Bridgeport interact 412

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
chris64
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2016 12:04

Bridgeport interact 412

Bericht door chris64 »

Ik heb een bridgeport interact 412 gekocht, er zit een sturing op van heidenheim type tnc155, is er iemand die me aan een uitgebreide gebruikshandleiding kan helpen , vooral op vlak van de iso aansturing ( G codes) Ik heb wel de gebruikershandleiding van de website van Heidenheim, maar de info is vrij beknopt op dit vlak. Ik had voorheen een freesmachine met philips 432 sturing, maar er zitten toch nogal wat verschillen in.
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bridgeport interact 412

Bericht door Alex.hobby »

Als je veel aan de machine programmeert raad ik aan de Heidenhain taal te leren. Kost je max 2 dagen stoeien.
Alex, professioneel hobbyist
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bridgeport interact 412

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alex.hobby schreef:Als je veel aan de machine programmeert raad ik aan de Heidenhain taal te leren. Kost je max 2 dagen stoeien.
Ik denk eigenlijk minder, die heidenhain G-code is ook niet 1:1 van een andere besturing over te nemen, dus daar ben je ook even mee bezig om dat allemaal door te krijgen. Het is eigenlijk een schil over de heidenhain klartext heen die de klartext vertaalt naar G, de mogelijkheden en programma opbouw blijft hetzelfde.
Eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat er op een 155 al G-code mogelijkheid zat, dacht dat dat pas bij de 400 serie kwam.
( uit pure concurrentie overweging )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: Bridgeport interact 412

Bericht door cnc junkie »

Op de TNC 155 had je een los kapje, wat je over de functie toetsen kon plaatsen zodat je de Din knoppen had.
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bridgeport interact 412

Bericht door hugo stoutjesdijk »

cnc junkie schreef:Op de TNC 155 had je een los kapje, wat je over de functie toetsen kon plaatsen zodat je de Din knoppen had.
O-ja, dat losse toetsenbordje herinner ik me wel. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bridgeport interact 412

Bericht door Rob65 »

Ik kan ook aanraden om de Heidenhain (Klartekst) te leren.
In de ISO code hebben ze wat rare truken uitgehaald om cycli toe te passen.

Als je er eenmaal aan gewend ben dan wil je niks anders meer.
Als je aan de machine gaat programmeren heb je het eigenlijk zo onder de knie. De ingebouwde help functie laat meteen alle parameters zien die je voor alle cycli in kan voeren.
De installateur gaf mij ook het advies om Klartekst te gebruiken en daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Alles wijst eigenlijk voor zich. Het enige echt spannende was het tappen met vaste kop - maar leuk ... :P
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
chris64
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2016 12:04

Re: Bridgeport interact 412

Bericht door chris64 »

Inmiddels al wat wegwijs in de G code aansturing maar het lijkt wel dat deze aan aantal functies niet heeft zoals ik ze kende op de 432 sturing. Misschien toch een optie om de klartaal te leren, weten jullie waar ik aan handboeken ( liefst in NL) kan komen? Alvast bedankt voor de ondersteuning!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bridgeport interact 412

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je kunt met deze beginnen http://content.heidenhain.de/doku/tnc_g ... 740-25.pdf
Helaas kan ik de oudere documentatie op het moment niet vinden van heidenhain. In het verleden was altijd alles te vinden.
Maar met die 410 manual kun je een idee krijgen hoe het werkt, een aantal zaken zul je natuurlijk niet hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie