Gefeliciteerd Hugo!hugo stoutjesdijk schreef:Nou, ik ben gister weer een jaartje ouder, maar geloof niet echt wijzer geworden.![]()
Hangt er vanaf waar en hoe je vloeistof en lucht samenvoegt. Hou je een venturi aan die in de buitenlucht eindigt dan heb je niet zoveel drukverschil. Spuit je in voor een distributiekanaal en is de lokale luchtdruk nog vrij hoog, dan heb je de lokale luchtdruk te pakken minus hooguit een klein beetje.Die pomp heeft natuurlijk helemaal geen meetbaar (voor huis tuin en hobby oplossingen) drukverschil, of er moet ook nog een veerbelaste nozzle in de kop zitten.
Aangezien bij mijn freeskop de drukval gebeurt over de nozzles in de 'Z-as onderplaat', het distributiekanaal in die plaat zelf nog onder druk staat en het inspuiten ervoor gebeurt is dat 2-5 bar.
Nou, ik had meteen zoiets van 'Hmm, zo'n pompje kan 250 bar leveren. Daar kun je mooi mee vernevelen...'.Of iemand moet kans zien een piëzo verstuiver direct bij de blaasmond te fabrieken, waar ik dan weer wel in geloof.
Maar met dat microliter-geneuzel komen dan ook gaatjes van micrometers diameter als je bij 250ml/uur pakweg 100 bar drukval over de nozzle wil ontwikkelen.
Met 'gigantische' hoeveelheden vloeistof eruit, ik heb het ook gezien.En volgens mij heb ik ooit iets bij Datron gezien wat daar verdacht veel op leek. 4 Stuks rondom de frees, die ook nog eens richtings gevoelig aangestuurd werden
Ik sproei met 3 nozzles, 120 graden uit elkaar. Werkt ook. De nozzles die niet optimaal staan sproeien natuurlijk niet optimaal efficient, maar toch ook niet met 0 efficiency want de vloeistof kruipt toch naar het oorlogsgebied.
Het grootste 'probleem' is als je de diepte in gaat. Mik de vloeistof op de punt van de frees en tegen de tijd dat je 50mm diep zit komt de vloeistof er niet meer bij.
Dat was mijn eerste opzet, met een heel klein plunjerpompje. Iets van 20 slagen per milliliter. Werkte niet geweldig; de flow is te pulserend. Als het spuit is het teveel, de tussentijd is te lang.Muis schreef:Als je een klein plunjer pompje (b.v.b. 3mm plunjer) maakt en gekopeld aan een magneet spoel waar je met een simpel stukje electronica de stroom pulsjes kunt in stellen ( 0,5 tot 5 sec. o.i.d.) en dat druppel je in de slang van de norsel die op het werkstuk richt met +/- 1 a 2 bar lucht. Dat zou volgens mij prima kunnen werken.
Jawelserum schreef:Schieten jullie niet een 'tikkie' door voor koelvloeistof?
Maar ik kan nog niet lekker het hobbyhok in, en zo krijg ik toch mijn portie braintainment