“desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

“desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door Jorgmungandr »

TL;DR: CNC-leek wil een “desktop” formaat portaalfrees bouwen, en heeft meer vragen dan antwoorden.

Eerst maar eens even voorstellen. Ik ben Rik, 25 jaar, student Mechatronica in Enschede. Mijn hele leven lang maak ik al graag dingen, van “robots” van kartonnen dozen en “kastelen” van kussens en lakens, tot quadcopters, bureaus en computerkasten. De laatste jaren heb ik steeds meer interesse gekregen in de precisie en mogelijkheden van CAM, wat uiteindelijk tot de wens heeft geleid om zelf mijn eigen CNC freesmachine te bouwen. Ik heb dus nog helemaal geen ervaring met CNC-machines. Wel heb ik (hobby-) ervaring met frezen (BF20L), en heb ik enige ervaring met CAD (Solidworks en sinds kort Fusion360).

Op het moment zit ik nog in de planning/ontwerp fase, en loop direct al tegen een aantal vragen aan, sommige behoorlijk bepalend voor het verdere ontwerp. Een aantal zaken staan al “vast” (uiteraard sta ik open voor feedback), deze zal ik eerst benoemen. Voor het overzicht zal ik mijn vragen nummeren, om verwarring te voorkomen.

Wat staat al vast?
Constructie: ik ben van plan de machine op te bouwen uit aluminium, een combinatie van extrusieprofiel en tooling plate.
Tafel: ik wil een 400*600mm aluminium t-sleuf tafel aanschaffen (vakuumtisch.de). Deze moet uiteraard ondersteund worden, met het ontwerp van de ondersteuning ben ik nog bezig.
Afmetingen: de hierboven genoemde tafel is leidend voor de totale afmetingen, het is de bedoeling dat het totale ontwerp een “footprint” krijgt van zon 500*700mm.
Geleidingen: Voor deze machine wil ik gebruik maken van “Hiwin stijl” geleidingen, merk en leverancier zijn nader te bepalen.
Spindelmotor: Chinese 80mm spindelmotor, waarschijnlijk ergens in het 1.5-2.2KW bereik.
KO spindels: gezien de maten van mijn machine lijkt het me niet nodig om erg dikke KO spindels te gebruiken. Tot nu toe denk ik aan iets 1605-achtigs.

Welke vragen spelen er op dit moment?

1. Aandrijving y-as: 1 of 2 spindels+motoren?
Voor de aandrijving van de y-as twijfel ik tussen twee mogelijkheden. Ga ik voor een portaal met twee spindels en twee motoren (zoals in het opensource-ontwerp), of voor een enkele spindel en motor midden onder de tafel. In mijn ogen lijkt een enkele spindel mij gunstiger: minder onderdelen, geen kans op “scheefheid” doordat de ene motor/spindel niet helemaal hetzelfde doet als de ander, en minder “assen” nodig op de controller. Toch zie ik het merendeel van de machines hier op het forum gebruik maken van twee spindels met twee motoren, dus blijkbaar is hier best iets voor te zeggen. De grote vraag is dus: wat zie ik over het hoofd? Deze vraag is voor mij het belangrijkste, aangezien dit bepalend is voor de mechanische constructie.

2. Keuze motoren: open/closed loop, servo/stepper
Kom ik er mee weg om standaard stappenmotoren zonder terugkoppeling te gebruiken in een machine als dit? Er bestaat dan het risico dat stappen worden overgeslagen,maar hoe groot is de kans daar op? Als de machine “vast” loopt (gebroken frees, fout in toolpath, etc) dan gaat een closed loop motor mij geen voordeel bieden tov een open loop (toch?). Wat betreft servo motoren, de mogelijkheid om een grote kracht te leveren ongeacht het toerental is mooi, maar hoeveel kracht is er nou helemaal nodig? Een van de grote voordelen van een KO spindel is immers dat er weinig moment nodig is om een relatief zwaar object te bewegen…

3. CNC-controller
Welk type controller (en bijbehorend softwarepakket) ik ga gebruiken weet ik nog niet, hier moet ik mij nog eens rustig in verdiepen. Ik heb gezien dat er mogelijkheden zijn van 50 tot 500+ euro, mocht iemand al een voorstel/aanbeveling hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.

4. Leveranciers en prijs/kwaliteit
De eerste vraag is denk ik een simpele: waar haalt iedereen toch die mooie stukken aluminium tooling plate vandaan? Zulke mooie stukken komen vast niet bij Kelders vandaan, en via Google kom ik uit bij bedrijven als “aluminiumopmaat.nl”, waar het plaatwerk over het algemeen zacht aluminium (99.95%Al) is, niet geschikt om stijve constructies mee te maken.

Daarnaast een wat lastigere, betreffende de onderdelen: Europa of China? In China kan je bijvoorbeeld een KO spindel inclusief bijbehorende moer krijgen voor de prijs die je hier in Europa betaald voor alleen al het draaien van de eindstukken van een spindel. Zijn er mensen met ervaring met goedkopere Chinese onderdelen, of zijn deze per definitie af te raden?


Ondertussen zal duidelijk zijn dat ik nog een lange weg te gaan heb,en wellicht zelfs nog een beetje onderschat waar ik aan begonnen ben. Ik hoop dat ik met hard werken en wat hulp van de hier aanwezige kennis en expertise tot een mooie machine kan komen. Dit is tevens mijn eerste post hier op het forum, algemene feedback is dus ook welkom!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door Ballegooijen »

Hallo Rik, welkom op het forum.
Zo maar even een eerste vraag: Heb je de open source portaalfrees gezien? Een compleet uitgewerkte machine die uitstekende prestaties levert en waar materiaallijsten, schema e.d. beschikbaar zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door flex »

Hoi,

Als je een beetje pressies freeswerk wil doen in non-ferro (kunststof en aluminium) is closed loop toch wel aan te raden. Het gaat er hier om dat als de frees ff moeite krijgt (bv spanen mee gaat snijden) deze toch een paar micro stapjes mocht gaan missen. en dan klopt er vervolgens niks mer van je maatvoering. Tevens kan de fout zich gaan verergeren door dat hij bij een andere richting meer materiaal voor de frees komt als dan bedoeld, waar door hij ook weer stappen kan gaan missen.
Voor 3D printers en plasma tafels waar weinig tot geen krachten op de kop komen is dit probleem minder aanwezig en is open loop geen probleem.

Voor de controller/sw let er op dat er vanuit bv Fusion, een goede post processor beschikbaar is.
Eding, Linuxcnc en Mach 3/4 bv.
Bij Mach wordt vaak vanuit een LPT poort gewerkt onder Windows. Hierbij moet je volgens mij wel redelijk oppassen met je windows. Geen internet er op (tijdens het frezen), niks geen andere dingen er mee doen want voor je het weet is hij te traag met het doorgeven van de data naar de machine interface (Break out Board (BoB)) en loopt de boel in de soep.
Een Eding controller via UTP onder windows (tegenwoordig ook onder Linux dacht ik) is wel stabiel.
Met LinuxCNC kan je met bv Mesa interface kaarten ook zeer stabiel de CNC aansturen. maar kan als ik het goed heb ook goed op een LPT BoB aangesloten worden.

Goede Hiwin achtige rails (bv ook van INA) zijn zeker aan te raden.
Bij een 2 spindel Y kan je met closedloop een goed eind komen. evt kan je ze (open loop) met een STD/HTD/GT2 riem koppelen. Een T2.5/T5/XL tandriem is niet geadviseerd, teveel omkeer speling.

Veel plezier met het uitdenken en bouwen,
Niels
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door DaBit »

Och, closed loop steppers hebben zo hun voordelen en de meerprijs valt ook wel mee tegenwoordig.
Maar niet zo gek lang geleden deed 'iedereen' het met open-loop steppers en daarmee zijn heel wat tonnen aan materiaal foutloos verspaand.

Verder is toolingplate niet vreselijk veel stijver dan gewone aluplaat, het vervormt alleen minder bij bewerken en het is vlakker.

Je vraag 1 is over het hele Internet honderden keren behandeld, ook hier op dit forum. Even wat inlezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door Sven »

Ik heb bijna al mijn koperdraad en kogelwerk in China gekocht.
Ik denk dat je als je dat ook gaat doen dat je kiest voor een betrouwbare aanbieder.

Ik heb de motoren bij een leverancier gekocht (weet even niet welke) en de rest bij Chai.
Maar weet dan wel dat je ook niet het beste spul krijgt maar dat je vooral heel voordelig kan beginnen met cnc.

Als je in tooling plate gaat bouwen dan kan je vooral sneller naar nauwkeurig resultaat komen.
Kleine stukken kan je soms op de kop tikken, grotere stukken koop je op maat gezaagd, nieuw.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door serum »

Aluminium kan je kopen bij http://www.cmd-aluminium.nl/ of bij http://www.metaalketen.nl in Hengelo.

Geen idee wat voor diktes je wilt.

Zonder vervelend te willen doen (en je bent natuurlijk enorm welkom op het forum, goede eerste post ;-) )

Ik lees door je tekst en zie een paar misverstanden;
Een van de grote voordelen van een KO spindel is immers dat er weinig moment nodig is om een relatief zwaar object te bewegen…
Een KO is efficient, maar nooit meer dan 100%. (een goede trapezium met bronzen moer is ook al erg efficient) Ga je je stappenmotoren dusdanig overdimensioneren, krijg je weer ellende in de vorm van resonanties in je KO's, (een stappenmotor wil erg graag in 1 van zijn 200 stappen staan, door deze 'torque-dents' wisselt je koppel. Om weer te voorkomen dat je stappen gaat verliezen door een te hoge stroom/acceleratie/snelheid kan het zijn dat je de stroom weer terug moet draaien, zodat je per saldo weer een kleiner koppel overhoud. Stappenmotoren houden van een hoge spanning. Hoe hoger de spanning, hoe meer koppel ze houden op een hoger toerental.

De kracht die je nodig hebt; ik heb met 4,5NM motoren en een 4mm spoed geen moeite om een 2.2kw spindel stil te zetten op 15krpm met een 10mm frees bij 2,5mm afname over een dikte van 25mm aluminium. Sommige dingen ondervind je proefondervindelijk. Ik heb helaas geen vector VFD, wellicht dat dat roet in het eten gooide. 1mm gaat prima overigens, de 2,5 mm had te maken met een verkeerd uitgelijnd stukje stock. Frees en motor maken het goed. Licht geschrokken, dat wel. Voordeel van stappenmotoren is dat ze een keer overslaan, en niet teveel kunnen doordrukken. Een stappenmotor levert bv. 100kg kracht, overschrijd je die kracht, is het koppel nagenoeg 0. Een servomotor zal dan doordrukken met 100kg en schiet normaliter in de error. (en deze error neem je weer keurig op in je stop lus)
zacht aluminium (99.95%Al) is, niet geschikt om stijve constructies mee te maken.
de e-modulus van aluminiumlegeringen ontlopen elkaar niet veel.

In simulatie; statische belasting; stukje aluminium van 5083 vs 7075, 15x25x200mm; in het midden op de brede kant 150N uitgeoefend;
5083 buigt 0,006476 en 7075 0,006233mm

Mijn advies; gebruik iets meer goedkoop aluminium en het werkt beter dan minder van ongeveer het best verkrijgbare aluminium. Enorme voordeel aan toolingplaat (gebruik het zelf ook voor de maat-kritische delen op mijn nieuwe kleine frees) is dat het mooi maatvast is en bij verspanen niet vervormd.
In mijn ogen lijkt een enkele spindel mij gunstiger: minder onderdelen, geen kans op “scheefheid” doordat de ene motor/spindel niet helemaal hetzelfde doet als de ander
Hier bega je een fout. Grootste probleem bij je breedte is dat je portaal scheef wil trekken als je hem uit het midden belast. Dit voorkom je niet. Zeker als je met bv adaptive clearing ineens 15 of 20mm diep wilt gaan, komt er toch wat kracht op de frees te staan; je portaal heeft dan juist baat bij een dubbele aandrijving. robocnc had ook spijt dat hij destijds niet geluisterd had naar de adviezen om zijn eerste portaal te bouwen.

Doe jezelf voor de eerste machine een lol; bouw hem simpel. Er is genoeg wat je moet leren met verspanen en de inzichten die je opdoet zijn vast een reden om binnen de kortste keren aan een MKII te beginnen..
Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door Jorgmungandr »

Zo, dat is nog eens goed binnenkomen. Binnen zo'n korte tijd zo veel (en nuttige) reacties!
Ballegooijen schreef:Hallo Rik, welkom op het forum.
Zo maar even een eerste vraag: Heb je de open source portaalfrees gezien? Een compleet uitgewerkte machine die uitstekende prestaties levert en waar materiaallijsten, schema e.d. beschikbaar zijn.
Hier heb ik zeker al naar gekeken, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het hele draadje nog niet door ben. Misschien toch de "clean" versie eens doorlezen...
flex schreef:Hoi,

Als je een beetje pressies freeswerk wil doen in non-ferro (kunststof en aluminium) is closed loop toch wel aan te raden. Het gaat er hier om dat als de frees ff moeite krijgt (bv spanen mee gaat snijden) deze toch een paar micro stapjes mocht gaan missen. en dan klopt er vervolgens niks mer van je maatvoering. Tevens kan de fout zich gaan verergeren door dat hij bij een andere richting meer materiaal voor de frees komt als dan bedoeld, waar door hij ook weer stappen kan gaan missen.
Voor 3D printers en plasma tafels waar weinig tot geen krachten op de kop komen is dit probleem minder aanwezig en is open loop geen probleem.
Ik denk dat dit voor mij nog wel het belangrijkste leerpunt is: niet onderschatten hoeveel invloed het daadwerkelijke verspanen heeft op de machine.
DaBit schreef:Och, closed loop steppers hebben zo hun voordelen en de meerprijs valt ook wel mee tegenwoordig.
Toch nog maar eens goed naar kijken dus!
DaBit schreef: Je vraag 1 is over het hele Internet honderden keren behandeld, ook hier op dit forum. Even wat inlezen.
Ik lees inderdaad veel goede dingen over de "open source" methode. Het ging mij vooral om de specifieke voor/nadelen tov een enkele spindel.
serum schreef: Hier bega je een fout. Grootste probleem bij je breedte is dat je portaal scheef wil trekken als je hem uit het midden belast. Dit voorkom je niet. Zeker als je met bv adaptive clearing ineens 15 of 20mm diep wilt gaan, komt er toch wat kracht op de frees te staan; je portaal heeft dan juist baat bij een dubbele aandrijving. robocnc had ook spijt dat hij destijds niet geluisterd had naar de adviezen om zijn eerste portaal te bouwen.
Serum draagt hier een sterk argument aan, iets waar ik dus nog te weinig rekening mee heb gehouden.
serum schreef: Verhaal over krachten en efficiëntie wat een beetje te lang is om te quoten...
Duidelijk. Wellicht was ik een beetje onduidelijk met mijn verhaal over moment en kracht. Wat ik bedoelde was dat er eigenlijk maar een heel klein moment nodig is om met een KO spindel een relatief zwaar "iets" te laten bewegen. Hier dus wederom geen rekening gehouden met het verspanen zelf...
serum schreef:
zacht aluminium (99.95%Al) is, niet geschikt om stijve constructies mee te maken.
de e-modulus van aluminiumlegeringen ontlopen elkaar niet veel.

In simulatie; statische belasting; stukje aluminium van 5083 vs 7075, 15x25x200mm; in het midden op de brede kant 150N uitgeoefend;
5083 buigt 0,006476 en 7075 0,006233mm
Je hebt zeker gelijk betreffende de elasticiteit, echter de treksterkte verschilt nogal wat (105-145MPa voor 1050A tov 228-317 en 503-572 MPa voor respectievelijk 5083 en 7075). Helaas kan ik 1050 niet even snel simuleren (zit niet in mn fusion360 library, morgen eens uitzoeken hoe ik meer materialen toevoeg). 1050A is in principe geen legering, maar "commercieel puur" aluminium, en dus een beetje uitzondering op de regel.

Grootste probleem is echter dat eerder genoemde zaak maximaal 8mm dikte levert, wat sowieso te weinig is voor wat ik van plan ben. Je noemt een aantal alternatieve opties, hier zal ik zeker eens naar gaan kijken!

Als ik weer wat tijd te besteden heb zal ik nog eens goed naar mijn ontwerp kijken, en hier dan ook wat plaatjes van posten, dat zal het voor jullie ook makkelijker maken om feedback te geven. Daarnaast ga ik mij eens inlezen in de verschillende controllers, en de verschillende genoemde leveranciers. Ik heb in ieder geval weer heel wat bijgeleerd, bedankt allen!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jorgmungandr schreef:Het ging mij vooral om de specifieke voor/nadelen tov een enkele spindel.
serum schreef schreef: Hier bega je een fout. Grootste probleem bij je breedte is dat je portaal scheef wil trekken als je hem uit het midden belast. Dit voorkom je niet. Zeker als je met bv adaptive clearing ineens 15 of 20mm diep wilt gaan, komt er toch wat kracht op de frees te staan; je portaal heeft dan juist baat bij een dubbele aandrijving. robocnc had ook spijt dat hij destijds niet geluisterd had naar de adviezen om zijn eerste portaal te bouwen.
Daarnaast moet je bij een centraal aangedreven portaal, iets onder je tafel door hebben, want in het midden zit immers die aandrijving.
Je tafel moet dus extra stijf van zichzelf zijn omdat ie alleen voor en achter ondersteund wordt.

Er zijn wel wat ontwerpen hier waar gebruik gemaakt is van een bestaande vlakplaat of oude gietijzeren opspanplaat, waar alles op gebouwd is. Dan is je basis in ieder geval lekker stabiel. Je schroeft er geleidingen tegenaan en je kunt met je portaal beginnen.(nou ja, beetje kort door de bocht)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door serum »

Qua controller kan ik je Edingcnc van harte aanbevelen; veel ervaring hiermee op het forum. Download de software eens, als de intuitiviteit van Fusion je aanstaat, kan je vast uit de voeten bij eding. Mocht je het handig vinden, mag je altijd eens bij mij langskomen voor een bezoek.
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door noteborn »

hoi,

hierbij de link naar de reportage van mijn freesbank.
hoop dat je er wat mee kunt

groet rob

https://www.dropbox.com/s/do0jc9byn3wz6 ... czone.ppsx
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door vincent1971 »

Of kijk eens naar grbl. Besturingssoftware voor cnc. Open source en beschikbaar voor zeer veel microcontrollers en de nodige besturingssoftware voor pc.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door benkr »

Ik heb de discussie over één of twee spindels voor de X-as aandrijving maar zijdelings gevolgd.
Maar als ik nu de foto's zie dan kan ik je redelijk zeker voorspellen dat je problemen gaat krijgen, een enkele spindel met degelijke lineaire geleidingen zou ik nog wel aandurven, er is dan toch nog redelijk wat kracht nodig om de zaak scheef te trekken, met die ondersteunde geleidingen kost dat nauwelijks kracht, je bent dus redelijk zeker van flinke tolerantieproblemen wanneer je naar de zijkanten van de tafel gaat om wat dan ook te verspanen. Ik vind het zonde van het verder degelijke ontwerp, en later alsnog veranderen is een hele boel werk.
Maar goed, we zijn allemaal eigenwijs en moeten kennelijk allemaal door schade en schande wijzer worden, ik ben benieuwd wanneer je aan de upgrade gaat beginnen.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door flex »

Voor een enkele KO op de lange as is het zeker wel aan te raden om de portaal niet op een enkel kort wagentje te bouten maar op 2 wagentjes per zijde en deze nog zo ver als haalbaar van elkaar zetten. En probeer de hartlijn van de spindel in het midden van de 2 wagentjes te zetten. Dan is het het minste koppel tov de wagens en meeral een dwarskracht.
Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door Jorgmungandr »

noteborn schreef:hoi,

hierbij de link naar de reportage van mijn freesbank.
hoop dat je er wat mee kunt

groet rob

*link verwijderd*
benkr schreef:Ik heb de discussie over één of twee spindels voor de X-as aandrijving maar zijdelings gevolgd.
Maar als ik nu de foto's zie dan kan ik je redelijk zeker voorspellen dat je problemen gaat krijgen, een enkele spindel met degelijke lineaire geleidingen zou ik nog wel aandurven, er is dan toch nog redelijk wat kracht nodig om de zaak scheef te trekken, met die ondersteunde geleidingen kost dat nauwelijks kracht, je bent dus redelijk zeker van flinke tolerantieproblemen wanneer je naar de zijkanten van de tafel gaat om wat dan ook te verspanen. Ik vind het zonde van het verder degelijke ontwerp, en later alsnog veranderen is een hele boel werk.
Maar goed, we zijn allemaal eigenwijs en moeten kennelijk allemaal door schade en schande wijzer worden, ik ben benieuwd wanneer je aan de upgrade gaat beginnen.
Mogelijk gaat hier iets mis in de communicatie, foto's van Rob "noteborn" waren bedoeld als inspiratie voor mij, en zijn dus geen foto's van wat ik van plan ben. Ik zit nog diep in de ontwerp/planning fase, en heb nog geen spaan aluminium aangeraakt wat dit project betreft...

Ik heb vandaag gekeken naar de opties die de Eding controllers bieden, en ik moet zeggen, dit ziet er zeker mooi uit. Wat ik me wel af vraag (en ik ben mij bewust dat dit een persoonlijk ding kan zijn), is een 400 euro cnc controller ook daadwerkelijk zo veel beter dan bijvoorbeeld een PoKeys bord van een vierde van de prijs? Ik ga nog eens rustig verder kijken, wellicht vind ik het antwoord dan zelf wel. Ervaringen zijn echter altijd welkom!

Wat betreft de "een versus twee spindels voor de y-as" discussie: na de verkregen feedback neig ik toch meer naar een oplossing met twee spindels, "voor de zekerheid". Ik heb na de tip van Sven eens rondgekeken in de ebay store van Chai, en heb gezien dat hij ook setjes van vier spindels (2*y, 1*x en 1*z) levert, en de prijzen vallen me niks tegen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het opvragen van specifieke maten/eindbewerkingen bij deze verkoper? Het meeste wat hij verkoopt is te lang voor wat ik van plan ben. In Nederland laten nabewerken is altijd een optie, maar volgens zijn eigen beschrijving levert hij ook maatwerk, wat toch wel praktisch zou zijn...
Plaats reactie