diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door javanree »

Waarom zou je op een draaibank een kotterbaar nemen en niet gewoon een goede binnendraaibeitel? zo'n Sandvik silent of gewoon een goede volledig hardmetalen houder, met een positief snijdende plaat, doet dan al wonderen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door Kars-cnc »

Een "sandvik silent tools" beitel klinkt niet als iets voor de amateur, maar goed ik kan er eens naar kijken. Misschien is een kleine versie voor mijn Emco 8 nog wel betaalbaar?

Zelf vroeg ik me ook al af of kotteren op de freesbank beter zou gaan. Aan de ene kant zie op internet allerlei filmpjes waarin dat kotteren moeiteloos lijkt te gaan, aan de andere kant denk ik ook; waaom zou zo'n beitel in een kotterkop minder flex hebben dan op een draaibank? Zo'n Wohlhaupter kotterkop lijkt me wel een robuust ding overigens. Er is echter een probleem, ik heb hem niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik snap de vraag niet goed.. je moet in een gat ø38 150 mm diep?.. pak gewoon een ø32 Boorbaar.. goede scherpe plaat erop, met een zo groot mogelijke neusradius, en "pellen" maar.. laag toerental om trillingen te vermijden..

'k heb zat diepe kamers gedraaid.. de bodem is al vlak? 't is tenslotte een bestaand ding.. wat is het probleem?
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door Jensorie »

Arie Kabaalstra schreef:Ik snap de vraag niet goed..
'k heb zat diepe kamers gedraaid.. de bodem is al vlak? 't is tenslotte een bestaand ding.. wat is het probleem?
een blind gat 15 cm diep binnen 2 of 3 honderste in RVS ...... hoe doe hou je dat binnen de tolerantie?
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door tantan »

goeie adviezen van vaklui!.

de moeilijkheden met het de hoofdremcilinder zijn meervoudig:

1. het is een blind gat van 150 mm diep met een vlakke bodem
2. het is een ruw gietstuk met ruwe uitsteeksels dus het opspannen is lastig. aan de open zijde zit een soort rand die bewerkt is die zo ik in mijn vaste bril kunnen zetten en de dichte kant in mijn vierklauw, zo goed en zo slecht als het gaat uitklokken en dan uitdraaien met een hele grote binnenbeitel of kotterbaar (die ken ik zo niet voor op de draaibank, maar dat zegt niets natuurlijk), die silenttools zijn natuurlijk top.
dan is het huis uitgedraaid. de bus dat zou nog wel kunnen lukken, zeker als ik iets kan vinden met een goeie binnenmaat.

ik hoop eigenlijk dat hij een goed exemplaar vindt, maar hij had het over 500 + ex....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door Ballegooijen »

Waarom niet met een vaste ruimer? https://www.dormerpramet.nl/handruimer
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door tantan »

omdat het voorste deel van een ruimer conisch onder de maat is.. dus dat werkt niet met een blind gat.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door Ballegooijen »

omdat het voorste deel van een ruimer conisch onder de maat is.. dus dat werkt niet met een blind gat
Ik weet het niet zeker maar dacht dat handruimers een hele korte aansnijding hebben, juiste voor blinde gaten. De remcilinder zal ook niet tot 100% diepte gebruikt worden stel ik me zo voor.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door DaBit »

De handruimers die ik heb anders niet; die moeten echt een fors eind door de gaten heen. Magoed, ruimers zul je ook wel in 1000 soorten en maten kunnen krijgen.

Maar zelfs al past het dan nog is een ruimer van 38mm die RVS vreet een prijzig geintje vrees ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door Ballegooijen »

Maar zelfs al past het dan nog is een ruimer van 38mm die RVS vreet een prijzig geintje vrees ik
en waarschijnlijk voor eenmalig gebruik want meestal heb je zoiets nooit meer nodig. :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door DaBit »

Valt mee. Dan heeft een volgend werkstukje gewoon opeens een binnendiameter van 38mm omdat je daar toevallig het gereedschap voor hebt :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: diep binnen draaien, hoe doen jullie dat...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef:
omdat het voorste deel van een ruimer conisch onder de maat is.. dus dat werkt niet met een blind gat
Ik weet het niet zeker maar dacht dat handruimers een hele korte aansnijding hebben, juiste voor blinde gaten. De remcilinder zal ook niet tot 100% diepte gebruikt worden stel ik me zo voor.
Nee, machineruimers hebben een korte aansnijding.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie