4e As toolpath

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 4e As toolpath

Bericht door DaBit »

Je weet dat je in Fusion360 ook code voor draaien aan kan maken door niet voor een 'milling setup' te kiezen maar 'turning'?

Dan krijg je er XZ coördinaten uit, maar de post-processing aanpassen naar Y ipv X is niet heel lastig
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 4e As toolpath

Bericht door Ballegooijen »

en dit zo ?
Ja, dit is hetzelfde idee, en idd. met een beitel zou het ook kunnen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: 4e As toolpath

Bericht door arjancnc »

Je kunt een paar manieren kiezen.

1. De meest eenvoudige is om een aantal indexeringen te programmeren en bijvoorbeeld onder 4 hoeken een 3D(adaptive) bewerking uit te voeren. Hierbij gebruik je dus alleen indexeren en geen continue verdraaiing.
2. Omschrijven van een draaitoolpad naar een freestoolpad, je gaat uit van een draaibewerking (bijv groefsteken) en voert de bewerkingen met een draaiende frees uit. Dit is bewerkelijk omdat het een oneigenlijke toepassing is
3. Je freesbank als draaibank gebruiken door een stuk in de spil te steken en de gereedschappen op de bed te plaatsen, zo krijg je een "gang lathe"
4. Je vierde as als draaias in te zetten en zoals in het filmpje een paar posts hierboven de gereedschappen aan de onderkant en zijkant van je spil te hangen. De meeste 4e assen zijn hiervoor simpelweg te langzaam.

Ik zou om te beginnen eens starten met optie 1
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 4e As toolpath

Bericht door DaBit »

Ik zou het werkstuk gewoon laten draaien, de frees laten draaien, in Fusion360 CAM een beitel aanmaken die de contour heeft van je frees, en je onderdeel CAMmen als 'turning setup' ipv 'milling setup'.
Snelheid van draaien maakt dan ook weinig uit als je de voeding die je programmeert in CAM er maar op aanpast. Als je 4e as 1 omw/minuut doet en je freest met een 6mm frees dan moet je dus niet meer dan 6mm/min voeding programmeren anders krijg je een schroefdraad.

Eigenlijk optie 2 van arjancnc, ik zie alleen niet in waarom je het toolpad om zou moeten schrijven, op Y versus X na (maar daarvoor kun je ook je assenkruis 90 graden roteren; in LinuxCNC is dat G10 L2 P0 R90). Als ik een draaiend gereedschapje op m'n Emco plaats werkt het niet anders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: 4e As toolpath

Bericht door cnc junkie »

Met een bolneusfrees, is dit profiel gewoon aftewikkelen.
ik werk dan wel met Edgecam.
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: 4e As toolpath

Bericht door arjancnc »

DaBit schreef:Ik zou het werkstuk gewoon laten draaien, de frees laten draaien, in Fusion360 CAM een beitel aanmaken die de contour heeft van je frees, en je onderdeel CAMmen als 'turning setup' ipv 'milling setup'.
Snelheid van draaien maakt dan ook weinig uit als je de voeding die je programmeert in CAM er maar op aanpast. Als je 4e as 1 omw/minuut doet en je freest met een 6mm frees dan moet je dus niet meer dan 6mm/min voeding programmeren anders krijg je een schroefdraad.

Eigenlijk optie 2 van arjancnc, ik zie alleen niet in waarom je het toolpad om zou moeten schrijven, op Y versus X na (maar daarvoor kun je ook je assenkruis 90 graden roteren; in LinuxCNC is dat G10 L2 P0 R90). Als ik een draaiend gereedschapje op m'n Emco plaats werkt het niet anders.
Aantal zaken die je moet omschrijven: A-as heeft geen toerental maar een voeding en als input zul je dus een verdraaiing in graden moeten geven. Dus ipv

T1 S500
G0 Z0 X30
G1 G95 Z10 F1

Geef je

T1 S1500
G0 X0 Z15 A0
G1 G94 X10 A3600

Maar misschien zie ik iets over het hoofd en kun je vrij eenvoudig voeding per omwenteling voor de A as opgeven. In ieder geval zul je de eindhoek moeten uitrekenen.

In mijn perceptie is het nog niet heel eenvoudig om de postprocessor om te schijven en is je simulatie niks waard.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 4e As toolpath

Bericht door DaBit »

D'r ging toch een pulsgenerator op de motor van de A-as?
Dan draait die continu, net zoals een spindel van een draaibank. Als je dat doet is de frees een draaibank met live tool geworden.

Zit je alleen nog met X vs Y coordinaten als je een standaard draai-postprocessor gebruikt, maar da's op te lossen door:
- De 4e as een kwartslag te draaien
- Het assenkruis van de machine een kwartslag te roteren dmv 'G10 L2 P R90' of welke G-code er op de besturing in kwestie voor verantwoordelijk is.
- De geproduceerde G-code openen in een texteditor en alle X vervangen door Y.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 4e As toolpath

Bericht door Ballegooijen »

D'r ging toch een pulsgenerator op de motor van de A-as?
Klopt. Ik heb een pulsgenerator besteld die de 4e as gaat sturen. Vanuit Eding is er dan geen signaal nodig voor de 4e as. Alleen de Y en de Z as hoeven aangestuurd te worden. Het is wel zo dat het nu gemaakte toolpath gegevens voor de X as bevat. Ik weet nog niet wat de machine daar mee gaat doen, gewoon overslaan of een storingsmelding geven??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 4e As toolpath

Bericht door DaBit »

Je moet zowiezo beginnen met G-code te genereren voor een draaibank, en niet voor een frees.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: 4e As toolpath

Bericht door carlo »

misschien heb je iets aan dit topic
https://forums.autodesk.com/t5/computer ... -p/7037343
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: 4e As toolpath

Bericht door arjancnc »

carlo schreef:misschien heb je iets aan dit topic
https://forums.autodesk.com/t5/computer ... -p/7037343
Op zich een prima insteek, dit is het indexeren dat ik eerder beschreef, maar het is geen continue a-as beweging.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 4e As toolpath

Bericht door Ballegooijen »

Gisteren heb ik het adaptive toolpath (zoals ik een stukje terug laat zien) afgespeeld met de Z omhoog. Dit ziet er best goed uit. De 4e as draait nog niet omdat ik op spullen zit te wachten.
In het toolpath had ik de X informatie weggehaald maar dat slikt Eding niet. Ik laat nu de X informatie staan en zet de waarden op 0. Ik schat ik het het gaat lukken.

EDIT:,
Als ik de X waarde op X0.00 zet krijg ik de foutmelding: L16: Cannot use y word
Wat betekend dit?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 4e As toolpath

Bericht door Ballegooijen »

Als ik de X waarde op X0.00 zet krijg ik de foutmelding: L16: Cannot use y word
Wat betekend dit?
Sorry, ben er al uit. Ik had de Y as uitgeschakeld op m'n pc.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 4e As toolpath

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag de 4e as aan de praat gekregen. Een test gedaan met het eerder genoemde toolpath. Het is nog veel "luchtfrezen" omdat het een stukje hout was dat niet op maat was, maar om te proberen was het goed genoeg. En ik moet zeggen; het valt me niet tegen. ;-)
Hieronder een filmpje.

Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 04 mei 2017 22:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie