Help, ik heb een portaalfrees !?!

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door serum »

Welkom op dit mooie forum!

Vind het toch altijd fascinerend dat zo rond de wintermaanden de topics toenemen met mensen zoals jij :) Zoals je zo netjes 'nummer zoveel die onvoorbereid aan deze hobby begint'

Allereerst het goede nieuws;
Je hebt een werkende machine gekocht, da's prachtig, maar een slechte leerschool.

Ik zou eens kijken naar UCCNC, of naar Estlcam icm een grbl breakout. (estlcam kan je ook meteen inzetten voor je cad/cam, maar als je fusion hebt, heeft Fusion in dit geval voor het leeuwendeel mijn voorkeur).

Helemaal handig; aangezien hij een parallele poort heeft, kan je hem ook prima besturen met bv. linuxcnc

Octoprint heeft wel wat features om een CNC te besturen. Zoek maar eens op octoprint for cnc (google)

En foei! je mks base v1.3 (closed source) GEEN smoothieboard noemen. Ga je schamen. Smoothieware compatible, omdat er een commerciegeile Chinees is geweest die de 'open source' community leegrooft en vervolgens met closed source verder gaat. Geen greintje respect voor het intellectuele eigendom. Je hebt een smoothieware compatible bord.

Ik ga nog even door met het slechte nieuws; de niet ondersteunde assen zijn niet super-stabiel, Te harden, omdat ze per 2 komen, maar de Z-as spant wel de kroon. Ik denk als je daar je bakje vanillevla mee wilt roeren, dat je al serieus een aanslag doet op de toenemende metaalmoeheid van het stuk metaal waar de assen op staan. (geintje natuurlijk, maar uberstabiel zijn ze helaas niet)

Je zou er aluminium mee kunnen versnipperen, maar dan wel met een dusdanig kleine voorzet/afname dat je meer aan het poetsen dan het verspanen bent. (zoek eens op het begrip 'chatter')
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door serum »

Voor mij is de wintertijd ook weer inherent aan meer hobby, denk dat dat techneut/hobbyist eigen is.

Reden dat niet ondersteunde assen bij printers werken is dat er geen krachten op de kop komen te staan. Wel heb je meteen een goede reden te pakken waarom eigenlijk iedere printer met ronde assen last heeft van 'ringing' (als de motoren+aansturing in ieder geval geen rekening houden met de relatief slappe constructie)

Je hebt een prima stap genomen om aan CNC frezen te ruiken; klein en goedkoop beginnen en je leert vanzelf de tekortkomingen van je machine. Zo is Ballegooijen begonnen met een balsahouten basis en met naaigaren aangedreven ladegeleidingssysteem met trilmotoren uit Nokia 3310's (ik geloof 2 per as). Ondertussen heeft zijn gepimpte machine al serieus aluminium staan verspanen. (eerste deel van het verhaal kan licht geromantiseerd zijn in het voordeel van de verteller)

Leeftijd speelt geen rol bij een machine. Echt niet. er is weinig ontwikkeld op gebied van hardware; in 2009 had je ook al epoxy graniet, lineaire geleiders met voorspanning en hoognauwkeurige kogelomloopspindels.

De lagering van je geleiders; is dat een bronzen bus of kunststof? D

Voor je verspaan-wensen; zoek op internet eens naar feeds en speeds icm het materiaal dat je wilt verspanen, zoek een controller die compatible is met Fusion360 en maak je de CAM van fusion machtig.

Ik ben bang dat je machine qua stijfheid onderdoet voor een Shapeoke, dus zet laag in met de feeds en speeds, is mijn advies. Zorg dat je een controller krijgt waarmee je gedurende je freesopdracht de snelheid kan verhogen/verlagen. Je krijgt dan al snel een fatsoenlijk gevoel bij wat de machine kan.

Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden. Ik vind het sowieso dapper van je dat je er zo ingesprongen bent!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Ballegooijen »

Je opmerking over de assen piekt wel mijn interesse. Ik heb hier, vanuit mijn ervaring met 3d printers, geen kijk op. Als je me eens met de neus in de richting van meer informatie hierover kan zetten dan lees ik hier graag meer over.
Als je mijn draadje eens doorleest dan krijg je er wellicht kijk op https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13339
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door serum »

Je laat 'trilmotoren uit de 3310' vallen en hij is weer paraat! ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Ballegooijen »

Je laat 'trilmotoren uit de 3310' vallen en hij is weer paraat!
Ja, daar staat mijn laptop op ingesteld :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door benkr »

Ik ga me onthouden van commentaar op de machine zelf, zoals je zelf al stelt kan het altijd beter, dat geldt zeker ook voior deze machine.
Wil je snel aan de gang met een moderne PC er naast en moet het daarbij ook nog betaalbaar blijven dan is mijn advies om een Leafboy77 kaartje te kopen en dat zelf of met behulp van een medeforumlid aan de machine te knopen, dat moet in een middag voor elkaar te krijgen zijn terwijl de kosten beneden de 100 Euro zullen blijven. zeker als je aan een gebruikt kaartje kunt komen.
Voor wat beterft de besturingssoftware zit je dan eigenlijk vast aan Mach3.
Mach3 werkt tot 500 regels zonder licentie, dat is voorlopig (maar niet zo heel erg lang denk ik) genoeg.
Als CAM software kun je dan Fusion 360 gebruiken, dat is ook gratis en heeft een Mach3 postprocessor.

De Leafboy77 interface heeft een USB aansluiting dus dat draait eigenlijk op elke PC, inclusief laptops.

Om hulp van medeforumleden te krijgen is het heel handig te weten waar je ergens in het land zit, is het misschien een idee om je woonplaats bij je (nick)name te vermelden?
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door joeljonker »

Wellicht financieel te enthousiast... Maar in Fusion 360 zit standaard een postprocessor voor EdingCNC. Dus dan hoef je niets anders te leren dan het CAM gedeelte van Fusion en omdat je met Fusion al bekend bent zal dat dan wel snel gaan.

Tevens als je dan je volgende machine (ja die komt in de toekomst!) gaat bouwen dan heb je meteen een mooie aansturing.

Is natuurlijk wel wat duurder, maar ondertussen komen die kaartjes ook wel tweedehands voorbij.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Ballegooijen »

Ik weet niet waar je zit maar je bent bij mij van harte welkom om eens van dichtbij de frees aan het werk te zien.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door serum »

Lijkt mij een no-Brijner..
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie