DM556, motor verandert niet van richting

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door Kjelt »

Ik weet niet welke sturingskaart je gebruikt maar kan daar de configuratie bij de pc crash misschien zijn gewijzigd?
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door hrscharft »

Simpele parallel BOB.

Is een andere onderweg.
Heb op de parallel te weinig in en outputs kom ik zo langzamerhand achter naarmate men meer wil met de machine he :)
Spindel aansturen, perslucht schakelen, stofzuiger schakelen enz enz

Deze zit in de post

Afbeelding
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door benkr »

Een LPT: uitgang levert vaak maar net 3V uitgangsspanning, als je daar wat vermogen uit wilt trekken (om een opto coupler aan te sturen) dan zal die uitgang zeker nog enkele tienden volts zakken en dan kom je al snel aan de grens van wat nog werkt.
Daarom is die hint om de +5V aan één kant van de driver ingang, de + ingang dus, aan te sluiten, en dan de LPT: poort het signaal (de - ingang van de driver dus) naar GND te laten schakelen waarschijnlijk de beste oplossing. moet je wel in je besturingsprogramma de uitgang dus inverteren. Je kunt het ook op de +12V aansluiten maar dan moet er wel een extra weerstand in serie worden opgenomen, waarde staat vast in het manual van de stuurkaart of van de driver, maar zal ergens rond de 1 kOhm liggen.

Het kan natuurlijk ook altijd nog dat je driver kapot is, probeer dat eens met +5V vast aangesloten op de + ingang en GND of 0V aan de min ingang de motor zal dan als het goed is de andere kant op gaan draaien bij STEP stuurpulsen, en die kun je waarschijnlijk gewoon geven met je cursortoetsen.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door hrscharft »

SUCCES!

Door de driver te voeren met vaste 5V en de minnen naar de ground te trekken heb ik weer movement beide kanten op.
Tevens lijkt de motor ook nog wat lekkerder te klinken.
Dank iedereen voor het mee denken. Ga nu alle drivers zo bedraden. Fijne zondag.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door Kjelt »

Mooi gefeliciteerd, blij dat je driver niet kapot is.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door hrscharft »

nu maar eens een poosje proefdraaien met die 556 en kijken of ik die andere gevallen daar ook voor ga verwisselen.
Closed loop is ook altijd nog een hele mooie optie maar dat is wel weer een veel grotere aanslag op de knip.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door benkr »

Als het een echte leadshine is dan merk je gegarandeerd verschil, zelfs flink verschil ook, een factor 2 a 2,5 in snelheid en acceleratie.
Kan zijn dat je de driver even moet tunen zoals in de manual staat aangegeven, S4 binnen 1 sec. 2 keer op en neer halen.
Plaats reactie