Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Eerste onderdeeltje is gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Materiaal 1.2210.
Ben er echter nog niet helemaal blij mee. Fusion CAM doet toch rare dingen bij die ronding met een Vxxx beitelvorm (die graaft na de ronding vrolijk het materiaal in). En dat 'nokje' programmeren in CAM had zoveel kunst en vliegwerk nodig dat ik handmatig 5 regels G-code kloppen handiger vond.

Verder net een klein randje op de ronding, draadgat zit een fractie uit het midden (honderdsten weliswaar), en je kunt zien dat de beitel wat heeft staan vibreren en m'n verzinkfreesje al helemaal. Ik heb toch wat speling op de losse kop van de Emco, daar eerst maar eens naar kijken.
Magoed, deze kan wel alvast een wamtebehandeling krijgen. Eens kijken hoe die daar uit komt.

Werkt dat eigenlijk, een VHM freesje in een stuk HSS toolbit zetten? Dan maak ik een vormbeiteltje voor die ronding, misschien wel net zo handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor die verzinkboor draai je waarschijnlijk veel te hard.
En waarom is die buitenkant eigenlijk rond, die mag toch gewoon cilindrisch zijn ?
Of mis ik iets ?
Eerlijk gezegd denk ik dat die bolling er ook nog voor kan zorgen dat eenmaal omhoog , die niet meer terug in positie wil.
Hoe kom je trouwens bij die stelschroefjes ? :shock:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Voor die verzinkboor draai je waarschijnlijk veel te hard.
400rpm was dat. Toch niet belachelijk hard?

Hij ging toch staan klapperen ondanks dat de pinole vrijwel helemaal ingeschoven was en het was een klein boorkopje. Met een grote boorkop en 13mm boor heb ik ook al eens gemerkt dat-ie wat doorhing, maar dat weet ik aan erg zwaar en lang.

Gewoon even controleren maar.
En waarom is die buitenkant eigenlijk rond, die mag toch gewoon cilindrisch zijn ?
Dan glijd/kantelt het soepeltjes over de platte vlakken van de stelschroeven, ook weer terug. Als het puur cylindrisch is dan wringt het zo raar.

Hoeft geen perfecte radius te zijn daarvoor overigens. En waarschijnlijk is alleen een radius aan de bovenkant en de stelschroefjes een fractie naar boven plaatsen stiekum wel een beter plan. Dan heb je voor rechtlijnig omhoog een cylindrisch deel en voor kantelen een radius.
Eerlijk gezegd denk ik dat die bolling er ook nog voor kan zorgen dat eenmaal omhoog , die niet meer terug in positie wil.
Zolang het ergens op een schuine baan komt heb ik daarvoor wel voldoende veerdruk.
Hoe kom je trouwens bij die stelschroefjes ? :shock:
Plastic buitenkapje eraf halen (2 schroefjes). Dat plastic kapje beschermt alleen de elektronica tegen de boze buitenwereld en heeft verder geen dragende functie. Tijdens het stellen kun je best wel even zonder.
Als het goed is doe je dat stellen ook maar 1x (of helemaal niet; als het spul in zo'n 3-kogeltjes+magneet montage zit vind ik het spul een keer een calibratiering af laten tasten handiger. Ik heb het spul getekend met opname-as, maar da's uiteraard ook geen wet).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hugo stoutjesdijk schreef:Hoe kom je trouwens bij die stelschroefjes ? :shock:
Ik bedoel eigenlijk, op het plaatje lijkt het of de batterij in de weg zit, maar jij kunt het beter inschatten denk ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Een recht inbussleuteltje past er net langs:

Afbeelding
In de praktijk zullen die clips wel weer eens niet helemaal op het STEP-model lijken, maar dan nog kom je er wel bij.


Daarvoor heb ik wel de batterijen een tikje naar voren moeten schuiven, dus hij is iets 'uit balans'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Zelfde ding, maar dan van Toolox44 (word geleverd met een hardheid van HRC45), nog niet onder de frees geweest:

Afbeelding

Afbeelding

Grootste probleem was een stuk van de rondstaf af te krijgen. Zagen kan ik vergeten en veel slijpen binnen heb ik het niet zo op. Uiteindelijk maar de hele rondstaf ingespannen, vaste bril gemonteerd, en afgestoken.

Bewerken gaat eigenlijk wel prima, je kunt alleen niet eens een ienemiene klein foutje maken want dan word het spul (nog) harder, is het knars, knars, rammel, einde puntje beitelplaatje.

De losse kop van de Emco ben ik wat minder blij mee; een centimeter van het huis af kan ik de pinole 0,08mm op en neer bewegen. Spul opengehaald, maar daar is standaard geen stelmogelijkheid voor aanwezig. Gat in gietijzer, schuifstaaf, en dat was het. En zowaar een bronzen busje om het handwiel te lageren. Wow, geen zamak, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Alles goed schoongemaakt, likje Tonna 220 leibaanolie erop, en weer in elkaar. Moet nog maar even voldoen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door EBos »

DaBit schreef:400rpm was dat. Toch niet belachelijk hard?
Ja, veel te hard. 200omw max. Bij RVS doe ik nog wel eens lager, hangt beetje van de diameter af.

De 2e onderdeel ziet er beter uit.
Mocht je nog eens iets nodig hebben, kan ik evt wel voor je kijken wat ik heb liggen.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Tastertje-idee

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Het is alweer een tijdje geleden dat hier actief gepost is geworden.
Wat ik heb begrepen na het hele topic gelezen te hebben is dat er wat problemen zijn met de contacten na x maal contact te hebben gemaakt.
Misschien dat er al over nagedacht is maar is het niet mogelijk om BV Precision Piezo elementen te gebruiken in plaats van mechanische contacten?
Hallsensoren zouden ook een optie zijn.
Deze bv. https://www.aliexpress.com/item/3294776 ... web201603_
Deze zouden zo ingesteld kunnen worden dat ze een 0 of een 1 uitgeven bij een bepaalde druk of onderdruk, zomaar een idee.....

Mvg John
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Dat is toch allemaal nog niet zo simpel. Er zijn maar weinig constructies die zo'n grote en herhaalbare respons geven per micrometer beweging als een simpel contactje.

De eerste taster draait momenteel gewoon als schakelcontact. Een kijken hoe lang dat nou goed blijft gaan. Tot nu toe ben ik hoopvol (maar vergeet niet dat ik de originele opstelling duizenden en duizenden keren heb laten schakelen voor de problemen begonnen).

De sleutel naar succes lijkt toch simpelweg met enige regelmaat een Volt of 12 beginspanning en een mA of 20 eindstroom door de contacten sturen. De nieuwe elektronica kan dat truukje, ik heb die alleen nooit gemaakt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Tastertje-idee

Bericht door Johnny p »

Dag Dabit,

Simpel is het in geen geval, waarom bv een hall-sensor? omdat deze milljoene keren dezelfde waarden geven, een simpel voorbeeld is het gebruik bij een modelbouwzender, waar mee ze vliegtuigen besturen, deze moeten ook altijd dezelfde waarde geven bij een bepaalde knuppel uitslag, of frequentie tussen de 1000 en de 2000 pulsen/sec. En er zijn geen mechanische delen.
Affijn het was maar een ingeving...
Was van van plan zo'n device te bestellen bij Sorotec.de, maar of die ook die aantallen haalt wat jij net aangaf, ik weet het niet.

Mvg John
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Johnny p schreef: 27 dec 2020 19:39 omdat deze milljoene keren dezelfde waarden geven, een simpel voorbeeld is het gebruik bij een modelbouwzender, waar mee ze vliegtuigen besturen, deze moeten ook altijd dezelfde waarde geven bij een bepaalde knuppel uitslag
Nou, dat dezelfde-waarde geven doen ze dus juist niet. Log de datastroom afkomstig van de hall-gimbals maar eens over enkele uren (wel met het in de zender-software ingebouwde filter uitgeschakeld..), en kijk goed naar die data.
En als je in de datasheets kijkt dan zie je dat die dingen ook nog best een temperatuurcoefficient hebben.

Ik zal niet zeggen dat het niet met halleffect, inductief, capacitief, optisch, of watdanook kan, maar een contactje is eigenlijk zo'n mooi gevoelig ding. Druk twee metalen delen met een paar N tegen elkaar aan, en je hebt een weerstand richting de 0 Ohm. Trek ze uit elkaar, en binnen 10 micrometer afgelegde afstand loopt de weerstand op naar oneindig. Doe dat in de winter, in de zomer, 10 jaar later, en het is nog steeds zo.
Je moet alleen goed voor de contactjes zorgen opdat ze niet inbranden vanwege teveel spanning/stroom of vervuilen vanwege te weinig.
Was van van plan zo'n device te bestellen bij Sorotec.de, maar of die ook die aantallen haalt wat jij net aangaf, ik weet het niet.
Vast wel. Zo bijzonder is dat spul van mij nou ook weer niet. En normaal doe je dat ook niet, behalve als je kogels af gaat tasten enzo om te bekijken of het wel snor zit met nauwkeurigheid en stabiliteit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Sven »

Even over heel andere boeg.

Zou dit niet met een glasvezeltje kunnen?
Rijg die door het vaste en het bewegende deel, stuur er licht doorheen. zodra de vezel verbuigt wordt de lengte anders die het licht aflegt anders en misschien kan dat super kleine verschil gemeten worden?

Voor grofstoffelijke bewegingen zijn hier prototypes van geweest om bijv hekken te monitoren om te ontdekken of er overheen geklommen werd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tastertje-idee

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 27 dec 2020 21:49 Even over heel andere boeg.

Zou dit niet met een glasvezeltje kunnen?
Rijg die door het vaste en het bewegende deel, stuur er licht doorheen. zodra de vezel verbuigt wordt de lengte anders die het licht aflegt anders en misschien kan dat super kleine verschil gemeten worden?

Voor grofstoffelijke bewegingen zijn hier prototypes van geweest om bijv hekken te monitoren om te ontdekken of er overheen geklommen werd.
Ja optisch kan op meerdere maniere. Omron doet het bv 3 assig met een glazen kogeltje, deze werkt in rust als een perfecte focus voor drie optische leds en sensoren.Zodra er iets van druk op het kogeltje komt ziet de sensor de verschuiving en geeft signaal af. Kosten alleen honderden euros en niet makkelijk zelf te maken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grappig, allerlei andere manieren verzinnen die waarschijnlijk nog moeilijker te maken zijn. Terwijl die kogeltjes hun werk toch heel behoorlijk doen.
1µ is echt heel weinig, dus een eventueel nieuw systeem moet wel heel robuust en revolutionair zijn wil je iets kunnen maken wat datzelfde doet, makkelijker te maken is, en betrouwbaarder is.

In hele luxe meettasters zitten inderdaad ook rekstrookjes die de kracht in de taster al voelen voordat de contacten dat zien.
Maar ik zou me niet druk maken over een µ-tje meer of minder. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie