Toen had ik een tijdje geen tijd, maar nu de puntjes-op-de-i.
Vanmiddag heb ik de ondersteunde lineaire geleiders gericht.
Mbv. een recht stuk verenstaal (1000x20x2 mm). Het stuk verenstaal was recht, uitgemeten tegen de zijkant van een geslepen granieten aanrechtblad. Die heb ik op z'n lange smalle zijkant op de (ondersteunde) lineaire geleiders gezet. Aan de hand van de lichtspleet kon ik zien waar de X-as naar beneden afweek. Vervolgens wat los gemaakt zodat ik er pakketjes van alu-folie onder kon leggen. Dan weer vastdraaien en meten. En vervolgens het hele riedeltje een aantal keren herhaald, totdat ik nergens meer een lichtspleet kon ontdekken.
Conclusie: beide X-assen zijn nu recht (ik denk < 0,05 mm). Ruimschoots voldoende voor mijn doeleinden: balsa, triplex, MDF en schuim (XPS) frezen voor de modelvliegerij.
Daarna heb ik met de waterpas gecontroleerd of ze niet ongelijk van hoogte zijn, en niet scheluw.
De libelle zat keurig midden tussen de streepjes. Dus waterpas.
Vervolgens mbv. stukjes alu-folie aan één kant onder de waterpas tot de bel exact een lijntje raakt. Dan geheel over de X-assen verplaatsen. De verplaatsing van de bel was minder dat de dikte van het lijntje. Dus niet scheluw.
De volgende test: hoe horizontaal lopen de Y-as geleiders tov. de X-as geleide rails?
Nu het dillemma: aanpassen van de Y-as-geleiders kan maar is erg lastig. Ik kan natuurlijk ook gewoon het bed (MDF met epoxy geïmpregneerd) vlak frezen. Het ligt dan 0,5 mm over 480 mm scheef, maar parallel aan de Y-as.
Graag jullie mening?!
Gr. Dirk.