Foutje .... bedankt!

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Foutje .... bedankt!

Bericht door DirkSchipper »

Hoi,

Net een stukje gefreesd. 3D, dit is alleen nog maar ruw frezen en niet bedoeld om mooi te worden, maar om te kijken of 2-zijdig 3D frezen met omkeren lukt.
Volgens EdingCNC zou het 3uur 15 min duren (ik vermoed langer).
Na 2,5 uur (ik stond er niet bij) gebeurt er dit:

Afbeelding

Opeens een afwijkend pad, of beter 1,5 cm noord verschoven.
Daar gaat de frees weer naar beneden (rode rondje op 'zuid').
Hij vervolgt netjes zijn pad richting oost/noord.
Bij de stippellijnen over de nok heen, om dan bij het rondje op noord/oost weer het hout in te gaan.
Nu 2x de diepte van het snijgedeelte van de frees .... pang ... de fressstomp stond nog in het gat.

Wat kan de oorzaak zijn van die padafwijking?
Het zit niet in de g-code (volgens de simulatie).

Gr. Dirk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door audiomanics »

Ik zeg een enorme stapfout..
Steppers zonder terugkoppeling........
't blijft behelpen...
Vroeger ook wel gehad. Is nu gelukkig verleden tijd.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door DirkSchipper »

stapfout ????????????????
Dit zijn (zo uit m'n hoofd) honderden stapfouten op een rij.
De verplaatsing is 10-15 mm, 5 spoed op de KO-spindel, 200 x 4 of 8 stappen per omwenteling ...
Alleen de y-as.
Is dat niet wat onwaarschijnlijk?

Enne ... waardoor ontstaat zo'n stapfout?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kan ook slippen van de koppeling zijn. (vilstift streep over de delen zetten)
Stapfout kan ook door een kabelbreuk of slecht contact, losgetrilt klemschroefje oid. komen.
(en dan doet een closed loop stepper het ook niet)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door Breaker »

Kan je terugvinden waar het is gebeurd (in de g-code)?
Lijkt me rond een grote verplaatsing op hoge snelheid (G0), als de acceleratie dan net te hoog is voor en hoge snelheid kan de de stepper soms doorslaan en is er daar een groot stappen verlies. Terug op lagere snelheid heb je daar geen last van en pikt ie de draad weer netjes op.

Wel lastig zulke foutjes...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door keesfrees »

audiomanics schreef:Steppers zonder terugkoppeling........
't blijft behelpen...
Hier grote portaalfrees, zonder terugkoppeling, geen enkel probleem, nou ja, heel soms dan.
hugo stoutjesdijk schreef:. . . kabelbreuk of slecht contact, losgetrilt klemschroefje oid . . .
Precies, dat heb ik ook gehad.

En dan is een foutdetectie wel erg handig, om de machine dan op pauze te zetten.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:. . . kabelbreuk of slecht contact, losgetrilt klemschroefje oid . . .
Precies, dat heb ik ook gehad.

En dan is een foutdetectie wel erg handig, om de machine dan op pauze te zetten.
Maar eigenlijk is een direct meetsysteem dan de enige juiste oplossing, dan reageert ie ook op een gebroken of losgetrilde flexibele koppeling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door keesfrees »

Als je het eindresultaat vd mechanica wilt meten dan zal dat lineaire opnemer moeten zijn.
Wat zou dat kunnen zijn ?
En over >3m ?
En bij zo'n lange regellus lijkt me de kans op oscilleren best reëel, of zijn daar ook al weer slimme oplossingen voor ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef:Als je het eindresultaat vd mechanica wilt meten dan zal dat lineaire opnemer moeten zijn.
Wat zou dat kunnen zijn ?
En over >3m ?
En bij zo'n lange regellus lijkt me de kans op oscilleren best reëel, of zijn daar ook al weer slimme oplossingen voor ?
Zo'n magnetische strip die Dabit toegepast heeft.
Moet je wel naar LinuxCNC overstappen denk ik. ( om het makkelijk te houden)
En oscilleren zal wel alles te maken hebben met de juiste PID parameters.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door DirkSchipper »

Breaker schreef:Kan je terugvinden waar het is gebeurd (in de g-code)?
Waarschijnlijk wel ongeveer. Ik kan aan het werkstuk zien waar het (ongeveer) is misgegaan:
Hij was aan het ruw-frezen, contour-volgend, van binnen naar buiten.
Hij was aan de buiten-'contour bezig. Dat leid ik uit de diepte 'foute route' af. Plunge naar een nieuwe laag gebeurt op een ander punt.
Hij is onderaan net over die nok heen naar naar beneden gegaan. Maar net voor dat moment zijn er een paar honderd y-pulsen (richting noord) geïntroduceerd. Toen heet hij keurig de (versprongen) route gevolgd, is over de 'oost-nok' heengegaan. Toen is hij in 'hoog hout' de (correcte) diepte in gegaan, dat was dieper dan de snijlengte van de frees. Tja ... dan horizontaal gaan bewegen is niet goed voor de frees.
Kan ook slippen van de koppeling zijn. (vilstift streep over de delen zetten)
Ik koppel de stepper idd. met tandriemen aan de KO-spindels, maar al die assen hebben een vlak deel gekregen waar de made-bout op komt. Alle made-bouten zijn met middelsterke Loctite geborgd. Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik zal streepjes zetten.
Lijkt me rond een grote verplaatsing op hoge snelheid (G0), als de acceleratie dan net te hoog is ...
Dit was tijdens het frezen, niet bij het begin van een nieuwe ruwfreeslaag. Daar zou geen G0 moeten optreden. Heb ik tenminste niet gezien bij de eerste laag (die ik wel heb staan bekijken).
Stapfout kan ook door een kabelbreuk of slecht contact
Bij kabelbreuk zou ik toch wat vaker iets moeten merken? Tijdens joggen niets gemerkt, ook niet toen ik het programma had afgebroken (hij stond nog netjes te draaien (met een stompje frees in z'n spantang), en de frees mbv. G30 naar de home-positie stuurde ...

Slecht contact? Onwaarschijnlijk. Alle verbindingen op de machine zijn gesoldeerd. De kast met drivers en besturing staat in een losse console (geen frees trillingen). Stekkers van kabel-kast zijn allemaal geborgd met schroeven ...
In de kast is ook (nagenoeg) alles gesoldeerd.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door mark3 »

frees het product nog een keer. Gaat het weer fout, dan naar het probleem zoeken.
Gaat het goed, dan is het goed.
Soms gebeuren dingen met de freesmachines die niet geheel te verklaren zijn.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door DirkSchipper »

mark3 schreef:frees het product nog een keer. Gaat het weer fout, dan naar het probleem zoeken.
Gaat het goed, dan is het goed.
Soms gebeuren dingen met de freesmachines die niet geheel te verklaren zijn.
Dit was een goed advies.
Het is nu goed gegaan.
Ik ga er van uit dat er een stoorpuls via het net is binnengekomen.
Ik heb heel lang geleden ook een keer storing gehad toen ik het licht (een TL) aanschakelde.
Beng ... in de storing. Exact op dat moment. Daarna heb ik nog een netfilter toegevoegd.
Misschien is die niet goed genoeg. Ik heb een vriendje die alles weet van elektronica en elektriciteit.
Ik zal eens vragen of hij een keer met zijn scope langs komt. Dan ga ik eens met het licht etc. spelen, en kan hij meten wat er in de stuurkast gebeurt.

Hieronder het resultaat. Binnenkort (niet morgen) eens kijken als ik hem omkeer en de onderkant ga frezen.
Om exact te te positioneren heb ik die 2 gaatjes gefreesd op Y=0, X=-70 resp.+70.
Die onregelmatiigheden aan de randen weet ik nog niet. Ik heb nu nog geen buitencontour gefreesd, dat gebeurt pas na het omkeren.

Afbeelding

Afbeelding
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door marten optimum »

heb je niet de mazzel dat een een groep in je meterkast over is? dan kun je wellicht je freesmachine op zijn eigen groep zetten.
Heb ik ook gedaan met mijn eigen machine. al is dat geen cnc maar draai nu wel zonder problemen.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door rkr »

heb het zelf ook een keer meegemaakt, geen stappenverlies/slippende koppeling, maar echt een ongeplande verplaatsing.

was dan wel in mach3, heb de oorzaag nooit gevonden, de computer overleed een week later
Plaats reactie