Ombouw Emco F1P

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Op autodesk circuits is het online ook te simuleren, best handig!
14910
Heb geen aandacht besteed aan netjes bedraden. Verschillende testjes gedaan en met alle componenten erin lijkt het juist te werken.

Heb nu DesignSpark, Eagle en Autodesk Circuits geprobeerd. Is er ook software voor beginners (lees ~0€) dat alles kan: simuleren, een componenten bibliotheek heeft, de PCB paden kan helpen berekenen en g-code kan genereren om die te frezen? Lijkt me wel iets waar ik later nog eens verder naar zou willen kijken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Een beetje een van-het-een-komt-het-ander week. Ben weer erg geholpen met documentatie van de drivers en een leen 5-fase motor zodat ik de boel kan aansluiten en testen en wat tijd om mee aan de gang te gaan.
15057

Het was puzzelen, de LED status klopte niet helemaal, waarschijnlijk LED verkeerd om gemonteerd. Groen is rood en rood is groen. Enable was dus disable en ondersom.
Dan bleek de polariteit van het aanstuursignaal verkeerd te zijn, dat gewijzigd komt er houdkracht op de as, bij aansturing gaat de motor ook zoemen, maar wil nog niet draaien. Daarna de stroom omhoog geschroeft, maar helaas geen effect, ... behalve dan dat er na een minuut rook uit een van de driver IC's komt. Te heet, beetje jammer :evil: Had precies het benodigde aantal besteld om onder invoerbelasting te blijven, nu nog maar een bestelling gedaan, weer afwachten.
15058

De intacte drivers moeten dus eerst actieve koeling krijgen voordat ik verder ga. Dit wilde ik doen met een paar oude fans op een plaatje kunststof, plexiglas leek geschikt. Met m'n nieuwe klem is het volledige bereik direct beschikbaar, erg handig.
15059

Alleen kwam een andere oude ergernis boven, namelijk het 'spanenmanagement' wat inhoud dat ik het hele gebied rondom de machine moet leegmaken en schoonmaken om de rommel niet te laten verspreiden als een olievlek. En dat plexi is dan ook nog zo statisch als wat en plakt overal aan.

Kortom, tijd voor een deur in de machine, ik broed hier al een tijdje op:
viewtopic.php?f=30&t=12686#p139252

Inmiddels voor dat doel een stukje polycarbonaat en een oude laderail liggen. Tijd om het in te passen, zodat niet na ieder werkje alles onder de spanen zit.
150621506315064

De basis is er zo, het scherm op maat en netjes maken volgt nog.

Versie 1 was onhandig omdat de bescherming er constant af moet:
15060
Versie 2 lost dat op met schroefgaten, misschien volgt nog iets voor kabelmanagement en montage in de kast.
15061

Al met al blij met de verbeteringen, zeker als ze gaan werken zoals bedacht... Nu weer terug om de drivers en stepper aan de gang krijgen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Nou, het heeft even geduurd:

Ook met een nieuwe IC kreeg ik de drivers niet goed aan de praat. Gelukkig is mlrs me te hulp geschoten en heeft aangeboden om er naar te kijken, wat super was! Het bleek een andere firmware versie dan waarvan ik documentatie had. De rest was goed (afgezien van wat slordig soldeerwerk).

Dan de drivers weer terug aangesloten op de 5 fase stappenmotor die seldom heeft uitgeleend. En inderdaad, het lukt om de motor te laten draaien!

Alleen… niet erg onder de indruk van de acceleratie, snelheid en kracht. Er zit nauwelijks kracht in de motor en bij iets hogere waarden worden al snel stappen verloren.

Vervolgens heb op mijn machine (met oude besturing) geprobeerd hoeveel houdkoppel er eigenlijk standaard is. Dat is ook niet veel: De pulley kan met een beetje aanzetten gedraaid worden.

Maar met de nieuwe drivers en stepper kan ik de motor-as (dus zonder pulley) nog eenvoudiger draaien. Uiteindelijk heb ik ook een motor van mijn machine geprobeerd, maar dat maakt geen verschil. Daarna nog wat drivers en motors gewisseld maar de resultaten bleven heel stabiel hetzelfde. Er lijkt dus niets mis met de individuele drivers of steppers, het is de combinatie die niet ideaal is. Experiment mislukt, jammer maar helaas.

Ik heb dus inmiddels besloten niet door te gaan met de 5-fase steppers, maar over te stappen op moderne drives/steppers. Dat is wat meer werk in ombouw, maar is eenvoudiger qua koeling en compactheid. Het zal hopelijk ook het geleverd koppel helpen verbeteren.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

Verstandig besluit denk ik, eens moet dat er toch van komen.
Maar je zou ook hier nog voor kunnen kiezen:

http://www.ebay.de/itm/1Pcs-Verwendet-U ... Swal5YIA5H

Zo nu en dan vind je er op Ebay wel meer.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

Nog een advies, blijf weg van die Chinese kopie drivers van Longs en andere namen, kies altijd voor (digitale) drivers van Leadshine, dus de DM serie (voor losse driver en motor) of de closed loop setjes die steeds populairder en betaalbaarder worden.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door johan jorez »

misschien kan je hier iets mee
http://www.smoregrava.net/CNC/f1pcncservice.pdf

groetjes johan
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door kawarider »

Reaker, waar heb je die klem vandaan? Ziet er goed uit!

Voor motoren zit ik aan rattm motor te denken. Closed loop steppers, zou ik doen voor je machientje. Iemand ervaring met deze leverancier?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door javanree »

Voor een F1P zou je ook nog naar een Leadshine MX3660 (of 4660 als je ooit 4e as zou willen) kunnen kijken.
Ondersteund door vrijwel alle software, scheelt een boel bekabeling en voldoende input/output.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

benkr schreef:blijf weg van die Chinese kopie drivers van Longs en andere namen

De huidige besturing heeft wel een stappenverlies detectie, wil het geen closed loop noemen want het wordt niet bijgestuurd voor zover ik weet, maar als er een fors aantal stappen wordt gemist schiet de besturing in error en moet er opnieuw gehomed worden. Dat is toch iets wat ik graag wil houden en mede daarom komen er (Leisai) Leadshine Hybrid Servo's op.

Het enige is dat ik geen stepper met een dubbele as zie en ik zou graag een rem op de Z-as hebben, bestaan er losse remmodules die ook de as (diameter 8mm) verlengen, want dan kan ik de remmodule tussen de stepper en pulley gebruiken. Of zijn er andere mogelijkheden voor een rem?
johan jorez schreef:misschien kan je hier iets mee
Ja, die ken ik inmiddels bijna uit mijn hoofd, wordt tijd voor een nieuw hoofdstuk ;-)
kawarider schreef:waar heb je die klem vandaan?
Het is een gebruikte, ze zijn nieuw ook wel te vinden:
viewtopic.php?f=22&t=14466&p=161547#p161292
En heb er een paar extra gaten in:
viewtopic.php?f=24&t=14405&p=158777
javanree schreef:Voor een F1P zou je ook nog naar een Leadshine MX3660
Wel lekker compact voor drie drivers maar de I/O lijkt niet direct bruikbaar in combinatie met een Eding kaart.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door javanree »

Ah ik had Eding even gemist... :|

Dan gewoon een paar DM's inderdaad. Ik had ze destijds netjes geprijsd bij omc-stepperonline en ook nog eens goede support (een drive bleek defect enable circuit te hebben, kreeg kostenloos een nieuwe opgestuurd)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door kawarider »

Stomme vraag. Is er iets denkbaar dat die io wel bruikbaar is? Is met mach toch hetzelfde verhaal?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door kawarider »

Breaker, bedankt. Die klem gaat tot 150 mm. Klopt dat?
Plaat met paspennen is ook een goed idee.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

kawarider schreef:Is er iets denkbaar dat die io wel bruikbaar is?
De poorten moeten wel door te verbinden zijn naar de Eding kaart, maar ik zie er in mijn opstelling weinig voordelen in.
kawarider schreef:Die klem gaat tot 150 mm. Klopt dat?
Bijna, 200mm, wat ook het bereik van de machine is. In deze lijst de bovenste:
http://www.verspaningonline.eu/assortim ... ineklemmen
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Met adapter platen aangepast naar NEMA23 en met nieuwe poelies moet het gaan passen.
1537815379

Lekker compact vergeleken met de oude steppers, alleen of de 15-polige encoder stekker direct binnen de kast aangesloten kan worden (op X) moet nog bekeken worden.

Als rem voor de Z-as bedoelde ik zoiets:
http://www.jvl.dk/default.asp?Action=Details&Item=919
Maar dan voor een 8mm as. Iemand bekend met een alternatief?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie