CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door Toxiq »

Na een tijdje op onregelmatige basis hier meegelurkt te hebben, een keertje na de open dag is het eindelijk zo ver gekomen
Ik heb een CNC-frees gekocht, Deze komt medio januari/februari

Nu ben ik nog zo groen als gras op CNC gebied en moet dus alles nog gaan leren
Daar ik niet zo goed leer uit boekjes maar wel van het doen is (straks) de aanwezigheid een groot pluspunt voor mij

Voor de machine heb ik natuurlijk freesjes nodig
Ik denk het volgende te gaan frezen:

- Hout (Hobbymatig knutsel ik veel met hout)
- Brons (brandstempels maken)
- Alu (ik bezit een speciale schaafmachine, die is deels uit alu gemaakt, deze is stuk en ik zou graag een nieuw onderdeel maken (het is redelijk recht toe, recht aan)
Perspex (wie van jullie heeft ze niet gemaakt, van die leuke verlichte naambordjes enzo)
Trespa (leuke dingen gezien (ook hier)) wil ook proberen

Da's nogal een handvol, de hoofdmoot zal zeker hout zijn in het begin

Kunnen jullie me wat tips geven waar ik moet letten, wat voor freesjes koop je voor welke bewerking etc
Ik zoek zeker geen freesjes van de hoofdprijs, ik ga er van uit dat ik er nog wel eens hier en daar wat zal verpesten
Dus iets dat qua prijs/kwaliteit in verhouding staat met de leercurve
Waar kopen jullie je freesjes ? ebay, of zijn er degelijke Nederlandse adressen die vriendelijk geprijst zijn ?

Alvast bedankt
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door serum »

Wat voor machine heb je gekocht? (als het zo'n uitvoering is met een 300w dc motor, zou ik niet groter gaan dan 4mm frezen, en heb je er 1 met een 9kw spindel kan je flink grotere frezen gebruiken.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door keesfrees »

handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door Toxiq »

Het is geen chinese bank, de spindle weet ik niet zeker hoeveel KW, ik gok op iets tussen de 1.5 en 3.0 kw
Het is een water gekoelde 3 fase motor met en frequentie regelaar met een bereik van 8000 tot 24000 Rpm (zegt natuurlijk niet heel veel over de kracht van de motor, zodra ik dát weet zal ik dat hier aanvullen)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door serum »

Wees eens wat enthousiaster met het uitleggen wat voor machine je hebt, misschien met foto's oid.

Je moet het zo zien; je stelt nu de vraag 'wat voor banden moet ik gebruiken voor mijn auto, ik rijd bij nat, sneeuw en droog weer, hij heeft een 100pk motor, en het is geen duitser'.

Da's moeilijk advies geven.

Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar carbide freesjes (tungsten/vhm/widia/carbide) allemaal een ander naampje voor eenzelfde materiaal.
Verkrijgbaar in verschillende hardheden; hrc45-hrc65 oid. Voor aluminium/hout volstaat hrc45, maar een hogere HRC heeft een langere standtijd. Maar maak je in het begin vooral niet druk om de standtijd van je freesjes, breken doen ze toch wel :)

Maak niet de klassieke fout door op volle diepte een plaat aluminium van 15mm uit de bikken. Verdiep je liever in slimme toolpaden (termen als adaptive clearing en trochoidaal zal je hierbij tegenkomen).

Doorgaans gebruik je voor aluminium ongecoat gereedschap, de meeste coatings zijn opgedampte (pvd) en hebben als bestandsdeel aluminium-oxide. Logisch dat hiermee aluminium snel aankoekt op deze frezen.

Neem dit artikel eens door; erg informatief;
https://www.radical-departures.net/arti ... -elements/

Voor hout kan je prima gecoat gereedschap gebruiken, maar voor een universele toepassing, zou ik beginnen met ongecoat gereedschap. Serieuze spanenmakers voor houtbewerking gebruiken ook ongecoat carbide voor hout. (denk aan ~18000rpm en een feed van 25a 30M minuut) Dat vliegt je om de oren..

Maar met het frezen moet je gevoel voor je machine krijgen;
feeds en speeds en welke frezen je moet gebruiken; richtlijnen, dat zijn het.
Ik werk op mijn huidige machine met 6-10mm frezen. (en soms kleiner, als het werk het nodig heeft)
2 snijders zijn het meest geschikt voor aluminium; 3 snijders lopen vooral bij zachtere aluminiumsoorten snel dicht.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door Bjornski1976 »

Ik gebruik voor hout freesjes van ecotools. Vingerfreesjes van een goede prijs kwaliteit verhouding.
Voor aluminium gebruik ik een 3 snijder van damencnc.
Met brons heb ik geen ervaring.

In aluminium doe ik lekker poetsen met wd40 en luister goed naar de frees. Maak kleine spaantjes en vervolgens ga ik sneller, zeker niet te diep. Alles afhankelijk van je machine natuurlijk maar alles kan kapot.

Kijk ook een naar het midden van de frees. Ik heb 4 snijders en die gaan niet lekker naar beneden. Dit komt omdat er een vlakke kant in het midden zit.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door Toxiq »

Serum je hebt gelijk, weet alleen niet zo goed wat voor info ik moet geven die wel/niet relevant is.

Het is een degelijk gebouwde machine (gebouwd door een CNC liefhebber maar toe is aan wat groters) de machine is nog niet zo oud en het enige dat wel chinees is, is de spindle
Die is van dit type https://www.ebay.de/itm/272195426871
Het bereik is 600x800x200

Foto's heb ik op mijn geheugenkaartje staan, maar ik heb de camera in de caravan laten liggen vorige week en de komende weken kom ik daar niet :(
De machine komt rond Januari mijn kant op, kwam voor mij en de verkoper goed uit dus dat is een prima deal

Bedankt voor de moeilijke termen (slimme toolpaden)

Ik weet werkelijk nog niks van het hele wereldje dus op mijn gemak ontdekken en proberen, precies ook de reden waarom ik geen dure freesjes wil gaan gebruiken, er zullen er vast een aantal gaan hemelen :-)

Dat van de drie snijders had ik ook gehoord (vol lopen) beter twee of zelfs 1 ?
Dat zijn overigens wel de tips waar ik écht wat mee kan

Bjornski, ook bedankt voor de tips !
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
maja158
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:35
Locatie: Balloërveld
Contacteer:

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door maja158 »

Tjonge Jeroen, flink aan het investeren, draaibanken, cnc, straks ook een laser?
Voor brandstempels van brons gebruik ik, afhankelijk van de grootte, 1 mm freesjes eensnijders.
Spiritus als koelmiddel. Gaat prima.
Geeft alleen heeeeel veeeeeel rotzooi...

Succes
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door Toxiq »

Flinke afzuiger er op, schermpje om het ergste op te vangen, dan zal het wel loslopen
Alles goed daar ? moet gauw eens een bakkie bij je komen doen ;-)

Doe je alles met 1mm, of de eerste gangen met een grovere frees en dan daarna met 1mm ?
Een laser er op, dát zou wel leuk zijn he :-) eerst jij....
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door Arie Kabaalstra »

(denk aan ~18000rpm en een feed van 25a 30M minuut) Dat vliegt je om de oren..
Of zoals ik wel zeg.. Hout en Obomodulan verspanen?.. da's alsof je een pak havermout in de machine zet, en er een strijker in drukt.. Je drukt op "Start" en POEF!.. vlokken tot halverwege de raampjes.. en na het freeswerk moet je met een stofzuiger de machine leegzuigen om je werkstuk terug te vinden.. :lol:

Zoals hierboven al aangegeven.. Ongecoat VHM is puik voor Alu, HSS kan ook, maar waarom zou je verschillende soorten frezen inkopen.. als het ook met één soort kan. vroeger deed ik veel met hss, ging prima in allerhande materialen, zoals Alu en Messing, Obomodulan.. Met hout moest ik altijd even uitkijken dat het niet te heet werd.. dus dat deed ik rustig an..

Tegenwoordig is het VHM wat de klok slaat , staal, Titanium, ALuminium, Obomodulan, en Trespa zijn hoofdzakelijk de materialen die ik verspaan... en .. 't moet bij mij een beetje rap gaan.. 'k moet 't werk om kunnen zetten in voldoende boterhammen.. hobby is het voor mij niet meer..

Ik koop daarom ook de wat duurdere VHM Frezen.. een Vertex Freesje van 2 tientjes is best leuk.. maar een Fraisa van 45,- gaat vier keer zo lang mee in Titanium, dus kost ie me strikt genomen de helft..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door serum »

Ik koop daarom ook de wat duurdere VHM Frezen.. een Vertex Freesje van 2 tientjes is best leuk.. maar een Fraisa van 45,- gaat vier keer zo lang mee in Titanium, dus kost ie me strikt genomen de helft..
Wel eens gekeken naar de HRC waarde van die frezen? heb per abuis een levering van hrc55 en hrc60 frezen gekregen; de 60hrc heeft een hoogglans oppervlakte, die 55 is al niet slecht, maar die hrc60 doet er nog een schepje bovenop. (andere legering)

Zal natuurlijk een samenhang zijn van geometrie, kwaliteit van het gebruikte materiaal.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door Toxiq »

Alle waar naar geld, toch....
Maar nu ben ik in ieder geval een beetje in de goede richting aan het zoeken ;-)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door spinningwheels »

Wat HSS heb ik nog wel liggen, je eerste freesje gaat waarschijnlijk toch iets van 0,5 sec mee .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door Ballegooijen »

Jeroen,
hier een draadje waar een aantal verkoopsites zijn genoemd. Misschien zit de juiste voor jou er ook tussen.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=24&t=2116
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie