Zelfbouw CNC machine CNC2017

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

ade
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:12
Contacteer:

Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door ade »

Beste heren en dames,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier wat geplaatst had, maar de CNC hobby is weer opgepakt en heb maar eens een nieuwe machine gebouwd :oops:
Hier en daar moet ik nog wat bekabeling en slangen werk fatsoeneren maar het is operationeel...

De machine heeft een bereik van Y900mm, X1100m, Z120mm.
Voor de besturing gebruik ik Mach3 met een aangepaste scherm layout (verbouwd 2010 screen set :oops: ), gekoppeld aan een UC300ETH met UB1 breakout board.
Lineair Geleiders zijn van Bosch-Rexroth: 25mm op X en Z as, 30mm op de Y as.
Verplaatsing doe ik met een Allan-Bradley 1.8kW AC Servomotor en bijbehorende servo drive op de Y as (via tandriem overbrenging naar de twee kogelomloopspindels aan beide zijde), voor X en Z as gebruik ik 24volt DC servo's met eigenbouw drives.

Hier een aantal foto's:
16557
16558
16559
16560
16561
16562
16563
16564

Vragen of kritiek zijn altijd welkom, zeker het laatste kan een leermoment zijn :oops:

Groeten,
Alexander
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door Ballegooijen »

Knappe machine!! Heel mooi gebouwd. Proficiat.
Dit is vast niet de eerste machine die je hebt gebouwd?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ade
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:12
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door ade »

Bedankt voor het compliment!
Dit is idd de tweede machine die ik heb gebouwd, ik had het e.a. geleerd bij bouw van de eerste machine dat het beter moest om resonanties te voorkomen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door benkr »

Ja, ik heb best wel kritiek, en niet zo zuinig ook!
Waarom laat je ons dit nu pas weten, we hebben nu de hele ontwerp en bouwfase gemist, dat kan eigenlijk niet begrijp je toch wel hé.
Maar ik vind het wel een reuze mooie machine geworden, kennelijk heb je veel geleerd van je vorige machine, het ziet er echt gaaf uit allemaal, maar ik heb toch nog wel een paar vragen:

1. Waarom gebruik je voor de Y-as zo'n stevige servo en voor de X- en Z-as een DC servomotor?
2. Je schrijft dat de DC servodrivers zelfbouw zijn, is dat eigen ontwerp of heb je die ergens (als bouwpakket misschien) vandaan, ik heb daar mogelijk ook wel interesse in.
3. Wat heeft de machine uiteindelijk compleet gekost?
4. Ik zie op een van de foto's dat je op de VFD een extra display hebt gemaakt, wat iets aangeeft, terwijl het display van de VFD zelf niet gebruikt wordt, waarvoor is dat display?

Ja, echt een hele mooie machine, petje af hier voor.

Als je nu je hele ontwerp eens hier gaat uitwerken voor een ieder dan kan dit Open Source machine nr. 2 worden, niet dat ik kritiek heb op Open Source nr. 1, maar ook deze ziet er geweldig uit.

Ga zo door, ik ben benieuwd wat het volgende project gaat worden.
ade
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:12
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door ade »

Hoi benkr,

Bedankt voor je reactie en kritiek welke ik zeker begrijp :P
Als ik heel eerlijk ben, dan is mijn grootste probleem het plaatsen van fotos op een forum, dat ik zo omslachtig vind, maar ik heb zeker nog wel foto's van de bouw die ik nog zal gaan plaatsen mocht er interesse voor zijn.

een paar antwoorden op je vragen:

1. Waarom gebruik je voor de Y-as zo'n stevige servo en voor de X- en Z-as een DC servomotor?
De allan-bradley servo en drive lag al een tijdje op de wel bekende "plank" te wachten op een project, en gezien de X brug best zwaar is in gewicht dacht ik dat is een mooie om die in te zetten ( ja wat overkill misschien :oops: )
Waarom servo's... omdat ik behoorlijk allergische reacties krijg van een niet closedloop systeem :oops:

2. Je schrijft dat de DC servodrivers zelfbouw zijn, is dat eigen ontwerp of heb je die ergens (als bouwpakket misschien) vandaan, ik heb daar mogelijk ook wel interesse in.
Yep die DC servo drives heb ik voor mijn eerste machine zelf ontworpen op basis van de DIY ELM drive, als ik ga zoeken zou ik er nog wel een paar in elkaar kunnen zetten mocht je interesse voor hebben. ik heb in het verleden ooit hier een draadje gestart http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=37268 daar staat ook het schema etc. mocht je zelf er mee aan de slag willen.

3. Wat heeft de machine uiteindelijk compleet gekost?
Dat is een goeie vraag, waar ik het antwoord niet duidelijk kan geven gezien ik een aantal onderdelen via via 2de hands heb gekocht, maar ik denk toch snel zo'n 3k euro's :shock:

4. Ik zie op een van de foto's dat je op de VFD een extra display hebt gemaakt, wat iets aangeeft, terwijl het display van de VFD zelf niet gebruikt wordt, waarvoor is dat display?
Het kleine LCD display op de VFD is een temperatuur meter van het koelwater van de 2.2kW freesspindel, ik wist niet goed waar ik hem ander kon plaatsen dus is die in het dekseltje van de VFD beland.
Het led display van de VFD staat normaal wel aan maar misschien op sommige foto's niet goed te zien of staat ie uit, ik gebruik het verder nergens voor omdat ik de VFD aanstuur via MODBus vanuit mach3, die zet het toerental en geeft terugkoppeling over het spindel stroomverbruik op het mach3 scherm, altijd fijn om te zien hoe "moeilijk" de spindel het heeft tijdens het zware werk :P

Opensource is geen probleem als iemand CAD files nodig heeft of er wat mee wil doen dan wil ik ze delen, het is onze hobby toch?
Volgend project wordt een vierde as op deze machine...als leermoment van deze reactie zal ik het van begin delen op dit forum
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door Toxiq »

Wow.....nice job :P
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door benkr »

Ja, ik heb zeker interesse in het ontwerp en software van je servodriver.
Als je b,v, nog een lege print hebt en wat cruciale componenten dan maak je me daar heel blij mee, ik wil nog een machine gaan bouwen waar ik iets ga doen met DC motoren, ik heb daar inmiddels best wat verschillende modellen van liggen waar ik wat experimenten mee wil doen om te bepalen welk ontwerp het beste voldoet, ik heb de UHU liggen, met en zonder de snellere processor van Henrik Olssen, de DC controller van CNCDrive, en nog eentje die ik nog werkend moet zien te krijgen, weet nu even geen merk en type. En de kosten, daar komen we wel uit.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door FSSF »

Mooie machine maar de besturingskast vind ik misschien nog wel mooier 8)
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door ewoud »

mooie portaal geworden, ik kan geen op en aanmerking aan geven,
maar een compliment is toch ook voldoenden. :P
humm, meten is....
ade
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:12
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door ade »

Bedankt voor de complimenten heren!

Benkr,
Ik zal eens gaan zoeken of ik nog wat PCBs kan vinden van de servodrive.

Mvrgr,
Alexander
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door kawarider »

Mooi werk Ade, maarre, waarom gebruik je mach3 op je 300eth? Kan toch ook gewoon software van uccnc, mogelijkheid van conflicten met de mach3 plugin zijn er dan ook niet?
Mooie screenset, ritalin kan in de kast blijven zo!
Onder uc300 is je comp?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door DaBit »

Ziet er erg netjes uit, die machine!

Maar aangezien je commentaar wil... :mrgreen:
Zijn die zijplaatjes van de brug niet wat ielig?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door hugo stoutjesdijk »

O, commentaar gewenst. :mrgreen:
Ik kan het slecht zien op de foto, maar die Z-as constructie, lijkt op de klassieke verwisseling van geleider en schoen.

Maar eigenlijk vond ik het er zo netjes uit zien dat ik geen negatief geluid durfde te geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door Swets »

ade schreef: 10 mar 2018 13:42
4. Ik zie op een van de foto's dat je op de VFD een extra display hebt gemaakt, wat iets aangeeft, terwijl het display van de VFD zelf niet gebruikt wordt, waarvoor is dat display?
Het kleine LCD display op de VFD is een temperatuur meter van het koelwater van de 2.2kW freesspindel, ik wist niet goed waar ik hem ander kon plaatsen dus is die in het dekseltje van de VFD beland.
Het led display van de VFD staat normaal wel aan maar misschien op sommige foto's niet goed te zien of staat ie uit, ik gebruik het verder nergens voor omdat ik de VFD aanstuur via MODBus vanuit mach3, die zet het toerental en geeft terugkoppeling over het spindel stroomverbruik op het mach3 scherm, altijd fijn om te zien hoe "moeilijk" de spindel het heeft tijdens het zware werk :P
hoi, ik lees ook de stroom terug in mach3.... maar ik krijg alleen gehele getalen terug. heb jij dat ook... of doe ik iets verkeerd? of heb jij een andere plugin?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie