CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jeroenh89
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2010 23:28

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jeroenh89 »

Hoe zit het eigenlijk met de compatibiliteit tussen verschillende merken kogelomloop spindels?

Ik kan via de chinees erg goedkoop aan "C7" kogelomloop spindels komen.. alleen de bijgeleverde kogelomloop moer is veel te dik om in het huidige portaalfrees concept te passen. Zijn de RM1605 (chinese spindels) dus compatibel met een ISEL kogelomloop moer?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Nee!
Ik meen dat Sont een paar wijzigingen op basis van de open source heeft gedaan om de Chinese spindels te gebruiken..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
sont
Donateur
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door sont »

Klopt Kees,
Ik heb gewoon de moeren van de chinees in ''mijn ontwerp'' verwerkt. Er zijn een paar onderdelen anders dan de open source. Dit heb ik gedaan omdat het mijn eerste machine is en om de kosten een beetje te verminderen.
Wel heb ik alles uitgetekend in Inventor om zeker te weten of het past en voor de maatvoering. Wel zo handig voor het bestellen van bepaalde onderdelen die anders zijn dan de open source.
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door hoeby »

Ik ben enkele jaren geleden begonnen met een eigen frees ontwerp.
Heeft een tijdje stil gestaan maar wilde het nu weer gaan oppakken. Daarom nog wat informatie gaan verzamelen, kwam ik dit draadje tegen. Een heel deel gelezen. Best veel info die niet allemaal blijft hangen.

Nu denk ik dat in mijn eigen ontwerp wel foutjes zitten (weet ik wel zeker). Waardoor het me wel trekt om mijn frees te laten voor wat het is, en met het open source te starten. Daarbij kan ik dan diverse onderdelen van mijn huidige frees hergebruiken (kogelomloopspindels en de closed-loop motoren incl controllers).

Maar waar ik tegenaanloop zijn de aluminium onderdelen van het frame. Niet de profielen natuurlijk, maar het aluminium bewerkte plaatwerk. Weet iemand of de onderdelen ergens als set aangeboden?
Dat is het punt wat me namelijk tegenhoud om aan open source te beginnen.
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Damic »

Lief vragen in het Gevraagd topic :) zitten genoeg mensen met frezen hier die dat wel voor jou kunnen maken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ik heb binnen afzienbare tijd twee van deze sets ter beschikking.. ik verwacht zo half december..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Broosmatroos
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2017 18:56

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Broosmatroos »

Hallo beste mensen,

Mijn naam is Stefan 19 jaar en op dit moment volg ik het derde leerjaar van de opleiding mechatronica bol 4. Ik ben bezig om een cnc router voor mijzelf te bouwen.
Voor deze router gebruik ik ontwerpen van het open source project. Mijn router moet voornamelijk hout kunnen frezen en ooit nog is wat aluminium. Als lineaire geleiding heb ik Chinese geleiding met een as diameter van 20 mm. De beplating die te zien is op de foto's hieronder wordt gedaan met aluminium 10 mm dik. Als spindel voor mijn router zat ik te denken aan een 2,2kw water gekoolde. Ik heb alleen een ontwerp vraag waar ik niet zo goed uitkom. Ik heb het gevoel dat bij ontwerp 1 de bovenste as op de gantry nogal nutteloos is en al het gewicht vooral op de onderste geleiding beland. Bij ontwerp 2 heb je hier denk ik minder last van maar ziet er voor mijn oog dan ook weer niet zo heel super uit.

Mijn vraag is welk ontwerp beter is en wat er nog aan verbeterd zou kunnen worden.

Hier onder 2 foto's van ontwerp 1
Afbeelding
Afbeelding

Hier onder 2 foto's van ontwerp 2
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,
Stefan.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat die ronde geleidingen er maximaal 1 jaar op blijven zitten. Daarna ben je al de speling zat en gaat er de goede rail op! Lees mij topic https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13339
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door abs02 »

Voor de mods : is het beter om dit in een nieuw topic te stoppen ??!!
BlackBart
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2017 20:18
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door BlackBart »

Ik lees hier veel over de "hard ware " en weinig over de besturing.
Krijg het idee dat de besturing voor de meesten op dit forum "gesneden koek " is.

Grappig als je ziet dat vanuit de conventionele hoek er draai en freesbanken gemaakt worden vanaf schroot desnoods. En hier lees ik dat je een bed in aluminium kan kopen. Dacht altijd dat je dat zelf wel zou maken.

Er zijn dus duidelijk 2 kanten om zelfbouw te benaderen.

Ik ben zeer geïnteresseerd in de besturing zelf. Ik raak nog niet in paniek als ik de bos draden uit een stappen motor zie komen, Maar zit daar niet ver vanaf. De kant vanaf de as is geen probleem.
Een as of spindel op de juiste maat, die maak je toch gewoon ( mijn belevings wereld )

Staan er ergens duidelijk omschrijvingen van de besturing ( printplaten/modules ) en de toe te passen software.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Ballegooijen »

Bart,
Als bijlage heb ik een schema van de OS machine bijgevoegd. Wellicht geeft dit wat inzicht in de besturing.

Groet,
Johan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ergens in het begin (vanaf pagina 7 onderaan) wordt er uitgebreid op de besturing ingegaan.. even scannen en dan vind je alles.
Even een toevoeging aan dat fraaie document van Ballegooien:
Als je kiest voor een closed-loop systeem (sneller en geen stapfouten), dan moet de voeding 36V worden en zijn de drivers ook net iets anders. Daar wordt op pagina 26 over begonnen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Ballegooijen »

Even een toevoeging aan dat fraaie document van Ballegooien:
Volgens mij komt dat document toch van iemand anders :P hi,.hi,. Was dat niet ene Kees?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door diepchess »

Heh Broosmatroos - de Z-as plaat waarop de ronde geleiders voor Z-as zitten - zou je daar niet een bak van willen maken, dat maakt de Z-as een stuk stijver. De speling die je daar nu hebt is stuk groter dan de speling die in de ronde geleiders zit (als je mazzel hebt - sommige ronde geleiders zijn hier op 5 micrometer vlak en andere dus 0.2 millimeter krom op ongeveer meter afstand). Hetzelfde geldt overigens ook voor wat over de Y-as heen beweegt. Wil je aan zijkanten een soort van langerekte U vorm plaat aan beide kanten op bouten. Zelfs al is dat maar 6 mm dik - scheelt enorm voor de stijfheid.
Plaats reactie