3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door cocobolo »

rien1959 schreef:Als je zoals cocobolo iets wilt printen zonder zichtbare lagen dan moet je over op een SLA printer. Ik werk met twee van deze machines (UV hardende hars) ...
Is die Wanhao of een SLA printer dus echt in staat om het zo strak en glad te krijgen?
serum schreef:Prachtig werk cocobolo! Vacumeer je de giethars ook voordat je hem in de mal giet?
Dank Serum :)
Nee, ik heb gewoon 2 componenten hars en ik meng het in een mengbeker. Daarna heel rustig gieten en dan komt het er al zo uit ;-)
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door cocobolo »

ps : bij deze knop zie je dat ik wel wat opstijgende luchtbellen heb gehad en die komen dus aan de oppervlakte en zijn dan net aan het randje zichtbaar (= onderkant knop). Maar geen probleem, want ik vlak de knop daarna toch aan de onderkant en ik moet er hierna in de draaibank natuurlijk nog het gat in boren voor de schacht van de potmeter

Afbeelding
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door rien1959 »

cocobolo schreef: Is die Wanhao of een SLA printer dus echt in staat om het zo strak en glad te krijgen?
Ja, de Wanhao kan het echt heel strak printen. Jammer is wel dat je eerst moet sleutelen aan die printer. Zo uit de verpakking is het niet geweldig. Heb je hem mechanisch goed staan, dan is het een genot om mee te werken. Nooit gedacht dat ik zo enthousiast zou zijn over een Chinees product .... Voor modelbouw is dit een aanrader.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Lude »

Heb zelf een Form 2 SLA printer, deze harsen zijn goed temperatuur bestendig; en ik moet zeggen dat ik me nog steeds elke keer verbaas over de kwaliteit. (maar daar zit ook een ander kostenplaatje aan natuurlijk).

Ik print veel matrijsjes waarin ik (micro) fluidic chips giet voor biomedische toepassingen, door de 3D printer kan ik nu veel meer iteraties maken dan toen we de matrijzen freesden (dit komt ook door het gebrek van een goede toolchanger). Als we dan een goede versie hebben dan maken we een 'echte' matrijs uit metaal.

FDM machine heb ik ook staan (ultimaker 1+ met verwarmd bed), resultaat daarbij staat of valt echt bij de juiste filament ( PLA != PLA ).

Al met al een leuk gereedschapje om te hebben, waar je best nuttige dingen mee kunt maken als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: 3D printing.. en dan een echt functioneel ding!

Bericht door Johan Bos »

Lude schreef:Heb zelf een Form 2 SLA printer, deze harsen zijn goed temperatuur bestendig; en ik moet zeggen dat ik me nog steeds elke keer verbaas over de kwaliteit. (maar daar zit ook een ander kostenplaatje aan natuurlijk).
Hier het zelfde, ik heb een Form 2 en een 1+. Ook de sterkte van de normale resins valt me 100% mee. Ik gebruik het dan vooral voor schaalmodellen in het hogere detail segment. Mochten de series groter zijn, of een ander materiaal nodig zijn dan worden de prints nagegoten uit bv PU hars of PU rubber.
RC & Modelbouw
Plaats reactie