BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Nou, dat was het dus ook niet, nieuwe driver geïnstalleerd, maakt geen ene moer uit.
Toen 2 stuks RS 485 interfaces tegen elkaar aan gezet, werkt perfect in beide richtingen, nu dus 100% uitgesloten als mogelijke foutoorzaak.
Wat zou het nu nog kunnen zijn?
1. De HuangVFD plug in is beschadigd --> ga ik zo meteen een hele frisse downloaden
2. Pokeys ligt toch nog ergens dwars --> ga ik proberen door Pokeys eens even niet mee te laten doen, kan bijna
nergens, maar bij de spindel wel denk ik
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Nog steeds het zelfde probleem, gisteren middag na van alles geprobeerd te hebben zag ik opeens het LEDje op de USB - RS485 rood knipperen, het teken dat er signalen naar de VFD gezonden worden, precies zoals het zou moeten. Toen het adres (van de VFD) ingesteld en ja hoor het werkte. En ik had absoluut geen idee waarom dan nu zo maar opeens.
Een tijdje figuren in de lucht frezen geprobeerd, alles ge-saved en de PC opnieuw opgestart, zou gewoon moeten kunnen toch?
En natuurlijk, wederom op geen enkele manier weer aan de gang te krijgen, de communicatie naar de VFD wil wederom niet lopen en ik heb geen enkel idee waarom niet, maar ik ben er wel zeker van dat het software is, maar absoluut niet waar, Pokeys of Mach3. De Huang Mach3 plug-in lijkt mij van niet omdat daar helemaal niets aan veranderd is of kan worden ingesteld.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Omdat ik absoluut niet meer verder kwam ben ik vandaag maar helemaal opnieuw begonnen, Ik heb nog niets aan Pokeys gedaan, daar blijf ik voorlopig even helemaal van af, maar Ik heb Mach 3 opnieuw geinstalleerd en als eerste de Plug-in voor de spindelmotor geactiveerd, die deed het in een keer probleemloos.
Nu als volgende stap Pokeys activeren in Mach3, ik ben benieuwd. Morgen meer. In het uiterste geval weer Mach3 opnieuw installeren en dan ook Pokeys opnieuw doen, moet eigenlijk toch in een paar uurtjes gepiept zijn.
Het ergste is dat ik na een paar instellingen te hebben gedaan iedere keer opnieuw wil opstarten om te voorkomen dat ik te veel tegelijk doe en dan weer niet weet waar het mis gaat.
Laatst gewijzigd door benkr op 10 aug 2017 06:54, 1 keer totaal gewijzigd.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door HD13 »

Kan het soms EMC ellende wezen wat dit veroorzaakt ?
VFD laten draaien zonder motor ?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Nee, beslist niet, het probleem is er al voordat de motor draait.
Was het dat maar, daar weet ik wel raad mee.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vraag me niet hoe het kan, maar het lijkt er heel sterk op dat het probleem in de licentiefile zit.
Ik ben opnieuw begonnen met Mach3, en na het plaatsen van de licentiefile (en nog een paar andere dingen) was het probleem er opeens weer.
Vandaag met een XML editor in de XML file zitten gluren en wat blijkt: op regel 27 staat de licentiefile, en op positie 18 van regel 27 staat een vreemd tekentje, precies waar over wordt geklaagd in de error melding.
En ja, het laatst dat de machine goed draaide was met een licentiefile die niet goed was, de G-code uitvoer stopte bij regel 500, dus in demomode. Ik heb toen even snel een andere licentiecode gepakt en wilde toen weer verder, kennelijk heb ik van toen af het probleem alleen heb ik me dat nooit gerealiseerd.

Ik heb nog minimaal 2 CD's liggen met op beiden een originele Mach3 versie met licentie, die moet ik nu dus gaan zoeken en daar de licentiefile van gaan gebruiken. Die Mach3 versies heb ik twee jaar geleden, samen met een interfacekaart op de CNCZonedag van een medeforumlid gekocht, nooit iets mee gedaan, maar nu komen ze van pas dus.

Eindelijk lijkt er licht te komen in de duisternis, wie gaat dat nu daar zoeken?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Inmiddels ben ik er van overtuigd dat de licentiefile het probleem was, zonder licentiefile draait alles probleemloos (tot 500 regels dan wel natuurlijk)
Ik heb de eerste 'echte' licentiefile geprobeerd, die werkt in ieder geval niet, Mach3 blijft in demo mode werken.
De tweede moet ik wat dieper graven, die zit ergens in mijn mailbox vanaf zo'n anderhalf jaar geleden, vlak na de CNCZone dag. Ik hoop dat die het wel doet.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ook met de nieuwe licentiefile draait Mach3 nu goed, echter nu kom ik weer wat oud zeer tegen dus mijn problemen zijn nog niet voorbij.
Om b.v. een as de andere richting in te laten gaan (om maar iets te noemen) moet ik dat in Pokeys wijzigen want in mach3 wordt dat door Pokeys genegeerd, maar wat ik ook in Pokeys verander, de wijzigingen komen niet door naar mach3. Ik kan in Pokeys alles testen, geen enkel probleem maar het lijkt er op dat het gewoon niet wordt opgeslagen en wordt doorgegeven aan Mach3.
Ik ga het probleem maar bij Pokeys neerleggen want ik kom er niet uit.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door skillalot »

Draden van motor omdraaien?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Het was een voorbeeld, ik heb voor het veranderen van de richting inderdaad de motordraden verwisseld, maar het volgende probleem is dan de home richting, het moet toch gewoon mogelijk zijn om dat allemaal in Pokeys te regelen, in de Pokeys pulsengine menutab kan ik het instellen en werkt het, ik kan alles laten bewegen zoals ik dat wil, ik save het dan, ik schrijf het naar de Pokeys interfacekaart, maar in Mach3 verandert er niets, ik kan het toch niet voor niets allemaal in Pokeys instellen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Kennelijk verwacht ik te veel van Pokeys, in een verduidelijkend stukje tekst van de Pokeys makers kom ik het volgende tegen:
To change the direction in Mach3 click on the »Config« button in the menu, and then click on the »Homing/Limits« option. A new window should open. Here you should see a reverse option for each of the axis. To change the direction, simply click on the reverse option for the axis you want to change the direction.

Another way is to rewire the stepper motor connection to the driver. This can be done by reversing the connections to one winding. For example you should switch the wires connected to the A and A’ terminals or B and B’ terminals. If red wire is connected to A and blue to A’, you must connect the blue to A and red to A’ to reverse direction.
Waarom ik dit ook allemaal in Pokeys zelf kan instellen begrijp ik daarom helemaal niet meer, is leuk om aan te tonen dat een systeem zou kunnen werken, maar je moet nadien in mach3 (of Mach4) toch bijna alles nog een keertje instellen, en dat niet allemaal op de meest logische plaatsen. (voor mij althans niet)

Maar goed, ook hier hoef ik dus niet verder naar te zoeken, ding doet wat de ontwerper bedoelde dat het moet doen, of ik daar nu blij mee ben of niet.

Pokeys kan ook overweg met I2C gestuurde stepperdrivers, nu heb ik nog 2 Nema34 motoren liggen met ingebouwde driver met een I2C interface, lijkt me eigenlijk wel een leuke uitdaging om hierna eens te gaan uitproberen, b.v. voor een 4e as.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag eindelijk iets echt kunnen frezen, getekend in Inventor HSM, toolpaden aangemaakt en naar mach3 gestuurd.
In eerste instantie had ik op de Y-as nog wat stappenverlies op bepaalde posities van de tafel, de acceleratie wat lager gezet, nu heeft hij in volkern materiaal (Trespa) het eerste freesje versleten, heeft alles bij elkaar een klein uurtje gedraaid, in het begin haarscherpe lijnen, de laatste lijnen zijn best rafelig door de slijtage van het 2mm freesje, maar dit freesje was ook niet nieuw toen ik er mee begon. Maar volgens de frezer in de fabriek bij mij voor is Trespa een echte gereedschaps killer.

Morgen of overmorgen dezelfde klus nog een keertje, met een gloednieuw freesje, dan heb ik mijn eerste product gemaakt, een naambord.
Nu het keypad op de besturingskast nog even op orde brengen en de afzuiger, de compressor en de vacuumpomp nog er aan vast knopen via het keypad en Mach3.
Dan nog wat afwerkdingen zoals wat schuifjes en klepjes om het stof bij de KO spindels weg te houden en zo.

Oh ja, back-up maken van alles lijkt me ook wel een goed idee.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door EBos »

En zo kom je weer een stapje verder. Mooi man.

Ja Trespa is geen fijn spul. stinkt en het stoft. Ook niet lekker voor alle geleidingen en spindels van de machine.
Ik moet soms ook wel eens wat uit Trespa maken. Ik gebruik hier voor een gecoate HSS ruw frees Bij mij houd die het langste vol. Komen mooie brokken spaantjes van af en geeft een mooi oppervlakte resultaat.

Maar goed, ik frees het liever niet....

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag weer lekker aan de hobby geweest, als eerste de spuitmondjes van de minimaalsmering aangepast met van die kleine spuitmondjes van een lastoorts, zoals DaBit had aangegeven. Ze er eenvoudig inschroeven ging niet lukken, daar was het spuitmondje te dun voor. Daarom van kunststof maar een adaptertje gemaakt waar aan de ene kant M6 schroefdraad in zit, en aan de andere kant een gat wat lekker strak om de spuitmond past. Het geheel is wat langer geworden, maar ziet er wel goed uit vind ik zelf.

15464

Toen het Hornbach waterfilter onder handen genomen, het standaard filter heeft geen stijgbuis, en die is wel nodig om te gebruiken als voorraadfles voor het smeermiddel. Daarom maar iets gemaakt wat in plaats van het interne filter komt, een adapterdop, een stuk slang en een mondje waar het smeermiddel vanaf onder in het filter naar buiten gaat. Ook heb ik in plaats van die 3/4 schroefdraad aansluitingen er twee 8 mm slangkoppelingetjes op gemaakt.

15462 15461 15463

Nu nog het filter samen met twee pneumatiek ventielen en zowel voor de luchtaanvoer van het smeermiddel als de luchtaanvoer voor de spuitmondjes een reduceerventiel op een profiel maken, dan is de koeling en smering ook af hoop ik. Dan nog een ventiel en een metertje voor het vacuum plaatsen en ook dat is af.

Ja, dan zijn er nog wel een paar dingetjes, maar langzaam komt het einde wel in zicht.

Ik heb de 3/4 aansluitingen omgebouwd naar 8 mm slangkoppelingen zodat het aansluiten een stuk eenvoudiger wordt.
Plaats reactie