De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Volgens mij is er voor de BeagleBone genoeg te krijgen. CRAMPS, Replicape, BeBoPr++, etc.
Daar draait MachineKit zonder meer op, en dan LinuxCNC ook wel.

Als ik ooit nog heel veel zin heb mik ik een Raspberry Compute Module 3 met LinuxCNC image, 5 stuks powerSTEP01 stepperdrives, een bergje digitale I/O, een stuk of 7 encoderinterfaces en wat andere handige zaken zoals RS485 en 0-10V op een printje. Dan heb je in een oppervlak van grofweg 200x100mm een complete CNC-controller. Voeding tot 80V eraan, mepscherm eraan, stappenmotoren eraan, indien gewenst rotary encoders op de stappenmotoren of lineaire encoders op de assen om het spul closed-loop te maken, en klaar is je CNC-controller.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Te laat om nog de schuur in te duiken, dan nog maar wat software doen.

Vraagjes aan de 3D-printer experts hier. Ik wil graag Slic3r gebruiken; past tot nu toe beter bij me dan Cura. Alleen de (RepRap smaakje) G-code die die produceert bevalt me op detailpunten niet. Dit bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

; generated by Slic3r 1.3.0-dev on 2017-05-30 at 19:23:58

; external perimeters extrusion width = 0.40mm (3.18mm^3/s)
; perimeters extrusion width = 0.46mm (7.54mm^3/s)
; infill extrusion width = 0.46mm (10.05mm^3/s)
; solid infill extrusion width = 0.46mm (2.51mm^3/s)
; top infill extrusion width = 0.46mm (1.88mm^3/s)

M107 ; fans off
M190 S65 ; set bed temperature and wait for it to be reached
M104 S210 ; set temperature
G92 A0

M109 S210 ; set temperature and wait for it to be reached
G21 ; set units to millimeters
G90 ; use absolute coordinates
Hier word eerst een M190 gedaan, en dan pas M104. Dus 'breng het bed op temperatuur' en daarna 'zet de extruder aan'. Beetje onlogisch; die kunnen best tegelijk opwarmen.
Ik zou liever het volgende riedeltje zien:

Code: Selecteer alles

M104 S210        ; Extruder aan, temp 210 graden, niet wachten
M140 S40          ; Heatbed aan, temp 40 graden, niet wachten
M141 S30          ; bouwruimte-tempregeling aan, 30 graden, niet wachten
..
(doe ander opstartspul)
..
M109 S210        ; Extruder aan, temp 210 graden, wacht tot temperatuur bereikt is
M190 S40          ; Heatbed aan, temp 40 graden, wacht tot temperatuur bereikt is
M191 S30          ; bouwruimte-tempregeling aan, 30 graden, wacht tot temperatuur bereikt is
..
(ga printen)
Kun je dat ergens verborgen instellen? Of moet dat via de Custom G-Code in de printer settings?

Zowiezo zie ik in Slic3r de optie niet om 'verwarmde bouwruimte' in te schakelen. Wat is de gangbare methode? Custom G-code bij het filament-type?

Verder zie ik in de code regelmatig een G92 E0 langskomen. Bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

..
..
G1 X-0.184 Y-8.514 E513.99659
(BvH: before layer change)
G1 Z6.160 F7800.000
(BvH: after layer change)
G1 E511.99659 F2400.00000
G92 E0
G1 X3.804 Y-7.152 F7800.000
G1 E2.00000 F2400.00000
G1 F3600
G1 X3.805 Y-9.045 E2.09891
..
..
Kan natuurlijk geen kwaad, maar waarom doen ze dat?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door EBos »

Als je kijkt bij Filament settings kun je inderdaad een custom G-code toe passen. Deze over ruled de andere start up regel.
Ook ik zat te denken aan een Mcode voor het opwarmen van de bouwruimte. Ik zie dat je M191 pakt.
Betreft G92 E0 is om de extruder op nul te setten en van uit daar gaat deze tellen...wellicht had je dat al door.

Wellicht kun je hier kijkje nemen.
http://manual.slic3r.org/advanced/post-processing

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

M141 om de ruimtetemperatuur in te stellen en direct door te gaan, M191 om de ruimtetemperatuur in te stellen en te wachten tot die ook bereikt is. Die nummers komen niet zomaar uit de lucht gevallen: http://reprap.org/wiki/G-code#M141:_Set ... .28Fast.29

Maar uiteindelijk heb ik die M1xx codes alleen maar voor compatibiliteit met RepRap-gcode. Ik maak bij het inladen van M1xx Syyy codes M2xx Pyyy, anders snapt LinuxCNC ze niet. Dus M104 S210 word M204 P210.

Dat ombouwen kan ik doen als postprocessing-stap in de slicer, of als preprocessing-stap in LinuxCNC. Vooralsnog vind ik dat laatste handiger; dan vreet de printer gewoon standaard RepRap G-code en hoef ik bij het uitproberen van een andere slicer niet daar weer een postproces-script voor te bouwen.

Dat die G92 E0 de huidige extruderpositie weer 0 maakt snap ik, ik snap alleen niet waarom de slicer het nodig vind om te doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
michel30
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2013 22:11

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door michel30 »

DaBit schreef: Hier word eerst een M190 gedaan, en dan pas M104. Dus 'breng het bed op temperatuur' en daarna 'zet de extruder aan'. Beetje onlogisch; die kunnen best tegelijk opwarmen.
Mijn bed doet er ~10 minuutjes over om op te warmen. Als ik die 10 minuten de extruder (E3D v6) op temperatuur laat dan is ondertussen het plastic erin dusdanig verkoold dat ie verstopt zit.
De extruder is binnen enkele tientallen seconden op temperatuur dus om bovenstaande te voorkomen doe ik standaard wel eerst bed (en eventueel kamer) opwarmen en daarna pas de extruder.
Volgens mij is er voor de BeagleBone genoeg te krijgen. CRAMPS, Replicape, BeBoPr++, etc.
Dat is er ook wel, maar niet voordelig als je voor een totale BOM van enkele honderden euro's voor een printer gaat. Ik doelde meer op iets wat kan concurreren met de ~20 euro Mega2560 + RAMPS :lol:
Wat dat betreft is de keuze die Ultimaker gemaakt heeft voor hun laatste printers (ATmega voor de stepgen/hardware interfacing en ARM voor de rest) ook wel interessant.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

michel30 schreef: Mijn bed doet er ~10 minuutjes over om op te warmen. Als ik die 10 minuten de extruder (E3D v6) op temperatuur laat dan is ondertussen het plastic erin dusdanig verkoold dat ie verstopt zit.
Hmm, zit wel wat in ja. Mijn bed is inderdaad ook wel een minuut of 5 zoet om 110 graden te halen terwijl de extruder opwarmt met een graad of 4-5 per seconde. Hoe snel de bouwruimte opwarmt weet ik niet, maar dat zal met 'slechts' 750W ook niet heel vlot zijn.

Zo zie je maar dat zaken die onlogisch lijken met wat extra kennis nog niet zo heel onlogisch zijn.

Dan bouwen we het riedeltje om:

Code: Selecteer alles

M104 S100        ; Extruder aan, temp 100 graden, niet wachten
M140 S110        ; Heatbed aan, temp 110 graden, niet wachten
M141 S80          ; bouwruimte-tempregeling aan, 80 graden, niet wachten
..
(doe ander opstartspul)
..
M190 S110        ; Heatbed aan, temp 110 graden, wacht tot temperatuur bereikt is
M191 S80          ; bouwruimte-tempregeling aan, 30 graden, wacht tot temperatuur bereikt is
M109 S220        ; Extruder aan, temp 220 graden, wacht tot temperatuur bereikt is
En dat is inderdaad via de custom G code bij de print settings en filament te regelen; als je daar een M1xx commando in zet dan word die verder niet automatisch nog gegenereerd.
Dat is er ook wel, maar niet voordelig als je voor een totale BOM van enkele honderden euro's voor een printer gaat. Ik doelde meer op iets wat kan concurreren met de ~20 euro Mega2560 + RAMPS :lol:
Ja, leuk hoor, die printers met BOM <300 euro. Daarna zie je iedereen daar Raspberry's met Octoprint of een PC aan hangen, de mechaniek verbeteren, een doos er rondomheen bouwen met een kachel en industriele PID-regeling erin, noem maar op.
Wat dat betreft is de keuze die Ultimaker gemaakt heeft voor hun laatste printers (ATmega voor de stepgen/hardware interfacing en ARM voor de rest) ook wel interessant.
Ja, in feite doe ik dat deels ook; ik heb een extra STM32 microcontrollertje aan die Raspberry hangen voor het regelen van de verwarmingen en meten van temperaturen. Stepgen doet-ie dan weer niet, want de stepperdrives die ik gebruik zijn geen step/dir types.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

De waterkringloop moest ik nog maken, want een jampot met de slangen erin gedumpt is ook geen definitieve oplossing.

80x80mm radiatortje uit China:
Ziet er toch echt genoeg uit, ondanks dat het bijna niks kost.
Afbeelding

Dan had ik een hele berg koppelstukjes nodig voor de diverse slangen en doorvoeren door het reservoir. Die kun je wel kopen, maar dan is het verloop A op verloop B op ding C. Draaibank maar eens aangeslingerd. Blijft toch altijd een leuk gezicht, die spanenfontein van messing.

Afbeelding

Dit is 1 van de diverse stukjes, in dit geval een doorvoer voor de plastic container met ruimte voor een O-ringetje.
Afbeelding

Spul in elkaar. Het zit een beetje verspreid; er was van tevoren geen rekening mee gehouden, en ik heb op diverse plekken stappenmotoren en ander spul in de weg zitten. Verder moest de radiator en fan op de plek waar die nu zit.
Afbeelding

Van de Ikea nog steeds geen nieuwe spiegels trouwens. 'Wegens grote drukte kan het wat langer duren voor we reageren'. Wat een ellende-zaak zeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:Van de Ikea nog steeds geen nieuwe spiegels trouwens. Wat een ellende-zaak zeg.
Ja, en die Zweedse gehaktballen van hun zijn ook niet te vreten!
Tonybryden
Berichten: 897
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Tonybryden »

Dabit heb je de deksel van de voeding bewust er af gelaten,.
Waar dient de koeling voor?.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef: Ja, en die Zweedse gehaktballen van hun zijn ook niet te vreten!
Jij dacht dat dat gehaktballen waren? :mrgreen:
Tonybryden schreef:Dabit heb je de deksel van de voeding bewust er af gelaten,.
Waar dient de koeling voor?.
De ventilator van die voeding had na 10 draaiuren al kuren. Met kapje eraf heeft het ook koeling genoeg; er blaast toch lucht door de ruimte.

De vloeistofkoeling is voor de extruder en de bijbehorende stappenmotor. 40x40mm koperen koelblokjes van de afhaalchinees voor de stappenmotor heb ik ook binnen, maar die monteer ik pas als de printer het doet.
Laatst gewijzigd door DaBit op 04 jun 2017 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hainjedaf »

Ziet er weer puik uit Bart!!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Vanavond de elektra+water weer onder de printer gemonteerd, en eens een testprint proberen te doen. Dat ging in de eerste instantie niet soepel omdat de software krak zei, maar dat heb je wel eens ooit bij de eerste keer dat je zelfgeschreven code ook daadwerkelijk uitprobeert.

Magoed, voor een eerste print niet helemaal onaardig:

Afbeelding

Afbeelding

PLA testkubus van 20x20x20mm, 210 graden extruder, 40 graden heatbed, 60mm/s perimeter, 120mm/s infill, slic3r.
Eigenlijk lieg ik; dit was poging 3. Poging 1 werd een plasticblob omdat het heatbed op 90 graden stond, poging 2 trok los van het bed op 9mm hoogte.

En het is al helemaal niet onaardig gezien het feit dat ik eigenlijk alles nog moet tunen en afstellen. Stappen per mm filament is een gegoogelde waarde, de stepperdrives zijn nog niet getuned, bed staat nog niet 100% vlak, machine nog niet waterpas, de nozzle is al wel 10x in het bed gecrasht dus zie zal ook wel een tik gehad hebben, etc. Ruimte voor verbetering genoeg, maar ik heb toch slechtere prints gezien...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hainjedaf »

Chapeau!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

In het kader 'hou je kinderen geinteresseerd in techniek'...

Afbeelding
(die stomme spinners zijn ongelofelijk populair. Op de basisschool tel je echt niet mee als je niet zo'n ding hebt)

Dit keer CURA ipv Slic3r, wat spelen.
Foutje gemaakt: CURA staat nog op 2,85mm filamentdiameter, ik gebruik 1,75mm. Ja, dat werkt dus niet goed :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie