Flood / Mist Coolant - Hoe?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Nou, ik ben gister weer een jaartje ouder, maar geloof niet echt wijzer geworden. :mrgreen:
Gefeliciteerd Hugo!
Die pomp heeft natuurlijk helemaal geen meetbaar (voor huis tuin en hobby oplossingen) drukverschil, of er moet ook nog een veerbelaste nozzle in de kop zitten.
Hangt er vanaf waar en hoe je vloeistof en lucht samenvoegt. Hou je een venturi aan die in de buitenlucht eindigt dan heb je niet zoveel drukverschil. Spuit je in voor een distributiekanaal en is de lokale luchtdruk nog vrij hoog, dan heb je de lokale luchtdruk te pakken minus hooguit een klein beetje.

Aangezien bij mijn freeskop de drukval gebeurt over de nozzles in de 'Z-as onderplaat', het distributiekanaal in die plaat zelf nog onder druk staat en het inspuiten ervoor gebeurt is dat 2-5 bar.
Of iemand moet kans zien een piëzo verstuiver direct bij de blaasmond te fabrieken, waar ik dan weer wel in geloof.
Nou, ik had meteen zoiets van 'Hmm, zo'n pompje kan 250 bar leveren. Daar kun je mooi mee vernevelen...'.
Maar met dat microliter-geneuzel komen dan ook gaatjes van micrometers diameter als je bij 250ml/uur pakweg 100 bar drukval over de nozzle wil ontwikkelen.
En volgens mij heb ik ooit iets bij Datron gezien wat daar verdacht veel op leek. 4 Stuks rondom de frees, die ook nog eens richtings gevoelig aangestuurd werden
Met 'gigantische' hoeveelheden vloeistof eruit, ik heb het ook gezien.

Ik sproei met 3 nozzles, 120 graden uit elkaar. Werkt ook. De nozzles die niet optimaal staan sproeien natuurlijk niet optimaal efficient, maar toch ook niet met 0 efficiency want de vloeistof kruipt toch naar het oorlogsgebied.

Het grootste 'probleem' is als je de diepte in gaat. Mik de vloeistof op de punt van de frees en tegen de tijd dat je 50mm diep zit komt de vloeistof er niet meer bij.
Muis schreef:Als je een klein plunjer pompje (b.v.b. 3mm plunjer) maakt en gekopeld aan een magneet spoel waar je met een simpel stukje electronica de stroom pulsjes kunt in stellen ( 0,5 tot 5 sec. o.i.d.) en dat druppel je in de slang van de norsel die op het werkstuk richt met +/- 1 a 2 bar lucht. Dat zou volgens mij prima kunnen werken.
Dat was mijn eerste opzet, met een heel klein plunjerpompje. Iets van 20 slagen per milliliter. Werkte niet geweldig; de flow is te pulserend. Als het spuit is het teveel, de tussentijd is te lang.
serum schreef:Schieten jullie niet een 'tikkie' door voor koelvloeistof?
Jawel :lol:

Maar ik kan nog niet lekker het hobbyhok in, en zo krijg ik toch mijn portie braintainment :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: Wat ik persoonlijk interessanter vind is de manier hoe Datron het doet. Vanaf 2 kanten, afhankelijk van de looprichting van de frees.
Als je 4 sproeiers pakt, op 0,90,180,270 graden.
Als de machine in X+ loopt, wil de nozzle die in X- wijst aansturen. Dat kun je volgens mij 1:1 van het dir signaal van de X-as aftakken (2-weg ventiel). En datzelfde doe je voor de Y-as. Dat zijn er dus altijd 2 van de 4 nozzles aktief. Ik weet niet hoe zo'n tangent gestuurd snijmes werkt, maar dat begint er aardig op te lijken denk ik. Zodra je de analoge snelheidssignalen hebt kun je natuurlijk exact de hoek bepalen.
DaBit schreef:Met 'gigantische' hoeveelheden vloeistof eruit, ik heb het ook gezien.
Dat lijkt me dan meer een kwestie van inregelen. En soms wil je gewoon niet het risico lopen dat de boel droog loopt, dat heb jij laatst ook gemerkt dacht ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Meer dan eens. Een vloeistof-niveau-sensor monteren zou bij mij geen kwaad kunnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JackBerkhout
Contacteer:

Bericht door JackBerkhout »

DaBit schreef:Meer dan eens. Een vloeistof-niveau-sensor monteren zou bij mij geen kwaad kunnen.
Ik wil misschien dit gaan gebruiken:

http://m.banggood.com/5KG-Small-Scale-L ... 29372.html

Ik kan het aansluiten op de controller van het oliepompje, zodat ik op een ander LED display het aantal ml voorraad kan zien, en er eventueel beepjes klinken bij een bepaalde voorraad.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
karangetang
Donateur
Contacteer:

Bericht door karangetang »

je hebt van die waterpomjes (12v) met een klein drukvat (hydrofoor) je ziet ze vaak in campers en boten die houd dat drukvat automatisch op druk . je zet dn een 20 liter voorraad ernaast waar hij het uit kan pompen.
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ukvat.html

hier een druk censor :

http://www.123kampeershop.nl/dig-druksc ... rpomp.html

je hebt ze ook alsleen geintregreerde unit die kan ik zo gouw niet vinden
JackBerkhout
Contacteer:

Ik ben nu aan het proefdraaien met 30ml/uur - 0.50ml/min.
Ben benieuwd...
14533
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 28 mar 2017 17:53, 6 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

JackBerkhout schreef: Ben benieuwd...
En anders wij wel...
(of ik dan, in ieder geval)
JackBerkhout
Contacteer:

DaBit schreef:
JackBerkhout schreef: Ben benieuwd...
En anders wij wel...
(of ik dan, in ieder geval)
Update: erg onbetrouwbaar, het lekt toch teveel, want het resultaat hangt af van hoeveel ik de olie laat "klimmen" of "afdalen" in het slangetje.Bij de statische test, lekte het 1cc per paar uur, maar er was bijna geen hoogte verschil, bij gebrek aan koppelingetjes.
Jammer, niet bruikbaar zo.

Dan gaat het richting slangenpomp, waar je er meerdere parralel laten werken tegen pulsatie, denk ik...
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ja, dan zit je nu ongeveer op het punt waar ik een hele poos terug ook zat.

Als je gewoon iets werkends wil hebben dan pak je 2 drukregelaars, 1 voor de lucht, 1 voor de vloeistof.
Dan 1 drukvat met vloeistof, een terugslagklepje en restrictie op de uitgang van die vloeistof, en vloeistof en lucht los van elkaar naar het vernevelpunt voeren.

Ga je voor het slangenpompje: kwa slangenpompjes is er amper iets leuks te koop. Die stap zou ik overslaan en zelf wat fabrieken met een blokje kunststof of alu, een zwikje 608 lagertjes en slang met een binnendiameter van een millimeter ofzo, als het kan kleiner. Op basis van mijn eerdere experimenten zou ik zeggen dat je zeker 4 rotors/rotorsegmenten met 3 rollers parallel wil hebben.
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Drukvat. meest simpele en voorspelbare. (fit for purpose). Je maakt je druk om nagenoeg niets.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Of gewoon kopen, en niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Deze heb ik al jaren, werkt perfect!
14534
JackBerkhout
Contacteer:

serum schreef:Drukvat. meest simpele en voorspelbare. (fit for purpose). Je maakt je druk om nagenoeg niets.
Ik denk dat je wel gelijk hebt. Ik dacht dat het simpel was, maar het valt dus tegen.

Nieuwe dag, nieuw idee.
Ik heb dat pompje nu toch al, dus kan ik ook wel een test met een bypass uitproberen.
De pomp laat ik veel sneller draaien, bijvoorbeeld 50 keer sneller.
Via 1 naaldventiel laat ik dan een groot deel terug naar de olievoorraad lopen, en met een ander naaldventiel klein deel naar de spray opening.
Het pompje werkt dan iets meer in zijn werkgebied, terwijl ik een deel van de opbrengst gebruik.
Als ook dat niet lukt, dan is het jammer van het pompje.
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Ik bemerk toch een dissonantie.

Als ik hoor dat je nu met een overcapaciteit wilt werken en er een niet exact gedoseerd netto resultaat aan over wilt houden roep ik toch weer 'DRUKVAT' in je linker oor.

Sodemieter dat pompje weg en concentreer je op leukere dingen is mijn advies. (chips, meisjes, bier, wijn, vissticks ik noem maar iets)

Toegeven, incasseren en doorgaan. Pompje hang je zo medio december in die groene spar in de woonkamer, kan je er nog eens aan denken hoe zo'n waardeloos plan het was :):) Soms moet je jezelf gewoon even plagen en naar jezelf knipogen als je langs de spiegel loopt. Houdt het wat luchtig. Als je de lol er maar in houdt. Zou mij niet lukken met zo'n NEMA34 pomp-plan. (meevallertje dat het geen servo was, had je nog meer geld voor niets kunnen investeren) Hoewel zo'n dikke servo zo'n spar ernstig in onbalans trekt, dus misschien maar goed ook.
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Drukvat is idd een veel betere optie.
Plaats reactie