestaande servo's om te bouwen van tacho's naar encoders zodat je geen meetlinealen meer nodig hebt en gewone drives kunt gebruiken. Deze is misschien een optie, geschikte encoders zijn in verschillende bouwvormen op dezelfde site te krijgen. Uiteraard step/dir drive zodat deze direct aan een hobby besturing kan. http://www.cncdrive.com/DG4S_16035.html (jouw motoren zijn als het goed is nominaal 2000tpm, 0,77kW, 13A, 60V dus het lijkt me dat je daarmee uitkomt. Moet je nog wel een voeding hebben, waarschijnlijk is de orginele bruikbaar, zit )

óf de bestaande servo's ook geheel te verwijderen en vervangen door moderne servo's of goede stappenmotoren. Denk dat jouw machine ook op alle kogelomloopspindels een HTD tandriemoverbrenging tussen de servo en spindel heeft. De nieuwere motoren zijn waarschijnlijk kleiner dan de oude bakbeesten dus mechanisch gezien een adapterplaat + nieuwe pully en klaar. Met goede componenten heb je dan wel een machine die weer jaren mee kan, die je kan maken als ie defect is en waar je nog onderdelen voor kunt krijgen.

Volgens mij kan je de spindel-regelaar als deze nog goed is wel gebruiken met de meeste cnc besturingen. Moet even het schema erop nakijken maar volgens mij gebruikt de TRK6 gewoon 0-10V voor de aansturing.
gerrit
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 feb 2016 21:38

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door gerrit »

beste cncers

eerste testje staat op youtube
Uccnc buf
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ombouw MAHO MH300C

Bericht door serum »

Voor de zoekenden;

Plaats reactie