Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door Zeehond »

Hallo,

Lekker bezig met het aansluiten van een VFD (Omron VS mini J7). Het paneel werkt goed, nu remote proberen de boel aan te sturen.
Dus ook de gewenste freq met een potmeter. Nu kom ik in de handleiding 2 getallen tegen.....de ene keer praten ze over 2k ohm en een aantal pagina's verder wordt in een tekening 20k ohm gebruikt.....

Heeft iemand een idee welke ik moet kopen? moet ik nog rekening houden met een bepaalde wattage?

Alvast bedankt voor een reactie.

gr Marco
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door benkr »

Maakt eigenlijk niet zo veel uit, vrijwel altijd wordt voor dit soort dingen 10kOhm gebruikt, maar als je de potmeter b.v. tussen + en - 10V aansluit dan moet je die waarde verdubbelen omdat er dan 20VDC over de potmeter staat.
Maar 2 kOhm is ook goed, alleen zal die wat warm worden want de stroom door die potmeter wordt 10 keer zo hoog. ( en het vermogen moet dus meer worden anders brandt de potmeter af)
En qua vermogen, 0,25 Watt is al voldoende want P = U x I en I = U / R wat betekent dat P = U2 / R = (10 x 10 )/10k = 100 / 10000 = 1 / 100 = 10 mWatt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door Kjelt »

Je bedoelt pag 104?
Daar staat duidelijk een 2k potmeter over de 12V en GND met de loper naar de 0-10V ingang en nu komt het die ingang heeft een impedantie zeg maar ingangsweerstand van 20k oftewel kies een 2k of 5k potmeter en het zou goed moeten gaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door benkr »

Ik zou wel een zgn. 10 slagen potmeter gebruiken, regelt veel fijner dan het volle bereik in 270 graden, dat is amper goed in te stellen.

B.v. deze:

https://www.aliexpress.com/item/3590S-2 ... autifyAB=0
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door DirkSchipper »

Het maakt in theorie toch geen drol uit of je nou 1k, 20k of 20M potmeter neemt.
Het toerental is gekoppeld aan de spanning (Volt) die hij afleest op de middenpoot/loper. Hij functioneert als spanningsdeler. En de afgelezen spanning staat altijd in verhouding tot het aantal ohms dat de loper verplaatst/verdraaid is.
Hooguit heeft en input naast een spanning ook een zeker minimum vermogen nodig om die spanning te kunnen 'lezen'.

Of zie ik dit fout
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door HD13 »

DirkSchipper schreef: 16 mar 2018 18:32 Het maakt in theorie toch geen drol uit of je nou 1k, 20k of 20M potmeter neemt.
Het toerental is gekoppeld aan de spanning (Volt) die hij afleest op de middenpoot/loper. Hij functioneert als spanningsdeler. En de afgelezen spanning staat altijd in verhouding tot het aantal ohms dat de loper verplaatst/verdraaid is.
Hooguit heeft en input naast een spanning ook een zeker minimum vermogen nodig om die spanning te kunnen 'lezen'.

Of zie ik dit fout
Nee dat zie je niet fout.
Alleen even rekening houden met hoeveel mA je voeding kan leveren 12V/2kOhm= 6mA plus dan nog de stroom naar je ingang.
Kies je de weerstand in de Mega Ohms dan kan je spannings- signaal makkelijker gestoord worden door invloeden van buitenaf.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door Kars-cnc »

Het maakt in theorie toch geen drol uit of je nou 1k, 20k of 20M potmeter neemt.
Het toerental is gekoppeld aan de spanning (Volt) die hij afleest op de middenpoot/loper. Hij functioneert als spanningsdeler. En de afgelezen spanning staat altijd in verhouding tot het aantal ohms dat de loper verplaatst/verdraaid is.
Hooguit heeft en input naast een spanning ook een zeker minimum vermogen nodig om die spanning te kunnen 'lezen'.

Of zie ik dit fout
Je ziet dit in ieder geval niet helemaal goed. Inderdaad is het toerental alleen afhankelijk van de spanning die de ingang ziet. Alleen heeft die ingang een bepaalde impedantie en moet de bron van de regelspanning de stroom die deze impedantie nodig heeft wel kunnen leveren. Anders ontstaat er een spanningsdeling tussen de impedantie van de bron en de ingangsimpedantie. Meestal zijn dit soort ingangen enkele tientallen kilo-Ohms. De potmeter kan het beste minimaal een factor 3 lager zijn dan de VFD ingangsweerstand (dus b.v. 5k-Ohm in dit geval) anders wordt de regeling erg "nIet-linear". Een potmeter heeft namelijk de hoogste uitgangsimpedantie in de middenstand daarna neemt die weer af. Bij een te hoge impedantie zal de spanning in de middenstand lager zijn dan de helft. Bij verder opdraaien zal de spanning dan versneld omhoog gaan omdat richting volle schaal de potmeter impedantie weer naar nul gaat.

Dat voor een goede instelling een 10 slagen potmeter gewenst zou zijn herken ik niet. Het zou goed kunnen dat dit komt door een veel te hoge waarde van de potmeter waardoor een groot deel van de regeling in het laatste stukje moet gebeuren.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door DirkSchipper »

Ik snap het.
Kars-cnc schreef: 16 mar 2018 21:10Alleen heeft die ingang een bepaalde impedantie en moet de bron van de regelspanning de stroom die deze impedantie nodig heeft wel kunnen leveren.
Dat bedoelde ik ook met "Hooguit heeft en input naast een spanning ook een zeker minimum vermogen nodig om die spanning te kunnen 'lezen'."
Maar zonder opleiding in de elektronica gebruik je (ik) de verkeerde terminologie ... :oops:
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door Zeehond »

Dank voor alle reacties!

grMarco
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door benkr »

Ik zwijg, ik heb mijn ding gezegd, zie maar wat je er mee doet, je gaat het zelf wel ervaren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 16 mar 2018 23:08 Ik zwijg, ik heb mijn ding gezegd, zie maar wat je er mee doet, je gaat het zelf wel ervaren.
Ja Ben, maar de meeste mensen vinden het niet een heel erg probleem dat hun spil 22378 toeren draait ipv. de berekende 21987.
Ik denk dat als je er een 16 standen schakelaar op maakt, van 6.000 tot 24000 met stapjes van 110% je niets gaat missen.
Conventionele machines hadden vaak een factor 1.25 in het toeren verloop.

Of bedoel je het vermogen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door benkr »

Hugo, dat snap ik maar het verschil tussen b.v. 2000 en 3000 is met een gewone potmeter maar enkele graden in hoekstand, dat is wel heel lastig in te stellen en daar maakt het wel flink verschil met een meeslagen potmeter.
Maar je zou er nog bewust een niet lineair gedrag in kunnen brengen door een weerstand tussen de loper en een uiteinde aan te brengen om zo het verloop kwasie logaritmisch te maken. En misschien is een logaritmische potmeter ook wel heel goed bruikbaar, nooit geprobeerd.

Op mijn boor / freesmachine heb ik een 10 slagenpotmeter (van 10 kOhm) gemaakt waar ik enorm gelukkig mee ben, soms loopt de machine net stapvoets (b.v. voor kotteren) en dan weer zo hard als het kan, is wel even zwengelen dan, maar het regelt wat mij betreft super. En zelfs die 20 Nm heb ik al wel een stilgezet met een hele grote kotterbeitel in hout.

Ieder moet denk ik maar doen wat hem het beste lijkt.
Laatst gewijzigd door benkr op 17 mar 2018 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 17 mar 2018 09:30 is wel even zwangelen dan maar het regelt wat mij betreft super.
Dat jij daar dan nog geen motor aangedreven potmeter opgezet hebt. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Regelen freq VFD 2k ohm of 20k ohm?

Bericht door benkr »

Dat is nu wat je noemt een geniaal idee, en dat dan regelen met een 270 graden potmeter, hooguit.
Plaats reactie