CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Jeffrey
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2017 08:23

CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door Jeffrey »

Goedemorgen allen,

Ik ben nieuw op dit forum en ben nog niet helemaal op de hoogte van alle regels. Ik hoop dus dat ik niet te snel van wal steek.
Ik heb wat CNC draaibanken in een metaalwerkplaats staan maar wil deze eigenlijk uitbreiden met een CNC machine waarin ik grote flexibiliteit heb op kleine aantallen (ongeveer 400 verschillende producten in series van 50 to 300). Omdat ik de setup tijd zowel als de draaitijd van deze producten uiteraard zo laag mogelijk wil hebben, zit ik te denken aan een machine met 3 turrets (42 gereedschapsposities) die simultaan RVS producten aan beide kanten kunnen bewerken op twee spindels.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Zo ja, is dit de juiste keuze voor een hoge flexibilitiet, lage omstelkosten en hoge doorloopsenlheid?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door assink »

Zoiets al een okuma multus? Maar dat is echt een draaifreesmachine.
Jeffrey
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2017 08:23

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door Jeffrey »

Mijn ervaring met een freeskop zoals bij de Okuma Multus is dat de gereedschapswissels veel tijd in beslag nemen.dit kost tussen de 10 en 30 seconde per wissel. Dat vind ik erg lang voor complexe maar kleine producten met een verspaningstijd van tussen de 2 en 10 minuten. Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een machine met meerdere turrets. Dat betekent dat de helft van de bewerkingen van het product in de sub-spindle plaats kunnen vinden en dat er op twee spindles tegelijkertijd verspaand kan worden (zie bijvoorbeeld de Index 200C).
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door javanree »

Nadeel van een klassieke turret is dat je qua frezen enigszins beperkt bent. Al eens gekeken naar een Mazak Integrex of iets soortgelijks?
Jeffrey
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2017 08:23

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door Jeffrey »

Ja, dat klopt. Wij hebben dan ook voornamelijk draaiwerk. Het weinige freeswerk wat wij hebben is op te lossen met aangedreven gereedschap in de turret. Even ter verduidelijking: de diameters waarin wij draaien zijn kleiner dan 65 mm en we hebben eigelijk weinig vlakke kanten op de producten. Ik heb de Mazak nog niet bekeken maar dat ga ik straks zeker doen. Dankjewel.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door javanree »

Als je zulk klein werk doet, kijk dan eens naar Nakamura , die hebben hele mooie compacte machines.
http://www.nakamura-tome.co.jp/products ... t-150.html
Jeffrey
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2017 08:23

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door Jeffrey »

De Nakamura is inderdaad een heel mooie machine. Deze ga ik zeker even nader bekijken.
Iemand ervaring met draaibanken met meerdere turrets die simultaan bewerken?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door Danny »

Jeffrey schreef:Iemand ervaring met draaibanken met meerdere turrets die simultaan bewerken?
Ja ik, dat was wel op een verticale draaibank van het merk Hessapp met een klauwplaat van ongeveer 600mm. Het type ben in vergeten. Dit is dan ook al meer dan 30 jaar geleden. Daar stonden 2 identieke Sinumeric sturingen op die elk een Turret aanstuurde. De ene turret werkte de buiten diameters af terwijl de andere de binnen diameters afwerkte. synchronisatie tussen de twee gebeurde door een M10 te programmeren.
Jeffrey
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2017 08:23

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door Jeffrey »


Jeffrey schreef:
Iemand ervaring met draaibanken met meerdere turrets die simultaan bewerken?

Ja ik, dat was wel op een verticale draaibank van het merk Hessapp met een klauwplaat van ongeveer 600mm. Het type ben in vergeten. Dit is dan ook al meer dan 30 jaar geleden. Daar stonden 2 identieke Sinumeric sturingen op die elk een Turret aanstuurde. De ene turret werkte de buiten diameters af terwijl de andere de binnen diameters afwerkte. synchronisatie tussen de twee gebeurde door een M10 te programmeren.
Het is wellicht een andere situatie omdat de producten die op deze machine gemaakt worden veel groter zijn en de invloed van ssetup tijden daarom veel kleiner is (relatief).
Ik ben op zoek naar de machine die ongeveer 400 verschillende producten per jaar kan maken(1 tot 15 minuten per stuk) en daarbij zo weinig mogelijk tijd verliest aan setup. Mijn voorkeur gaat uit naar een multi-turret machine omdat deze veel gereedschappen kwijt kan en snel kan wisselen van gereedschap. bijkomend voordeel is dat deze machine aan twee kanten (hoofdspindel en sub-spindel) tegelijk kan bewerken. Is mijn keuze logisch of zijn er sustemen die hiervoor veel beter geschikt zijn?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door javanree »

Al die producten wel uit hetzelfde soort materiaal? Anders ga je het echt alsnog niet redden zonder regelmatig gereedschappen te wisselen. Misschien ook iets om over na te denken.
Jeffrey
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2017 08:23

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door Jeffrey »

Alle producten zijn niet uit het zelfde materiaal. De doorvoerbuis en spantang moeten daarom regelmatig gewisseld worden. Hoe meer gereedschapsposities ik echter heb, hoe meer we producten kunnen combineren zonder gereedschappen te hoeven wisselen. Daarnaast kan ik een aantal standaard gereedschappen (afsteker, voordraaier, nadraaier, standaard boortjes, etc.) een vast positie geven. We moeten dus hoe dan ook ombouwen. Ik wil alleen zo weinig mogelijk ombouwen Setup is immers verspilling van productie tijd....
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door willy wonka »

Al eens naar een Emco gekeken?
Compact (je maakt toch alleen kleine spullen zoals je zelf aangeeft)
Dubbele spindel
Dubbele turret
Aangedreven gereedschap
Jeffrey
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2017 08:23

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door Jeffrey »

willy wonka schreef:Al eens naar een Emco gekeken?
Compact (je maakt toch alleen kleine spullen zoals je zelf aangeeft)
Dubbele spindel
Dubbele turret
Aangedreven gereedschap
Deze ben ik ook aan het bekijken. Is inderdaad een mooie compacte machine. Bedankt voor je suggestie. Heb jij ervaring met machines van Emco?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: CNC draaibank (metaal) met 3 turrets en dubbele spindel

Bericht door willy wonka »

Ja, maar dat is echt een oudje (emco 240). Niet echt te vergelijken met hun huidige machines :lol:
Wel geretrofit. Ligt nu uit elkaar voor preventief onderhoud.
Maar zodra de machine warm is de hele dag nog nauwkeurig op 0,01mm.
Plaats reactie