Maken RGB led ring/logo

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Maken RGB led ring/logo

Bericht door K.J. »

Zoals de titel al aangeeft heb ik het plan om voor iemand een logo te maken.
Het plan is om een volkswagen logo (rond 200mm) uit te frezen ,in dit logo wil ik rgb leds maken voor verlichting.
Nu ben ik wat aan het zoeken naar ledstrips maar ik kan helaas niet vinden wat voor mij bruikbaar is.

Mijn vraag aan jullie is het mogelijk om zelf een ring te maken met daarop rgb leds?
Zo ja hoe zouden jullie dit aanpakken?
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Maken RGB led ring/logo

Bericht door Flupke85 »

Ik zou het logo frezen en daar achter een ring maken van acryl of iets dergelijks met een rgb ledstrip.
Er zit verschil in ledstrips qua "inkort lengtes". Sommige strips kunnen om de 5cm ingekort worden, en andere weer om de 10 of 20cm...

Zelf een strip maken is al wat moeilijker aangezien je met 4 sporen moet werken. Ook daar zit weer verschil in omdat de ene strip een gezamenlijke + heeft en een ander weer een gezamenlijke -
Losse RGB leds zijn ook weer duurder dan een complete strip...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Maken RGB led ring/logo

Bericht door DaBit »

LED-strip in een circel vouwen werkt niet lekker in ieder geval. Maar je kunt je acryl natuurlijk wel vanaf de zijkant aanlichten.

Wil je de LED's toch rond hebben, dan moet je eens bij de Chinese toko's zoals dealxtreme, gearbest, etc. zoeken op 'angel eyes'. Goeie kans dat je wat vind.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Maken RGB led ring/logo

Bericht door K.J. »

Ik heb rond gezocht maar de diameters varieren van rond 80 tot 120mm en tja dat is te klein.

Losse leds is wel duurder maar het lijkt me wel mooier en het mooiste zou zijn dat ik in de basisplaat een spoor frees waar ik in 1x keer de hele verlichtingsplaat in kan leggen.
Ik zal is verder onderzoeken of zo iets te maken is.

Een optie is zoals dabit zegt om de ledstrip aan de zijkant te verwerken die houdt ik als alternatief vast.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Maken RGB led ring/logo

Bericht door wilfred1970 »

PCB frezen, banen frezen, SMD LEDS solderen, klaar
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Maken RGB led ring/logo

Bericht door wilfred1970 »

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Maken RGB led ring/logo

Bericht door audiomanics »

Ik zou gewoon een redelijk dikke plaat acryl nemen. één zijde zwart( of een andere, niet lichtdoorlatende kleur) spuiten. Logo er infrezen en rondom de ledstrip er tegen aan zetten..
Het uitgefreesde deel zal dan volop licht geven.
Een aantal extra mogelijkheden zijn om een nog dikkere plaat te nemen (ca 12-15mm) aan de achterzijde een ring infrezen van 3mm breed en 10mm diep, en daar de ledstrip in te steken.
Het logo infrezen met een V-groef. Zo wordt de hele letter meer egaal verlicht, hoewel een gewoon rechte snijkant ook redelijk egaal licht geeft.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Maken RGB led ring/logo

Bericht door K.J. »

Ik ga me in eerste instantie verdiepen in het maken van een pcb, en anders op een alternatieve zoals is aangedragen.
Tot zo ver bedankt.
Als ik er daad werkelijk mee start zal ik hier vorderingen posten.
Plaats reactie