3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door DaBit »

Oudste smurf (8) heeft vanmiddag een paar uurtjes met diverse drones mogen spelen. Hij had het er al langer over dat-ie zo'n ding wilde, maar nu komt er helemaal niks anders meer uit. En 'daar ben jij nog te klein voor' kan ik ook lastig volhouden; die jongen pakt het besturen van die dingen vlotter op dan ik.

Het bezwaar wat ik er tegen heb is dat die dingen vrij kwetsbaar zijn. De goedkope drones waren vanmiddag nog amper te sturen, en ik heb ook de stukken af zien vliegen van iets dat vast ergens in de 4 cijfers zat kwa aanschaf.
Nu is die oudste van mij het type dat je een blok gewapend beton kunt geven om mee te spelen, dan duurt het hooguit wat langer voor het stuk is. Dan kan Sinterklaas nog gauw naar de winkel rennen en voor een paar tientjes wat op de kop tikken, maar ik vermoed dat het ding de kerst niet ongeschonden haalt en reserveonderdelen kopen zal ook wel tegenvallen.

Nu heb ik een 3D printer. Een 3D geprinte drone zou in ieder geval het voordeel hebben dat zo'n ding met 50 gram ABS of nylon en een paar uur wachten weer de lucht in kan. Hij kan 'm dan ook mooi zelf in elkaar zetten en in dat proces de boel een keer goed vernaggelen. En het zou nog wel eens mee kunnen met de fantasie. Zou best leuk zijn als je er wat lego-blokjes aan kunt hangen bijvoorbeeld; dan kunnen de laserwapens, ijsgeweren, schietkanonnen en witte ninjas ook mee. Verder ga ik die jongen niet zomaar dingen kado geven, en dat geld ook als ik naar de winkel moet rennen voor gesloopte drone-onderdelen. Dat geld niet iets is dat uit de lucht komt gevallen moeten kinderen ook leren vind ik. Maar als het uit de printer komt is het makkelijker om daar wat soepeler mee om te gaan want dat kost 'niks'.

Idee is iets kleins dat ook binnenshuis nog gebruikt kan worden en dan niet al te gek veel schade aanricht als het ergens tegenaan vliegt. En als het honderden euros kost is het ook niet leuk.

Nou ben ik bepaald niet de eerste met dat idee, en er is dus knap veel te vinden. Welke zijn nou de moeite waard en welke niet? En elektronica+batterij+motortjes+propellors+reservepropellors+nogmeerreservepropellors, is dat als kit te koop en wat moet je wel en niet hebben?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door stef stuntpiloot »

Mijn ervaring is dat met de meeste drones die uit china komen gebruik maken van frames van goedkoop plaatmateriaal, het nadeel is dat hoewel het er sterk uit ziet (bijv die "carbon" frames) maar in de praktijk niet veel kunnen hebben. Die carbon frames maken meestal gebruik van glasvezel kern met een dun laagje " carbon look" (glasvezel met zwarte hars) of een dun laagje daadwerkelijk koolstof. Ik heb een tijd geleden zelf een aantal frames gemaakt en er ook wat van verkocht. Die hebben crashes van 100 km/h de grond in overleefd, toch een teken dat het gebruiken van goed materiaal zin heeft.

wat betreft het printen: Ja het kan, het gaat ook redelijk eenvoudig. De nadelen zijn: het is snel lomp qua vorm en weegt al snel behoorlijk wat als je hem een beetje sterk wil hebben. Wil je hem niet te zwaar en maak je hem dunner, dan kan hij een stevige landing vaak al niet hebben (daarnaast zal bij stevig gas geven en sturen het frame door zijn flexibiliteit vervormen). Ondanks de nadelen van een geprint frame kan het een leuk en leerzaam gezamelijk project zijn met je zoon en je kan meerdere frames in korte tijd ontwerpen en printen.

Wil je wel een frame maken maar dan een die stevig is en niet veel onderhoud/reparaties nodig heeft? Kijk dan eens naar FR4 (G10) glasvezel. 4mm voor de poten en 2mm voor de framedelen moet zat zijn.

Als je interesse hebt kan ik nog wel even kijken of ik de cad modellen nog heb liggen van mijn laatste frame:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door DaBit »

Och, vooralsnog ben ik op zoek naar het modelletje 'kinderspeelgoed'. Zeg maar modelletje 34,95 bij de intertoys. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat bezit van de zaak het einde van het vermaak betekent.

Moest het serieus moeten zijn dan zou ik frezen uit schuim, bekleden met wat unidirectioneel carbonvezel voor de buigstijfheid van de armen + kevlar voor de taaie huid en dan het schuim eruit spoelen nog een mooiere constructiemethode vinden om het degelijk, stijf, licht en een mooi organische vorm te krijgen. Dat zou ik dan weer best leuk vinden, maar dan word het pappa z'n projectje en die heeft al projectjes genoeg :lol:

Voordeel van 3D-printen is inderdaad dat je vrij snel iets kunt wijzigen, voor een euro aan materiaal kun je best veel printen, en zo erg is het helemaal niet als het stukgaat bij lomp gedrag. Het werkt bij jongens van 8 toch zo dat het gedrag steeds lomper word tot het wel stuk gaat, ook al maak je het ding van unobtainium. In ieder geval bij die van mij en z'n vriendjes. Moet ook; als je niet uit kunt vinden wat het kan lijden dan leer je ook weinig. Maar het is wel fijn als ik dan kan zeggen: 'OK, als jij netjes de tafel afruimt en je boek leest dan maak ik een nieuw rotorarmpje voor je. Wel zelf erop zetten.'. Nog afgezien van het feit dat ABS ook heel makkelijk te lijmen is.

Daarvoor zou ik een ontwerp moeten hebben dat redelijk werkt, en ergens een kitje met de niet-print-delen.

Offtopic: Sterkte en stijfheid vind ik trouwens helemaal niet tegenvallen bij dat 3D-print-gedoe. Het materiaal is niet al te gek sterk en stijf, maar je hebt vrijwel volledige vormvrijheid. Met wat grotere secties, dunne buitenwandjes en bijvoorbeeld een honeycomb infill verbaas ik me toch regelmatig over de stijfheid en sterkte van die paar gram plastic.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door stef stuntpiloot »

Dan had ik inderdaad je plan verkeerd begrepen. Als dat de categorie is waarnaar je kijkt wordt het natuurlijk ook veel eenvoudiger.

Ik ben benieuwd naar wat je er mee gaat maken. Het is in ieder geval leuk om mee te experimenteren!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door serum »

Vraag is wat hij ermee wil. Vermoedelijk flv vliegen. (En da’s leeeuwk kan ik je vertellen) Als hij wil leren vliegen, kan ik adviseren om een speelgoedquad te kopen waar silverxx firmware op kan. Je bent dan 12e voor het hele vliegende deel incl zender en accu kwijt en kan dan keurig vliegen in zowel level als in acro mode.

Ik heb zelf ondertussen aardig wat quads gevlogen, ontworpen en gebouwd.

Voor de beginner zou ik daarmee beginnen. Je kan ook een fatsoenlijke 10dof regelaar met gps kopen en hierop inav installeren en zo instellen dat de failsave een return to home is.. bij paniek, schakel de zender uit en hij parkeert hem op je schoot.. :mrgreen:

Je kan hem dan vliegen in level en acro en hebt de mogelijkheid om met een gps hold hem alsnog te besturen.

Er zijn nu ook diverse goed betaalbare rtf sets verkijgbaar, die ontwikkeling gaat knap hard, ik houd dat niet zo fanatiek bij.

Ondertussen vlieg ik graag in ‘line of sight’, altijd in acro en zo af en toe een avondje met de fpv bril op.

Blijft een geinige hobby, maar momenteel ff geen tijd voor.. heb nog wel een h101 over waar silverxx firmware op kan, mocht je dat geinig vinden
pc50kd
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jun 2013 13:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door pc50kd »

Je zou eens kunnen kijken naar de Doinker
Is een open source ontwerp waarbij de files om te printen gratis beschikbaar zijn.
Ook kan er FPV op, heeft hij een redelijk goede controller en is best robuust.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door Leeuwinga »

keuze genoeg....https://www.thingiverse.com/thing:2004357/#files
Ik heb zelf veel gebouwd en geexperimenteerd en in China gekocht.
Heb nu een DJI Spark, dat is een uiterst stabile drone , mijn 8 jarige kleindochter
kan er zelfs mee vliegen
gerkon
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:06
Locatie: lisse
Contacteer:

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door gerkon »

https://www.indiegogo.com/projects/nimb ... cing-drone#/

deze is wat boven budget maar wel stevig misschien om ideeën op te doen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door Sven »

Zou een droon niet robuuster zijn als je 'm van 2,5D gevormd vliegtuig triplex maakt?
Dat is dan wel hout maar ook jij zou daar mee moeten kunnen werken..
MDF is je immers ook al gelukt. ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door DaBit »

Die Doinker vind ik wel een geinig dingetje, da's nou eigenlijk net wat ik voor ogen had. Niet te groot, niet te complex, wat eigen knutselwerk benodigd.

Totdat je de prijzen gaat bekijken; komt vlot boven de 200 euro uit. Da's leuk voor de hobby, niet voor kinderspeelgoed. Gat met zo'n 30cm ding die automatisch loopings kan compleet met camera bij de discountzaak is te groot, en kan ik ook niet maken tov de andere smurf.

Die H101 lijkt heel erg op een van de dingen waar smurf gisteren mee gespeeld heeft overigens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door QupiX »

Je kunt ook kijken naar de Tiny Whoop, beetje klein dus vooral geschikt voor binnen (of buiten met weinig wind), camera'tje voor flv. En grootste voordeel: Thingiverse staat vol met onderdelen zoals frames, cameramounts e.d. dus als er wat stuk gaat zou je dat redelijk makkelijk opnieuw moeten kunnen fabriceren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door serum »

Die tiny whoop is ondertussen alweer redelijk achterhaald, daar zijn mooie brushless modelletjes voor beschikbaar op banggood met een nog lagere AUW.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door DaBit »

Kleine en lichte drones zijn voorlopig even handiger; het ding zal nog wel eens ergens tegenaan vliegen en het weer buiten is niet erg best.

Als het goed is valt er binnenkort een Floureon H101 drone op de mat. Dat ding snapt ook alternatieve firmware. Zal vooralsnog wel even goed genoeg zijn. En als de smurven 'm slopen dan ben ik er inmiddels wel achter dat het zakje onderdelen voor zo'n ding ook wel voor beschaafde bedragen kan, en kliederen in Fusion kan ik ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door ErwinL »

Mogelijk dat het voor die kleine drones al snel te zwaar wordt, maar mogelijk is zoiets er omheen bouwen een idee.
http://www.dji.com/newsroom/news/dji-an ... ce-to-uavs
Plaats reactie