De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door jacksat »

Bij Motedis al veschillende maal besteld.
Geen probleem als particulier om te bestellen.

Duurt wel een dikke week eer het spul aan je deur ligt.(In Belgïe toch)

Bij Dold Mechatronik zijn ze iets vlugger met leveren.
https://www.dold-mechatronik.de/index.php
Zijn die Boikon, Motedis, etc. eigenlijk ook voor particulieren? Of moet ik het viavia spelen?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hainjedaf »

Oss, Brabant is voor ons Amsterdammers wel 'buitenland' ja.... :lol:
(ik had mijn paspoort bij me op de CNC dag :mrgreen: )
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ze hebben d'r niet voor niks een stel rivieren tussen gelegd als natuurlijke barriere... :lol:

Nog iets aan het spelen geweest in de virtuele omgeving, maar niet teveel:

Afbeelding

Bewegend platform is een hol deel en gebruikt 3 rails/karretjes. Idee erachter is dat zo'n doosconstructie van alu balkjes niet erg bestendig is tegen vervormen in een wiebertje (in het horizontale vlak), en dat een stijf platform dat op 3 punten aan het frame vast zit dat tegen gaat.

Aandrijving zou dan kunnen met twee trapeziumspindels (die heb ik nog; TR18x4 ofzoiets) aan de zijkanten die aan de onderkant ondersteund zijn met BK12 lagerblokken, die op hun beurt weer simpelweg tegen het aluprofiel geschroefd kunnen worden.

Hol deel zou mooi gemaakt kunnen worden uit iets van honingraat of zo'n putrooster ofzo.

Of dit het 'm nou is, mwah. Plaat waar de CoreXY op zit geeft wat stijfheid tegen wieberen, onderin heb je natuurlijk ook een vrijwel massieve plaat die de bouwruimte afschermt van de elektronica die ook antiwieber doet en of 3 karretjes tov 2 de boel vlakker houd is ook maar de vraag. Aan de andere kant: er komen 6 railtjes mijn kant op, dus waarom niet...
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Bart, mocht je nog TR18 x 4 te kort komen dan heb ik dat nog wel voor je. Hoor het wel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Volgens mij heb ik genoeg TR18x4, maar zo niet dan weet ik je te vinden :P

Twee vraagjes:

- Lagerblok. Hart van het 3201 of 2x 6201/7201 lager zit 40mm van de 'onderkant' van het lagerblok. Gaat dit goed op die alu profielen?

Afbeelding

- Even gekeken wat TR18x4 moeren kosten: da's niet voor niks. Een stuk brons is ook niet voor niks.
Idee is nu om gewoon POM te gebruiken. Ik kan draaien, heb POM, en heb een TR18x4 tap:

Afbeelding

Met POM hoef ik in principe ook niet te smeren en het is lekker makkelijk te verwerken.
Enig kleinigheidje: ik wil de mogelijkheid hebben om de bouwruimte op te stoken tot 70 graden voor het geval ik het ooit in mijn hoofd ga halen om nylon/acetal/etc. te printen. Voor zover ik weet en kan vinden in de datasheets van bijvoorbeeld Dupont geeft dat POM dan nog steeds geen krimp, maar even hier navragen voor de zekerheid kan geen kwaad....
Mocht het niks worden dan kan ik trouwens altijd nog de flensmoeren van mafaha gebruiken; ik heb de flens en passing hetzelfde gehouden.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Het grootste probleem om draad te tappen is een stabiele tap opstelling.
De tap loopt ontzettend snel vol dus je moet heel veel keren in- en uitdraaien.
Eigenlijk gaat dit alleen goed op een grote draaibank, het stuk POM in de klauw, de tap in de losse kop, maar dan heb je wel een heel goede boorkop of andere taphouder nodig anders komt de tap steeds los.
En dan als eerste bewerking draad tappen, daarna een stukje draad (waarop je de moer schroeft) gebruiken als houder in de draaibank om de rest op maat te draaien, die methode ging bij mij het beste, anders krijg je al heel snel een te ruime en scheve passing van de draad door het scheeftrekken van de tap en zo.

Ik moet wel zeggen dat mijn schroefdraad zo'n 80mm lang was, dat maakt het extra zwaar en geeft ook extra veel materiaal in de tap waardoor je zo vaak terug moet om de troep er uit te halen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door assink »

waarom niet met een beitel snijden? Met pom kun je mooi spelen met de snedediepte.
Je kunt toch een hss beitel slijpen met het juiste profiel? Met een 18mm draad kun je een redelijke beitel kwijt dunkt me?
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door mostudio »

DaBit schreef:Weet iemand welk merk/type dit profiel is?

Afbeelding

De maat is 40x40mm.
Ik heb er ooit een bergje van gekregen, maar het zal erom spannen of er genoeg lange stukken bij zitten. En los daarvan zal ik ook nog een handjevol verbindertjes, moertjes voor in de sloten, etc. moeten hebben schat ik zo.
Jep das item profiel 8 daarwerk ik elke dag mee.
Als je nog wat nodig heb de meeste rest stukken zijn 200mm lang wat we wegdoen.
Laat maar weten..
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door mostudio »

Je moet vlinders gebruiken om de profielen met elkaar te verbinden.
Een boormal maak je zelf makkelijk plaatstaal een boorbus en een spanstift die het in de t gleuf centreert. Je moet een gat boren van 7 mm voor de m8 bolkop boutjes voor de vlinder vast te zetten en in de kopse kant dan m8 tappen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

benkr schreef:Het grootste probleem om draad te tappen is een stabiele tap opstelling.
De tap loopt ontzettend snel vol dus je moet heel veel keren in- en uitdraaien.
Eigenlijk gaat dit alleen goed op een grote draaibank, het stuk POM in de klauw, de tap in de losse kop, maar dan heb je wel een heel goede boorkop of andere taphouder nodig anders komt de tap steeds los.
Mwoah, als M16 en G1/4 in staal geen probleem zijn dan zal TR18x4 in POM toch ook wel lukken?
Ik zou dat tappen zowiezo op de draaibank doen. Ik heb een taphoudertje, en als dat de truuk niet doet dan kan-ie altijd nog in een schuitje en op de slede. Dan zeg ik tegen de kabouter dat 360 graden van de hoofdas 4mm verplaatsing is, draai ik de klauw met de hand, en dan komt het ook goed. Denk ik :lol:
En dan als eerste bewerking draad tappen, daarna een stukje draad (waarop je de moer schroeft) gebruiken als houder in de draaibank om de rest op maat te draaien
Nee, liever in 1x. Stuk d=50mm POM rondstaf inspannen, centraal gat maken, uiteinde vlakdraaien, draad snijden, 90-graden verzinkingkje op het eind draaien voor het meedraaiend center, meedraaiend center monteren, contour draaien met de flens aan de klauwplaat-kant, en afsteken. De gaatjes wil ik verzonken hebben, dus die doe ik dan wel op de frees.
Ik moet wel zeggen dat mijn schroefdraad zo'n 80mm lang was, dat maakt het extra zwaar en geeft ook extra veel materiaal in de tap waardoor je zo vaak terug moet om de troep er uit te halen.
Ja, ik heb 'maar' 36mm, 2xD. Dat zou mee moeten vallen.
mostudio schreef: Als je nog wat nodig heb de meeste rest stukken zijn 200mm lang wat we wegdoen.
Laat maar weten..
Ik zal dat onthouden, maar aan (te) korte stukjes heb ik volgens mij zelf ook geen gebrek; mijn profieltjes zijn ook uit de afvalbak gered. Het zijn meer de lange 'staanders' waarvan ik me afvraag of ik er wel genoeg van heb.
Magoed, dat weet ik pas als de tekening grofweg staat, en zo ver ben ik nog niet.
mostudio schreef:Je moet vlinders gebruiken om de profielen met elkaar te verbinden.
Afgezien van het feit dat het gewoon handig is om een handvol van die dingen mee te laten komen als ik toch wat moet bestellen omdat het kwa prijs waarschijnlijk de moeite niet is om zelf te maken: heeft dat nog voordelen boven simpelweg een stukje 12x2 oid stalen strip?

Kwa boormal: mijn lintzaagje zaagt niet erg haaks meer, dus voor het haaks afwerken van de kopse kanten ben ik toch verplicht de frees te gebruiken. Dan kan ik dat apparaat net zo goed meteen de 7mm gaatjes laten prikken, zitten die ook op de goede plek.

Voor naderhand te boren gaatjes is een malletje wel handig. Geen probleem; een 'T' frezen van een blokje staal met een paar gaten naast elkaar in het midden is de kunst ook niet. Boorbus is niet eens zo hard nodig; voordat die gaten uitgelubberd zijn ben ik klaar.

Maar niemand ziet problemen met een TR18x4 moer van POM in 70 graden omgevingstemperatuur? Mooi, ik eigenlijk ook niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je denkt aan verwarmen, zou ik alle motoren ook maar gelijk onderin verzinnen, as verlengen met een stuk pijp voor de X en Y beweging.
Heb je een lekker leeg bovendeel. En hoef je je zo min mogelijk af te vragen welke onderdelen tegen warmte kunnen.
( of zou torsie dan een factor kunnen zijn, erger dan rek op de riemen ?)

Ik heb wel de indruk dat je die printer aan het voorbereiden bent voor het printen met zware metalen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Als je denkt aan verwarmen, zou ik alle motoren ook maar gelijk onderin verzinnen, as verlengen met een stuk pijp voor de X en Y beweging.
Da's opzich nog helemaal geen dom idee....

Ik had nu de motoren zodanig geplaatst dat er een 'hitteschild' voor kan waar enkel de riemen doorheen hoeven. Maar dan heb je nog de warmtelek door het aluminium van die 'CoreXY-plaat' en de stelvoeten heen. Kan met een ventilatortje wel opgelost worden, maartoch.
De reden dat het spul op een losse plaat zit ipv aan de framedelen is trouwens dat ik dan die plaat in 1 opspanning kan maken en de vlakplaat kan gebruiken voor uitlijnen en controleren.
Heb je een lekker leeg bovendeel. En hoef je je zo min mogelijk af te vragen welke onderdelen tegen warmte kunnen.
( of zou torsie dan een factor kunnen zijn, erger dan rek op de riemen ?)
Nee, daar geloof ik niks van. Er is verder ook niemand die me verplicht een kleine diameter buis te gebruiken.
Ik heb wel de indruk dat je die printer aan het voorbereiden bent voor het printen met zware metalen. :lol:
Is er al Pu-239 filament? :lol:

Maar voor de rest: je wil het ding eigenlijk gewoon op kunnen pakken en ergens anders neer kunnen zetten zonder uitlijn-problemen.
Verder moet-ie ook weer niet te makkelijk op te pakken zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Weet niet of het op zijn plaats is, maar mijn mening over coreXY;

Nadeel van corexy is de lengte van snaren; resonanties hebben hierdoor iets meer kans tav een 'fixed' aangedreven systeem. Lagere bewegende massa, dat is prima natuurlijk, maar ringing heb je eigenlijk altijd. Een zeer lichtgewicht extruder/hotend assembly weegt nog altijd 140gr. Je kan altijd spelen met acceleratie en 'jerk'. (junction_deviation in smoothie) (vermoedelijk de reden dat deze relatief laag staan in de printer waar je het over had, 80mm/s 2000mm/s2)


tegen ringing;

Ik loop al een tijdje rond met een plan voor een horizontale demper op de assen; ik denk aan een stalen bal in een iets te grote ruimte welke gecentreerd wordt dmv een magneet, icm olie (siliconen heb ik in een grote variatie in viscositeit, van water tot pindakaas) heb je een prima demper. Aan de andere kant, een acceleratiesensor met een aantal tactisch geplaatste electromagneten en wat ferro staafjes kunnen de ringing door antifase ook volledig elimineren. Of misschien een eddy-current demper. Hmm, dat moet ik maar eens maken. (I'll get my toolbox)

Onderaan de streep, geldt voor iedere printer, (fdm) dat hoe goed je hem ook bouwt, op lage snelheid print (of spuit) het altijd mooier dan op hoge snelheid :) 350mm/s lijkt leuk, maar een knappe print hoef je niet te verwachten, tenzij je een spiral vase achtige maakt.

Weet niet of je al uit de aansturing bent, maar een smoothieboard (of kloon) met TMC2100 drivers is erg interessant. Tenzij je de leadshine digitale stepper kant op wilt, (kan alsnog met de smoothie) weet niet of je vast zit aan een formaat steppermotor maar 3d printers gaan meer dan prima op nema17 steppers. (wantai 42BYGHW811 is een aanrader, lage inductie, snelle acceleratie en een hoog koppel)

Over de smoothieware kloon; Als je de DRV8825 drivers gaat gebruiken op meer dan 15V, moet je eigenlijk stepperdempers gebruiken; ze zijn nogal digitaal in hun aansturing en geven een fijne resonantie. (ze worden erg luidruchtig boven de 12V)

Nog wat belangrijke punten voor een 3d printer; verwarmde kamer is erg handig voor grote complexe objecten, lichte direct-drive extruder, een zware 230v heater voor je bed (aangestuurd met een een solidstate) en een mooi vlak bed.

Ik had het plan een spannende coreXY te bouwen, maar een conventioneel ontwerp werkt wellicht beter.

Mocht je snaren gebruiken, pak dan inderdaad de uitvoeringen met staaldraad ipv glas/kevlar deze hebben minder rek. Zorg bij een verwarmde kamer met een dergelijke lengte van snaren niet direct in de verwarmde kamer zitten.

Op technisch vlak moest ik altijd een beetje lachen om het ontwerp van een Prusa I3, maar met de MKII heeft het bedrijf toch echt een goede printer gemaakt (printtechnisch althans), welke zeer praktisch is in gebruik en bijzonder mooie prints maakt. Simpele dingen als de Z hoogte afstellen tijdens het printen, of het heated-bed dat zo ontworpen is dat de buitenkant welke relatief sneller afkoelt weer meer verwarmd wordt.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hainjedaf »

Pu-239???

Wil je een atoombom 3D printen? :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie