Verwijderd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Aerts01
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2017 18:55

Verwijderd

Bericht door Aerts01 »

/
Laatst gewijzigd door Aerts01 op 16 jun 2019 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Verlies van stappen - Mikron/Eding/Argon/Heidenhain

Bericht door audiomanics »

Omdat die Granite devices een feedbackloop hebben, kunnen ze eigenlijk geen stapfouten maken.. Ik denk dus in eerste instantie aan iets mechanisch: bijv een slippende koppeling tussen de motor en de aandrijfspil (kogelomloop?)
Gebruik je die encoders voor positiefeedback? Dan kan daar ook nog wel iets tussen zitten?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Verlies van stappen - Mikron/Eding/Argon/Heidenhain

Bericht door benkr »

Helaas kan ik je niet helpen met het oplossen van jullie probleem, maar ik heb wel interesse in de defecte spullen.
Ik zeg niet dat ik ze kan repareren, maar proberen wil ik het altijd. Dus voor de spulletje die richting vuilnisbak gaan houd ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Verlies van stappen - Mikron/Eding/Argon/Heidenhain

Bericht door rien1959 »

Een Mikron WF51C (Mikron met een K !) heeft standaard glaslinealen. Blijkbaar is hij omgebouwd naar encoders op de kogelomloopspindels of zitten ze op de motoras ? Zoals al terecht werd opgemerkt draait jouw systeem in closed loop, dus stappenverlies kan niet. De regelaars zouden alarm moeten slaan. Volgens mij zijn er een aantal mogelijkheden. Of het is een slippende koppeling op de kogelomloopspindel (kan volgens mij niet, tenzij niet originele koppeling is gebruikt) of de kogelomloopspindels zijn overleden. Hoe constateer je trouwens dat er stappenverlies is ? Met een meetklok of kloppen de werkstukken niet ? Verder zie ik niets over de staat van de geleidingen. Ik durf te wedden dat de Y-as geleiding versleten is of in ieder geval niet goed is afgesteld. Laat de Y-as maximaal naar buiten gaan. Zet een meetklok aan de zijkant tegen de freeskop en probeer met de hand de kop in de X-as richting (dus dwars) te bewegen. Hier mag slechts 0,001 tot 0,002 mm slag op zitten. Ja, ik bedoel echt duizendsten ! Is de speling veel groter dan is de geleiding niet goed afgesteld of, waar ik bang voor ben, totaal versleten. Dit hele verhaal vind je dus terug in de X-richting op je werkstuk en gedeeltelijk in de Z-richting. Wanneer een Mikron WF goed wordt onderhouden is hij na 40 jaar nog steeds nauwkeurig. Anders zakt zo'n machine in en komt het nooit meer goed. Ik weet waar ik over praat omdat ik zelf Mikron servicemonteur ben geweest en zelf een WF in mijn bezit heb.
Plaats reactie