Eerste CNC toestel?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DaveMoi
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2017 18:47

Eerste CNC toestel?

Bericht door DaveMoi »

Dag iedereen,

Ik ben nieuw hier en in het cnc gebeuren. Ik ben momenteel aan het uitkijken om een eerste cnc toestel aan te schaffen of hoofdzakelijk pcb, hout, en aluminium te bewerken. Ik heb geen ongelimiteerde budget, dus ben ik naar een chinees 6040 model aan het uitkijken.

Volgens wat ik hier en daar lees, moet je wel oppassen met de elektronica in de Chinese toestellen, maar zijn de spindels, motors en het frame zelf wel ok. Mijn oog is op het volgend toestel gevallen:

https://www.aliexpress.com/item/6040-3a ... 0.0.b5xxSM

Heeft iemand hiermee ervaring of eventueel met de fabrikant zelf al ervaring gehad? Het gaat over ChinaCncZone. Ze blijken mij wel serieus volgens wat ik kan zien? Alle feedback is meer dan welkom voor deze leek :)

Thanks :)

David
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Eerste CNC toestel?

Bericht door Benny_DS »

Dag David

Ik heb mijn chinees nu bijna 1 jaar. Mechanisch is hij zeker goed. En wat niet goed is kan je dan meestal zelf wel aanpassen of simpel verbeteren. Het bed is niet vlak, dus een spolier plaat en die afvlakken is een must.
De electronica ligt er bij mij helemaal uit en vervangen door leadshine drivers.
De spindle + sturing en de motoren doen het zeer goed.

Vind je niets goedkoper op ebay? Verzending dan vanuit duitsland of engeland zonder douane kosten.

Succes.
DaveMoi
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2017 18:47

Re: Eerste CNC toestel?

Bericht door DaveMoi »

Dag Benny,
Dank u voor snelle reply :) Tof om te horen dat je na een jaar nog steeds tevreden bent over uw aankoop.
Je kan ze inderdaad goedkoper op eBay vinden, maar deze heeft in de hoogte een groter bereik 10,5 cm ipv 7. Je kan ze ook in de uk bestellen heb ik gezien, maar dan enkel met een vierde axis aan 2000+.
Verder is deze zeer compleet met een 2.2k spindel en zelfs end switches. Waar heb bij de uwe gekocht?

Mag ik eventueel weten waar jij de leadshines gekocht hebt en welke breakout board je gebruikt?
Heb je verder nog aanpassingen gedaan aan het frame ofzo? Bedrading?

Ik ben zelfs aan het twijfelen om gewoon het frame te kopen en nadien deze zelf uit te bouwen met d me nodige electronica, spindel, enz.. Ik denk echter dat dit duurder zal uitkomen....

Nog maals bedankt voor uw reactie, altijd goed om een ervaring van een echte gebruiker te horen ipv alles wat je op het internet kan vinden :)

Groeten,

David
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Eerste CNC toestel?

Bericht door Benny_DS »

De leadshines kwamen van https://www.hardware-cnc.nl/nl/ sponsor hier op het forum.
Maar je vind ze zowat overal.

Aanpassingen aan het frame op zich niets. Behalve alles losgezet en weer vast omdat niet alles haaks stond, en er zelfs dingen los stonded. Wel end switches toegevoegd.

Je zal mss iets duurder uitkomen als je zelf de electronica erop zet, maar dan heb je tenminste kwaliteit.
Het grote probleem met mijn machine was dat ik geen snelheid kon halen. Om veilig te zijn kon ik maximaal aan 1.2M bewegen (dus zowel ijlgang als frezen). Nu staat hij op 3.5M ijlgang. Kan nog meer maar dat vind ik te brutaal voor de machine.

Nu om volledig eerlijk te zijn, wegens een conflict met de verkoper (ebay, had water cooling gekocht en air gekregen) dat niet opgelost geraakte, heb ik na een maand of 3 mijn volledige aankoopprijs terug gekregen van ebay. Dus de investeringen van de electronica vond ik helemaal niet erg op die moment.

Maar zou ik deze machine opnieuw kopen met de kennis die ik nu heb, neen. Puur door de extra electronica investering.
Laatst gewijzigd door Benny_DS op 11 okt 2017 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
DaveMoi
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2017 18:47

Re: Eerste CNC toestel?

Bericht door DaveMoi »

Afgaand op uw ervaring heb ik gevraagd of ze mij het toestel kunnen leveren zonder de bob, voeding en motor drivers. Ze gaan dit bekijken en mij morgen iets laten weten. De bedoeling is dan om ofwel naar een Gecko 540 te gaan ofwel naar een systeem met Leadshines liefst op 48v. Welke bob heb jij genomen bij de Leadshines? Heb je ook de bekabeling moeten vervangen voor shielded bekabeling?

Ik wacht nu vol ongeduld hun antwoord af :) ik verwacht echter geen enorme korting aangezien het wss over goedkope componenten gaat....
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste CNC toestel?

Bericht door flex »

Voor de voeding van de steppers... op youtube heeft 'this old tony' er een mooi videotje over. https://youtu.be/EMZPNQcNqeg
Stepper voedingsspanning = 32 * Wortel (motor inductie).
bv mijn closedloop leadshines heben een inductie waarde van 3.63mH.
Kom je op 32 * Wortel 3.63 = 32 * 1.905 = 61Vdc. Dit zou de optimale voedingsspanning zijn voor de motor. Ik heb er een 70V geschakelde voeding voor hangen. Ik ga nog kijken of deze iets is terug te regelen.
Verder is het eigenlijk geadviseerd of een lineaire voeding (trafo met gelijkrichter en wat stabilisatie condensatoren e.d.) te gebruiken.
Waar Tony deze wijsheid vandaan heeft weet ik niet, maar blindelings een voedingsspanning op de driver en motor zetten is niet bepaald het beste idee.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste CNC toestel?

Bericht door serum »

Hoe hoger de spanning, hoe hoger je koppel doorloopt bij hogere toerentallen. (eigenlijk geldt dit voor iedere stappenmotor) Motoren uit dezelfde serie met een lage inductie halen een hoger koppel op hogere toerentallen. Lagere inductie betekent voor motoren uit dezelfde serie een lagere weerstand (minder wikkelingen) en een hogere maximale stroom. Hogere spanning geeft ook een snellere acceleratie.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Eerste CNC toestel?

Bericht door Benny_DS »

DaveMoi schreef:Afgaand op uw ervaring heb ik gevraagd of ze mij het toestel kunnen leveren zonder de bob, voeding en motor drivers. Ze gaan dit bekijken en mij morgen iets laten weten. De bedoeling is dan om ofwel naar een Gecko 540 te gaan ofwel naar een systeem met Leadshines liefst op 48v. Welke bob heb jij genomen bij de Leadshines? Heb je ook de bekabeling moeten vervangen voor shielded bekabeling?

Ik wacht nu vol ongeduld hun antwoord af :) ik verwacht echter geen enorme korting aangezien het wss over goedkope componenten gaat....
Ik heb de C50 van de link in bovenstaande post. 45V (op aanraden van het forum hier om de leadshines wat speling te geven, max 50V).
Ik heb de kabels idd ook vervangen.
DaveMoi
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2017 18:47

Re: Eerste CNC toestel?

Bericht door DaveMoi »

Ik heb uiteindelijk besloten ik enkel de frame te kopen aangezien de korting zo miniem was voor het weglaten van de drivers, de voeding en de bob. Verder heb ik gezien dat ze een 24v voeding gebruiken, wat veel te laag is volgens de impedance van de bijgeleverde motors.

Dus nu kan het avontuur beginnen, keuze van motors, drivers, open of closed loop systeem, etc

Voor wat de spindel betreft denk ik aan een Chinese water gekoelde 2.2Kw spindel uit Duitsland welke neerkomt op ongeveer 300€. Voor de rest zal het zoeken worden. Ik hoop dank zij jullie advies hier wel uit te geraken ;)

In ieder geval al een dikke merci voor de advies dat in al gekregen heb, het heeft zeker mijn keuze beïnvloed :)

-David
DaveMoi
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2017 18:47

Re: Eerste CNC toestel?

Bericht door DaveMoi »

Ik heb ondertussen al een beetje rondgekeken naar mogelijke oplossingen voor de aandrijving van de router.

Ik ben op de volgende motors terechtgekomen:

https://www.aliexpress.com/item/3PCS-3N ... 284.aJI6KD

Ik zou deze samen met digitale Leadshines DM556 willen gebruiken. Ik weet dat ik maximaal tot 50v kan gaan met deze leadshines maar vraag mij dan af of er zo veel verschil zal zijn met deze motor tussen 50v en 62v?

Wat denken jullie hiervan?

Thanks,

David
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste CNC toestel?

Bericht door benkr »

Met die voedingsspanning zal het wel loslopen, bedenk wel dat die 50V het absolute maximum is, in de praktijk ga je b.v. op 45V zitten, dan heb je nog wat veiligheidsmarge.
Die formule is echt alleen een vuistregel en geldt als heel grove richtlijn, meer niet.
De DM556 is wel een goede keuze mits het een exemplaar is van Leadshine en geen goedkopere kopie.

Kies wel voor verzending vanuit Duitsland, anders krijg je van de Douane nog een extra bonus, en daarbovenop ook nog een bonus van DHL.
DaveMoi
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2017 18:47

Re: Eerste CNC toestel?

Bericht door DaveMoi »

Tja, anders zijn deze misschien dan weer een betere keuze;

https://www.aliexpress.com/item/Nema-23 ... 281.aJI6KD

Wanneer je ze bi-polar parallel gaat aansluiten hebben ze een een inductance van 1.8 wat dus +- 43v geeft, dus perfect te gebruiken met een 48v voeding denk ik. Langs de andere kant vragen die dan ook tot 5.66A, wat de max waarde is van de Leadshine DM556.

Verder heb je dan ook al een stevige voeding nodig van 15A.

Niet evident de perfecte combinatie te vinden :)
Plaats reactie