Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Tolp2 »

Ik heb nu een half jaar een Anet A8 (Pusa i3 kloon) staan. Leuke aanbieding destijds, en een goede manier om verslingerd te raken aan het maken van dingen. Om voorbereid te zijn op het speelgoed van de koter te kunnen maken in iedere kleur, wil ik toch een kleurenprinter gaan bouwen. Ondertussen een goed weekje aan het ontwerpen, aangezien de Anet met een probleempje wacht op onderdelen van de fabrikant.

Plan
Type : Delta 3D printer
Werkbereik : 240 mm diameter x 300 mm hoog;
Afmetingen : Zeshoekig, zijden 190 mm (breedte wordt daarmee circa 400 mm, diepte circa 350 mm), hoogte totaal 1.000 mm
Geleidingen : géén Chinese rotzooi. Dit wordt tweedehands van JvE Electromechanica;
Vorm : Volledig gesloten verwarmde ruimte in de vorm van een hexagon, plexiglas wanden. De randen van de zeshoek zijn circa 200 mm groot;
Extruder : Diamond hotend, 3 type filament in en één materiaalstroom uit;
Besturing : RAMPS 1.4, met Marlin als firmware (goede ervaring mee met de Anet A8);
Frame : 2020 aluminium profiel.

Uitwerking
Op dit moment ben ik het hele apparaat in Fusion360 aan het modelleren (gelijk een goede oefening). Mijn eerdere ervaringen met het ontwerpen en bouwen is dat toch meestal iets net in de weg zit (clashes), tot zover toch een paar oeps-momentjes voorkomen.

Tot nu toe is de bovenkant helemaal uitgwerkt, een kleine preview:
16276

Planning
Voor het afronden van alle plannen denk ik nog februari nodig te hebben, materialen worden wel al besteld. Dus begin maart bouwen, dan moet het toch wel op tijd zijn voor de CNCzone-dag 2018?

Budget
Op aanvraag. Maar voor minder dan een Kossel XL uit een Nederlandse webshop...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Ballegooijen »

Mooi project, ga ik zeker volgen!!
Mag ik vragen waarom je de keuze maakt voor een Delta printer?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Tolp2 »

Natuurlijk mag je dat vragen...

Op dit moment ik heb de Anet A8. Deze printer is een XYZZ-printer (dus twee motoren op de Z-as). Met een extruder maakt dit in totaal 5 steppers. Als je in kleur wil gaan printen, dan komen er nog twee extra bij. Kaarten met mogelijkheid om 6 steppers aan te sturen zijn beschikbaar. Met 7 aanstuurmogelijkheden is dit al een stuk moeilijker. Er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden om met 3 steppers een printer aan te sturen (bv. een CoreXY), maar het oog wil ook wat.

Andere redenen zijn:
- een goed afgeregelde Delta heeft een hogere snelheid en acceleratie;
- ik hoop dat de printer ook een stuk stiller is. De Anet is nog al een herrie-bak (en dan voornamelijk de y-as).
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door stef stuntpiloot »

Leuk nog een delta bouwer!

Hou rekening met de volgende dingen:
- Frame stijfheid is veel lastiger voor elkaar te krijgen dan met een cartesian printer (je pakt dit goed op door hexagon vorm te nemen in plaats van driehoek)
maar 20x20 profiel is aan de magere kant kijk toch eerder naar 20x40 40x40 of 30x60.
- ik weet niet welke versie van de RAMPS je hebt, maar ik denk dat de kans heel groot is dat je problemen krijgt met de snelheid van de microcontroller (meestal
een ATmega2560) Die controller is te langzaam voor een delta op hoge snelheid, zeker als je er extratjes aan toe gaat voegen zoals 3 extruders. Ik weet dit helaas
uit ervaring, ik heb een megatronics V3.1 met dezelfde 2560 er in en die is duidelijk te langzaam gebleken. Mijn oplossing: ik heb een replicape met Beaglebone
black als aansturing. Die kan standaard 5 motoren aansturen met de onboard stepper drivers maar je kan zonder problemen upgraden en uitbouwen in aantal door
extra externe stepper drivers er op aan te sluiten.
- Als je toch de RAMPS wil gebruiken kijk dan naar andere stepper drivers dan de veel gebruikte A4988 of DVR8825 omdat die nogal ehm luidruchtig zijn (technisch
gezien zijn de motoren luidruchtig door de aansturing maar je snapt mijn punt). Dat zelfde is overigens ook de oorzaak dat je Anet zo veel geluid maakt. Ik heb een
zelfde printer maar van een ander merk, ik heb de controller vervangen voor de megatronics die ik over had in combinatie met TMC2100 drivers. Ik moet nu af en toe
kijken of hij nog wel aan staat zo stil is hij nu.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Tolp2 »

Stef, dank je voor je advies: erg waardevol.

Voor wat betreft de stijfheid ga ik je advies volgen en stap ik over naar 20x40 voor de verticalen. Ook de horizontale delen (zoals te zien op de preview) van de basis en de bovenkant maak ik dan uit 20x40, zodat ik weer op een hele lengte van dat spul uitkom.

Heb ik nog wel een vraag: de lange zijde van de 20x40, welke kant moet deze op wijzen in jouw optiek om de stijfheid te maximaliseren: richting het midden (zoals de streepjes op een stationsklok) of juist in tangentieel? Als mijn vraag niet duidelijk is, dan zal ik een schetsje vanavond uploaden :mrgreen: , want het klinkt vaag.

De Stepper-drivers ga ik zeker even na. Ik heb een gewillig slachtoffer om de electronica op te kunnen testen.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door stef stuntpiloot »

ik zou de lange zijde naar het midden richten. aangezien je een zeskant hebt pak je toch uiteindelijk alle richtingen.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Tolp2 »

Kleine update: het aanpassen van de profielen naar 20x40 is in volle gang. Kost toch nog wat moeite om dat allemaal parametrisch er in te krijgen. Blijken toch wel erg veel lijntjes te verspringen.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door stef stuntpiloot »

Tip daarvoor ( met betrekking tot CAD) let er op dat je bij het ontwerpen altijd de tekening volledig definieert. Dus overal een afstand/hoek/radius wat er maar nodig toevoegen. en de relatie ten opzichte van de origin (referentiepunt) niet vergeten.

Ik weet niet meer zeker hoe het bij fusion wordt aangegeven, maar bij SolidWorks zie je dat gedefinieerde lijnen zwart zijn en de rest is blauw. Als test kan je ook wat lijnen proberen te verslepen, als dat lukt ben je wat vergeten. (daarnaast zie ik bij SW ook een " - " staan in de naam als extra herinnering)
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Tolp2 »

Weer bezig met stoeien met Fusion360 om de bovenkant te herontwerpen, zie hieronder het resultaat.

16289

In Fusion zijn lijnen blauw als de constraints niet volledig zijn en er dus nog vrijheidsgraden zijn. Alle lijnen zijn bij mij zwart, dus dat is het probleem niet. Op een of andere manier liggen er meerdere lijnen achter elkaar (in verschillende vlakken), en het lijkt erg willekeurig welke lijn hij gebruikt voor de constraint. Met het gevolg dat soms lijnen aan elkaar gekoppeld zijn, die helemaal geen relatie met elkaar hebben.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door stef stuntpiloot »

Herkenbare probleempjes. Daarom ben ik terug bij SolidWorks :D
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door serum »

10:1 omdat je doorgetekend hebt in een ontwerp met het automatisch projecteren van de vlakken. (Staat standaard aan) ik heb genoeg met zowel sw als fusion360 gewerkt om te kunnen zeggen dat beiden niet perfect zijn, maar je kan er altijd wel omheen werken. Als ik dan de aanschafprijs tegenover elkaar wegzet en de integratie van de cam, heeft sw ineens een enorme achterstand.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door stef stuntpiloot »

Yep dat is een noemenswaardig (prijs) verschil. Wist je overigens (met betrekking tot CAM) dat dat nu ook gewoon geïntegreerd is?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Tolp2 »

Voordat hier een discussie ontstaat tussen Fusion of SW, weer een plaatje van het ontwerp:

16347

Wat dan wel weer jammer is van Fusion is dat ik nog niet er achter bent hoe je een mooie render van het product kan maken. Ligt waarschijnlijk aan mijzelf, aangezien ik meer tijd besteed aan het printen en het uitvinden van toleranties voor de print en de profielen.

Vorige week kwamen er wat proefstukjes of de deurmat gevallen (Tiny: BEDANKT :P :P ). Met deze stukjes mooi in het weekend kunnen uitproberen wat de nauwkeurigheid is van mijn printer en welke toleranties aangehouden moeten worden. De volgende lessen hieruit getrokken:
  • In X en Y richting moet het onderdeel 0,1 mm kleiner worden om mooi te passen. De grootte van het onderdeel maakt hiervoor niet uit, het is de overdikte die de printer aanbrengt in de wanden.
  • In Z richting is geen compensatie nodig, hier is de printer behoorlijk maatvast;
  • Scherpe hoeken in het X-Y vlak vliegen enigszins uit de bocht door de acceleratie (vermoedelijk). Vooral de Y-as heeft hier last van, want daar beweegt het verwarmde bed heen en weer en is de massa significant. Alle scherpe hoeken in het x-vlak worden daarom vervangen door een afronding van 0,5 ~ 1,0 mm wanneer de maat kritiek is.
  • De radii van de holtes waarin de 40x20 moet passen moet herzien worden. De radii van de hoeken van de 40x20 zijn namelijk beslist geen 2 mm, ze zijn zelfs niet echt rond te noemen :x . Het tweede testje moet nog worden geprint om te kijken of de beoogde aanpassing werkt
Het eerste onderdeel (het middenstuk waar de drie ondersteuningen bij elkaar komen) is geprint en met bovenstaande aanpassingen paste het perfect. Moet alleen nog een fotootje daarvan maken 8) .
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Verslag: Delta 3D-kleurenprinter

Bericht door Bjornski1976 »

Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie