smeersysteem

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

smeersysteem

Bericht door Breaker »

Ik heb mijn geleidingen schoon gemaakt en afgesteld:
15303
15304

En op één geleiding zitten beschadigingen:
15305

Het was verder helemaal schoon (geen metaaldeeltjes) dus de beschadigingen zijn van eerder. Ik heb ook wat metingen gedaan en het heeft niet direct invloed op de nauwkeurigheid. Maar het toont wel aan dat smering van belang is.

Voor mijn machine wordt Castrol Magna BDX 68 geadviseerd. Deze heb ik in gebruik, denk dat het daarmee goed zit:
http://www.oliehandel.be/eurol/eurol-leibaanolie-68

Nu ik de besturing wil gaan ombouwen en de jobs langer er sneller gaan worden, en ik over toch wel eens een smeerbeurt vergeet, wil ik eens kijken of een smeerpomp een optie is. Ze zijn er van Lincoln & THK boven €500, bij sorotec, hogetex van €200-400 en natuurlijk China vanaf €35.

Er zullen toch wel verschillen zijn, maar mij niet duidelijk wat dan… puur daarom neig ik naar de goedkoopste:
http://www.benl.ebay.be/itm/1-8L-Dual-D ... 2364946992

Nu is de vraag wat verder nodig is de machine heeft drie smeernippels (centraal of holsmeernippel) die in de machine zijn geperst.
15306

Die kan ik waarschijnlijk wel uitboren en vervangen door iets met draad. Maar welke nippels kiezen en wat komt er tussen de pomp en de nippels, ik heb slangen nodig, twee naar de tussenslede voor X en Y en eentje naar de Z-as. Kleine machine dus de travel is enkele decimeters. Is ⌀4mm slang voldoende?

Met alleen drie slangen op een splitter is er kans dat de weg van de minste weerstand wordt gekozen en blijven twee punten ongesmeerd. Moeten er dan dus nog een klep tussen de verschillende lijnen?

Verder de aansturing, in eerste instantie dacht ik om het afhankelijk te maken van de gemaakte meters, daar komt wel wat programmeerwerk bij kijken. Alleen de variabelen om de waarde uit te lezen kon ik ook niet direct vinden, even navragen bij EdingCNC.

Maar misschien is een automatische geklokte smering net zo handig, die pompen hebben het vaak toch al, en dan iedere 10 minuten een pufje ofzo. De pomp hoeft dan alleen geschakeld tijdens een job.

Een aantal vragen:
- Wat kan ik verwachten van zo’n goedkope smeerpomp? Waar op te letten? Aanraders?
- Wat voor nippels en (flexibele) slangen installeren?
- Is een klep nodig?
- Automatisch of niet?

edit: foto links
Laatst gewijzigd door Breaker op 15 sep 2018 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door assink »

Spit dit topic eens door:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=8312

Hier heeft kevertje de opbouw van zo'n smeersysteem aardig goed beschreven.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: smeersysteem

Bericht door serum »

Interessant topic! ik volg hem even! die leibanen van onze machines kunnen het aardig voor de kiezen krijgen met al die nieuwerwetse verspaanbanen die ze te verwerken krijgen. ik heb destijds wat anti slipstick overgenomen van 1 van de forumvoorzitters alhier, was meen ik van Shell.

Voor het geld dat het kost, zou ik de origineel voorgeschreven variant gebruiken.

Meen mij te herinneren dat er onlangs een forumgebruiker was wie nog een aantal van deze units op de plank had staan.

Dit lijkt mij sowieso handig; (instelbaar per uitgang, ook met meerdere uitgangen verkrijgbaar)

https://nl.aliexpress.com/item/Brass-4- ... 84558.html


Qua 'buizenstelsel' zou ik, waar mogelijk, voor messing/aluminium kiezen en waar het niet anders kan voor PE/nylon/teflon (geen idee welke van deze materialen geschikt zijn voor olie, vermoed PE en teflon).
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door Breaker »

Juist, ik herinner me dat mickomatsu een mooi beschrijving had, maar alle plaatjes zijn weg. :cry:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 9&p=106206

Kwam zo wel het progressieve verdeelblok op het spoor:
Afbeelding
Zoiets zal dat blokje van aliexpress ook doen?

Topic van kevertje en deze van hex173 kan ik ook wel wat mee.
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9467

Ik hoef alleen de geleidingen te smeren, de kogelomloopmoeren zijn afgedicht en zogezegd onderhoudsvrij, hetzelfde voor de spindellagers:
Emco F1P manual schreef:'The spindles installed in the machine have permanent grease lubrication. If a new spindle is installed, it is to be greased.'
Qua leiding wordt polyamide (PA) vaak genoemd. Dan is er ook nog een verschil tussen vet en olie systemen. Voor olie zal iets minder robuust wel voldoen.
serum schreef:Voor het geld dat het kost, zou ik de origineel voorgeschreven variant gebruiken.
Daar heb ik op zicht geen bezwaar tegen, maar het is zo slecht verkrijgbaar en ook nog in 20 of 60 liter: Betaal je een veelvoud en staat het als bonus eeuwig in de weg. :roll:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door Breaker »

Breaker schreef:Verder de aansturing, in eerste instantie dacht ik om het afhankelijk te maken van de gemaakte meters, daar komt wel wat programmeerwerk bij kijken. Alleen de variabelen om de waarde uit te lezen kon ik ook niet direct vinden, even navragen bij EdingCNC.
Inmiddels antwoord gekregen: Deze waarden zijn inderdaad nog niet direct uit te lezen, maar dat kan wel gemaakt worden. Dus ik wacht even een volgende versie af.

Die progressieve verdeelblokken zijn wel mooi maar ook duur. Er komen enkele oil piston distributors uit het verre oosten, kijken of dat goed werkt, het is tenslotte maar olie.

De werking verschilt, dit systeem werkt met veerdruk om het reservoir te vullen (even aanklikken voor beweging):
15348

edit: foto link
Laatst gewijzigd door Breaker op 15 sep 2018 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: smeersysteem

Bericht door willy wonka »

Op mijn machine zit een reservoir met trek hendeltje. Laat je de hendel los dan pompt hij olie naar alle geleidingen.
Vanuit het reservoir loopt een leiding naar een simpel verdeelblok en vanuit daar naar alle geleidingen.
Op de geleidingen zitten connectors in een hoek van 45 graden.
Volgens mij staan deze reservoirtjes op aliexpress voor een paar euro.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door Breaker »

De oliepomp ligt helaas al twee weken bij de douane :roll: De distrubutie ventielen zijn wel binnen, drie verschillende typen. Verrassend dat de laatste twee in hetzelfde pakketje aankwamen, terwijl ik ze bij verschillende aanbieders op ebay heb besteld. :shock:

15422

De eerste is minder dan € 5. Het zijn echter naaldventielen, niet erg geschikt voor smering omdat er gevaar is dat één kanaal de minste weerstand geeft en daar alle olie uitkomt, ondoenlijk ook om dat permanent goed af te stellen. De aansluitingen zijn van het klemtype maar makkelijk te vervangen voor andere G1/8 koppelingen.
15423

15424

Het tweede type (€ 12) heeft twee veren, de eerste (met het rubberen dopje), sluit de uitgang af als de oliepomp druk levert en de kamer wordt dan volgepompt, de piston komt naar buiten en de kamer komt onder druk. Zodra de druk van de pomp gaat wordt het rubberen dopje terug geduwd en stroomt de olie naar de geleiding. De hoofdveer is niet erg sterk en vraag me af hoeveel lekstroom er is. De ingang is G1/8 en de uitgang M8x1. Ik dacht dat het volume vast instelbaar was, maar dat is niet zo, of misschien met een hulpconstructie die de piston tegenhoud als die onder druk naar buiten komt. De hele constructie lijkt me dan nogal lek gevoelig.
15425

15426

Het derde type (€ 15) heeft een intern ventiel, volgens mij is de werking gelijk aan het plaatje een paar berichten terug. Lijkt me wel een klein volume, dus wat vaker smeren. Ingang is G1/8 en uitgang M8x1.
15427

15428

Het wachten is op het pompje, dan kan ik het eens in praktijk proberen. Het derde type lijkt me tot zover het meest bruikbaar en robuust.

Documentatie is nauwelijks aanwezig qua volume en drukken en maat aansluitingen, maar goed, dat is onderdeel van de prijs. Weet nu in ieder geval weer iets beter waar op te letten.

edit: foto links
Laatst gewijzigd door Breaker op 15 sep 2018 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door ruudpg »

Heb je misschien ook een linkje van model 2 en 3, of de naam waaronder deze worden aangeboden.
Ik heb daar in ieder geval wel interesse in en ik kan me voorstellen nog meer forumleden. ;-)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door Breaker »

Zoek eens op ‘Lube Oil Piston Distributor Valve Manifold Block’ of wat korter ‘Oil Piston Distributor’

Hier #2 en deze #3
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door ruudpg »

Bedankt Breaker! Ik ga me hier ook eens even in verdiepen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door andrefc101 »

Breaker, als je mijn oliepomp wil gebruiken om te testen. Nu kan je hem nog ophalen, eind volgende week ligt hij (voorlopig) in de opslag..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door Breaker »

Dank voor het aanbod, maar een echte DING SHEN? Da’s teveel verantwoordelijkheid ;-)
Ik hoop dat ie komende week wel arriveert, in de tussentijd kan ik me wel bezig houden met andere ombouw zaken. Kan je ‘m iig schoon opbergen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: smeersysteem

Bericht door Dingenman »

Hoi,

Heb je inmiddels al noemenswaardige resultaten geboekt met het oliesmeersysteem?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: smeersysteem

Bericht door Breaker »

Nu, er bleek iets mis met de documenten, dus moest ik opnieuw aantonen wat het was en hoeveel het kostte, helaas kwam er nog wat tijd en invoerkosten bij, maar heb de pomp in bezit.

Kwam goed uit de verpakking, even aangesloten: Had ik beter niet kunnen doen, de olie die nog in het systeem zat werd direct door de kamer gespoten en onmiddellijk daarna ging er een luid alarm af omdat het reservoir leeg was. Het hele huis in rep en roer, tot zover de eerste test... :oops:

Vervolgens de juiste koppelingen gemonteerd, was ook M8x1 op de pomp, adapterplaatje gemaakt voor de ventielen (#3) en olie bijgevuld.
15746

De pomp brengt het netjes op druk. Iedere keer als er spanning op de pomp gezet wordt, slaat deze de tijd van z’n timer aan (staat standaard op 40s) dus kan goed gebruikt worden in combinatie met een relais.
15747

Wat me verbaasde is dat met met dit ventiel er toch olie uit druppelde, alledrie de uitgangen gelijk, en hoewel niet gemeten lijkt er flink druk op te staan. Het debiet is echt heel veel minder dan zonder ventiel. Wat ik wel gemeten heb is de hoeveelheid olie die er uit komt, dat is 3,7 gram per 40 seconden dus zeg 4 ml bij dichtheid 0,9.
15748

Het aantal druppels per uitgang is ook nagenoeg gelijk. Ik heb dit verschillende keren herhaalt en het is erg consistent. Het komt op 2ml per uitgang per minuut. Het lijkt weinig maar 4ml is toch een dop vol.

Alhoewel anders dan verwacht heb ik wel vertrouwen in dat het ventiel helpt om de hoeveel goed te verdelen. Het systeem is verder lekvrij en is dus zowel autonoom met interval als via een relais aan te sturen.

Binnenkort ga ik de nippels op de sledes vervangen voor slangkoppelingen.

edit: foto links
Laatst gewijzigd door Breaker op 15 sep 2018 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie