Aanpassen kolomboormachine

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Aanpassen kolomboormachine

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben in het bezit van een kolomboormachine en daar zou ik graag ook op kunnen tappen. Ik wil dit doen door met een frequentieregelaar de snelheid en de draairichting te besturen. De draairichting wil ik wijzigen doormiddel van een voetpedaalschakelaar. Nu heb ik op MP een frequentieregelaar kunnen kopen. Het is een Bonfiglioli Vectron Synthesis van het type SYN10 S 220 05 AF
Ik heb hiervan ook een schema kunnen vinden en dacht e.e.a. op volgende manier aan te sluiten:
De voetschakelaar (wissel) op FWD / REV / +12v Schakelaar los is dan vooruit, schakelaar indrukken: achteruit.
Een 10k potmeter in de kast bouwen en aansluiten op 0v / 10v / AIN Dit voor het instellen van de draaisnelheid.
Verder een nullast relais voor het aan/uit zetten van de machine.
VRAAG: Zit ik met het aansluiten op de goede weg? en/of vergeet ik nog andere zaken??
15409
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef:De voetschakelaar (wissel) op FWD / REV / +12v Schakelaar los is dan vooruit, schakelaar indrukken: achteruit.Een 10k potmeter in de kast bouwen en aansluiten op 0v / 10v / AIN Dit voor het instellen van de draaisnelheid.
Ik denk dat je ook de FWD naar +12V moet schakelen, waarom zou de motor anders gaan draaien, of is het zo dat je ergens anders nog een startcommando moet geven?

Gebruik voor die potmeter een 10 slagenpotmeter, geeft je een veel fijner regelgedrag.

Dat nullast relais kan toch gewoon een relais zijn wat zichzelf op houdt, en wat je met 2 drukknoppen aan- en uit- schakelt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door Ballegooijen »

of is het zo dat je ergens anders nog een startcommando moet geven?
Met een schakelaar of drukknoppen wil ik de machine aanzetten. Welke ingang zou dat dan op de VFD moeten zijn?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door diode »

Maak contact tussen 12V en FWD zoals Ben aangeeft. Waar is de aansluiting SP voor? RST is vermoedelijk reset, wellicht dat SP iets met een vrijgave te maken heeft.
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door Lameris »

Ik heb een Huvema 16T kolomboor en die heb ik een paar jaar geleden omgebouwd om mee te tappen.
Het bevalt uitstekend en ik heb het op de volgende manier gedaan.
Een zwaardere motor 1,1 kW 1450 rpm gemonteerd. VFD 230 v AC ( Siemens )
Bediening door 10 k potmeter en schakelaar forward /reverse samen in klein alu kastje voor op de machine.
De schakelaars zitten zo dat je zowel het pinole handel als de schakelaar kunt bedienen. Later heb ik ook nog een toerenmeter toegevoegd maar dat is eigenlijk niet nodig.
De riemen leg je voor het laagste toerental. Met de VFD regel je het toerental. Voor tappen ga ik naar 60 rpm !
Verder gebruik ik een tapkop met slipkoppeling ( zelf gemaakt )
De oplossing met een voetschakelaar is natuurlijk heel mooi als je de hele dag staat te tappen. De ervaring leert dat een boormachine het meest gebruikt is in de werkplaats. Tappen komt slechts sporadisch in beeld .
De bediening van de machine moet daarom in eerste instantie gericht zijn op boren en dan is een voetpedaal niet zo handig !
Gebruik dus de schalekaar die al op de boormachine zit om je VFD aan te zetten en het kleine kastje voor op de machine om toerental te kiezen en te schakelen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door assink »

Je zou er een schakelaar op kunnen maken met Links/Rechts/Tap.
Bij de tapmodus loopt de kop bij ingedrukt pedaal rechtsom, bij loslaten links.
Zo hoef je het pedaal bij boren niet te gebruiken, en heb je ook niet het risico dat je boor verkeerd om laat lopen.
De links modus zou je kunnen gebruiken bij boren met linkse spoed om afgebroken bouten te kunnen verwijderen.

Ik moet nodig mijn kolomboor ook om gaan bouwen :mrgreen:

Zoiets bedoel ik:
https://www.youtube.com/watch?v=tWlWrqG9kjM
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door Ballegooijen »

Waar is de aansluiting SP voor? RST is vermoedelijk reset
SP1 en RST zijn multifunctionele digitale ingangen.

Zoals in dat filmpje werkt idd wel mooi.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door benkr »

Ik heb ooit (lang geleden) zoiets voor iemand gemaakt met een heel oude VFD, die kon je inderdaad met FWD naar +12V aanzetten als je dan óók de REV met +12V verbond ging die de andere kant opdraaien, met een simpele drukknop (op de machine en/of op de grond, of beiden) werkte dat heel makkelijk.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door Ballegooijen »

Nou, zo gauw als ik een geschikte motor heb ga ik het uittesten. Op MP in ieder geval een voetschakelaar kunnen kopen voor 10 euries. Daar kan ik geen buil aan vallen ;-)
Nu de motor nog.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door andrefc101 »

Je weet dat je ook speciale tap-apperaten hebt voor in een kolomboormachine? Deze vertaagd het toerental, je gaat met de pinole naar beneden dan draait deze rechtsom, wanneer diep genoeg doe je de pinole naar boven en gaat de tapper linksom draaien. Zo heb ik het jaren gedaan, ging perfect!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door serum »

Luister naar Andre! Perfecte dingen! Zit een soort van differentieel in, met een slipkoppeling om tapbreuk te voorkomen. En een zwevende opname voor je tap om een beetje scheefgang van het tapje tav het gat te compenseren. Vertex heeft die dingen.


https://www.vdhbv.nl/toebehoren/metaalb ... nrichting/

Ik heb nog een complete kop van een BF20 over, met MC2 opname, ik zoek nog een keer tijd in de vakantie om dat ding op een paar profielen te zetten en er een tapmachine van te maken.

het is zo handig als je zo'n ding hebt om lekker mee te tappen..
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door skillalot »

Heb de mijne vorige maand met zo omgebouwd. Ook met voetpedaal, werkt super fijn zo.
Heb een knop links rechts om, en een knop bedienpaneel/voetpedaal.

En heb er ook gelijk een toerental uitlezing op gemaakt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door Ballegooijen »

Die dingen die Andre bedoeld ken ik ook. Maar ze zijn zo duur!
Zelf bij HBM kosten ze 100 euries https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -tapkoppen
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aanpassen kolomboormachine

Bericht door serum »

Ik kan mij vergisssen, maar ondanks dat de omschrijving anders beweerd, denk ik dat die van 99e van hbm geen omkeerinrichting heeft.
Plaats reactie