Delta printer met 3 extruders

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Nadat er van alles tussen is gekomen (waaronder de aankoop en installatie van mijn nieuwe freesmachine) ben ik weer verder gegaan met de 3D printer. Het volgende onderwerp op de lijst zijn de bewegende onderdelen, specifiek de snaaraandrijving, plaatsing van de motor en de montagepunten voor de endeffector.

Omdat ik in mijn ontwerp er voor gekozen heb om de lineargeleiding onder een hoek van 90 graden te plaatsen, binnenin twee 40x40 extrusie profielen zaten er wat extra uitdagingen bij de installatie.

1 - De beschikbare ruimte is beperkt omdat ik tussen twee extrusieprofielen moet werken (totale ruimte is 1200x40x55mm waarvan 55mm de ruimte tussen de profielen is, 40mm de dikte van het profiel en 1200mm de totale hoogte van de printer zelf is (excl voet))

2 - De montage is onder een hoek van 90 graden. Dit betekent dat ik een bevestigingsblok moet maken dat deze hoek maakt naar binnenin de printcabine

3 - Met deze beperkingen moet ik er alsnog rekening mee houden dat de snaaraandrijving exact parallel moet lopen aan de lineargeleiding


Er zijn verschillende manieren hoe je deze uitdaging aan kan pakken. In het verleden heb ik gebruik gemaakt van hoekijzers (aluminium) en plaatmateriaal. Ik had toen minder machines en gereedschap tot mijn beschikking waardoor ik met punt 3 hierboven bijvoorbeeld geen rekening kon houden.

Ik ga in deze nieuwe versie gebruik maken van geprinte onderdelen in combinatie met gedraaide onderdelen. Ik heb de concept versie nu in cad uitgetekend, geprint en geïnstalleerd en het past in één keer precies zoals ik voor ogen had!

Afbeelding

Dus wat heb ik nu nieuw gemaakt zijn de montageblokken voor op de linearkarren, de montagepunten voor de vrijloop wielen (terugkeer punt van de aandrijfriem) en de motor bevestiging.

Afbeelding

Afbeelding


Foto's van de daadwerkelijke onderdelen zal ik vanavond later maken.

Op de to-do lijst:
- Alle onderdelen nu in definitieve configuratie maken
- Installeren op de printer
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

En weer een videotje van de bouw. Dit keer wat saaier maar ook het maken van video's is leren!

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Ballegooijen »

Misschien een domme vraag maar wat zijn de voordelen van een Delta printer ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ze kunnen in theorie sneller en het werkstuk is veel beter te zien dan bij een carthesian model. Ondanks dat zal ik in de toekomst geen Delta printers meer bouwen omdat ze veel meer nadelen hebben dan voordelen.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door frank »

Kun je dat wat beter omschrijven Stef?
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

De voordelen of de nadelen?
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door frank »

Sorry, ik bedoelde de nadelen.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door serum »

Besturing is denk ik een argument wat aangevoerd zou kunnen worden als nadeel. Ik ervaar dat zelf niet zo.

Ik gebruik momenteel een fork van smoothie die met wat slimmigheden een simulated annealing uitvoert en hiermee toch binnen de 0,01mm blijkt te werken voor de eerste laag.

Daarnaast heb je met een delta doorgaans een bowden-extruder. Niet geschikt voor zachte flexibele filaments.

En je volume van een delta is voor het effectieve werkbereik erg groot.

Je kan de printer wel makkelijk upscalen naar een flink formaat printer.

Zo'n delta is echt begeisterend om in actie te zien. Acceleratie van 9000mm/s2 en een snelheid van 20m/min is toch geinig om in actie te zien bij de tussentijdse 'sprints'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Inderdaad.

Dus een aantal belangrijke nadelen:

- Omvang printer ten opzichte van het printbereik is een stuk slechter ( Hoogte printer is minimaal 2x de hoogte van het werkbereik)

- Afstellen van de 3 pilaren tenopzichte van elkaar lastig

- Stijve constructie maken is door het ontbreken van haakse hoeken op belangrijke punten een stuk lastiger dan bij carthesian

- Resolutie is dynamisch ( middenin het printbereik heb je ene veel hogere effectieve resolutie dan aan de randen van je bereik)

- In de meeste gevallen werkt het met een bowden systeem (deze gaat overigens direct feed worden)

- plaatsing in een ruimte is altijd een beetje vreemd (niet efficient)

- Vraagt veel van de controller, dus je moet een snelle hebben wil je een delta zonder problemen aansturen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

@ serum, je kan carthesian ook ERG snel maken, het vraagt alleen wel om wat serieuzere componenten. De volgende machine die ik wil maken gaat op basis van servo's zijn en die carthesian setup moet 60m/min zonder problemen kunnen halen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door serum »

Wat dan weer als voordeel kan gelden is dat je voor iedere lineaire beweging in de x of y altijd actie van de 3 pilaren gecombineerd nodig hebt; en altijd op verschillende snelheden en de drie pilaren lopen nooit lang op dezelfde snelheid; hierdoor zijn resonanties die veroorzaakt kunnen worden door de steppers eigenlijk niet aanwezig en niet zichtbaar in je printbeeld. (maakt het trouble-shooten dan wel lastiger)

Resolutie; is het center per definitie de plek met de hoogste resolutie? De armen staan dan met zijn drieen in de kleinste hoek. Beweging van de motoren hebben daar het grootste effect.

Die 20m/min was een richtlijn; neem servo's en combineer die met een delta en je hebt iets raps in handen.

positionering kan natuurlijk altijd snel, maar het geeft een mooie indruk.

Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door EBos »

stef stuntpiloot schreef:@ serum, je kan carthesian ook ERG snel maken, het vraagt alleen wel om wat serieuzere componenten. De volgende machine die ik wil maken gaat op basis van servo's zijn en die carthesian setup moet 60m/min zonder problemen kunnen halen.
Heb je daar al servo's voor op het oog? En zo ja, welke?

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Yep, zelfde merk dat ik ook wil gaan gebruiken voor de BF30 naar CNC conversie: Teknic Clearpath servo's Exacte type heb ik nog niet, dat ga ik in overleg met hen doen als ik de plannen verder heb uitgewerkt. Geen schande om met de fabrikanten te overleggen, heb ik ook gedaan toen ik de nieuwe lagers installeerde in mijn 2.2kw spindle. Heb toen gebeld met SKF om de juiste voorspanning, juiste smeermiddel en juiste hoeveelheid smeermiddel te bepalen. Ze hebben me daar toen erg goed mee geholpen!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ben overigens druk bezig geweest met onderdelen maken. En heb even de lagerkar blokken iets aangepast zodat de trigger voor de limitswitches ook ingebouwd zit:

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie