De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door mostudio »

Als je als ondersteuning een t profiel neemt ?
Dan ben je al heelwat stijfer met niet zoveel gewicht extra
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ondersteuning is nu een 3mm dikke plaat met daaronder 2x 20x10x1mm koker naast elkaar. Dunner dan 3mm gaat niet als ik er nog boutjes in kwijt wil; voor een verzonken M5 schroef heb ik precies die 3mm nodig.

Die kokertjes geven verder veel meer torsiestijfheid dan een T tegen de prijs van 45 gram extra gewicht. Dat was het me wel waard; die extruder weegt 525 gram totaal, hangt aan de voorkant, accelereert, en dat produceert een moment.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Vind het zelf wel wat als de bovenplaat, waarop de buitenste 2 geleiders liggen, uit een 8 of 10mm dik stuk aluminium plaat zijn gesneden. Dat is best praktisch bouwen; je kan er dan meteen de motorsteunen in integreren en de tandriemwielen op vastzetten. Op zich ben ik ook nog steeds erg gecharmeerd van het coreXY verhaal hoor. Had het in zoverre bedacht dat ik met 1 en hetzelfde onderdeel de 4 belt-idler blokken kon maken. (je hebt er in feite maar 4 nodig)

Nog een uitdaging... GT2 idlers zonder noemenswaardige onrondheid... Dat is niet grappig. Je kan beter lagers pakken dan die onronde prut uit China. .4mm excentrisch is geen uitzondering. (en dat helpt niet mee bij een poging mooi te printen)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Breaker »

DaBit schreef:Als het allemaal op 250nm nauwkeurig zou werken met een tabelletje dan zat er in zo'n nauwkeurige meetlineaal van Renishaw/Mitutoyo/bla wel een magneetlint en een calibratie-processortje.
Is de nozzle voor zo'n printer 0.4mm? Als dan het bolletje ook nog eens te pletter slaat op het werkstuk, waar komt de printresolutie dan op uit? Positioneren tot op de een μm nauwkeurig is toch niet nodig?!

Trouwens, Mitutoyo heeft een herfstaanbieding voor meetlinialen, 't zal nooit goedkoop worden, maar voor wie er serieus over denkt kan het interessant zijn.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

@breaker Dat zijn zaken waar een goede slicer rekening mee houdt en zo heb je allerhande variabelen welke je in kan stellen. Blijf je alleen met de kwaliteit van het filament zitten. (1,75mm is niet overal 1.75mm) Print je een dunnere laagdikte, is deze variabele minder relevant. Je kan natuurlijk makkelijk een proefstukje maken en hierna de instellingen aanpassen om het nogmaals te printen. Zo kan je toch wel op 0,02 nauwkeurig printen. Maar goed, dan koelt het af; en plastic blijft plastic :) Ook daar kan je uiteraard rekening mee houden.

Bij een frees welke op 0,001 nauwkeurig werkt, heb je icm met een 3mm radi frees ook te maken met het probleem dat je geen r2 op je horizontale as kan maken. (en heb je zaken als runout op de spindel welke je ook mee moet nemen in je nauwkeurigheid)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Kleine update, niet al te spannend:

Afbeelding

Riemlengtes en buitenafmetingen zijn wat krapper, motoren komen onderin te zitten en worden met 8mm as doorgevoerd naar boven, boven word die as gelagerd met 608 lagertjes. Plaat waar de CoreXY op zit is een tikje korter dan de binnenafmetingen van het frame zodat die iets naar voor/achter geschoven worden om uit te lijnen met de motoren. Idlers aan de 'voorkant' moeten met een sleufgat zodat daarmee de riemen gespannen kunnen worden. Misschien moeten die zowiezo nog wel iets naat voren omdat anders de filamentaanvoer in de knel komt.
serum schreef:Vind het zelf wel wat als de bovenplaat, waarop de buitenste 2 geleiders liggen, uit een 8 of 10mm dik stuk aluminium plaat zijn gesneden. Dat is best praktisch bouwen; je kan er dan meteen de motorsteunen in integreren en de tandriemwielen op vastzetten.
Dat is ook precies wat ik van plan ben. Exacte dikte moet ik nog even bekijken. Als ik een stuk plaat heb liggen met de juiste afmetingen dan is de keuze gauw gemaakt, als ik moet bestellen is een stukje 10mm dik toolingplate wel fijn.
Op zich ben ik ook nog steeds erg gecharmeerd van het coreXY verhaal hoor. Had het in zoverre bedacht dat ik met 1 en hetzelfde onderdeel de 4 belt-idler blokken kon maken. (je hebt er in feite maar 4 nodig)
Ik draai wel afstandsbusjes. Net zo makkelijk.
Die zijn overigens nog niet ingetekend; eerst die vrijloopwieltjes in huis hebben.
Nog een uitdaging... GT2 idlers zonder noemenswaardige onrondheid... Dat is niet grappig.
Fijn... :evil:
Dank voor de waarschuwing.

0,4mm is op de draaibank nog wel weg te poetsen denk ik. En anders word het voor de twee 'gladde' een paar lagertjes en moet ik voor de 'getande' maar poelies op lagertjes monteren.
Breaker schreef: Is de nozzle voor zo'n printer 0.4mm? Als dan het bolletje ook nog eens te pletter slaat op het werkstuk, waar komt de printresolutie dan op uit? Positioneren tot op de een μm nauwkeurig is toch niet nodig?!
Nee, daarom kan een 3D printer ook af met zo'n jarretelaandrijving.
Ik heb voorlopig ook nog geen actief meetsysteem in de planning staan hoor. Kan ook nog als dat nodig blijkt te zijn. En gezien het feit dat de hele wereld het zonder doet heb ik niet het idee dat dat nodig gaat zijn.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Je wilt een cm of 25 in hoogte overbruggen met 8mm assen voor de x en.y? (Of ik begrijp het voor de verandering weer eens verkeerd.. ).Je bouwt dan echt een resonantie in over die assen. Dat ga je terugzien bij printen op snelheid.
.
Idlers moet je wel stevig inbouwen (boven en onderkant ondersteunen) anders heb je weer een bron van flexibiliteit te pakken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nee, die 8mm assen is verlenging van de motorassen.
Zo kan ik de motoren onderin zetten vlak bij de elektronica in een koeler deel terwijl de riemschijven wel bovenin de mogelijk verwarmde bouwruimte zitten.
Was een idee van Hugo, en een goede.

Het platform gaat weer gewoon op vierkante geleiders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Ja, ik begrijp dat je de motoren onderin wilt plaatsen en dat als asverlenging wilt gebruiken, maar zet je ze dan helemaal onderin, (het koelere deel, de ruimte onderin zoals te zien op je eerder gedeelde tekeningen) zodat je 200 a 250mm lange 8mm assen krijgt?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

serum schreef:Ja, ik begrijp dat je de motoren onderin wilt plaatsen en dat als asverlenging wilt gebruiken, maar zet je ze dan helemaal onderin, (het koelere deel, de ruimte onderin zoals te zien op je eerder gedeelde tekeningen) zodat je 200 a 250mm lange 8mm assen krijgt?
Yup. Motoren onderin met haakse beugels aan de 40x40 profielen, ca. 450mm as door de bouwruimte naar boven.
Op de motor van de extruder na zit er dan niks meer in de bouwruimte dat geen ca. 70C kan hebben.

Die 70 graden komt trouwens niet uit de lucht gevallen; een van de Stratasys patenten noemt 70-90 graden als bouwruimte-temperatuur voor ABS:
As is further disclosed in the '058 patent, the temperature of the chamber should be maintained below the glass transition temperature (Tg) of the modeling material, so that the model does not become so weak that it droops. The preferred temperature of the build chamber is in a range between the material's solidification temperature and its creep relaxation temperature (creep relaxation temperature is defined as the point at which the stress relaxation modulus has dropped by a factor of ten from its low temperature limit). In the case of ABS thermoplastic, the temperature window falls between approximately 70° C. and 90° C.
Ze hebben het over nog wel hogere temperaturen van de bouwruimte overigens, tot 200 graden.
Da's mij voorlopig nog een brug te ver, maar het ontwerp maakt het niet per definitie onmogelijk. Er is ruimte genoeg rondom de actieve bouwruimte voor isolatie van de wanden, luchtkanalen en een flexibel hitteschild tussen CoreXY en bouwruimte.


D'r staan trouwens wel meer interessante dingen in die patenten. Bijvoorbeeld:
When modeling with a material that absorbs moisture at a fast rate (as many high temperature thermoplastics do), the material supply 146 should be protected from moisture. If moisture is absorbed by the modeling material, model quality can be impaired. For example, in modeling with Ultem™, a moisture content of greater than 0.05 percent has been found to impair model quality. A suitable dry environment can be achieved by active drying of the material supply 146. Or, the build environment could be depleted of oxygen and filled instead with another gas or gas mixture, eliminating the need for active drying.
0,05% vocht is dus al een probleem. Nylon, een materiaal dat zeker mijn interesse heeft (en POM al helemaal), absorbeert al heel gauw meer.

Of dit:
In building a model by deposition from an extruder, modeling material can accumulate on the nozzle and can eventually clog the nozzle. High temperature thermoplastics are particularly prone to build up, as they tend to be sticky. Accordingly, the preferred embodiment of the present invention includes a nozzle cleaning assembly 170 for removing modeling material built upon the nozzle 66.
..
As shown, each cleaner 174 is formed of a brush 180 and two cris-crossed flexible paddles 182, spaced apart and centered on a shaft 184. Steel is a preferred material for the brushes 180 and silicone is a preferred material for the paddles 182. In use, the extrusion head nozzle 66 is cleaned by the nozzle cleaning assembly 170 by driving the nozzle 66 back and forth between the cleaners 174, while the cleaners 174 are driven so as to impart a downward force against the nozzles. A rotational speed of 550 rpm is effective. The paddles 182 dislodge material from the nozzle 66, and the brushes 180 brush the material off of the nozzle 66. The loose material then drops into the waste chute 172.
D'r is in ieder geval zat 'beter goed gejat dan slecht verzonnen' spul uit te halen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Kan alleen maar zeggen dat je gegarandeerd problemen krijgt met dergelijk lange assen. Zou echt voor een alternatief gaan;

Je hebt een paar meter aan snaren een een goede meter aan 8mm die flink tordeert. Zou er nooit voor kiezen op een dergelijke manier. met 3d kom je altijd je resonantiefrequenties haarfijn tegen. (met stappenverlies of een lelijke print als resultaat)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik hoor mensen met een lange 16mm kogelomloop op de frees ook niet klagen over resonanties.

De torsie van die assen is vrijwel 0; dat gaf met een achterkant-bierviltje berekening een afwijking van 7 micron. Totaal verwaarloosbaar ten opzichte van de riemrek.

Nu weet ik wel dat achterkant-bierviltje soms wat kort door de bocht is, maar het word geen factor 5 erger, en 5x bijna niks is nog steeds bijna niks.

FE analyse is het trouwens aardig eens met achterkant-bierviltje:

Afbeelding

De resonantiefrequenties van die assen heb ik volgens mij ook geen last van; als je de kale as beschouwt zit er een piek op circa 290Hz, en zo hoog kan de riem niet doorgeven.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Je noemt het grootste probleem van stappenmotoren icm kogelomloop ook meteen op; resonanties, resonanties en nog eens resonanties :) ik weet niet of je eigen machine ermee werkt, maar ik heb er in mijn bf20 behoorrrrlijk last van. (600mm/s2 acceleratie en 70mm/s max snelheid)

Zoals gezegd; mijn kogelomloopspindels van 16mm resoneren als een malle met een factor 15 lagere acceleratie. *true, bewegende massa is ook lager, maar de snelheid daarintegen ook. Daarnaast weet ik niet van wat voor materiaal je de assen wilt hebben, ik ging voor de intertia even uit van aluminium. Ook niet geroemd om zijn stijfheid.

Heb je bij je berekening ook rekening gehouden met de massa die je weer in beweging brengt?

8mm vs 16mm is ook nogal een verschil, maar goed. Helemaal zelf weten, niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent.
Je krachten worden een enorm stuk groter wanneer je op de resonantiefrequentie zit, en geloof mij; die ga je gegarandeerd tegen komen als je binnen 1 en 10 mm een aansluitend lijntje wilt leggen. (en stappenmotoren hebben natuurlijk ook hun eigen fijne resonantiepieken)

Onderaan de streep zou ik er niet aan beginnen. Vragen om ellende, maar goed. helemaal zelf weten natuurlijk! jouw speeltuin! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door serum op 19 nov 2016 19:24, 5 keer totaal gewijzigd.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Zee&Zee »

Gentlemen....place your bets :lol:
Ff serieus, ben benieuwd naar de uitkomst. Kan nog alle kanten op in mijn bescheiden mening. Dabit kennende komen die assen er gewoon. Can't wait.
CNC you later
Plaats reactie