De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ja, daar een .deb van bouwen is nog wel het slimste plan eigenlijk.

Nog even met Cura gespeeld en maar eens wat G-code naar die printer geduwd. Apparaat heeft een uur of 2 staan draaien op die code, foutloos:



Zo af en toe hoor je wat knarsen; dat zijn de PID-controllers die wat agressief staan. Daar heb ik destijds maar een paar waarden in geknikkerd en nog geen seconde aan tuning besteed. Moet samen met de stepperdrives een keer.

Verder begonnen aan het hotend. Ging wel lekker, tot het stukje koper zich een keer verplaatste in de machineklem, ik 'm eruit gepakt heb, anders opgespannen, weer uitgeklokt, en verder ging. Blijkbaar had ik 'm omgekeerd in de klem geplaatst dus de gaten voor de heaters zitten aan de verkeerde kant. Dan passen de M2 draadjes niet :evil:

Afbeelding

Grmbl. Nouja, binnenkort poging 2 dan maar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Was stiekum toch nog best wel wat werk.

Afbeelding

Afbeelding

Hij lijkt nog steeds groter dan-ie is; de steekcircel van die 3 boutjes is 10mm diameter.
En koper blijft rotspul om te bewerken :lol:

Het klopt in ieder geval behoorlijk exact; de schacht van een 2mm boortje gaat met wat moeite het pijpje in en vervolgens vloeiend de nozzle in die ook een binnendiameter van 2mm heeft.
Magoed, al het boor-en tapwerk is op de draiabank en freesbank gedaan:

Afbeelding

Scheelt toch wel wat met uit het handje. Vers Dormer boortje en Boss tapje scheelt ook aardig wat tov standaard reeds gebruikt elcheapo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Voor het circuleren van water heb ik een Laing DDC 3.25 pompje besteld.

Afbeelding

Mooi compact dingetje, en belangrijker: de geleverde druk zakt niet in als je 'm afknijpt met dunne slangen, iets waar de meeste aquariumpompjes wel last van hebben.

Afbeelding

Enige nadelen: het is een duur kreng, en maximaal 13,2Vdc. Niet ultrahandig in een 24V systeem, magoed, ik heb nog wel wat van die DC/DC converterprintjes liggen.

Kwa koelvloeistof doe ik niet heel gek: demiwater + anticorrisie-toevoeging
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Paar losse onderdeeltjes van de draaibank, gemaakt van messing SW 15mm:

Afbeelding

Vlammetje erbij, beetje bakken en braaien later:
Afbeelding

Centrale gat voor de RVS buis lijkt fors uit het midden te zitten, maar het is de draad van de bout die vertekent.

Paar extra gaatjes boren, lijm d'r op, 2x 2mm boortje als afstandshouder, en dat staat nu uit te harden met 2,5V op het los gemonteerde verwarmingselement om de temperatuur voor epoxy prettig te houden.
Afbeelding

Ik heb nog een poging gedaan om wat holle glasbubbels te mengen met hittebestendige (Thermocol, 1100 graden kachelspul) lijm en een dun laagje van dat mengsel als isoleer aan te brengen tussen waterblok en verwarmingsblok, maar dat was niet erg succesvol. Met die glasbubbels erbij was het net cement, en een dun laagje cement aanbrengen op een relatief glad oppervlak, dat lukt ook niet.

Van het idee 'teflon-slangetje' ben ik voorlopig even afgestapt; de planning is nu dat de RVS buis van het aandrijfwiel tot aan het spuitmondje loopt. Heb ik verder ook geen overgangen meer, maar 1 kaarsrecht pad van aandrijving naar spuitmond. Leek me beter. Mocht ik dat mis hebben, dan boor ik de bout wel uit naar 4mm en monteer ik een stukje teflonslang.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Jammer, de thermistor die in de originele GT9S zat is niet bruikbaar in mijn hotend; daar moet-ie in een blind gat:
Afbeelding

Dan wisselen we de thermistoren voor ruimtetemperatuur en hotend maar om. Die voor de ruimtetemperatuur is een klein glazen bolletje (2mm diameter ofzo) met hele dunne draadjes eraan. Beetje prutsen later:

Afbeelding

Mooi compact geworden. RVS buisje had iets langer mogen zijn; die zit nog een mm of 5 beneden het aandrijfwieltje en mag daar eigenlijk wel vlak onder eindigen. Nouja, als het een probleem is dan is-ie zo te vervangen door de nozzle los te schroeven, eruit te trekken met een pincet, en een andere op de plek.

Heaters en nozzle zitten met een likje kopervet als warmtegeleidende pasta en anti-vastrot op de plek, de thermistor voorlopig ook nog even tot het goed werkt. Als ik 'm nu vastlijm en ik heb gedonder dan heb ik een probleem.

Echt testen kan ik pas als ik water door het blokje kan pompen, maar ik heb er even labvoeding op gehad en de multimeter op de thermistor. Het reageert knap snel; als ik 2V op de in serie staande heaters zet dan zie ik de thermistor al vrijwel direct reageren; daar zit geen halve seconde tussen.
Zet ik 12V op de heaters (ca. 20W dus) dan loopt de temperatuur vlot op. Tegen de tijd dat het hotend niet meer aan te raken is zonder auw blijft het messing blokje (zonder water) nog gewoon koel. De hittebarriere werkt dus ook zoals gepland.

Mooi, zoals het er nu uitziet ben ik niet bepaald rouwig meer dat het origineel zo slecht gefabriceerd was; dit lijkt toch echt verreweg de betere oplossing te zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Tonybryden »

Dat ziet er weer goed uit dabit.
Denk dat ik binnenkort maar eens langs kom , kan ik het zien werken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Altijd welkom Tony, dat weet je :P

Maar er is weer wat gebeurd. Het Llaing pompje was vandaag binnen, dus eens wat slangen getrokken, draadjes aangesloten, en de boel in testopstelling aan elkaar geknoopt.
GUI uitbreiden met het kunnen joggen van de A-as (E bij normale printers) had ik al gedaan, en ik kan voortaan ook vanuit M-codes delen van de GUI bedienen. Dat is nodig voor M104/M140/M141/etc. Oftewel al die 3D-printer M-codes om ventilatortjes te laten draaien, extruder/bed/ruimtetemperatuur in te stellen, etc.
Met Python ben ik echter nog steeds geen vriendjes.

Magoed, de interessante zaken: pompje produceert nog best een leuke straal ondanks de dunne 2,5mm binnendiameter slangetjes naar de koeler:
Afbeelding

Die had dus achteraf best een maatje minder gekund :lol:
Koeler blijft, euh, goed koel. Extruder laat zich vlot opstoken; dat gaat boven de 200 graden nog steeds met 4 graden per seconde omhoog en de 300 graden haalt-ie probleemloos.
Pomp word meegeschakeld met LinuxCNC opstarten/afsluiten, dus als ik die afsluit valt de waterstroom stil. Dat is ook met het hotend op 300 graden geen probleem; genoeg warmtecapaciteit in dat blokje en de bonk aluminium erboven vvoorkomt ook dat het te warm word.

Daarna had ik heel veel gezanik met de extruder. Aandrijftandwieltje bleef maar slippen, net te ver terugtrekken, filament stolt in de RVS pijp, en het zit vast. Achteraf was het een fout in de configuratie; ik probeerde meer dan 100mm^3 per seconde aan filament door die 0,4mm nozzle te pompen, en dat werkt niet.

Tijdens de werkzaamheden; hier zit nog een LM35 op de extruder om te kijken of de temperatuur een beetje klopt. Ik had immers een andere NTC gebruikt in die extruder. Nu, die temperatuur wijkt redelijk structureel een graad of 3 naar beneden af, niet superspannend. Ik bereken wel een keer een nieuw setje Steinhart-Hart coefficienten voor dat ding.

Afbeelding

Na het oplossen van de fout extrudeert-ie mooi. Dit is 11mm^3/s, PLA, 200 graden:

Afbeelding

De extrusie is glad en consistent kwa dikte.

Steppertje heeft geen stap verloren in al die tijd, niet hoorbaar en de steploss-detectie op de drive heeft ook niet getriggerd. Ook niet toen ik probeerde 100mm^3/s door de nozzle te pompen. Een vertragingskast erop lijkt dus niet nodig te zijn.
(maar eerlijk is eerlijk; dit is een iets dikkere stepper dan er af-fabriek opzit, iets van 0,5Nm ofzo)

Wel heb ik nog 1 probleempje waar ik over na moet denken: als de extruder warm word komt het RVS pijpje dat bij kamertemperatuur nog klemt los te zitten. Eigenlijk logisch, maar ik had er niet aan gedacht. Bij terugtrekken van het filament komt-ie ooit mee omhoog.
Ik denk dat ik maar eens een O-ring plaats tussen extruder en waterkoelblok. Dat M6-gat in de extruder is 118-graden conisch op het eind, als de O-ring gecomprimeerd word houd-ie dat buisje wel op de plek denk ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door simen »

Mooi DaBit ;-)

Kan je de extruder delen die loskomen tijdens het opwarmen niet monteren in warme toestand?
Zo heb ik een stukje op mijn printer, maar die van jou zit wat anders ineen...

Misschien lees ik erover, maar heb je al nagedacht over de koeling van het stuk?
Ik vind dat PLA goed werkt als je rondom de spuitmond koelt en niet aan één kant.

Simen
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Guvner »

Hey Bart,

Ik zag een paar posts terug een stukje over de corupte sd card. USB is inderdaad geen optie.

Wel werken wij hier op mijn werk nu met sata doms. Wellicht is dat nog een optie.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

simen schreef:Mooi DaBit ;-)

Kan je de extruder delen die loskomen tijdens het opwarmen niet monteren in warme toestand?
Nee, het gat van 2,5mm in het koperblok is gefreesd en in de messing M6 bout zelfs geboord. Pijpje is ook 2,5mm, dus warm monteren heeft geen zin.
Buiten dat wil ik dat pijpje er makkelijk uit kunnen halen. Ik heb 'm tijdens spelen al 1x moeten ontstoppen door 'm er even uit te halen, aanstekertje eronder, prop eruit duwen, en weer monteren.

Nu verstopte die waarschijnlijk juist omdat de buis omhoog kwam en het vloeibare plastic daardoor kon stollen op de plek waar het niet zou horen, maartoch.
Misschien lees ik erover, maar heb je al nagedacht over de koeling van het stuk?
De kabels voor die fannetjes lopen al naar de kop (maar eindigen nu nog in de kabelketting) en ik heb een paar van die 50mm radiaalblowertjes. Maar daarvoor moet ik een mooie bevestigingsplaat maken in plaats van een afvalstukje aluminium met 6 gaten erin. Dat doe ik als de rest zo'n beetje op de plek zit. Tot die tijd moet het ook wel werken als ik overhangende delen gewoon langzamer print.

Buurman zei dat-ie ook nog een leuk luchtpompje had. Dat is misschien ook geen dom plan; luchtpompje onderin en met een slang naar de kop.
Ik vind dat PLA goed werkt als je rondom de spuitmond koelt en niet aan één kant.
Als ik toch dat koper blokje een keer ga isoleren (ik had gisteren al auw aan de vingertjes) dan is het misschien helemaal nog geen dom plan om dat gelijk 'fanduct' te laten zijn zodat de koellucht er rondom de nozzle uit komt.
Guvner schreef: Ik zag een paar posts terug een stukje over de corupte sd card. USB is inderdaad geen optie.
Wel werken wij hier op mijn werk nu met sata doms. Wellicht is dat nog een optie.
Ik ken ze, maar die Raspberry heeft geen SATA aansluiting ;-)
Ik heb er nog aan zitten denken om over te stappen op een i.MX6 of iets met zo'n Intel IoT chippie erop, maar waarom zou ik eigenlijk...
Die Raspberry lijkt de truuk prima te doen en met het overlayfs met de SD-kaart als underlay en tmpfs als overlay is het corrupte-SD-kaart risico behoorlijk minimaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Guvner schreef:Hey Bart,

Ik zag een paar posts terug een stukje over de corupte sd card. USB is inderdaad geen optie.

Wel werken wij hier op mijn werk nu met sata doms. Wellicht is dat nog een optie.
Is dat dan ongeveer hetzelfde als msata, maar dan direkt in de sata connector op je moederboard ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
michel30
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2013 22:11

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door michel30 »

DaBit schreef: Pomp word meegeschakeld met LinuxCNC opstarten/afsluiten, dus als ik die afsluit valt de waterstroom stil. Dat is ook met het hotend op 300 graden geen probleem; genoeg warmtecapaciteit in dat blokje en de bonk aluminium erboven vvoorkomt ook dat het te warm word.
Bij tenminste E3D hotends is het zo dat als de koeling uitgezet word voordat de hotend temperatuur onder de ~80 graden is dat je dan de volgende keer het hele hotend uit elkaar mag halen omdat de restwarmte omhoog in de heatbreak is gekropen en daar de PLA muurvast heeft gemaakt..
Iets om even in het achterhoofd te houden mocht je soortgelijke problemen zien.

Gaaf projekt! Ik ben benieuwd naar de print resultaten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Is dat dan ongeveer hetzelfde als msata, maar dan direkt in de sata connector op je moederboard ?
Yup, gewoon een soort van USB stick die daarin past.
michel30 schreef: Iets om even in het achterhoofd te houden mocht je soortgelijke problemen zien.
Ik verwacht daar geen gedonder mee; behalve dat dat messing blokje warmte afgeeft aan het water als dat rondgepompt word maakt-ie ook contact met het aluminium van de extruder. Er zit dus nog een behoorlijke bonk metaal achter als 'warmte-accu'. Verder is mijn heatbreak een stuk dunwandiger dan die van E3D (0,25mm wanddikte, daarom heb ik die extra ondersteuning ook nodig).

Mocht het wel een probleem zijn, dan is de pomp continu laten draaien geen probleem, maar dat vind ik minder netjes.
Gaaf projekt! Ik ben benieuwd naar de print resultaten.
Ik ook.
Maar ik heb nog wel het een en ander te knutselen voordat het zover is. Het Z-platform bijvoorbeeld :mrgreen:

Daar moet ik ook nog iets op verzinnen kwa homing; het idee is dat er op de verwarmde alu plaat een losse plaat glas/aluminium/kunststof/whatever ligt waarop geprint word. Voor het printen prepareer je die plaat en je legt 'm erin, na het printen pak je die eruit en ga je eens rustig op je gemak onderdeeltjes lospulken.
Maar die 'glasplaat' kan varieren kwa dikte, en daar moet de Z-homing eigenlijk wel rekening mee houden....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
michel30
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2013 22:11

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door michel30 »

DaBit schreef: Daar moet ik ook nog iets op verzinnen kwa homing; het idee is dat er op de verwarmde alu plaat een losse plaat glas/aluminium/kunststof/whatever ligt waarop geprint word. Voor het printen prepareer je die plaat en je legt 'm erin, na het printen pak je die eruit en ga je eens rustig op je gemak onderdeeltjes lospulken.
Maar die 'glasplaat' kan varieren kwa dikte, en daar moet de Z-homing eigenlijk wel rekening mee houden....
Ja dat dacht ik ook maar dat bleek op mijn delta machine praktisch helemaal geen probleem te zijn.
Ik gebruik een paar ronde spiegels (van de Blokker, 1 koop) op een vlak gefreesd 6mm aluminium bed en had in eerste instantie allemaal moeilijke dingen bedacht om voor iedere print de Z hoogte te kalibreren.
Nu leg ik gewoon een spiegel op het bed, start de print en stel eventueel tijdens het printen van de skirt de Z nog een 10-20mu bij.
Als dan de afwijking over het hele bed ook nog binnen de 30-40mu blijft dan gaat dat altijd goed.

En zelfs als je dat consistent perfect hebt dan start je een volgende print en merkt dat dat ene kleine geïsoleerde stukkie niet wil plakken :x Dus de nozzle nog maar 10u omlaag voor deze print en dan doet ie het wel. Volgens mij zit er ook nog een materiaal/temperatuur component bij, ofwel de viscositeit van het gesmolten materiaal.

Dus voor mij is handmatig bij regelen de beste oplossing: ik start de print, kijk hoe de skirt neergelegd word, regel bij indien nodig en loop weg. Na een tijdje herken je vanzelf wanneer het goed gaat: het is niet alleen een kwestie van Z nauwkeurigheid.
Repetier heeft presets voor de losse platen op het bed maar tot nu toe plakt alles bij mij prima op glas. Met extra strong Action haarlak natuurlijk!
Plaats reactie