Gekke dingen gebeuren er..

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door EyEleSS »

Hallo Allemaal..

Ik probeer sinds een tijdje een Anet a6 in de benen te krijgen..
Met de originele firmware en cura 14.07 liep het aardig maar de kwaliteit was niet heel best..Toen ben ik overgegaan naar Cura 3.2.1..
Kwaliteit van de outline was goed na wat tweaken maar nu kwam er wat geks boven.. Ergens in de print Retracts de printer te veel en gooit hij het filament te ver eruit zodat het er niet meer terug in komt..
Nu overgegaan naar de Marlin Firmware en Slic3r..
Kwaliteit is goed en kleine prints van +- een uur lopen keurig..
Maar op langere prints van +- 7 uur gooit hij weer de filament er te ver uit na ongeveer 1.5 uur en daarna elke 10 min..
Ik weet dat omdat ik het 3 x heb kunnen redden om opnieuw de filament te voeren zonder dat de print echt hemelen was..

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en is er evt een oplossing voor?

Edit:
Nog een gek probleem..
Op sommige plekken in de print gaat de kop ineens willekeurig tot buiten het printbed en komt dan weer terug om verder te printen..

Met vriendelijke groet.
Marco Vreugdenhil
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door DaBit »

Die E-as doet sommige zaken op hoge snelheid, stappenverlies is niet ondenkbaar. Misschien vanwege opwarming van motor en/of stepstick?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door EyEleSS »

Oke en wat zou daar een mogelijke oplossing voor kunnen zijn? in de G code kom ik vaak G92 E0 tegen..
Mijns inziens een reset van de extruder..
Komt die te vaak langs of juist niet vaak genoeg?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door DaBit »

Maakt niet zo gek veel uit. Daarmee zetten ze enkel de 'filamentteller' weer op nul zodat eventueel ingeslopen afrondingsfoutjes niet door blijven tikken. Dat Arduino-spul rekent niet zo vreselijk nauwkeurig.

Zitten er koelblokjes op de drivers? Eventueel een ventilatortje? Beiden zou je eens kunnen proberen.
Heb je moeite om de extrudermotor aan te raken na een uurtje?

Heb je aanwijzingen dat de filamentaandrijving slipt, bijvoorbeeld schraapsel rondom het aandrijfgebied?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door EyEleSS »

Er zitten koelblokjes op..het hele bord blijft steenkoud..(headbed loopt al via een mosfet)..
De extruder drive blijft zelfs na een hele dag onderdelen printen koud..
En er is geen schraapsel te zien rond het aandrijfwiel.. hij staat zo strak dat hij wel indruk in de filament..
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door Oscar f1 »

Ik gebruik de zelfde hardware en software,
Anet A6 en cura (eerst 2.x nu 3.x )
Ik heb nog nooit dergelijke problemen gehad.
Retraction Distance is bij mij tussen de 4 en 7 mm
Ik heb mijn anet A6 gekocht augustus vorig jaar en nooit de firmware geüpdatet.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door ruudderooy »

over die bewegingen buiten de print maak jij gebruik van een sd kaartje voor het over zetten van de code naar de printer?
zoja dan kan het zijn dat jou kaartje niet goed of te langzaam is heb dat ook gehad en niet alleen met cura maar ook met kissslicer en simplify3d bij mij was het weg toen ik een ander sd kaartje gebruikte.

kom het ook zien na het wegschrijven van de file en dan de code weer terug laden in cura.

Gr Ruud
Laatst gewijzigd door ruudderooy op 26 feb 2018 00:40, 2 keer totaal gewijzigd.
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door EyEleSS »

@ Ruud
As we speak ben ik de laatste print die veel "ghost"strepen had opnieuw aan het doen met een ander sd kaartje van samsung.. geformateerd en wel..Ik wil alles uitsluiten dus maar weer testen.. Bedankt voor je advies en allen voor het meedenken!!
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door EyEleSS »

@ruud
Vooralsnog lijkt het erop dat jij de oplossing hebt..
Zelfde print 2 x gedaan en geen ghost lines meer gehad, ook niet in de extruder..
Zoals het er nu naar uitziet is de enorme retraction in mijn extruder ook gewoon een ghost line geweest..
Enorm bedankt!!!
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door ruudderooy »

blij dat het geholpen heeft duurde bij mij ook een tijdje eer ik het door had.

gr Ruud
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door pa3gmi »

Door ervaring heb ik de indruk dat er momenteel behoorlijk wat SD kaartjes in omloop zijn die niet zijn wat er op staat. Als ze erg goedkoop zijn kun je er bijna zeker van zijn dat het nep is. ik heb na problemen onlangs een progje gedownload wat op deze site genoemd wordt http://www.happybison.com/reviews/how-t ... sd-card-8/
Een kaartje van zogenaamd 128 Gb bleek uiteindelijk maar 20 Gb te zijn nog gekker was het met een ander kaartje hier bleek maar 8 Gb van de aangegeven 128 aanwezig.Beide hadden bovendien niet de aangegeven snelheid.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door diepchess »

pa3gmi schreef: 26 feb 2018 11:36 - SD Kaartjes die niet deugen -
Ach er zijn zoveel mogelijkheden waarom media niet zo goed functioneren vooral als het over file systems gaat -

Hoe wil jij anders de cryptomunten roven van al die halve zolen die zo iets nutteloos kopen?

Vooral wat Russischtalige hackers zijn wereldkampioen filesystems actief hacken - liefst tijdens formattering ervan :)
Vooral op Apple hardware - maar als je goed kijkt zit in elk filesystem project wel 'toevallig' altijd 1 of meer personen van universiteit Moskou in het project :)

Er zijn overigens wat speciale filesystems meer geschikt voor dit soort kaartjes die iets meer datazekerheid geven (maar ook daar is uni Moskou ruim vertegenwoordigt in het project en 'bouwt' ook hard aan de code ervan).
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gekke dingen gebeuren er..

Bericht door Ballegooijen »

Ach er zijn zoveel mogelijkheden waarom media niet zo goed functioneren
Ik heb het gevoel dat jij de plank een beetje misslaat ?? ;-) ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie