Ombouw Emco F1P

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Ik werk al een tijdje met een Emco F1P en kan daar inmiddels best mee uit de voeten, maar loop ook steeds vaker tegen de limiet van de besturing aan. Daarom denk ik na over het ombouwen naar een moderner besturing. Mechanisch wil ik liefst zo min mogelijk doen. Elektra aansluiten en draaien is het idee, het aantal componenten is heel beperkt: stappenmotoren, proxies en de spindel.

Stappenmotoren - twee mogelijkheden in overweging:
1) Orginele 5-fase stappenmotoren laten zitten, kan ik de pulley's e.d. ook laten wat het is.
14536
14537
Ik heb recent een aantal 5-fase driver printjes kunnen overnemen, deze wil ik daarvoor opbouwen.
Ben nog wel op zoek naar de beschrijving over hoe aan te sluiten en in te stellen. En als iemand nog een Berger Lahr RDM 596/50H te leen heeft, of andere 5-fase stappenmotor) zodat ik tijdelijk wat kan testen, houd ik me aanbevolen...

2) Monteren van Leadshine Easy Servo's. Dan moeten de pulley's (Extra brede Optibelt MXL) aangepast van 10mm naar 8mm, of vervangen (http://www.beltingonline.com). En de mounts vervangen.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=6235
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=12411

Proximity sensors:
De proxy switches werken nu met een enkele omgang van de kogelomloopspindel.
13923
13924
Voor homen moet de slede in een bepaald gebied gebracht worden voor het homen. Dit zal in eerste instantie zo blijven om later te kijken of hier andere mounts voor te maken zijn.
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=1 ... 14#p151663

Spindel:
De spindel is een servo achtige aandrijving is, die zou ik graag hergebruiken. En daar loop ik even vast. De motor is 180V en 520W met daarbij een encoder met een gaatjeswiel en IR detector.
14538
14539

In eerste instantie ga ik ervan uit dat deze driver te gebruiken is, volgens:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=12313

Het was echter verwarrend om een grote transformator in de kast te zien met slechts twee draden.
14540
14541
14542

Doormeten leverde het volgende op:
14543

Het blok lijkt een remweerstand te zijn. Kan dat?

Is de drive geschikt om dit aan te sturen? En wat is een juiste voeding? De drive is voor een max van 160VDC en dat is ook precies wat de motor nodig heeft voor 4000rpm.

edit: foto fix
Laatst gewijzigd door Breaker op 19 apr 2018 22:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door seldom »

Beste Breaker,

Ik zou voor 1) gaan, ik heb nog wel een reserve motor. Ik heb ook nog Berger Lahr D450.00 drives die vaak gebruikt worden. Samen met een CS lab module gaat prachtig.

hoofdmotor weet ik niet maar het kan wel

succes
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Bedankt, dat is ook mijn eerste idee.

Ik heb al eerder wat advies gevraagd en D450/D550's drivers zijn een mooie optie, maar tegenwoordig moeilijk aan te komen en prijzig. De drivers waarover ik spreek zijn door forumleden ontwikkeld, heb inmiddels nog wat meer informatie gevonden over de specificaties het bouwen en aansluiten:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=1 ... =70#p10797
Specificaties geven max. 45V en 1.8A.

De besturing wordt overigens EdingCNC CPU5B.

Voor de hoofdmotor wil ik nog graag weten of de DG4S-16035 servodrive en motor/encoder een goede combinatie is. Nog wel een mogelijke voeding gevonden:
http://www.antekinc.com/ps-6n160-600w-1 ... er-supply/
Er is ook een versie met 1500W. Er zal nog wel veel bijkomen aan verzendkosten

Misschien beter af net een instelbare voeding:
http://www.benl.ebay.be/itm/NEW-500W-0- ... 2559730809
Er zijn ook versies met 400, 720, 800, 900 en 1000W.

Op mijn lijst met voedingen staan nu:
Drives: 40V, 6A -> 240W
Besturing: Triple 5,12,24V-> 120W
Spindel: 160V->500W

Komt dat in de richting of moet er op meer gelet worden bij het bepalen van V/A/W?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Even verder gezocht, er staat tenslotte Drossel op.
14542
Vertalingen Drossel DE>NL
die Drossel
  • de merel ; de lijster
Drossel
  • restrictie ; weerstand ; impedantiespoel ; scheidingssmoorspoel ; inductieklos ; zelfinductiespoel ; ovensmoorspoel ; smoorspoel ; lijster ; vlinderklep ; smoororgaan ; smoorgroef
Bronnen: interglot; Download IATE, European Union, 2017.
Kan deze spoel vervangen worden door een remmodule?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Leeuwinga »

Kan het niet een smoorspoel zijn ?
tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door tatanka »

Ja, dat is een smoorspoel.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Dan wordt dit het schema:
14551

Kan de smoorspoel weggelaten wanneer de aansturing vervangen wordt door een servodrive met remmodule? En is er iets te zeggen over het Voltage en de Amperes die de voeding moet kunnen leveren?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Ook op het wereld wijde web kwam ik niet veel tegen over drive vervanging voor de F1P spindel... maar uiteindelijk wel een filmpje van tantan over de VMC100 die dezelfde motor gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=EqpDUYT6Yuk
160V en de servo driver van CNCdrive!

Dus dat geeft wat vertrouwen. Het wordt waarschijnlijk de 600W, 160V AnTek voeding, remmodule BRKC-180 en drive DG4S-16035. Zonder smoorspoel. Dan kijken of het kan werken met de originele encoder.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Chibs »

Voor de spindel heb ik een KBIC-240 met SI-5 plaatje gebruikt, originele motor. Dat werkt gewoon prima en is niet al te prijzig, en daarmee de RPM volledig regelbaar vanuit de Gcode. Niet per-se het aller goedkoopste, maar werkt wel gewoon in een keer en erg soepel. Daarmee kun je het gewoon 230v op aansluiten, geen extra voeding nodig voor de spindel.

Een Servo drive lijkt mij nogal overdreven, het is net zo zeer een servo als een spindle van een draaibank dat is: Gewoon een motor, maar wel met een encoder om de snelheid juist door te geven, niet positie.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

In vergelijking met mijn Emco 5 CNC (die een KBIC achtige motor controller heeft) en de F1P, lijkt het vermogen op de freesmachine veel beter geregeld te worden. De besturing heeft een indicator en daar is duidelijk te zien dat er vermogen wordt bijgeschakeld zodra de spindel het zwaar krijgt. Al ik de twee vergelijk denk ik er eerder over om een encoder op de draaibank bij te plaatsen dan die op de freesmachine niet te gebruiken.

Maar dan moet ik eerst de huidige functionaliteit kunnen kopiëren naar een de nieuwe besturing. Zo'n losse voeding is wel een groot nadeel, da's zeker, het aanbod 160V voedingen is erg beperkt.

Ik kan niet inschatten in hoeverre positiebepaling werkt nu of met zo'n DG4S controller, draad tappen werkt uitstekend nu, en hopelijk ook met zo'n nieuwe drive.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

160V voedingen zijn niet dik gezaaid, nee, maar 2 voedingen van elk 80V (72V) doen de job ook, zo ook met 3 x 48V kan ook en die zijn er wel heeeeeel veel te koop. Bedenk dat die 160V het maximum is wat de driver mag hebben, blijf er dus liever iets onder. Eventueel kun je die 48V voedingen nog ietsje opregelen.

Ik heb er nog wel een paar liggen maar die deden het bij mij met 'normale' stepper drives niet zo heel best, ze hadden veel last van overshoot op de uitgang als de steppers decelereerden (tegen EMK, de stepperdrives gingen dan steeds in alarm).
Ze komen oorspronkelijk uit Cisco routers, is geloof ik iets van 48V 7 of 8A, en ook nog een 12V met flink wat vermogen, mocht je interesse hebben dan kijk ik wel wat de stromen precies zijn.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

benkr schreef:2 voedingen van elk 80V (72V) doen de job ook, zo ook met 3 x 48V kan ook
Dat is zo'n voor de hand liggend optie dat ik er compleet overheen gekeken heb :oops:
Ik houd het in beraad, 2x75V-400VA lijkt me ruimte technisch ook wel interessant.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Alle voedingen zijn onderweg als het goed is, hopelijk snel binnen, de meeste andere onderdelen zijn gearriveerd.

Verder heb ik enkele 5-fase bordjes over kunnen nemen, met een deel componenten, de missende componenten bijbesteld en de bordjes opgebouwd. Of het werkt weet ik nog niet, maar in ieder geval zit er iets van leven in, dus hoop houden maar :lol:

14767
Binnenkort eens beginnen aan een mockup van het installatie bord en kijken of ik de boel aangesloten krijg.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Het wachten is op de laatste voeding.
Ook wat lintkabel besteld, het minimale want ik vond het flink duur, dus verbaast toen mijn 2 meter lintkabel 10 & 20 aderig binnenkwam :shock: Ergens gemist dat het per rol van 30m was en niet per meter, blij dat ik geen 3 meter besteld had :lol:
14906

Verder begonnen met wat aansluitingen te maken voor de probe en toolsetter, verschillende schakelingen geprobeerd uit dit topic: viewtopic.php?f=39&t=13131

Wat eigen aanpassingen met trial & error maar het wilde niet werken, probleem zijn de led's die in de probe en toolsetter zitten, ze lichten niet op door onvoldoende stroom van de BOB aansluiting. Het schema van de leverancier liet bovendien een weerstand van 150Ω niet zien die er wel is.
14902

Versterken met een transistor wilde ook niet werken, want de spanningsval was onvoldoende om de ingang te activeren (max. 3V). Getekend in DesignSpark:
14903
14904

Dus wat meer gelezen en blijkbaar kan een Schmitt-Trigger gebruikt worden om het signaal op niveau te brengen. Uiteindelijk kwam ik uit op deze schakeling, nu getekend in Eagle:
14905

Nu, voordat ik het maak: Gaat dit werken?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie