Optocoupler aansturen door een benaderingsschakelaar.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vosreinard
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2014 14:24

Optocoupler aansturen door een benaderingsschakelaar.

Bericht door Vosreinard »

Ik zag ergens dat een optocoupler werd aangestuurd door het te schakelen met een relais. Dit relais op zijn beurt wordt weer bedient door een benaderingsschakelaar. Nogal omslachtig leek me.
Ik heb geprobeerd om het relais te vervangen door een NPN transistor BC547. De collector daarvan staat in serie met de LED-diode van de optocoupler en een weerstand van 1K Ohm. De emitter ligt aan 0V. Wordt de base door de benaderingsschakeleaar via een 1k Ohm aangestuurd dan gaat de LED-diode maximaal aan, wat ook goed is. Maar ook als de base van de transistor geen spanning heeft (normale stand van de benaderingsschakelaar) dan is de LED-diode zwak aan. Ik heb dit getest door de diode van de optocoupler te vervangen door een gewoon LED-je. Blijkbaar lekt de transistor. :oops:
Is dit normaal? Is er een betere schakeling mogelijk? Wat voor schakeling heb ik dan nodig?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Optocoupler aansturen door een benaderingsschakelaar.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die optocoupler is een LED die een transistor open stuurt (laat schakelen)
Die LED kun je direct aansturen vanuit de naderingsschakelaar + serie weerstand. Die transistor kan dan je ingang hoog of laag maken.
Beetje kort door de bocht verklaard, voor de exacte details moeten er wat meer gegevens komen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Optocoupler aansturen door een benaderingsschakelaar.

Bericht door audiomanics »

Ik begrijp uit je verhaal dat je een PNP proxy hebt?
In de onbekrachtigde staat heeft zo'n proxy veelal een zwevende uitgang.
In bekrachtigde staat wordt de uitgang naar +V (voedingspanning van de proxy) getrokken in het geval van een PNP (open emitter ofwel emittervolger) en naar de nul toe in het geval van een NPN proxy (open collector)
Die extra BC547 fungeert dan als inverter en bij een zwevende basis kan je alles uit de ruimte oppikken.
Een trekweerstandje van de basis naar de massa toe zou dat moeten oplossen. (100k ofzo)
Als je de kathode van de led aan massa en anode van de LED, via een weerstandje, direct aan de uitgang van de proxy legt, en het is een PNP proxy, dan zou het direct moeten werken.
Andersom, als het een NPN proxy betreft, dan leg je de anode aan een willekeurig beschikbare voedingspanning via de weerstand die bij die spanning hoort en laat de kathode door de uitgang van de proxy naar massa schakelen.
Overigens kan je in de meeste gevallen, als de voeding van je proxy en de ingang van de controller een gemeenschappelijke massa (en eventueel voeding) hebben, de proxy ook rechtstreeks aansluiten op de controller..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie