Mijn 3D printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Mijn 3D printer

Bericht door Bjornski1976 »

Tijdens de zomer vakantie is het uit eindelijk zo ver gekomen en is mijn eigen 3D printer een feit. Het sputtert PLA plastic bijna dagelijks en als er gelegenheid voor is neem ik hem a.s. opendag mee.

Ik heb de volgende componenten gebruikt:
- Arduino Mega 2560;
- Ramps 1.4;
- RAMPS LCD 12864 moederbord;
- Stepsticks, DRV8825;
- Heatbed PCB MK3 (213x213mm);
- E3D hotend, 1.75mm (0.4mm);
- Meanwell RSP-320-12 voeding;
- Heat Extruder Bed MOS Control Module;
- LJ12A3-4-Z/BY PNP DC6-36V Inductive Proximity Sensor Detection Switch;
- LED strip van de action;
- T2.5 getande riemen en pullies
- T5 getande riem en 10mm T5 pullies.
- 4 nema 17 motoren;
- Trapezium spindels 8mm;
- 8mm en 12mm ronde assen;
- LM8UU, LM12UU en LMK8UU lagers;
- F604ZZ lagers;
- MF128ZZ lagers;
- M3 boutjes moertjes en ringetjes.

Een goede voeding was belangrijk voor de betrouwbaarheid. Persoonlijk zal ik hiervoor geen chinees in huis halen want die zijn qua soldeerwerk om te huilen (persoonlijke mening). Heb er verder geen ervaring mee maar dit was voor mij geen optie.
Wat betreft het hotend ook een orgineel. Vanaf het begin nog geen problemen gehad. Heb een kloon geprobeerd maar heb wat vast lopers gehad en kwam er niet veel verder mee.
De Arduino is een kloon en zat in een pakket met lcd sherm, stepstiks en heatedbed. Het heated bed heb ik maar in de kast gestopt want dat was niet zo vlak.
Mijn ervaring is wel de stepstick te controleren op de stroom instelling. Ik had wat afwijking waardoor de motoren wat heet werden.
De behuizing is gemaakt van 3mm dik aluminium 5754. De platen zijn middels waterjet gesneden op maat. Het resultaat is superstrak. Om het met behulp van een lazer te snijden werd mij afgeraden omdat het aluminium zou kunnen de-lamineren. In de hoeken en uitsparingen heb ik kleine gaatjes van 0.3mm aangehouden. Dit om mooie en passende uitsparingen te krijgen en dit later niet nog een met een vijl te moeten bewerken. De platen zijn met epoxy gelijmd omdat ik met aluminium lassen geen ervaring heb. Misschien een upgrade voor de toekomst.

Het spulletje draait op Marlin firmware. Verder gebruik ik Simplify3D 4.0.0 als slicer en pronterface.

De volgende upgrades staan nog op de planning:
- Verbetering part koeling;
- Heated bed vervangen voor groter exemplaar en isoleren;
- Isoleren van de behuizing;
- Ombouw van Wade geared extruder naar Bowden extruder;
- Toepassen van automatisch bed levelling;
- Rods van 8mm staal naar 8mm carbon (alleen van bewegende deel);
- Toepassing van Raspberry Pi;
- Webcam;
- Behuizing lassen en voorzien van etsende primer en een mooi kleurtje.

Ter illustratie hierbij wat kiekjes.
13966
15354
15355
15356
15357
15358
15359
15361
15363
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door Jfwiet »

Mooie machine, leuk project zo.

Had je nog T5 liggen? GT2 is waar ik goede ervaringen mee heb en online ook als eerste keuze word aanbevolen (minder trillingen).

Die Meanwell voedingen zijn wel van een hele andere kwaliteit dan de gemiddelde Chinees, toen ik die een keer van het schap pakte was ik blij verrast door het gewicht verschil.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door diepchess »

Leuk werkje Bjornski - hoe print hij?

Heb je wat HD foto's van wat grotere objecten?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door diepchess »

Jfwiet schreef:Mooie machine, leuk project zo.

Had je nog T5 liggen? GT2 is waar ik goede ervaringen mee heb en online ook als eerste keuze word aanbevolen (minder trillingen).

Die Meanwell voedingen zijn wel van een hele andere kwaliteit dan de gemiddelde Chinees, toen ik die een keer van het schap pakte was ik blij verrast door het gewicht verschil.
Ik zie het verschil tussen T5 en GT2 niet zo qua ontwerp. Enige echte verschil is de breedte. 5mm voor T5 meestal en GT2 is meestal 6mm. Om die reden gebruik ik zelf GT2.

Uiteindelijk is de kwaliteit van je pulley toch 1000x belangrijker. Die T5 en GT2 belts worden enorm goed geproduceerd in vergelijking tot de pulleys.

Als ik analyses van GT2 probeer te vinden. Dat heb ik dus paar jaar terug gepoogd. Dan blijkt dat enige analyse die beetje redelijk was afkomstig is van de ontwerper (Gates) van de belts. Klakkeloos wordt zo iets altijd overgenomen in de metaalindustrie en dan met name lineaire geleiding...

Als je mij vraagt is belangrijkste dus prijs :)

Qua analyse is meest interessante om te zien dus een meting van fiks wat pulleys. T5 versus GT2. En dan vooral de kleine pulleys met 16 teeth of nog minder.

Kijk DAT is interessant :)
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mijn 3D printer

Bericht door Bjornski1976 »

de T5 belts kwam ik tegen en zonder al te veel na te denken heb ik deze toegepast. De poelis zijn met een 3D printer gemaakt en moet ik ook nog vervangen door aluminium welke ik al wel heb liggen. Maar nu ie het voor mijn begrippen goed doet draait ie eigenlijk continue.

Ik heb wat grote dingen geprint. Hiervan zal ik zo wat fotos uploaden. Op de opendag wil ik ze wel graag laten zien.

154511545015449
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door audiomanics »

Ik had voorheen T5x10 belts in mijn laser. Ik merkte echter een soort banding in mijn grafeerwerk.
Na een tijdje heb is die T5 belts vervangen door GT2x10 belts en het resultaat werd aanmerkelijk beter.
Dat komt ook wel door de vorm van die belts. T5 is nogal hoekig. GT2 heeft ronde nokken en loopt (misschien wel daarom) wat mooier over de pulleys. HTD schijnt ook een mooie loop te hebben is ook voor veel grotere krachten te verkrijgen..
Eigenlijk is voor het mooie regelmatige de T een van de slechtste, is te vinden in de diverse documenten

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door Jfwiet »

Heb daar tijdje terug nog wat over geschreven voor de nieuwsbrief op het werk. Omdat GT2 afgeronde tanden heeft t.o.v. T grijpen deze anders in. Nu praat ik wel na wat ik online gelezen heb en niet zelf getest. Maar als onderstaande plaatje klopt (geen reden om dat in twijfel te trekken) dan hebben 3D printers door de vele bewegingen wel voordeel van gebruik maken van GT2.

15452
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 3D printer

Bericht door DaBit »

Ik heb een T2.5 riempje op mijn Emco 8; daar zie je de tandflankspeling gewoon als je linkom of rechtsom draait.
Met een T10 riem op een poelie zie je het nog veel beter; daar steek je zo een voelermaat tussen poelie en riemtand aan de 'niet-getrokken' kant.

HTD is ook niet heilig; dat systeem heeft de nadruk meer liggen op hoog koppel en weinig herrie dan nauwkeurigheid. Voordeel van HTD is wel weer dat je HTD5M riemschijven met een 3mm freesje zelf kunt frezen.

GT en AT vind ik voor 'onze' precisie-positionerings-toepassingen verreweg de beste tandprofielen. En voor 3D printers heb je het geluk dat GT2-2M riem en poelies 'bijna niks' kosten bij de afhaalchinees.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door diepchess »

Jfwiet schreef:Heb daar tijdje terug nog wat over geschreven voor de nieuwsbrief op het werk. Omdat GT2 afgeronde tanden heeft t.o.v. T grijpen deze anders in. Nu praat ik wel na wat ik online gelezen heb en niet zelf getest. Maar als onderstaande plaatje klopt (geen reden om dat in twijfel te trekken) dan hebben 3D printers door de vele bewegingen wel voordeel van gebruik maken van GT2.

15452
JFwiet: je moet voor een T5 belt dan ook een T5 pulley kopen en niet een GT2 gebruiken...

Fiks wat van die T5 pulleys van paar jaar terug werden gemaakt overigens door iemand die thuis een systeempje ontwikkeld heeft en met een Proxon frees/boormotortje van een paar tientjes dus geautomatiseerd die pulleys uitboort op zijn freesbank, die ook niet veel duurder is dan dat.

Hij is ondertussen alweer paar jaar gestopt met dat handeltje...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 3D printer

Bericht door serum »

Dacht dat die T belts puur voor timing waren (distributie & co, 1 richting) en dat die GT2 voor positionering bedoeld waren.
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door Jfwiet »

diepchess schreef:
Jfwiet schreef:Heb daar tijdje terug nog wat over geschreven voor de nieuwsbrief op het werk. Omdat GT2 afgeronde tanden heeft t.o.v. T grijpen deze anders in. Nu praat ik wel na wat ik online gelezen heb en niet zelf getest. Maar als onderstaande plaatje klopt (geen reden om dat in twijfel te trekken) dan hebben 3D printers door de vele bewegingen wel voordeel van gebruik maken van GT2.

15452
JFwiet: je moet voor een T5 belt dan ook een T5 pulley kopen en niet een GT2 gebruiken...

Fiks wat van die T5 pulleys van paar jaar terug werden gemaakt overigens door iemand die thuis een systeempje ontwikkeld heeft en met een Proxon frees/boormotortje van een paar tientjes dus geautomatiseerd die pulleys uitboort op zijn freesbank, die ook niet veel duurder is dan dat.

Hij is ondertussen alweer paar jaar gestopt met dat handeltje...
Ja, lees jij iets anders dan? Maar als je dus GT belts met bijpassende pulleys hebt, dan is het in theorie dus beter geschikt voor een 3D Printer. En naast die theorie heb ik dus van een heel aantal mensen vernomen dat er ook minder trillingen zijn en dat die trillingen ook effect hebben op het printresultaat.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mijn 3D printer

Bericht door Bjornski1976 »

T5 gebruik ik alleen voor de z-as en daarmee valt het allemaal wel mee. Voor de core yx (ja, de motoren zitten achterin) zou het kunnen uit maken.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door diepchess »

"Van mensen vernomen dat er minder trillingen zijn".
Vertel eens: Heb je grafiek met meetresultaten?

Ik gebruik hier T5 en GT2 - alleen omdat tegenwoordig GT2 goed betaalbaar is en standaard 6 mm brede belts versus T5 dus 5 mm. Natuurlijk hebben we liever 6mm voor een klein prijsje dan 5mm, dus pakken we GT2 om die reden.

Die tekening klopt natuurlijk niet. Je moet geen GT2 pulley gebruiken voor een T5 belt.

De kwaliteit van de pulley bepaalt hoe goed je systeempje werkt. Terwijl het slecht aangestuurde motortjes zijn die trillingen veroorzaken.

Het theoretische verschil tussen GT2 en T5 is totaal irrelevant in de praktijk, anders dan die 6mm versus 5mm. De nauwkeurigheid van beide belts ligt IN THEORIE op 0.5 micrometer. Terwijl zo'n goedkope pulley uit China, het 5mm gaatje wat erin is geboord, dat is op het oog gedaan. Ze zetten 1x de machine klaar voor een serie en dan moet je maar geluk hebben hoe die boor erin is gestoken. Die kan zo maar 0.1mm verkeerd zitten. Dat is 100 micrometer.

Als iemand nauwkeurige pulleys heeft met gegarandeerde runouts - dan houd ik me aanbevolen. Wel meet ik ze dan na en gaan ze dus terug als 't niet klopt :)
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mijn 3D printer

Bericht door Quepee »

Gewoon geen riemen gebruiken ;)

http://oi68.tinypic.com/29cov8o.jpg (voor volledig plaatje)

Afbeelding
Plaats reactie