even mee rekenen met verhoudingen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: even mee rekenen met verhoudingen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben in de veronderstelling dat je de aandrijving vanuit de hoofdspil (dus voor voeding en draadsnijden) gaat vervangen door 1 stappenmotor.
Kies je voor voeding, wordt de leispil aangedreven en loopt je machine afhankelijk van de handels in X of Z in voeding.
Kies je voor draadsnijden, wordt de ko aangedreven en vervangt de stappenmotor dus je gehannes met de tandwielen. Hoe ga je dat met die moer oplossen, ga je er van uit dat je die KO spil wel laat draaien als ie los gekoppeld is van de aandrijving van de stappenmotor?

Is dat zo'n beetje wat je aan het bouwen bent ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: even mee rekenen met verhoudingen

Bericht door spinningwheels »

Neen ,
Heb 1 motor voor de X (nog) wel de originele trapezium spindel daarin
Had voor de Z eerst wel het idee om de originele draadsnijspindel en voeding spindel te laten zitten, maar alles is nu weg en word vervangen door 1 KO spindel.
Heb nog wel het handwiel voor de Z via de tandheugel , via de tandheugel word ook de oliepomp aangedreven die voor olie op de lijbanen zorgt ,
In theorie kan ik praktisch alles
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: even mee rekenen met verhoudingen

Bericht door Linki »

spinningwheels schreef: 11 mar 2018 23:07 maar volgens de geleerde van hardwhere cnc gaat een 12 nm steppertje het zonder vertraging niet trekken
hugo stoutjesdijk schreef: 12 mar 2018 16:33 Wat is de diameter van de KO spil die er in komt ? De omtrek, met de spoed geeft een hellingshoek, dus een hefboom.
spinningwheels schreef: 12 mar 2018 15:10 Terwijl wat doet 12 Nm toch een 400 KG trekkracht op een 5 mm spoed spindel ?

Ik zie nogal wat onduidelijkheden bij het bepalen van de axiaal kracht die een spindel levert bij een bepaald draaimoment.

Zal proberen de berekening uit te leggen op een basale manier, zodat je dit kan begrijpen en toepassen zonder formules te hoeven onthouden.

Uitgangspunt is dat er ingestopte arbeid ook de hoeveelheid arbeid is die er weer uitkomt.
Arbeid is kracht maal afgelegde afstand.

Arbeid in is bij 12 Nm en een (1) omwenteling 12 * 2 * pi

Dit omdat een moment van 12Nm betekend dat een kracht van 12N aan een arm van een (1) meter een (1) keer rond gaat.

De afgelegde weg van de kracht is dus straal (1 meter) maal 2 maal pi (omtrek cirkel),

Dat deze kracht van richting veranderd doet er voor de hoeveelheid arbeid niet toe.


De hoeveelheid arbeid die er uit komt is ook kracht maal afgelegde afstand, dus onbekende axiaal kracht spindel maal spoed in meter.


Nu krijg je dus: Kracht spindel * spoed (in meters) = draaimoment (in Nm) * 2 * pi

Vullen we nu getalletjes in dan krijg je: Kracht spindel * 0.005 = 12 * 2 * 3.14

Kracht spindel = 12 * 2 * 3.14 / 0.005 = 15072 N.


Dit is dus ongeveer 1,5 ton. Daar gaat nog wel het een en ander van af, maar de conclusie van hardware cnc dat je een vertraging nodig hebt deel ik niet.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: even mee rekenen met verhoudingen

Bericht door spinningwheels »

Ik begrijp dat dus ook niet.
Maar goed . KO spindel komt Donderdag binnen.
Kan dan nog een keer rechtstreeks testen.
Ik hoor van verschillende kanten dat het makkelijk rechtstreeks zou moeten kunnen.
Maar hardwhere CNC heeft het over een vertraging van minimaal 1 op 3
Nu is het natuurlijk wel zo dat die 12 Nm houdkoppel is, en zo,n ding blijkbaar nogal snel een hoop kracht kwijt is bij een klein beetje toeren.
Moet ook nog met de acceleratie aan het knoeien. ( klopt het dat als de stepper deze niet kan halen hij gewoon stil blijft staan ?? )
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: even mee rekenen met verhoudingen

Bericht door DaBit »

Linki schreef: 12 mar 2018 20:15 Dit is dus ongeveer 1,5 ton. Daar gaat nog wel het een en ander van af, maar de conclusie van hardware cnc dat je een vertraging nodig hebt deel ik niet.
Ik had dezelfde mening als jij, maar het schijnt te zijn dat zo'n beetje elke draaibank die af-fabriek met steppers geleverd word toch stevige vertragingen hanteert voor de Z-as. Een beetje snedediepte en spaandikte schijnt toch leuke krachten op te leveren op die Z-as, al heb ik zelf nog niet gekeken hoe hoog die nou precies zijn. Boudewijn van HardwareCNC is aardig kundig op frees/draai-gebied en weet heel goed waar hij het over heeft kwa aandrijvingen. Ervaring van zoiemand telt ook.

12Nm is het houdkoppel van die motor. Pullout is 'maar' circa 6Nm.
spinningwheels schreef: 12 mar 2018 23:18 Moet ook nog met de acceleratie aan het knoeien. ( klopt het dat als de stepper deze niet kan halen hij gewoon stil blijft staan ?? )
Dan hoor je een luid 'Trrrrrrrr'. Dat mis je niet gauw.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: even mee rekenen met verhoudingen

Bericht door spinningwheels »

Ja dat TRRRRR hoor ik wel ja.
Doet dat ook als ik de X sneller wil laten lopen dan 1000 mm minuut
Op de X gaat die 1000 nog wel , die heeft maar een slag van 270 mm of zo .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: even mee rekenen met verhoudingen

Bericht door DaBit »

Had je de drives inmiddels wel de autotuning laten doen? Kan ooit veel schelen met die dingen.
En verder: als je heel hard wil gaan met zwaluwstaart & consorten dan loopt de kracht ook aardig op. Leibaanolie is toch relatief stroperig spul en jouw draaibank zal wel forse vlakken hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: even mee rekenen met verhoudingen

Bericht door Linki »

DaBit schreef: 12 mar 2018 23:34
Ik had dezelfde mening als jij, maar het schijnt te zijn dat zo'n beetje elke draaibank die af-fabriek met steppers geleverd word toch stevige vertragingen hanteert voor de Z-as. Een beetje snedediepte en spaandikte schijnt toch leuke krachten op te leveren op die Z-as, al heb ik zelf nog niet gekeken hoe hoog die nou precies zijn. Boudewijn van HardwareCNC is aardig kundig op frees/draai-gebied en weet heel goed waar hij het over heeft kwa aandrijvingen. Ervaring van zoiemand telt ook.

12Nm is het houdkoppel van die motor. Pullout is 'maar' circa 6Nm.


Daar heb je wel een punt, helemaal als je eens een flinke boor in de beitelhouder zet.
Plaats reactie